40 uur werken met kleine kinderen

23-01-2020 22:19 495 berichten
Wie heeft hier ervaring mee?

De meeste moeders die ik ken die zeggen fulltime te werken hebben eigenlijk allemaal een contract voor 32/36 uur en werken dan 4x8 of 4x9. Is er hier een moeder met een baby echt 5 dagen niet thuis?

Achtergrond: kinderloze vriendin vindt het gek dat ik hier moeite mee zou hebben en het niet zou willen. Volgens haar kun je dan nergens aan de slag en ben je dan al veredelde thuisblijfmoeder. Ik beweer dat het echt zeldzaam is dat jonge moeders het prima vinden om alleen de weekenden met hun baby's te hebben, en dat vier dagen heel normaal en al vrij ambitieus is.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te (ver)oordelen: ik werk 32 uur en daar krijg ik al veel scheve blikken mee. Ik had alleen nog niet meegemaakt dat degene met de scheve blik juist vond dat ik te weinig werk. Wat mij betreft is het sowieso helemaal aan de moeder.
Alle reacties Link kopieren
Kinderloze vriendin moey zich met dr eigen leven bemoeien, al stop je helemaal met werken, moet je zelf weten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Lekker boeiend wat die vriendin zegt.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, ik vind 40 uur p/w werken zónder kinderen al veel. En onzin. Heel veel werk kan veel effectiever en beter in minder tijd. Maar goed, dat is off topic. Ik ken meerdere moeder die 5 dagen per week werken, en ik ken er ook zat die niet werken. En alles er tussenin. Ieder zijn ding toch.
katkaatje schreef:
23-01-2020 23:00
Jemig, ik vind 40 uur p/w werken zónder kinderen al veel. En onzin. Heel veel werk kan veel effectiever en beter in minder tijd. Maar goed, dat is off topic. Ik ken meerdere moeder die 5 dagen per week werken, en ik ken er ook zat die niet werken. En alles er tussenin. Ieder zijn ding toch.
Efficiënter.
Ik ken inderdaad geen enkele moeder die meer dan 32u werkt (hoewel... sommigen zitten naast hun 32-uursbaan nog in de gemeenteraad of schrijven in hun eigen tijd wetenschappelijke artikelen.... Kun je ook niet echt 'vrij' noemen). Gelukkig ken ik ook steeds minder vaders die meer dan 32 uur werken, want het blijft me verbazen dat pt werken nog steeds een 'moederdingetje' is.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook fulltime (aanstelling 40 uur). Maak nu gebruik van 1 dag ouderschapsverlof. Moeder op school : oh jij bent die moeder die zoveel werkt 😖
Ze vergeten dat partner part-time werkt en periode zelfs thuisblijfvader was (nou ja, geen werk te vinden).

Mijn werk is flexibel in te delen, dus ik kan dochter naar school brengen en later beginnen en thuis werken. Werk van partner is niet flexibel. Maar 1 dag bso, dus genoeg tijd voor hobbies, speelafspraakjes of chillen.

Vooral kiezen wat jullie fijn vinden en haalbaar is. Er is geen goed of fout.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-01-2020 22:57
Een fulltime werkdag is zo ongeveer van half negen tot 5. Een half uur reistijd per enkele reis is toch wel ongeveer het minimum. Zit je al op van 8 tot half 6. Je moet zelf ook douchen, aankleden voor je werk. Eventueel ontbijten of lunch maken.

Dus je bent vanaf kwart voor 8 bezig.

Komt het er op neer dat jij je kind alleen even snel kan aankleden en naar de opvang kan brengen. Dat noem ik nou niet echt tijd doorbrengen met kind.

Als je dan om half zes uit je werk komt dan moet er gekookt, gegeten, opgeruimd worden.

Nou dan is het zo zeven uur en moet je kind naar bed.

Kun je nog net even voorlezen.

Dan breng je toch bar weinig tijd door met je kind.

En hoe graag werkende moeders het ook ontkennen dan is de medewerkster van het kinderdagverblijf toch echt diegene die het kind het beste kent en de grootste invloed heeft op de opvoeding.

