4de of niet?

02-04-2020 00:19 181 berichten
We zijn hier trotse ouders van drie kinderen. Ze zijn vier, twee en een jaar allemaal jongens. Toch twijfel ik aan een vierde kind. Ook ik weet dat een vierde kind heel wat met zich meebrengt, extra plaats in het huis extra zitje in de auto, extra kleding,...
We hebben ook drie jongens wat als er nu een meisje zou bijkomen?
Maar toch blijft bij mij de vraag waarom geen vierde?
Nu in de coronatijd vind ik 3 niet teveel ook al zijn ze nu de hele dag thuis.
Mijn verstand zegt precies nee maar mijn gevoel zegt anders.
Mijn zwangerschappen en bevallingen waren allemaal positief.
Ik heb het moeilijk om hier mee om te gaan en weet niet goed hoe ik nu op dat gebied moet denken.
Zijn er hier mama's die hetzelfde meegemaakt hebben als de situatie waarin ik mij nu begint?
Graag jullie mening en alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
02-04-2020 12:58
Samen naar school klassen ben ik inderdaad geen voorstander van. Het idee daar achter is dat alles maakbaar is. Voor beide partijen ook geen winst. Dit is het onderschatten van de invloed die dat heeft op elkaar.

Vroeger zaten gewoon mensen met verschillende niveaus in één klas en dat ging goed. De ene was gewoon verder met taal of rekenen dan een ander en niemand vond dat raar. Er zijn nu eenmaal verschillen.

Tegenwoordig is er zodra een kind ergens iets langzamer is op één of andere manier de urgentie ontstaan om dat gelijk te labelen met dyslexie of discalculie. Als er al geen ander etiket op moet.

Begrijp me goed, iedereen heeft recht op passend onderwijs, maar niet iedereen is speciaal. Daar denken de ouders alleen heel anders over.

Wel een goede ook om te zeggen dat ik beter in een Samen naar School klas had kunnen zitten. Ik heb best wel wat gehandicapten in mijn buurt gehad als kind. Zoals de autistische kinderen die ronduit agressief waren tegen mij als we daar op bezoek kwamen. Die zitten nu tot op heden in een gesloten instelling en kunnen niet zonder begeleiding.
Samen naar School-klassen zijn zo ingericht dat de gehandicapte kinderen op dezelfde basisschool les krijgen, maar niet dezelfde lessen, tenzij dit cognitief en fysiek mogelijk is voor een leerling, welke dan een aparte begeleider hiervoor heeft. Het gaat erom dat kinderen met elkaar in contact komen, om integratie ipv segregatie. Niet dat de ouders van kinderen in een Samen naar School-klas verwachten dat hun kind dezelfde dingen zal bereiken als de leerlingen in het reguliere onderwijs en daar is het ook helemaal niet op gericht.

En zoals ik al zei: de samenleving vraagt veel meer van mensen tegenwoordig, dus zo’n labeltje als dyslexie hebben kinderen tegenwoordig juist harder nodig dan vroeger. Voor zo ongeveer alles wordt tegenwoordig een diploma van enig niveau gevraagd. Ongeschoold werk is er nauwelijks tot niet. Dus het alternatief is die mensen hun hele volwassen leven een uitkering betalen omdat ze nergens aan de bak komen omdat niemand ze hielp een opleiding af te ronden.

Bovendien ken ik alleen kinderlozen die denken dat ouders denken dat hun oogappel een ontzettend bijzonder kind is waar niemand anders aan kan tippen, terwijl alle ouders die ik ken zich best realiseren dat alleen zij, de opa’s en oma’s en een eventuele tante of oom de oogappel heel bijzonder vinden. Maar ze willen wel graag het beste voor hun kind en vechten daarvoor. En gelukkig maar, want je moet pas echt medelijden hebben met de kinderen van ouders die het allemaal niks kan schelen. Kijk maar naar de noodkreten vanuit onderwijs en jeugdzorg nu die kinderen gedwongen thuiszitten met hun ouders en geen andere opvoeders meer om zich heen hebben door de coronacrisis.

Dan wat betreft gehandicapten met agressie: dat is maar een klein deel binnen de gehandicaptenzorg en daarmee kun je niet het plan van Samen naar School-klassen maar even onder tafel vegen. Die projecten worden door ouders van beide kanten vaak als positief ervaren en de kinderen vinden het prima. Kinderen blijken namelijk prima een ander kind mee te kunnen nemen in hun spel, ook al kunnen ze niet met gesproken taal communiceren, of is er een fysieke beperking. En dat is een waardevolle ervaring voor beide kinderen. Het zou heel fijn zijn als dat soort scholen een aanzet kunnen geven tot een samenleving waarin er meer ruimte is voor inclusie van mensen die anders zijn, dat de kinderen van die scholen wellicht later na zullen denken over hoe je dat vorm kunt geven.

Niet alleen financieel en intellectueel rendement zijn waardevol voor een samenleving.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Mooi gezegd lux.
En als je 3e nou wel een meisje was geweest? Had je dan een 4e gewild?

Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je graag een 4e kind wil, of gewoon een meisje?

Verlangen naar een meisje dat snap ik wel.

Persoonlijk hoop ik dat straks de kinderbijslag vanaf 3 kinderen wordt stopgezet.
Ik vind het niet meer kunnen in deze tijd om zoveel kinderen op de wereld te zetten
waterlelieke schreef:
02-04-2020 13:23
En als je 3e nou wel een meisje was geweest? Had je dan een 4e gewild?

Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je graag een 4e kind wil, of gewoon een meisje?

Verlangen naar een meisje dat snap ik wel.

Persoonlijk hoop ik dat straks de kinderbijslag vanaf 3 kinderen wordt stopgezet.
Ik vind het niet meer kunnen in deze tijd om zoveel kinderen op de wereld te zetten
Ze schrijft helemaal niet dat ze een meisje wil. Sterker nog, ze schrijft: “ik heb al 3 jongens, wat nou als het een meisje wordt?” Als ze per se een meisje zou willen, had ze wel geschreven: “stel nou dat het wéér een jongen wordt?”
Herfstblaadje, ik lees dat anders. Komt op mij over als: Als ik vantevoren weet dat het een meisje gaat worden, dan ga ik zeker voor een vierde.
lux- schreef:
02-04-2020 13:20
Samen naar School-klassen zijn zo ingericht dat de gehandicapte kinderen op dezelfde basisschool les krijgen, maar niet dezelfde lessen, tenzij dit cognitief en fysiek mogelijk is voor een leerling, welke dan een aparte begeleider hiervoor heeft. Het gaat erom dat kinderen met elkaar in contact komen, om integratie ipv segregatie. Niet dat de ouders van kinderen in een Samen naar School-klas verwachten dat hun kind dezelfde dingen zal bereiken als de leerlingen in het reguliere onderwijs en daar is het ook helemaal niet op gericht.

En zoals ik al zei: de samenleving vraagt veel meer van mensen tegenwoordig, dus zo’n labeltje als dyslexie hebben kinderen tegenwoordig juist harder nodig dan vroeger. Voor zo ongeveer alles wordt tegenwoordig een diploma van enig niveau gevraagd. Ongeschoold werk is er nauwelijks tot niet. Dus het alternatief is die mensen hun hele volwassen leven een uitkering betalen omdat ze nergens aan de bak komen omdat niemand ze hielp een opleiding af te ronden.

Bovendien ken ik alleen kinderlozen die denken dat ouders denken dat hun oogappel een ontzettend bijzonder kind is waar niemand anders aan kan tippen, terwijl alle ouders die ik ken zich best realiseren dat alleen zij, de opa’s en oma’s en een eventuele tante of oom de oogappel heel bijzonder vinden. Maar ze willen wel graag het beste voor hun kind en vechten daarvoor. En gelukkig maar, want je moet pas echt medelijden hebben met de kinderen van ouders die het allemaal niks kan schelen. Kijk maar naar de noodkreten vanuit onderwijs en jeugdzorg nu die kinderen gedwongen thuiszitten met hun ouders en geen andere opvoeders meer om zich heen hebben door de coronacrisis.

Dan wat betreft gehandicapten met agressie: dat is maar een klein deel binnen de gehandicaptenzorg en daarmee kun je niet het plan van Samen naar School-klassen maar even onder tafel vegen. Die projecten worden door ouders van beide kanten vaak als positief ervaren en de kinderen vinden het prima. Kinderen blijken namelijk prima een ander kind mee te kunnen nemen in hun spel, ook al kunnen ze niet met gesproken taal communiceren, of is er een fysieke beperking. En dat is een waardevolle ervaring voor beide kinderen. Het zou heel fijn zijn als dat soort scholen een aanzet kunnen geven tot een samenleving waarin er meer ruimte is voor inclusie van mensen die anders zijn, dat de kinderen van die scholen wellicht later na zullen denken over hoe je dat vorm kunt geven.

Niet alleen financieel en intellectueel rendement zijn waardevol voor een samenleving.

Mooie en betrokken post. Denk dat ik misschien wel wat kort door de bocht ben in mijn opvattingen. Ik heb inderdaad geen kinderen en misschien wel een vertekend beeld door opa's en oma's of oom of tante. Hoewel je hier ook nog wel eens het soort ouders van een uniek kind treft.

Dat een labeltje handig kan zijn met het oog op de toekomst kan ook. Komt op mij alleen allemaal wat surrealistisch over. Ik ken geen mensen die buiten de boot zijn gevallen. Daar zitten ook mensen tussen met een z.m.o.k opleiding tussen.

Maar zal me er eens beter in verdiepen voor ik wat zeg.

Je spreekt zeker uit eigen ervaring?
waterlelieke schreef:
02-04-2020 13:29
Herfstblaadje, ik lees dat anders. Komt op mij over als: Als ik vantevoren weet dat het een meisje gaat worden, dan ga ik zeker voor een vierde.
Ik heb het nog eens een paar keer gelezen en inderdaad, je kunt hem op twee manieren opvatten. ;)

Eens dat de vraag is: wil je nog een vierde kind, of wil je een meisje?
waterlelieke schreef:
02-04-2020 13:29
Ik lees het niet zo. Ik denk dat TO zich afvraagt hoe het is voor een meisje met drie jongens in het gezin
lilalinda schreef:
02-04-2020 08:13
een vriendin van mij wilde een derde en kreeg 3 & 4
En 4 kinderen betekent echt, dat je ook een beroep doet op je omgeving. 4 kinderen op sport, betekent, dat je minder rijdiensten kunt draaien dan een ouder met 2 kinderen op sport.
Haar jongste en mijn jongste zijn goed bevriend, ik pak geregeld taken van haar over, zowel sport als school. Ze komt gewoon tijd te kort
Huh?? Dit kun je zo stellig toch niet beweren. Wat voor jouw vriendin geldt, is echt persoonlijk...Ik heb vier kinderen, tussen de 4 en 15 jaar. En ik geniet met volle teugen. We zijn een heerlijk gezin. Iedereen vult elkaar aan en de kinderen gaan heel goed samen. Er zijn 14 clubmomenten per week (als er geen corona is...): 4 x voetbal, 2 x bootcamp, 2 x dans, 1 x scouting, 2 x zwemmen, 2 x toneel, 1 x paardrijden en ik rijd gewoon prima al mijn beurtjes hoor. Ook al werk ik zelf ook 28 uur en mijn man meer dan fulltime. Kwestie van goed plannen en verder lekker flexibel zijn.
Digisuus schreef:
02-04-2020 13:44
Huh?? Dit kun je zo stellig toch niet beweren. Wat voor jouw vriendin geldt, is echt persoonlijk...Ik heb vier kinderen, tussen de 4 en 15 jaar. En ik geniet met volle teugen. We zijn een heerlijk gezin. Iedereen vult elkaar aan en de kinderen gaan heel goed samen. Er zijn 14 clubmomenten per week (als er geen corona is...): 4 x voetbal, 2 x bootcamp, 2 x dans, 1 x scouting, 2 x zwemmen, 2 x toneel, 1 x paardrijden en ik rijd gewoon prima al mijn beurtjes hoor. Ook al werk ik zelf ook 28 uur en mijn man meer dan fulltime. Kwestie van goed plannen en verder lekker flexibel zijn.
fijn geregeld!

Maar soms valt het niet te plannen en wordt het voor je gepland. Je bepaalt niet wanneer de wedstrijden zijn en waar
Als je 2 kinderen op voetbal hebt, met een wedstrijd op zaterdag en 1 op gym en 1 op hockey, wordt het echt lastig
RocketScienceFiction schreef:
02-04-2020 13:32
Mooie en betrokken post. Denk dat ik misschien wel wat kort door de bocht ben in mijn opvattingen. Ik heb inderdaad geen kinderen en misschien wel een vertekend beeld door opa's en oma's of oom of tante. Hoewel je hier ook nog wel eens het soort ouders van een uniek kind treft.

Dat een labeltje handig kan zijn met het oog op de toekomst kan ook. Komt op mij alleen allemaal wat surrealistisch over. Ik ken geen mensen die buiten de boot zijn gevallen. Daar zitten ook mensen tussen met een z.m.o.k opleiding tussen.

Maar zal me er eens beter in verdiepen voor ik wat zeg.

Je spreekt zeker uit eigen ervaring?
Geen directe ervaring. Wel nauwe betrokkenheid bij een gezin met 2 kinderen met een ernstige verstandelijke beperking, waarvan er 1 inmiddels met begeleiding zelfstandig woont en werkt, wat ontzettend leuk is om te zien, want het heeft diegene enorm doen groeien (vooral qua taalvaardigheid) en diegene zit goed in het vel en geniet van het leven, terwijl dat voor de ander dat helaas niet mogelijk zal zijn. Zelfde syndroom beiden. Verder ervaring met een autistisch broertje.

En mijn broertje is heel intelligent, had dit jaar gymnasiumeindexamen gedaan als ze niet waren afgelast, maar sluit zijn gymnasium iig met een stuk hogere cijfers af dan ik toentertijd, maar de samenleving is keihard tegen hem. Terwijl het een lieve, zachtaardige en ontzettend maatschappelijk betrokken jongen is. Als je hem de kans geeft om dat te laten zien. En als je hem helpt daar waar hij soms vastloopt in zijn zwart-wit denken.

Verder heb ik in het kader van mijn master een aantal jaar meegedaan aan wetenschappelijk onderzoek naar kinderen die opgroeien in gezinnen waar het niet goed gaat en in het kader daarvan veel kinderen en ouders gesproken, dat ging dan niet sec over handicaps of leerachterstanden bij het kind, maar ook die kwamen zeker aan bod.

Dus ben redelijk wat tegengekomen de afgelopen jaren.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Loekie12345 schreef:
02-04-2020 08:55
Wat doen mensen enorm dramatisch over een vierde kind. Alsof daardoor niemand in het gezin ooit meer voldoende aandacht krijgt of zo.
Ik kom zelf uit een gezin van 4 en veel van mijn vriendinnen ook. Ik zou het zelf dan ook graag willen, mits mijn man en ik het ons kunnen veroorloven.

Laat je niet aan praten dat een kind krijgen onetisch is. Wat een onzin. De wereld is inderdaad overbevolkt, dat zou ik nooit ontkennen, maar ondertussen ligt het geboortecijfer in Nederland te laag. Ook voor de kinderloze Nederlanders moet straks pensioen betaald worden door de volgende generatie, maar daar hoor je ze niet over. Economie 101 jongens. Ethisch gezien moeten mensen in andere gebieden minder kinderen krijgen, niet jij.

Meid, als jij je kinderen een goed leven kan bieden en als jij en je man het allebei willen, zie ik niet in waarom niet. Wees alleen niet teleurgesteld als het straks geen meisje is.
ja en je vergeet dat die zelfde kinderloze ook betalen voor kindergeld voor diegene die vinden dat kweken in deze tijd nog kan
ik ben enigste meisje met 3 broers en dan nog drieling en geloof mij makkelijk en tof is het niet.
ouders wouden perse nog broertje of zusje en hadden dan drieling in de plaats anders was het met 2 gebleven.
daar eens aan gedacht?
Icequeen2000, je hebt nou wel je punt gemaakt hoor. Adem in, adem uit en doooor.
wittereiger schreef:
02-04-2020 14:12
Icequeen2000, je hebt nou wel je punt gemaakt hoor. Adem in, adem uit en doooor.
wat iedereen mag een mening hebben behalve ik? of past de mening niet in uw straatje?
Ik heb zelf 3 dochters, ik had echt nog zo graag een vierde gehad, vond het meer compleet zo'n even aantal en ik kom zelf ook uit een gezin van vier kinderen en wie weet hoopte ik stiekum op een jongetje hoewel het niet uitmaakt als ze maar gezond zijn. Mijn man wilde het toen niet, we zouden moeten verhuizen, andere auto kopen, bang voor eventuele dure studies en er is ook een verhoogde kans in zijn familie op bepaalde ziektes en handicaps, hij vond dat we de duivel niet moesten tarten na al 3 gezonde kinderen, dat argument heeft me toen over kunnen halen, een beslissing met het hoofd maar zeer zeker niet met het hart, af en toe heb ik best nog spijt, een bepaal gemis maar goed ik sta er nu alleen voor met 3 kinderen en dat was met 4 uiteraard nog moeilijker geweest. Weeg goed samen alles af met je man en willen jullie het allebei toch, hoop ik dat het lukt en wens ik je veel succes en geluk met je grote gezin!
waarom ga je nou op anoniem?
lilalinda schreef:
02-04-2020 13:52
fijn geregeld!

Maar soms valt het niet te plannen en wordt het voor je gepland. Je bepaalt niet wanneer de wedstrijden zijn en waar
Als je 2 kinderen op voetbal hebt, met een wedstrijd op zaterdag en 1 op gym en 1 op hockey, wordt het echt lastig
En dan komt het flexibele om de hoek kijken ;-). Ik heb er inderdaad 1 op voetbal met elke zaterdag een wedstrijd, en zwemmen is ook op zaterdag, net als paardrijden...Je moet er dus inderdaad wel een beetje het type voor zijn. Niet te star. Soms moet kind 1 een kwartier wachten na de training, of zet ik kind 3 een half uur te vroeg af bij zijn wedstrijd, rijd ik dan voor kind 2 en ga dan weer terug om de wedstrijd te kijken van kind 3. Je moet ook een beetje handig carpoolen, maar niet minder dan andere ouders. Wij wonen buitenaf dus alles moet met de auto. Gelukkig hebben we er 2. Kind 1 (15) kan inmiddels overigens wel zelf naar bootcamp, dat is een kilometer of 8 fietsen dus meteen een goede pre-workout :-). Er zijn grotere uitdagingen dan de logistiek als je vier kinderen hebt. Zo vind ik het doseren van de aandacht wel eens lastig: kind 4 heeft graag álle aandacht voor haarzelf, maar kind 2 vindt aandacht ook fijn alleen is zij veel subtieler in het vragen erom. En kind 1 is een puber die af en toe privacy nodig heeft, maar van wie ik de non verbale hoe-zit-ze-in-haar-vel-signalen soms lastig kan lezen. En kind 2 is een zondagskind dat fluitend door het leven gaat en daardoor soms wat in de vergetelheid dreigt te raken, als we daar niet alert op zijn. Dat vind ik lastiger dan de fruithapjes en luiertjes....Maar je krijgt er ook zooooooveel voor terug.
icequeen2000 schreef:
02-04-2020 13:56
ja en je vergeet dat die zelfde kinderloze ook betalen voor kindergeld voor diegene die vinden dat kweken in deze tijd nog kan
Daar ben ik het wel mee eens. Ik ben ook van mening dat ze eigenlijk maar kindertoeslag tot 2 kinderen moeten geven, wil je er meer dan moet je het ook zelf kunnen bekostigen.

TO je hebt 3 gezonde kinderen en alles gaat goed, hoezo niet gewoon tevreden zijn?
icequeen2000 schreef:
02-04-2020 13:56
Het geboortecijfer is niet te laag.
Nederland is al overbevolkt geworden.

En dan kunnen de kinderlozen ook nog eens betalen voor dure medische mogelijkheden om zwanger te worden.
En ook nog eens voor kinderopvang.
Wacht eerst een even tot ze wat ouder zijn. Kleine kindjes kleine zorgen... grote kids... grote zorgen.
ik vind het echt waar. Ik heb er drie. zou ze voor geen goud willen missen, maar het is zeker niet iets wat je eventjes doet. Wacht nou meer eerst eventjes af hoe het op school gaat.
Ohja ik wilde er oorspronkelijk vier.
En TO is op anoniem gegaan..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
02-04-2020 15:34
En TO is op anoniem gegaan..
Goh :bonk:
kerst schreef:
02-04-2020 15:30
Het geboortecijfer is niet te laag.
Nederland is al overbevolkt geworden.

En dan kunnen de kinderlozen ook nog eens betalen voor dure medische mogelijkheden om zwanger te worden.
En ook nog eens voor kinderopvang.
Weet je überhaupt wel wat er wordt bedoeld als er wordt gezegd in de media dat het geboortecijfer te laag is? Niet of jij vindt dat er te veel of te weinig mensen in NL zijn, maar of er voldoende kinderen worden geboren om het huidige inwonersaantal gelijk te houden. Want dat is het beste voor de economie. Daarvoor moeten vrouwen gemiddeld 2,1 kind krijgen. In Nederland is het gemiddelde 1,66. Dat is dus te laag.

Zijn er te veel mensen op de wereld? Ja, zeker weten. Maar dan is het geboortecijfer in Nederland nog steeds wel te laag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven