40 en zwanger

04-05-2010 21:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben nu 9 weken zwanger, mijn vriend en ik zijn zo blij, maar ik ben 40 en nu moet ik binnen een week beslissen of ik een vlokkentest, waterpuntfunctie of combinatie test moet doen. de 1e 2 zijn wel met risico dat je er een miskraam van kan krijgen. Maar wij willen ook geen kind met het sydroom van Down. Kan er bijna niet van slapen...
Volgens mij hoef je toch niet gelijk aan de vlokkentest of vruchtwater punctie. Je kunt ook eerst een combinatietest doen en mits daar een verhoogd risico uit komt, overgaan tot andere maatregelen? Ik ben ook zwanger en 26, maar wij doen wel een combinatietest. De andere testen doen we alleen als de uitkomst slecht of beneden de maat is van de combitest.
Meid van harte!!! Ik heb er verder geen verstand van, want ben nog nooit zwanger geweest.

Leuk te lezen dat het jou is overkomen! (of ben je een lange weg gegaan?)
Een waterpuntfunctie?

Wazda?
waterpuntfunctie? Wat kan je daamee?

Kan je niet eerst een combinatietest doen? Of wil je meer zekerheid?
Stel; het kindje zou Down-syndroom hebben. Zou het een reden zijn om de zwangerschap voortijdig te beëindigen?

Ik vond het zelf belangrijk om van te voren goed na te denken wat ik met een bepaalde uitslag zou doen. Nou behoor ik niet tot een risicogroep, maar met de 20 weken echo hebben wij echt even om tafel gezeten wat we zouden doen als de uitslag niet positief zou zijn.
Volgens mij is het onzin dat je dat binnen een week moet beslissen. Het begint met een combinatietest, en op basis daarvan kan je besluiten of je een vruchtwaterpunctie of vlokkentest wil.
De combinatietest is slechts een kansberekening. Als je 100% zekerheid wil, dan kan je beter kiezen voor een punctie. De kans op een miskraam hierdoor is dacht ik 0,5 % dus heel klein, maar inderdaad wel een risico.

Ikzelf ben 31 en heb afgelopen jaar bewust gekozen om de combinatietest niet te doen. Een kindje met down zou voor ons geen reden zijn geweest om de zwangerschap af te breken. Gelukkig is onze zoon bijna 3 weken geleden helemaal gezond geboren. Bij een tweede kind laten we het misschien wel doen, dan wordt de situatie toch lastiger als het een kindje met down zou zijn.

Mijn vriendin heeft een punctie laten doen omdat hun kindje een open middenrif heeft en ze zeker wilden weten dat het kindje verder gezond is.

Je hoeft niet binnen een week te beslissen, maar op zich wel snel want de combitest doen ze met 12 weken.
Bij jou gaat de tijd wel heel erg snel.

Juni 2009 schrijf je nog dat je over 2 jaar veertig bent en nu ben je het al.

Ik heb ook nog nooit gehoord dat je al definitief beslist moet hebben of je een vruchtwaterpunctie wil als je nog maar 10 0f 11 weken zwanger bent.
@sugarmiss: vlokkentest kan geloof ik maar tot 13 weken. Dus ja, je moet wel snel beslissen wat je wilt. Vanaf een week of 16 (afhankelijk van het ziekenhuis) kun je vruchtwaterpunctie laten doen.

Combinatietest is kansberekening en op basis van je leeftijd (=factor) is de uitslag al ongunstiger, terwijl je dan dus nog niets weet.
Franklin, volgens wie moet je die beslissing binnen een week maken? Heb je al advies gevraagd aan de verloskundige of gynaecoloog?
The time is now
Gefeliciteerd! Ik vraag me af, je laatste eieren zijn nu gebruikt, waarschijnlijk. Er is niet zoveel kans meer op nog een kind. Maak je echt de keus om liever nooit meer kinderen te hebben dan een kind met Down?
quote:Joy4britt schreef op 04 mei 2010 @ 22:00:

De combinatietest is slechts een kansberekening. Als je 100% zekerheid wil, dan kan je beter kiezen voor een punctie. De kans op een miskraam hierdoor is dacht ik 0,5 % dus heel klein, maar inderdaad wel een risico.

Ik ging er vanuit dat het voor TO wel duidelijk is wat een combinatietest is (kansberekening op basis van leeftijd, bloedonderzoek en nekplooimeting dus ) . Ik vond het zelf verhelderend om op basis van de uitslag hiervan te besluiten over vervolgtesten. Zo was bij mij bv de kans op een miskraam door vlokkentest/punctie (zo rond de 1:200) een stuk groter dan de kans op een kind met downsyndroom (1:4200) waardoor ik besloten heb niet verder te testen. Terwijl ik bij een kans van 1:5 wel verder was gegaan.

Maar als je van tevoren al weet dat je echt volledige zekerheid wilt, ondanks de risico's, dan kan je idd direct overgaan op een vlokkentest of punctie.
Niet letterlijk binnen een week, ik moet niet al te lang wachten met de beslissing, misschien ishet beter om eerst een combi test te doen en wacht dan deze uitslag af...
Zoals Joy4... ook al zegt: op grond van je leeftijd is de uitslag van de combinatietest sowieso al ongunstiger. Dat zegt dus niet zoveel.

Je moet voor jezelf denk ik vooral op een rijtje krijgen wat je zou doen met een bepaalde uitslag. Wil je een zwangerschap beslist niet voldragen als er 'iets' is met het kindje? En gaat het dan vooral om Down, of ook om andere afwijkingen?

Hier kun je heel veel informatie lezen:

http://www.prenatalescreening.nl/
Ik heb eerst de combinatietest gedaan. Op basis van de gunstige uitslag besloten om geen verder onderzoek te laten doen.

In eerste instantie wilde ik ook de vlokkentest doen, maar na het lezen van verhalen op internet dat die test niet altijd lukt waarna je alsnog een vruchtwaterpunctie (incl bijbehorende verhoogde kans op miskraam) moet doen.

Maar ik vond het ook een lastige beslissing om te nemen, en het is sowieso geen leuke "materie" om over na te denken.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven