40 uur werken met kleine kinderen

donderdag 23 januari 2020 om 22:19
Wie heeft hier ervaring mee?
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?
Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.
Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
zondag 26 januari 2020 om 21:36
Nouja los van het feit dat ik dat niks vind om typerend te vinden kun je dan toch ook gewoon de vraag stellen...willem1959 schreef: ↑26-01-2020 20:16Hoe had ik dan moeten zeggen dat ik het typerend vind dat een kind in het weekend weer vraagt om naar het KDV te mogen?
Heb je dan niet het gevoel dat ze daar gelukkiger is dan thuis?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 26 januari 2020 om 21:48
Dat wordt altijd heel hard geroepen ja, maar ook in Zweden is het allemaal niet zo ideaal als ze doen voorkomen hoor.Financeissues schreef: ↑26-01-2020 20:13Ik heb met mijn ouders op verschillende plekken in de wereld gewoond en heb een zeer internationale vriendenkring.
Met die ervaring kan ik zeggen dat het hele kinderdagverblijf principe in Nederland echt zeer marginaal is. Het is er te vol, de kinderen gaan er veel te jong naar toe. En de scholing van de medewerkers is laag. En door de combinatie van heel kleine babies (va 2,5 maand) en amper pedagogisch geschoold personeel is het ook echt niet meer dan een veredelde verblijfplaats. Toch slikt de Nederlandse vrouw, van laag tot hoog opgeleid dit voor zoete koek. Het is de norm.
Dus niet zo gek dat 80% van de schrijfsters hier er fan van is.
Zowel het hele systeem als de zeer jonge leeftijd waarop kinderen hier aan deelnemen is tijd voor vernieuwing. Meer kwaliteit sowieso ( Duitsland, Zweden, Noorwegen, Finland als inspi) en modernisering van het totale ouderschapsverlof M/V.
En Nederlandse kdv’s zijn best verbeterd afgelopen jaren. Bij zoon hebben ze een of ander speciaal peuterprogramma waarmee ze dingen leren over zintuigen, seizoenen, emoties, you name it, het komt in thema’s langs. Precies eenzelfde soort programma hebben ze bij een vriendin wier kinderen op een Zweedse opvang zitten. Er wordt biologisch en vegetarisch voor hem gekookt door een speciale kindercateraar, dus hij eet er warm en gevarieerd. Hij leert er krijten, verven, knippen en prikken, zelf aan en uitkleden, tellen, mag met de kleintjes helpen (flesje geven aan de baby onder toezicht ed), ze leren hem tanden poetsen en handen wassen na toiletbezoek, hij krijgt er volgens mij zat ‘educatiefs’.
Ik vind wel dat ze wat weinig naar buiten gaan met de kinderen, vooral in de winter. Dan telkens maar een uurtje per dag. Ze hebben in de winter wel vaak een soort apenkooien of ze bouwen hindernisbanen, dus ze krijgen opzich wel voldoende beweging verder.
En idd is het verlof veel te kort, voor moeders, maar vooral voor vaders. Ik ben een halfjaar thuis gebleven voor zoon en mocht er een tweede komen (wordt hard aan gewerkt dmv IVF), dan willen we die ook pas naar kdv als die een halfjaar oud is (alleen dan zal man dat verlof deels doen, die wil ook graag wat vrij met de baby dit keer). Maar als ik het me kon veroorloven zou ik toch een jaar per kind thuis (beide ouders een halfjaar) het prettigst vinden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 26 januari 2020 om 21:54
Ik heb niet alles gelezen maar daar geloof ik echt niks van dat een kind in het weekend liever naar het KDV gaat. Dan is de thuissituatie wel erg slecht lijkt mij mocht dit waar zijn. De oudste van ons moest bijna 2 jaar 2 dagen naar de BSO waar hij het niet naar zijn zin had. De jongste later ook niet. Ik ben daarna wel gestopt met werken maar ik zit nog steeds met een schuldgevoel daarover. We hebben het er nog wel over gehad nu ze volwassen zijn. Ze nemen ons gelukkig niks kwalijk want doordat ik stopte met werken hebben wij onze 'fouten' weer recht gezet.willem1959 schreef: ↑26-01-2020 20:16Hoe had ik dan moeten zeggen dat ik het typerend vind dat een kind in het weekend weer vraagt om naar het KDV te mogen?

zondag 26 januari 2020 om 22:01
De BSO vonden ze hier ook niet altijd geweldig. Er waren weinig alternatieven, en het was ook niet heel vreselijk, maar ze waren liever thuis. Oudste is nog steeds een beetje verbolgen over het feit dat zij tot halverwege groep 8 mocht, terwijl jongste vanaf groep 6 alleen nog maar op woensdag hoefde (en vanaf groep 7 niet meer).
Ik heb er geen schuldgevoel over of zo. Ik moest werken, want dat is wat volwassenen doen voor hun inkomen, dus zij moesten naar de opvang.
Ik heb er geen schuldgevoel over of zo. Ik moest werken, want dat is wat volwassenen doen voor hun inkomen, dus zij moesten naar de opvang.

zondag 26 januari 2020 om 22:07
vrijenblij20220 schreef: ↑26-01-2020 21:54Ik heb niet alles gelezen maar daar geloof ik echt niks van dat een kind in het weekend liever naar het KDV gaat. Dan is de thuissituatie wel erg slecht lijkt mij mocht dit waar zijn. De oudste van ons moest bijna 2 jaar 2 dagen naar de BSO waar hij het niet naar zijn zin had. De jongste later ook niet. Ik ben daarna wel gestopt met werken maar ik zit nog steeds met een schuldgevoel daarover. We hebben het er nog wel over gehad nu ze volwassen zijn. Ze nemen ons gelukkig niks kwalijk want doordat ik stopte met werken hebben wij onze 'fouten' weer recht gezet.
Je kunt je niet voorstellen dat zijn kind vraagt naar een vriendinnetje of naar die leuke glijbaan.
Zo'n kind vraagt niet om de hele dag naar het kdv te gaan, zo'n kind vraagt naar iets wat het heel erg van geniet op het kdv.
zondag 26 januari 2020 om 22:12
Ik ben gestopt toen de eerste baby kwam en weer even gaan werken toen ze allebei naar school gingen. Ik heb achteraf slecht gecommuniceerd met mijn man. Ik vond het vreselijk om weer te gaan werken en wilde niet lui over komen en mijn man dacht dat ik het juist fijn vond om 2 dagen te werken. Het kwam mij wel heel goed uit dat de kinderen de BSO een groot drama vonden. Toen mijn man met het voorstel kwam dat ik zou stoppen met werken was ik zo opgelucht. Mijn man zei later ook van had het maar veel eerder gezegd dat je lieverthuis bleef want dan was achteraf het hele gedoe met de kinderen en de BSO nooit nodig geweest. Tja, soms liggen de oplossingen voor de hand maar ik sprak mijn wensen niet uit.MinkeDeWit schreef: ↑26-01-2020 22:01De BSO vonden ze hier ook niet altijd geweldig. Er waren weinig alternatieven, en het was ook niet heel vreselijk, maar ze waren liever thuis. Oudste is nog steeds een beetje verbolgen over het feit dat zij tot halverwege groep 8 mocht, terwijl jongste vanaf groep 6 alleen nog maar op woensdag hoefde (en vanaf groep 7 niet meer).

zondag 26 januari 2020 om 22:21
Had je zo’n vreselijke baan?vrijenblij20220 schreef: ↑26-01-2020 22:12Ik ben gestopt toen de eerste baby kwam en weer even gaan werken toen ze allebei naar school gingen. Ik heb achteraf slecht gecommuniceerd met mijn man. Ik vond het vreselijk om weer te gaan werken en wilde niet lui over komen en mijn man dacht dat ik het juist fijn vond om 2 dagen te werken. Het kwam mij wel heel goed uit dat de kinderen de BSO een groot drama vonden. Toen mijn man met het voorstel kwam dat ik zou stoppen met werken was ik zo opgelucht. Mijn man zei later ook van had het maar veel eerder gezegd dat je lieverthuis bleef want dan was achteraf het hele gedoe met de kinderen en de BSO nooit nodig geweest. Tja, soms liggen de oplossingen voor de hand maar ik sprak mijn wensen niet uit.
Ik heb ook een tijdje drie dagen gewerkt, omdat ik vrije dagen moest opmaken. Dat beviel helemaal niet, ik liep op mijn werk de hele tijd achter de feiten aan. Dat was ook nog in de tijd dat ik niet vanuit huis alles kon doen, dus dan kwam ik op mijn werk en had ik allemaal mailtjes waarvan de deadline al verstreken was.
zondag 26 januari 2020 om 22:26
Mijn oudste kinderen gingen fulltime naar de opvang. Voor mijn jongste kinderen hebben we 4 dagen opvang. Ik heb er geen nadelig effect aan kunnen ontdekken. De kinderen hadden/hebben het prima naar hun zin en gaan er graag heen. De oudsten herinneren zich weinig meer van de KDV periode, wel van de bso en daar hadden ze ook altijd veel lol. Op een gegeven moment hadden ze het minder naar hun zin maar toen hadden ze al de leeftijd dat ze best af en toe een paar uur alleen thuis konden zijn en ik heb mijn uren toen iets anders ingedeeld zodat ze nog maar minimaal gingen.
Het is allemaal niet zo heftig en zwaar verder.
Het is allemaal niet zo heftig en zwaar verder.
zondag 26 januari 2020 om 22:29
Ja, dat is ook zo. Zeker als ze naar school gaan. Als ik een dag thuis was dan vond ik het 's ochtends even veel haasten dan als ik moest werken. De ochtend routine is met schoolgaande kinderen niet anders of je nu wel of niet werkt.
Als ik de hele dag thuis ben en de kinderen niet naar school/psz/kdv hoeven dan is het ' s ochtends wel wat relaxter omdat je niet op de klok hoeft te kijken.
zondag 26 januari 2020 om 22:32
Ik had daar vroeger gewerkt en ben gestopt toen ik mijn zoon kreeg en 2 jaar later mijn dochter en ik mocht terug komen toen ze naar school gingen. Maar weet je Minke, ik denk dat het er niet toe doet wat ik zeg want mijn kinderen zijn inmiddels al 25 en 27. Maar ik heb fouten gemaakt . De grootste fout was dat ik niet eerlijk zei tegen mijn man wat ik wilde want achteraf gepraat wilde hij ook liever dat ik niet meer werkte. Dus we wilden allebei hetzelfde en kwamen daar bijna 2 jaar later achter. Maar wat ik zeg, het speelt nu niet meer.MinkeDeWit schreef: ↑26-01-2020 22:21Had je zo’n vreselijke baan?
Ik heb ook een tijdje drie dagen gewerkt, omdat ik vrije dagen moest opmaken. Dat beviel helemaal niet, ik liep op mijn werk de hele tijd achter de feiten aan. Dat was ook nog in de tijd dat ik niet vanuit huis alles kon doen, dus dan kwam ik op mijn werk en had ik allemaal mailtjes waarvan de deadline al verstreken was.
zondag 26 januari 2020 om 23:23
Haha nou ik stel je graag voor aan mijn dochter. Half 6 op een zaterdagochtend, dochter was toen 3. "Mam, mam, mammmm! Wakker worden! Je moet me naar [kdv] brengen! Ik wil met m'n vrienden spelen!" Één van die vrienden is naar een andere school gegaan, maar daar speelt ze nog af en toe mee.vrijenblij20220 schreef: ↑26-01-2020 21:54Ik heb niet alles gelezen maar daar geloof ik echt niks van dat een kind in het weekend liever naar het KDV gaat. Dan is de thuissituatie wel erg slecht lijkt mij mocht dit waar zijn. De oudste van ons moest bijna 2 jaar 2 dagen naar de BSO waar hij het niet naar zijn zin had. De jongste later ook niet. Ik ben daarna wel gestopt met werken maar ik zit nog steeds met een schuldgevoel daarover. We hebben het er nog wel over gehad nu ze volwassen zijn. Ze nemen ons gelukkig niks kwalijk want doordat ik stopte met werken hebben wij onze 'fouten' weer recht gezet.
Eenmaal op de basisschool vonden we BSO aanvankelijk niet nodig (we kunnen zelf de opvang oplossen), maar nu heeft ze 1 dag per week BSO en dat is haar 'lievelings' je kan er namelijk oneindig knutselen, met hordes andere kinderen spelen, die nieuwe dingen verzinnen, ze hebben andere playmobiel, ze mag op plekken in de school komen waar ze anders niet mag komen. Één en al feest.
On topic: ik werk op dit moment 40-45 uur per week i.v.m. een studie erbij (normaal 36). Ik zie de kinderen in het weekend, 's ochtends, schoolvakanties neem ik helemaal vrij en ik breng ze 3 ochtenden in de week naar school en ga net zo vaak mee naar school-dingen als de gemiddelde ouder (en werk dan 's avonds verder). Nou is mijn vriend ook flexibel en werkt part-time, dat scheelt. Ik zie er geen probleem in verder, maar in 32 of minder uur werken ook niet. Wat maakt het nou uit hoe een ander zijn/haar leven in richt?
maandag 27 januari 2020 om 06:17
Het peuterprogramma wat je schrijft is in ontwikkeling. Als reactie op het steeds meer sluiten van peuterspeelzalen die qua openingstijden niet meer aanluiten bij werkende ouders.lux- schreef: ↑26-01-2020 21:48Dat wordt altijd heel hard geroepen ja, maar ook in Zweden is het allemaal niet zo ideaal als ze doen voorkomen hoor.
En Nederlandse kdv’s zijn best verbeterd afgelopen jaren. Bij zoon hebben ze een of ander speciaal peuterprogramma waarmee ze dingen leren over zintuigen, seizoenen, emoties, you name it, het komt in thema’s langs. Precies eenzelfde soort programma hebben ze bij een vriendin wier kinderen op een Zweedse opvang zitten. Er wordt biologisch en vegetarisch voor hem gekookt door een speciale kindercateraar, dus hij eet er warm en gevarieerd. Hij leert er krijten, verven, knippen en prikken, zelf aan en uitkleden, tellen, mag met de kleintjes helpen (flesje geven aan de baby onder toezicht ed), ze leren hem tanden poetsen en handen wassen na toiletbezoek, hij krijgt er volgens mij zat ‘educatiefs’.
Ik vind wel dat ze wat weinig naar buiten gaan met de kinderen, vooral in de winter. Dan telkens maar een uurtje per dag. Ze hebben in de winter wel vaak een soort apenkooien of ze bouwen hindernisbanen, dus ze krijgen opzich wel voldoende beweging verder.
En idd is het verlof veel te kort, voor moeders, maar vooral voor vaders. Ik ben een halfjaar thuis gebleven voor zoon en mocht er een tweede komen (wordt hard aan gewerkt dmv IVF), dan willen we die ook pas naar kdv als die een halfjaar oud is (alleen dan zal man dat verlof deels doen, die wil ook graag wat vrij met de baby dit keer). Maar als ik het me kon veroorloven zou ik toch een jaar per kind thuis (beide ouders een halfjaar) het prettigst vinden.
Echter ben je peuter vanaf 2,5 en je zit al op het kdv vanaf dat je een week of 10/12 bent. Dat is een enorme overbrugging.
Daarnaast is de scholing van het personeel echt te laag voor goede peutereducatie. 80% van de pm’ers heeff een willekeurige mbo 3 opleiding met een cursus kinderopvang. In Zweden en de andere landen die ik aanhaal minimaal HBO bínnen ook het vakgebied.
Tussen baby en peuter zit de fase dat een kind de wereld in 3D gaat bekijken (zitten, staan) en bezig is met individueel ontdekken. Daar is het begin van rijpheid voor verblijf in groepssetting. Baby’s van 10 weken tot pak ‘m beet 10 maanden hebben daar niks te zoeken. Ze ervaren stress, krijgen te weinig persoonlijke aandacht door overvolle groepen. En de medewerkers zijn echt de sluitpost. Ze maken schoon, dweilen etc ipv dat ze écht met de kinderen bezig zijn of bijvoorbeeld naar buiten gaan.
Er zijn zoveel pubmed artikelen te vinden hoe schadelijk de intensieve baby houderij is zoals wij in NL doen.
En wij moeders weten dat ook wel. Maar we kiezen niet voor beter. Ook niet als er de centen voor zijn. Dan liever een verblijf met mooie behangetjes en meubels en harples en fancy catering. Gezien een baby tot een jaar vooral moet drinken en niet in 3D beweging komt weet je hoe zinloos het bovenste allemaal is.
Ik blijf erbij dat moderniseren van het M/V verlof de eerste stap is. Dan verdwijnt de schadelijke en nutteloze intensieve baby houderij en kan er echt invulling gegeven worden aan ontwikkelingen van dreumessen en pre scholing van peuters. Dan wordt het nog eens wat. De
maandag 27 januari 2020 om 07:32
Dat programma is helemaal niet nog in ontwikkeling en ze hebben een programma van 1-1.5, 1.5-3 en 3-4 jaar.Financeissues schreef: ↑27-01-2020 06:17Het peuterprogramma wat je schrijft is in ontwikkeling. Als reactie op het steeds meer sluiten van peuterspeelzalen die qua openingstijden niet meer aanluiten bij werkende ouders.
Echter ben je peuter vanaf 2,5 en je zit al op het kdv vanaf dat je een week of 10/12 bent. Dat is een enorme overbrugging.
Daarnaast is de scholing van het personeel echt te laag voor goede peutereducatie. 80% van de pm’ers heeff een willekeurige mbo 3 opleiding met een cursus kinderopvang. In Zweden en de andere landen die ik aanhaal minimaal HBO bínnen ook het vakgebied.
Tussen baby en peuter zit de fase dat een kind de wereld in 3D gaat bekijken (zitten, staan) en bezig is met individueel ontdekken. Daar is het begin van rijpheid voor verblijf in groepssetting. Baby’s van 10 weken tot pak ‘m beet 10 maanden hebben daar niks te zoeken. Ze ervaren stress, krijgen te weinig persoonlijke aandacht door overvolle groepen. En de medewerkers zijn echt de sluitpost. Ze maken schoon, dweilen etc ipv dat ze écht met de kinderen bezig zijn of bijvoorbeeld naar buiten gaan.
Er zijn zoveel pubmed artikelen te vinden hoe schadelijk de intensieve baby houderij is zoals wij in NL doen.
En wij moeders weten dat ook wel. Maar we kiezen niet voor beter. Ook niet als er de centen voor zijn. Dan liever een verblijf met mooie behangetjes en meubels en harples en fancy catering. Gezien een baby tot een jaar vooral moet drinken en niet in 3D beweging komt weet je hoe zinloos het bovenste allemaal is.
Ik blijf erbij dat moderniseren van het M/V verlof de eerste stap is. Dan verdwijnt de schadelijke en nutteloze intensieve baby houderij en kan er echt invulling gegeven worden aan ontwikkelingen van dreumessen en pre scholing van peuters. Dan wordt het nog eens wat. De
Ik ben het met je eens dat kinderen in NL te vroeg naar het KDV moeten, dat zei ik al. Een baby heeft niks aan een kdv. En ik ken natuurlijk alleen deze opvang. Maar deze is gewoon prima.
En we doen allemaal zo lyrisch over Zweden’s opvang- en onderwijssysteem maar ook daar is het niet alleen maar feest hoor. Lees maar eens dit bijvoorbeeld: https://decorrespondent.nl/10312/de-sch ... 4-bd33362c
Dat gaat dan weliswaar over scholen, maar zelfs als je de podcast van Jennifer Pettersson luistert, die Opgejaagd, over dat zij mogelijk terug wil naar Zweden vanwege het opvang- en onderwijssysteem in Nederland, zie je dat als ze daar is ze zelfs letterlijk zegt: ‘eigenlijk verschilt het als je het zo ziet niet zoveel van NL.’ En dat ze de verschillen niet zo groot vinden dat ze daarvoor willen verhuizen.
Bovendien gaan alle kinderen daar dus vanaf 1-1.5 jaar 5 dagen per week naar de opvang, terwijl dat hier dus een zeldzaamheid is. En die ouders die zogenaamd om 15:30 klaar zijn met werken gaan allemaal thuis door, om het allemaal rond te krijgen.
Ik heb me behoorlijk verdiept in het Zweedse opvang- en onderwijssysteem omdat wij misschien naar Zweden zouden gaan emigreren (voorlopig is dat plan weer van de baan) en uiteindelijk bleek daar ook sprake te zijn van ongelijkheid omdat de moeders toch nog altijd het leeuwendeel van de verlofuren op zich neemt, bleken er scholen te zijn met overvolle klassen en scholen die ondermaats presteren en bleek er wat betreft parttime werken en parttime kinderopvang zeer weinig flexibiliteit te zijn. Om nog maar niet te spreken over de incidentele anekdotes dat kinderen die wél toe zijn aan leren lezen en schrijven voor hun 6de jaar dat dus maar thuis aangeboden krijgen, omdat ze op de KDV’s (waar de kinderen dus tot 6 jaar zitten) dat gewoon niet aanboden.
Ik denk echt dat er veel is dat we kunnen leren van Zweden. Maar we hoeven het ook niet te idealiseren.
maandag 27 januari 2020 om 09:17
Even een daadwerkelijk antwoord op de vraag van TO.
Ik denk dat het ervan afhangt hoe je carrière maken definieert. In de meeste omgevingen kun je hartstikke leuke banen hebben. Zo ben ik nu aan het solliciteren op een baan die 2x modaal verdiend en waar je leiding geeft aan 20 man en die baan wil ik straks toch echt in 4 dagen gaan doen. Dat lijkt mij wel echt carriere. Wil je echter bij een internationaal strategieconsultancy bureau werken en daar partner worden, ja dan is het lastig om dat echt in 4 dagen te doen.
Mijn vorige werkgever was behoorlijk internationaal. Mensen waren daar vaak geschokt dat ik alweer aan het werk ging toen mijn jongste 11 weken oud was (vanwege ziekte moest ik 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof). En ze vonden het ook heel gek dat ik met een baan op mijn niveau zei dat ik 4 dagen in de week wilde werken. En ze vonden in eerste instantie ook dat dat echt niet kon, dus werkte ik 4 om 5. Maar eigenlijk merkten ze al snel dat ze me maar heel weinig echt hoefden te bellen op die ene dag dat ik niet op kantoor was, en dat het eigenlijk best wel goed te doen was.
Ik denk dat er binnen Nederlandse bedrijven steeds meer kansen zijn als je 4 dagen in de week werkt om je echt te ontwikkelen en een leuke baan te hebben.
Ik denk dat het ervan afhangt hoe je carrière maken definieert. In de meeste omgevingen kun je hartstikke leuke banen hebben. Zo ben ik nu aan het solliciteren op een baan die 2x modaal verdiend en waar je leiding geeft aan 20 man en die baan wil ik straks toch echt in 4 dagen gaan doen. Dat lijkt mij wel echt carriere. Wil je echter bij een internationaal strategieconsultancy bureau werken en daar partner worden, ja dan is het lastig om dat echt in 4 dagen te doen.
Mijn vorige werkgever was behoorlijk internationaal. Mensen waren daar vaak geschokt dat ik alweer aan het werk ging toen mijn jongste 11 weken oud was (vanwege ziekte moest ik 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof). En ze vonden het ook heel gek dat ik met een baan op mijn niveau zei dat ik 4 dagen in de week wilde werken. En ze vonden in eerste instantie ook dat dat echt niet kon, dus werkte ik 4 om 5. Maar eigenlijk merkten ze al snel dat ze me maar heel weinig echt hoefden te bellen op die ene dag dat ik niet op kantoor was, en dat het eigenlijk best wel goed te doen was.
Ik denk dat er binnen Nederlandse bedrijven steeds meer kansen zijn als je 4 dagen in de week werkt om je echt te ontwikkelen en een leuke baan te hebben.

maandag 27 januari 2020 om 09:35
maandag 27 januari 2020 om 12:49
Toch lees ik vaak genoeg op viva over ouders die werkweken van 60+ uur maken en de zorgtaken voor de kinderen grotendeels overlaten aan de andere partner. Misschien kun je die vraag beter in zo'n topic stellen.willem1959 schreef: ↑26-01-2020 13:31Kinderen 's ochtends een uurtje thuis en 's avonds anderhalf uur. En de rest van de opvoeding doet het KDV.
Noem mij maar raar maar waarom ben je dan ooit aan kinderen begonnen als je ze nauwelijks in huis hebt.
maandag 27 januari 2020 om 15:23
Grappig dat de helft van de Zweden die ik ken dan weer graag het Nederlandse model zouden hebben, waar 4 dagen werken gewoon een normale optie is.Financeissues schreef: ↑27-01-2020 06:17Het peuterprogramma wat je schrijft is in ontwikkeling. Als reactie op het steeds meer sluiten van peuterspeelzalen die qua openingstijden niet meer aanluiten bij werkende ouders.
Overigens heb je het over allerlei educatie vanaf 10 maanden wat de Nederlandse leidsters niet zouden kunnen geven. Maar kunnen ouders dat dan magischerwijs ineens wel? Ik heb helemaal geen pedagogische opleiding gehad, zelfs niet ‘maar op mbo 3 niveau’. Kortweg gezegd doe ik ook maar wat met mijn kind. En soms vindt ze dat leuk, en soms niet.
Ik heb echt regelmatig het idee dat ze op de opvang veel meer dingen doen dan als ze gewoon thuis zou zijn.
maandag 27 januari 2020 om 15:46
+1nausicaa schreef: ↑27-01-2020 15:23Grappig dat de helft van de Zweden die ik ken dan weer graag het Nederlandse model zouden hebben, waar 4 dagen werken gewoon een normale optie is.
Overigens heb je het over allerlei educatie vanaf 10 maanden wat de Nederlandse leidsters niet zouden kunnen geven. Maar kunnen ouders dat dan magischerwijs ineens wel? Ik heb helemaal geen pedagogische opleiding gehad, zelfs niet ‘maar op mbo 3 niveau’. Kortweg gezegd doe ik ook maar wat met mijn kind. En soms vindt ze dat leuk, en soms niet.
Ik heb echt regelmatig het idee dat ze op de opvang veel meer dingen doen dan als ze gewoon thuis zou zijn.
Ik heb ook helemaal geen pedagogische opleiding, het komt niet eens in de buurt. Ik doe ook maar wat met m'n kind, lees hier en daar wel eens wat en haal er uit wat voor ons werkt. Maar ik heb niet echt het idee dat ik weet wat ik aan het doen ben (ze oogt gelukkig, dus er zal wel wat goed gaan).
Ons kind gaat ook naar de opvang, daar doen ze wel het eea aan pedagogiek, meer dan ik thuis in ieder geval. Hopelijk haalt ze er wat uit, iets anders dan dat ze van ons leert. Tuurlijk vind ik het fijn dat een professionele organisatie mensen aanneemt met een opleiding die weten wat ze doen en ik verwacht ook niet anders. Maar een heel educatief programma, neuh, laat mijn kind nog maar even kind zijn.
Maar ik vond het ook heel gek dat na een paar dagen een kraamverzorgster zo maar de deur uit liep en ik ineens zelf verantwoordelijk was voor dat kleine mensenleven. Voor mijn werk moet ik allerlei diploma's halen terwijl dat toch in het niet valt in vergelijking met de verantwoordelijkheid voor het leven van een ander.
maandag 27 januari 2020 om 16:05
Ik denk dat de hoeveelheid uren werken ook afhangt van de functie en gezins situatie .
Als alleenstaande ouder met een onregelmatige baan ( vroeg -laat- nacht ) vind ik 32 uur echt wel de Max nu.
Het is slopend soms en de zwaarste uren (nacht) draai ik zoveel mogelijk als ze bij hun vader zijn .
Flexibele opvang is een flinke klus en ja dan gaat je eigen slaap er soms aan na een nachtdienst.
Alleen dagdiensten zou ik gerust 4 om 5 willen werken maar helaas niet mogelijk .
FYI vader wil absoluut niet meer zorgen helaas In vakantietijd wel een paar dagen extra en juist dan draai ik volop diensten om als ze thuis zijn bij ze te kunnen zijn .
Tja en tijd voor mezelf is er gewoonweg even niet, dat komt wel weer ..
Als alleenstaande ouder met een onregelmatige baan ( vroeg -laat- nacht ) vind ik 32 uur echt wel de Max nu.
Het is slopend soms en de zwaarste uren (nacht) draai ik zoveel mogelijk als ze bij hun vader zijn .
Flexibele opvang is een flinke klus en ja dan gaat je eigen slaap er soms aan na een nachtdienst.
Alleen dagdiensten zou ik gerust 4 om 5 willen werken maar helaas niet mogelijk .
FYI vader wil absoluut niet meer zorgen helaas In vakantietijd wel een paar dagen extra en juist dan draai ik volop diensten om als ze thuis zijn bij ze te kunnen zijn .
Tja en tijd voor mezelf is er gewoonweg even niet, dat komt wel weer ..
maandag 27 januari 2020 om 16:14
Financeissues schreef: ↑27-01-2020 06:17Het peuterprogramma wat je schrijft is in ontwikkeling. Als reactie op het steeds meer sluiten van peuterspeelzalen die qua openingstijden niet meer aanluiten bij werkende ouders.
Ook ik heb een internationale omgeving en ik vind de kwaliteit van de kinderopvang in Nederland over het algemeen ook matig. Er zijn echt wel beteren tussen de slechte maar ook die werken met dezelfde leidster-kind ratio.
Maar je moet wel naar de praktijk kijken. Ja, baby’s mogen vanaf 10-12 weken naar de opvang maar dat is theorie. In de praktijk komt dat niet vaak voor, de meeste NL moeder nemen of ouderschapsverlof op of regelen alternatieve opvang voor de eerste maanden. De meeste baby’s beginnen op z’n vroegst met 4-6 maanden op de opvang en gaan sowieso tot ze 4 jaar zijn niet meer dan 2, 3 dagen per week. Kindjes in NL gaan maar weinig 4 en hoogstzelden 5 dagen per week naar de opvang.
Ik heb de pedagogisch medewerksters nog nooit zien dweilen trouwens, begrijp niet hoe je daar bij komt? Ik ben het met je eens dat veel opvangen veel en veel te weinig naar buiten gaan met de kinderen. Er zijn er echter ook die het wél doen en dit ook echt als beleid hebben, alleen daar moet je als ouder dus naar zoeken. Maar het is er wel.
Voor wat betreft opleidingsniveau geldt dat op veel opvangen het beleid, zowel qua ontwikkelingsactiviteiten maar ook wat betreft dagelijkse verzorging en omgang met het kind, bepaalt wordt door HBO geschoolde pedagogen.
Hierop worden de mbo medewerksters vaak actief bijgeschoold. Alleen bij de hele kleine organisaties of eénpitters zal dat misschien anders zijn maar veel opvangen in NL vallen onder een aantal grote organisaties die dat in huis hebben. Als het op die manier geborgd is dan maakt het voor mij niet uit of mijn peuter nou door iemand met mbo of hbo verschoond wordt. Pre-scholing voor peuters is wetenschappelijk gezien onzin, alleen bij achterstanden is dat zinvol, zoals bij peuterspeelzalen of vve. Op veel kinderopvangen is er wel een ontwikkelingsgericht leren programma. Ik weet niet waarom je zegt dat dat in ontwikkeling is, misschien op overheidsniveau maar de kinderopvangen zijn in particuliere handen en maken al jaren hun eigen programma’s!
Ook is de arbeidsmarkt in NL niet zo dat iemand met hbo pedagogiek dagelijks luiers wil gaan verschonen en kiekeboe wil spelen voor een laag salaris. Het onderwijsniveau in NL ligt vrij hoog, het lijkt me eerlijk gezegd zonde van de hbo opleiding.
Als de leidster-kind ratio zou worden aangepast dan zijn veel kinderopvangen best oké, als de ouders dan ook nog wat kritischer zijn dan komen we er wel. Dan kunnen we met een gerust hart 40 uur gaan werken

maandag 27 januari 2020 om 17:27
Tja... Ik werk tussen de 40 en 60 uur en heb een dreumes van 2,5 rondlopen. Mijn man werkt 37,5 uur en kan vaak vanuit huis gewoon inbellen. Daarnaast gaat ze gemiddeld 3 dagen per week naar de opvang. Ik vind het goed om te blijven werken als moeder, maar vind ook dat ik er soms (te) veel voor inlever. Ondanks een goede vergoeding voor mijn werkzaamheden betaal ik elders de prijs. Als het zou kunnen, dan zou ik graag 32-36 uur doen, maar helaas. En het ligt er ook aan hoeveel je partner kan opvangen. Ik ken gezinnen waarbij zowel de vrouw als haar partner 50+ uur werkt en de zorg voor de jonge kinderen volledig wordt uitbesteed. Ik vind dat eerlijk gezegd ook lastig te aanvaarden... Maar ik vind het wel goed dat mijn kind naar de nursery gaat en sociale vaardigheden/delen/omgang met anderen leert. Naast het feit dat ze daar lekker kan kleien en knoeien, etc.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 27 januari 2020 om 18:32
De gezinnen die ik ken waar beide ouders 40 uur per week werken (en dat komt niet zo vaak voor), daar hebben ze een nanny, au pair of gastouder. Gewoon lekker rustig thuis dus voor die paar uur na school of dat ze anders op het kdv zouden hebben gezeten.
Ik snap niet wat daar erg aan is? Hooguit jammer voor de ouder zelf.
Baggai, ik zit in een hoogopgeleide werkende (deels internationale) omgeving en ik ken echt geen enkel gezin waarin beide ouders 50+ uren per week werken. Dat lijkt me echt heel uitzonderlijk in Nederland.
Ik snap niet wat daar erg aan is? Hooguit jammer voor de ouder zelf.
Baggai, ik zit in een hoogopgeleide werkende (deels internationale) omgeving en ik ken echt geen enkel gezin waarin beide ouders 50+ uren per week werken. Dat lijkt me echt heel uitzonderlijk in Nederland.
maandag 27 januari 2020 om 18:40
Dubbel: ik woon in de UK en werk in London. Het idee van parttime werken is hier niet zo vanzelfsprekend als in NL. Mijn directe leidinggevende, partner, werkt tussen de 70-80 uur per week. Zijn vrouw, barrister QC, kwam ook makkelijk aan de 50+. En ja, dan wordt de opvang uitbesteed aan de nanny of au pair. Ik vind het voor een kind wel belangrijk contact momenten met TENMINSTE een van de ouders te hebben.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 27 januari 2020 om 18:47
Baggal schreef: ↑27-01-2020 18:40Dubbel: ik woon in de UK en werk in London. Het idee van parttime werken is hier niet zo vanzelfsprekend als in NL. Mijn directe leidinggevende, partner, werkt tussen de 70-80 uur per week. Zijn vrouw, barrister QC, kwam ook makkelijk aan de 50+. En ja, dan wordt de opvang uitbesteed aan de nanny of au pair. Ik vind het voor een kind wel belangrijk contact momenten met TENMINSTE een van de ouders te hebben.
Voor het kind is het belangrijk dat het zich veilig kan hechten. Dus 1-3 vaste personen die sensitief naar het kind zijn. Zo simpel en hard is het. Dat het in dit geval niet de ouders zijn hoeft voor het kind niet schadelijk te zijn. En een kind weet desondanks heus wel wie zijn ouders zijn.
Maar het is doodzonde voor de ouder-kind band.