En die moeders weten dan in de vakanties nauwelijks wat ze met hun kind aanmoeten want ze kennen het amper.
Ja tuurlijk. Door die 40 uur van de 168 uur per week. Want al die babies slapen ook het klokje rond van 19.00 tot 07.00. En zo’n verwekker loopt natuurlijk helemaal voor spek en bonen rond. :facepalm:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vrij veel vriendinnen die fulltime werken en ook kleine kinderen hebben. Vaak is het noodzaak, want hun mannen verdienen weinig. Ze hebben over het algemeen ook mannen die een hoop van de zorg op zich nemen. En hebben meestal weinig reistijd waardoor ze ook op een werkdag nog tijd met hun kinderen doorbrengen (ontbijt, avondeten, naar bed brengen, naar/van school/BSO/kdv brengen).

Het lastige met 40 uur werken is dat je alles met vrije dagen moet opvangen. Denk aan stakingen, dokterscontrole, ziek kind. En de meeste kinderen trekken meer dan drie dagen opvang niet. Je hebt dus wel iemand nodig die thuis veel opvangt (partner, nanny, opa en oma).
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
23-01-2020 22:56
Je moet het op een grotere schaal bekijken. Herverdeling van werk is met de aankomende robotisering hard nodig. ‘Vroeger’ kon je bijvoorbeeld van één inkomen leven en nu is het hele prijspeil aangepast naar twee of 1,5 banen. Dat kan ook weer anders.
Welnee, kom op zeg. Je kunt van één salaris prima leven. Alleen willen mensen veel te veel.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
23-01-2020 23:03
Ja tuurlijk. Door die 40 uur van de 168 uur per week. Want al die babies slapen ook het klokje rond van 19.00 tot 07.00. En zo’n verwekker loopt natuurlijk helemaal voor spek en bonen rond. :facepalm:
En toch is het zo. Er zijn zat mensen die hun kind laten opvoeden door het KDV. Eigenlijk grote schande.

Maar ja, mensen willen een mooi huis, een grote flat-screen tv, een auto, laminaat, mooie kleding, de nieuwste smartphone. En oh ja, een baby. Niet nadenkend dat het geen hond is die je de hele dag alleen thuis kunt laten.
Alle reacties Link kopieren
Met 36 uur in loondienst heb je gewoon een fulltime werkweek toch

Het hangt van zoveel dingen af. Hoe flexibel is jouw baan, kun je thuiswerken. Heb je een partner, hoe flexibel is zijn/haar baan. Etc etc

Ik heb zelf altijd fulltime gewerkt, maar daar stond tegenover dat ik heel flexibel kon werken.
Daarin moest ik dus vaak mezelf tekort doen ( avonden , halve nachten nog achter de computer) om dat te compenseren om meer bij de kinderen te kunnen zijn.

Vanaf puberleeftijden is dat verschoven naar meer thuiswerk. Ik werk nu vooral overdag uit huis en in de avonden thuis, of ik plan het andersom en werk overdag thuis en ben in de avond weg.
Maar die flexibiliteit is niet bij iedere baan.

Heb je die flexibiliteit niet dan lijkt me 4× 8 prima.
Maar kijk vooral naar waar jij je prettig bij voelt en waar jij/jullie goed op functioneren.

Ik zie ook wel jongere collega's met kleine kinderen zich helemaal overstresst werken omdat ze het werk aanhouden als fulltime, maar na kind alles in 3 dagen moeten proppen want anders zijn ze te weinig thuis voor kind of moet kind teveel naar opvang.

Ik denk dan verdeel het iets meer, dan heb je in je werk meer flexibiliteit en ben je ook nog op de belangrijke momenten gewoon lekker thuis.
peertjes wijzigde dit bericht op 23-01-2020 23:21
0.73% gewijzigd
willem1959 schreef:
23-01-2020 23:17
En toch is het zo. Er zijn zat mensen die hun kind laten opvoeden door het KDV. Eigenlijk grote schande.

Maar ja, mensen willen een mooi huis, een grote flat-screen tv, een auto, laminaat, mooie kleding, de nieuwste smartphone. En oh ja, een baby. Niet nadenkend dat het geen hond is die je de hele dag alleen thuis kunt laten.
Laminaat, echt zo ontzettend decadent!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
23-01-2020 23:03
Ja tuurlijk. Door die 40 uur van de 168 uur per week. Want al die babies slapen ook het klokje rond van 19.00 tot 07.00. En zo’n verwekker loopt natuurlijk helemaal voor spek en bonen rond. :facepalm:
40 uur van 168 klinkt als best veel tijd overhouden voor je kind. Maar als je mijn genoemde dagschema bekijkt blijft er bar weinig tijd over voor kind.
Dat is gewoon de praktijk als je full time werkt. Veel kleuters slapen wel de nacht door. Je mist gewoon echt veel van je kind dan.

Niet voor niets zeggen zoveel gepensioneerde opa's dat ze het zo leuk vinden om tijd met de kleinkinderen door te brengen en dat ze zoveel van hun eigen kinderen gemist hebben.
Ik een 16, 24, 18 en 20 uur gewerkt in diverse banen. Nu werk ik 32 uur en ik ben efficienter, fitter en actiever. Het huishouden is wel een keer maar en ik eindigde snel op de bank. Nu 32 uur en kwalitatief keer aanwezig. Man is ook veel thuis ivm ploegen dus kids niet vaak alleen. Maar ik ben veel veroordeeld over het aantal uren. Dat man veel thuis is wordt over het hoofd gezien.

Doe wat goed voelt. Iedereen vormt toch zijn eigen mening.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen onder de 4 en werk 36 uur. Officieel 4x9, maar in de praktijk vaak dageb van 8-8,5 uur op kantoor en dan in de avond of op mijn ‘vrije’ dag nog een paar uurtjes.

In mijn sector is dit fulltime en veel mensen werken een bepaalde dag niet, werken een halve dag thuis of werken wel 5x8 en bouwen dan compensatieuren op. Tegelijkertijd zie ik bij het management dat ze hun vrije dag 9 van de 10 keer toch (deels) aanwezig zijn, dus met strikt 32u werken kom je niet op zo’n positie.

Voor nu vind ik het heel fijn 1 dag bij de kinderen thuis te zijn en ook financieel heeft dat voordelen. Als ze allebei op de basisschool zitten, overweeg ik 40 uur of 4x8+halve dag thuis te gaan werken. Gewoon omdat het qua werk handig is om niet een hele dag er niet te zijn.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-01-2020 23:20
40 uur van 168 klinkt als best veel tijd overhouden voor je kind. Maar als je mijn genoemde dagschema bekijkt blijft er bar weinig tijd over voor kind.
Dat is gewoon de praktijk als je full time werkt. Veel kleuters slapen wel de nacht door. Je mist gewoon echt veel van je kind dan.

Niet voor niets zeggen zoveel gepensioneerde opa's dat ze het zo leuk vinden om tijd met de kleinkinderen door te brengen en dat ze zoveel van hun eigen kinderen gemist hebben.
Er zijn nog veel meer manieren waarop je om kan gaan met een fulltime werkweek. Per definitie is het dan ook niet zo dat je kinderen weinig ziet, dat ze veel op de opvang zitten etc.
Ik werk in de zorg regelmatig 40 uur per week. Dat is veel makkelijker dan 9-17 banen vind ik. Kind heeft minimale opvang nodig want ik wel vaak in de avonden, weekenden en nachten. Man is thuis op die momenten en ik zie zoon voldoende om mijn diensten heen. Late dienst is om half 3 weggaan, vroege dienst is om 14 uur klaar.
Toen hij nog onder de 4 jaar was ging hij gemiddeld 8 uur per week naar de opvang (altijd op strippenkaart basis) en was hij soms een uurtje bij oma.
Nu hij wat ouder is gaat hij 1x per week naar de gastouder voor schooltijd en 1x per week naar oma na schooltijd. Soms 2x. En dan is dat voor een uurtje want man is om half 5 thuis.
Mijn man begint expres vroeg en is dan vroeg thuis. Flexibele tijden op kantoor.

Mijn ervaring is dus bij onregelmatig werken dat je veel meer kunt werken en toch veel tijd met de kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-01-2020 23:20
40 uur van 168 klinkt als best veel tijd overhouden voor je kind. Maar als je mijn genoemde dagschema bekijkt blijft er bar weinig tijd over voor kind.
Dat is gewoon de praktijk als je full time werkt. Veel kleuters slapen wel de nacht door. Je mist gewoon echt veel van je kind dan.

Niet voor niets zeggen zoveel gepensioneerde opa's dat ze het zo leuk vinden om tijd met de kleinkinderen door te brengen en dat ze zoveel van hun eigen kinderen gemist hebben.
Mijn kleuter zat van die 40 werkuren van zijn moeder zo’n 23 uur op school. Poeh, 17 hele uren van die 168 gemist. En dat is dan nog in een baan waarvoor je fysiek 40 uur elders aanwezig moet zijn...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
23-01-2020 22:26
In veel sectoren is 36 uur fulltime hoor. Dus 36 uur als parttime beschouwen is een beetje raar.
Als die moeders dus 'zeggen fulltime te werken' dan hebben ze gewoon gelijk met 36 uur.
En voor het cbs telt 32 uur al als full time.


TO, zou je dezelfde vraag ook aan vaders stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een moeder die 40 uur werkt, maar in de volcontinu dienst, dus die is doordeweeks op de dag nog wel eens thuis. Wel werkt haar vrouw minder en vangt daardoor veel op.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
In bijna alle andere landen is 5 dagen werken de norm en die kinderen worden ook prima groot, dat hangt meer af van de kwaliteit van de opvang dan van de werkuren.

Ik heb wel vriendinnen die 5 dagen werken en hun kinderen dus 5 dagen naar de opvang brengen. Vanaf 3 kinderen is het voordeliger om een nanny of gastouder in huis te halen. Dat zie ik ook om me heen.

Ik zou het zelf alleen doen als er kwaliteitsopvang was (kleine groepjes, genoeg individuele aandacht, paar vaste leidsters, warm eten verzorgd). Helaas is dat met een lampje te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens nog nooit scheve blikken gehad omdat ik 32 uur werk, zoals iemand hier schreef. 32 is wel het minimum in mijn omgeving.
Maar de meeste mannen werken dan ook vaak 32 uur. Daar ga je al hè.

Die moeder op het schoolplein zou ik toch wel even van repliek hebben gediend. Wat een burgerlijke truttigheid (“oh jij bent die moeder die zoveel werkt”) 8-)
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 03:55
81.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 04:50
Reden: Was reactie op sugarmiss maar is de moeite niet waard
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook interessant:

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/dochters ... r-carriere

Opvoeden is meer dan de hele dag thuis zijn bij je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-01-2020 22:57
Een fulltime werkdag is zo ongeveer van half negen tot 5. Een half uur reistijd per enkele reis is toch wel ongeveer het minimum. Zit je al op van 8 tot half 6. Je moet zelf ook douchen, aankleden voor je werk. Eventueel ontbijten of lunch maken.

Dus je bent vanaf kwart voor 8 bezig.

Komt het er op neer dat jij je kind alleen even snel kan aankleden en naar de opvang kan brengen. Dat noem ik nou niet echt tijd doorbrengen met kind.

Als je dan om half zes uit je werk komt dan moet er gekookt, gegeten, opgeruimd worden.

Nou dan is het zo zeven uur en moet je kind naar bed.

Kun je nog net even voorlezen.

Dan breng je toch bar weinig tijd door met je kind.

En hoe graag werkende moeders het ook ontkennen dan is de medewerkster van het kinderdagverblijf toch echt diegene die het kind het beste kent en de grootste invloed heeft op de opvoeding.

En die moeders weten dan in de vakanties nauwelijks wat ze met hun kind aanmoeten want ze kennen het amper.
Tja. Ik ben idd die moeder die de deur al uit is voordat zoon wakker is. Hij gaat 3 dagen per week naar de opvang en is meestal een van de eersten daar en een van de laatsten die wordt opgehaald.

Maar de leidsters werken ook niet fulltime dus er is er niet 1 die hem zoveel ziet als wij. En hij is nog altijd 4 dagen thuis bij (1 van zijn) ouders en 3 dagen daar (meestal). Zijn vader wil ten slotte ook niet zijn hele jeugd missen.

En ohja. Mijn kind vindt papa en mama gewoon de liefste en bovendien ken ik mijn eigen kind door en door. Ook al zie ik hem effectief inderdaad ‘maar’ 3 dagen per week en ‘s avonds een uurtje of 2.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven