Aantal kinderen op een kinderfeestje

01-11-2019 09:15 186 berichten
Hoe bepalen jullie hoeveel kinderen er op een kinderfeestje mogen komen?

Onze dochter zit in een klas met 20 kinderen met totaal maar 6 meiden. Wij nodigen daarom eigenlijk altijd alle 5
de meiden uit. Wij vinden het dan sneu om 1 meisje niet uit te nodigen omdat de max 4 zou zijn..

Jullie voelen hem denk ik al aankomen. Gisteren werden er uitnodigingen uitgedeeld door een meisje uit dochter haar klas en er mogen maar 4 kinderen komen (in dit geval zijn er alleen meisjes uitgenodigd) en dochter hoort daar niet bij. Dochter natuurlijk teleurgesteld.

Aan de ene kant denk ik, het hoort erbij om niet uitgenodigd te worden maar aan de andere kant denk ik dan, wat maakt het uit, 1 kind meer of minder. Ze zijn in de klas maar met zijn zes meiden en er wordt door alle 6 met elkaar gespeeld.

Maar misschien ben ik wel niet objectief omdat het dochter betreft.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Wat vinden jullie hiervan?
mindervanmij schreef:
01-11-2019 09:29
Dat was mijn topic. En hoe druk het ook was: ik zou nooit 1 kind buiten de boot laten vallen, 4 is echt niet zoveel drukker dan 5.

Of je ziet het gewoon anders.

Ik zou aan mijn kind(eren) vragen, wie wil je uitnodigen. Dan krijg ik namen. Meisjes en jongens vaak.
Wat gaan we doen? Hoeveel kost dat? Hoe komen we daar? Want thuisfeestjes doe ik niet aan.

Dan nodigen we die kinderen uit. Ik kijk niet naar geslacht, niet naar hoeveel er van welke soort in een klas zitten.
Maar naar wens kind, aktiviteit, geld en wie zij zelf er bij willen. Niet wat andere ouders vinden dat hoort.

Nu heb ik nog maar 1 kind dat feestjes geeft dus ik herken bij TO's verhaal wel dat er altijd ouders zijn die meningen hebben over andermans kinderfeestjes van mijn oudere kind. Maar ik trek me daar echt geen hol meer van aan. ;-)

Nogmaals, zou dit om een klassefeest gaan dan allemaal. Daar is geen twijfel over hoor.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 09:37
1.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De meisjes spelen wel allemaal met elkaar en wellicht (nog) niet met de jongens. Dus het gaat niet om geslacht, maar dat ze (de 6 meiden) wel allemaal met elkaar spelen. Dus ik vind het ook wel apart dat jouw dochter niet is uitgenodigd. Het is geen moeten uiteraard, maar toch.
Is de uitnodiging niet zoek geraakt?
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
O, en mijn andere dochter had vorig jaar een feestje met 12 kinderen, dit jaar met 2 (en haar zus)
Vorig jaar wilde ze graag een feestje buiten de deur, wie is de mol, en ''het pakket'' wat je kocht was dus voor 12. Er was begeleiding dus ik hoefde zelf niets te doen, anders zou ik 12 echt nooit aandurven :D

Dit jaar dus met 2 meisjes en haar zus want wat ze nu wil is heel duur (pretpark en daarna pannekoekrestaurant) en ik wil overzicht kunnen houden.

Dus of ze nu kinderen van vorig jaar teleurstelt weet ik niet, zij is ook niet bij elk kind terug uitgenodigd maar ik verwacht dat ook niet. En zij daarom ook niet.
Pascalle1988 schreef:
01-11-2019 09:28
Maar als je dat als ouder interpreteert als grove belediging, dan geef je toch totaal geen goed voorbeeld?
Ik heb volgens mij nergens gezegd dat ik dit als een belediging zie.. Ik heb ook niks aan dochter laten merken.

Ik mag dit toch gewoon jammer vinden? Dit meisje speelt wekelijks bij ons thuis. En het is altijd leuk en gezellig. Vanmiddag komt ze weer spelen.
NYC schreef:
01-11-2019 09:31
Maar er zitten toch ook jongens in de klas die niet worden uitgenodigd? Ik snap dit echt wel wanneer we aan het einde van het schooljaar zouden zitten en iedereen nodigt steeds alleen maar kinderen van hetzelfde geslacht uit en steeds eentje niet. Maar ik zou er nu bij de eerste gelegenheid niet teveel bij stilstaan. De volgende die jarig is die nodigt misschien twee jongens en twee meisjes uit de klas uit etc.

Ik was zelf altijd dat meisje dat buiten de boot viel bij feestjes. Dus als het daadwerkelijk zo zou zijn dat er 6 jongetjes bij mijn zoon in de klas zouden zitten, dan zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om er dan nét 1 niet te laten komen. In het geval van mijn zoon zitten er 15 jongens in de klas, hij heeft er 3 uitgenodigd + nog 1 uit een andere klas en 1 van een andere school. Dan vind ik het anders. Dat je niet iedereen kan uitnodigen is logisch, maar iedereen - 1, dat vind ik niet leuk voor dat ene kind dan.
mindervanmij schreef:
01-11-2019 09:37
Ik was zelf altijd dat meisje dat buiten de boot viel bij feestjes. Dus als het daadwerkelijk zo zou zijn dat er 6 jongetjes bij mijn zoon in de klas zouden zitten, dan zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om er dan nét 1 niet te laten komen. In het geval van mijn zoon zitten er 15 jongens in de klas, hij heeft er 3 uitgenodigd + nog 1 uit een andere klas en 1 van een andere school. Dan vind ik het anders. Dat je niet iedereen kan uitnodigen is logisch, maar iedereen - 1, dat vind ik niet leuk voor dat ene kind dan.

Maar dat is niet het geval. Teninste niet als je er niet zo'n geslacht dingetje van maakt. Wat het punt was van de reactie waar je op reageerde.
mindervanmij schreef:
Dat was mijn topic. En hoe druk het ook was: ik zou nooit 1 kind buiten de boot laten vallen, 4 is echt niet zoveel drukker dan 5.

Dat schrijf jij als zijnde in goede lichamelijke/mentale gezondheid denk ik?
SueHeck schreef:
01-11-2019 09:36
Ik heb volgens mij nergens gezegd dat ik dit als een belediging zie.. Ik heb ook niks aan dochter laten merken.

Ik mag dit toch gewoon jammer vinden? Dit meisje speelt wekelijks bij ons thuis. En het is altijd leuk en gezellig. Vanmiddag komt ze weer spelen.

Tuurlijk, ik zou me ook afvragen of er is gebeurd is als het ineens anders dan anders is.
Bij mijn zoon zitten 7 jongens in de klas. Toch nodigt hij ze niet allemaal uit. Hij speelt meer met de meisjes. Omdat sommige ouders het stom vinden om 1 jongen uit te nodigen tussen diverse meisjes , wordt hij niet altijd uitgenodigd.
Tja. Het is zo. Zegt wat over de ouders dat ze vooral naar geslacht kijken. Zegt niets over mijn zoon.
Wij hebben altijd rond de 13- 15 kinderen , als sinds groep 1( kind is nu 7) Dit zijn jongens en meisjes door elkaar en zowel klasgenootjes als buurkindjes . Vieren het nooit thuis maar altijd ergens waar er iets gedaan wordt met de kinderen. Ik wil het allemaal niet in huis , spelen is een dingen maar een feestje voor kinderen draaien zijn we heel slecht in . Binnenspeeltuin doen we nooit , vreselijk. Het zijn altijd kinderen waar ons kind ook door wordt uitgenodigd , er komen geen kinderen waar hij ook niet wordt gevraagd. Merk nu wel wat de meiden meer naar de meiden trekken en jongens naar jongens. Dat maakt het aantal feestganger wel wat kleiner komende verjaardag denk ik en dat vind ik helemaal niet erg.
SueHeck schreef:
Prima aanpak, dan.
rascalles schreef:
01-11-2019 09:45
Wij hebben altijd rond de 13- 15 kinderen , als sinds groep 1( kind is nu 7) Dit zijn jongens en meisjes door elkaar en zowel klasgenootjes als buurkindjes . Vieren het nooit thuis maar altijd ergens waar er iets gedaan wordt met de kinderen. Ik wil het allemaal niet in huis , spelen is een dingen maar een feestje voor kinderen draaien zijn we heel slecht in . Binnenspeeltuin doen we nooit , vreselijk. Het zijn altijd kinderen waar ons kind ook door wordt uitgenodigd , er komen geen kinderen waar hij ook niet wordt gevraagd. Merk nu wel wat de meiden meer naar de meiden trekken en jongens naar jongens. Dat maakt het aantal feestganger wel wat kleiner komende verjaardag denk ik en dat vind ik helemaal niet erg.
Maar iemand moet toch als eerste de ander uitnodigen? Anders komt er nooit iemand op een feestje.
Lastig, aan de ene kant zou ik ook alle meiden uitnodigen, aan de andere kant laat ik het graag aan mijn dochter over wie ze uitnodigt. Het is haar verjaardag en andersom gaat het ook zo. Zo is er bijvoorbeeld een meisje waar ze vaak mee afspreekt na school en waar ze toch nooit is uitgenodigd op het kinderfeestje. Dat meisje mag maar weinig kinderen uitnodigen en mijn dochter begrijpt dat en vindt het helemaal niet erg. En zo is er ook een meisje bij wie mijn dochter altijd uitgenodigd wordt, maar andersom niet. Daar is ook geen gezeur of verdriet over. Iedereen kan goed met elkaar opschieten in de klas, maar niet iedereen wordt uitgenodigd, dat hoort erbij.
Verder ligt het helemaal aan de situatie en de reden waarom je dochter als enige meisje niet is uitgenodigd wat wij daarover kunnen zeggen.

Overigens verschilt het hier heel erg per keer hoeveel kinderen er uitgenodigd worden. Bij een feestje thuis of eventueel een slaapfeestje wil ik er niet teveel, gaan we buitenshuis iets duurs doen ook niet, maar met bijvoorbeeld zwemmen mag ze er gerust meer dan 10 uitnodigen. En dan ligt het er ook maar net aan hoeveel auto's we kunnen regelen etc.
Hier was de ruimte in de auto’s leidend, dus er werden 4 of 5 kinderen uitgenodigd. Bij mijn jongste hield ik ook rekening met de j/m verhouding, oudste nodigde alleen meisjes uit. Ook stuurde ik wel een beetje bij, zodat er geen kinderen zouden komen die niet leuk combineerden. Er waren bijv 2 jongetjes die altijd overdreven competitief waren naar elkaar, en een meisje dat bij niemand lekker lag. Daar kan dat kind niets aan doen, maar ik wilde haar ook nooit zonder continu oogtoezicht in mijn huis.
Wij hebben niet echt een limiet. Ik vind het belangrijk dat hij de kinderen uitnodigt waar hij bevriend mee is en toch kijk ik ook naar waar hij onlangs is uitgenodigd. Die vraag ik terug. En dat hoeft dan niet ten koste te gaan van wie zoon er graag bij wilt.
Vorige week feestje in een zwembad, 8 kids gevraagd dus 9 in totaal. Vriendin gevraagd mee te gaan en ook te gaan zwemmen zodat we met genoeg volwassenen waren voor het toezicht en genoeg auto s hebben. Ik rijd ook met haar zoon zijn feestje(kids zijn ook goede vrienden)
Alle meisjes uitnodigen behalve een zal ik als ouder niet doen, vind ik lullig. Maar goed twee tientjes meer is hier geen issue dus kan ik voor een ander niet beoordelen. Zoon vraagt zowel meiden als jongens en dat gebeurt veel in de klas, dus die scheiding is hier gelukkig niet. Vind gemengd zo leuk en gezellig.

Kinderen die hier wekelijks over de vloer komen of zoon bij hen, worden trouwens sowieso wel gevraagd. Maar dat wil zoon ook altijd.
bris wijzigde dit bericht op 01-11-2019 10:24
7.31% gewijzigd
SueHeck schreef:

Dan zou ik het ook heel raar vinden inderdaad.
Dit zou ik heel raar vinden. Ik weet niet of ik er iets mee zou doen, maar ik zou hier wel echt een rotgevoel aan overhouden!

Onze basisschoolkinderen geven en gaan naar heel grote feestjes met 10-15 gasten, vaak met jongens en meisjes, dus hier gaat het anders.
Ik had ze allemaal gevraagd. En die regels ivm leeftijd blah blah, hoeveel mogen komen zeggen mij niets.
Kinderachtig om eentje niet te vragen.
Rosalind schreef:
01-11-2019 09:26
Kinderfeestjes thuis kunnen flink druk zijn. Er is van de week nog een topic over geopend hier.
Misschien vinden ze de groep gewoon te groot worden.
Eentje meer is te druk. Zal wel meevallen.
Ik had waarschijnlijk alle meisjes uitgenodigd. Maar ik denk toch dat het vast een praktisch dingetje is geweest. Ik weet niet of er nog broertjes of zusjes zijn, maar een extra auto regelen voor één kind is ook niet voor iedereen te doen. En ik zou ook niet zo snel een verjaardag thuis vieren met klasgenootjes zodat ik ze allemaal uit kan nodigen. Daar ben ik namelijk helemaal niet handig in.

Maar dat jullie het jammer vinden begrijp ik wel.
Ik zou het ook jammer en een beetje vreemd vinden. Vooral ook omdat de meiden wel met elkaar spelen. Maar je hebt het goed aangepakt, geen punt ervan maken en uitleggen aan je dochter. Je kunt er verder niks mee, alleen proberen dat je dochter er niet verdrietig van wordt.

Ik vind dat hele feestjes gebeuren soms wel een gedoe hoor, wie waar wel en niet wordt uitgenodigd. Soms wordt dochter op een feestje gevraagd van een kind waar ze nog nooit mee gespeeld heeft. En nu wordt ze niet uitgenodigd voor een feestje van een meisje dat ze echt als haar vriendin ziet, waar ze ook geregeld mee speelt. Ik hou het luchtig naar haar toe en leg idd uit dat dat meisje misschien al te veel kinderen had en er niet meer mocht uitnodigen, maar ondertussen vind ik het zelf wel vreemd.
Doorenvogels55 schreef:
01-11-2019 10:30
Ik had ze allemaal gevraagd. En die regels ivm leeftijd blah blah, hoeveel mogen komen zeggen mij niets.
Kinderachtig om eentje niet te vragen.

Je weet de reden niet.
mindervanmij schreef:
4 is echt niet zoveel drukker dan 5.
:P
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Dat zou ik ook echt heel erg jammer en raar vinden hoor, eentje uitsluiten.

Bij ons mogen er zoveel komen als kind wil zolang dit redelijk blijft. Maakt mij echt niet uit of er 4 of 20 komen, moet wel passen bij het soort feestje dat kind wil. Voor vervoer wordt het hier eventueel wel opgelost door een hulpouder of zelfs meerdere te vragen of ze willen rijden of zelfs mee willen als het bijvoorbeeld iets is waar dat kan en leuk is. We hadden bij laatste feestje naast onze auto's nog 2 auto's nodig en die ouders bleven gezellig mee, terwijl het toch echt wel verjaardagsfeestje voor kind was. Een andere moeder vroeg bij het feestje van haar kind een keer of ouders zelf wilden brengen en ophalen omdat dat niet paste in haar auto. Die kindjes waarvan de ouders niet konden, pasten wel weer bij anderen in de auto dus ging echt prima. Ik zou liever voor zoiets kiezen dan voor eentje buitensluiten.
anoniem_282901 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 10:43
Reden: Foutje
0.78% gewijzigd
Weet je zeker dat het niet een vergissing is? Dat hoor ik ook nog wel eens. Dat er simpelweg een kaartje vergeten is, of ergens in de schooltas is blijven zitten.

Verder; mijn zoontje wordt bijna nooit uitgenodigd, als hij twee feestjes per jaar heeft is het veel. Hij heeft wel vriendjes en die willen wel, maar de meeste ouders vinden hem te druk. Snap ik ook hoor en zijn we ook open over met andere ouders. Met zijn ADHD kan het een hele kluif zijn op zo'n druk feestje.

Morgen viert hij zijn eigen feestje en hij mocht kiezen; of zoveel uitnodigen als je wilt en dan doen we thuis een speurtocht oid, of ergens naar toe maar dan mag je er max 4 uitnodigen. Hij koos voor het laatste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven