Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid

06-04-2018 10:07 1412 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumleden,

Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?

TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
LizBakker schreef:
10-04-2018 10:23
Ja, maar goed groeien is dus relatief. Dat men in andere landen veel kleiner is dan wij wil natuurlijk niet zeggen dat die mensen niet goed groeien. En je kunt je afvragen of het nodig is om 1,95m te worden.

Ik hang zelf deze theorieën niet aan hoor, maar ik snap wel dat lang zijn op zich geen doel is en niets zegt over gezondheid.
.
Dat snap ik. Daarom noem ik het ook.
Zij: mijn kind groeit goed, dus de voeding is goed
IK: in Nederland groeien we heel erg goed, dus eten we goed.
Later is nu
LizBakker schreef:
Ja, maar goed groeien is dus relatief. Dat men in andere landen veel kleiner is dan wij wil natuurlijk niet zeggen dat die mensen niet goed groeien. En je kunt je afvragen of het nodig is om 1,95m te worden.

Ik hang zelf deze theorieën niet aan hoor, maar ik snap wel dat lang zijn op zich geen doel is en niets zegt over gezondheid.
Je wordt geen 1,95 als je daar niet de genetische aanleg voor hebt.
'Kleine' mensen die genoeg groeihormoon aanmaken worden niet langer als je ze extra hormonen geeft.
Door te weinig groeihormoon kun je wel kleiner blijven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Bij Weston Price ben ik ooit gestopt met lezen toen ik las dat een aantal mensen zeer enthousiast was over het drinken van water met appelazijn en waterstofperoxide-druppels. Toen kon ik het meteen niet meer serieus nemen.
maritte schreef:
10-04-2018 10:30
Bij Weston Price ben ik ooit gestopt met lezen toen ik las dat een aantal mensen zeer enthousiast was over het drinken van water met appelazijn en waterstofperoxide-druppels. Toen kon ik het meteen niet meer serieus nemen.
.
Je vraagt je ook af hoe die natuurvolken daaraan komen he.
Later is nu
Dreamer schreef:
10-04-2018 10:33
.
Je vraagt je ook af hoe die natuurvolken daaraan komen he.
Er zitten waterstof- en zuurstofatomen in. Heel natuurlijk...
Solomio schreef:
10-04-2018 10:25
Je wordt geen 1,95 als je daar niet de genetische aanleg voor hebt.
'Kleine' mensen die genoeg groeihormoon aanmaken worden niet langer als je ze extra hormonen geeft.
Door te weinig groeihormoon kun je wel kleiner blijven.
Nee, geen 1,95m, maar kinderen van immigranten zijn in Nederland echt veel langer dan ze in het land van oorsprong zouden zijn. Nu zijn jongere generaties natuurlijk altijd langer, maar de verschillen onder immigrantenkinderen en adoptiekinderen in Nederland zijn echt veel groter. Dus de genetische lengte wordt hier wat dat betreft wel geoptimaliseerd.

Bovendien hebben wij hier die genetische aanleg ook niet altijd gehad, dat heeft zich zo ontwikkeld, er zijn heel veel theorieën over waarom we juist in Nederland zo lang zijn geworden, want we zijn ook ooit juist kleiner dan de rest van Europa geweest. Maar dat het met het voedingspatroon te maken heeft zijn de meesten het wel over eens.
Dreamer schreef:
.
En binnen het voedingscentrum en de reguliere dietetiek zit gewoon veel ruimte om anders te eten. Als ik bij een dietist kom en zeg dat ik geen vlees eet, dan heeft ze alternatieven. Maar wel op een manier, dat ik mijn broodnodige voedingsstoffen binnenkrijg.

Zelfs bij die vrouw van de documentaire Rauw werd gezegd dat haar zoon op zich best rauw kon eten, maar meer noten zou moeten krijgen om alles binnen te krijgen. Om wat voor reden dan ook, wilde ze daar ook niet aan. Maar dat illustreert voor mij wel dat een dietist niet per se rigide vasthoudt aan wat wij in Nederland gewend zijn, maar wél aan de voedingsstoffen dus.
juustem
we hebben ook een prachtige welvaart. Groentes genoeg
Avocados, bananen, rijst, we eten van over de hele wereld.
Als je geen vlees lust/wil, neem je vis of soja

Natuurvolkeren hebben al die keuzes niet
liubi schreef:
10-04-2018 10:08
Als je echt anti-granen bent dan is graanvrij je enige optie hoor. Dus geen rijst weken of zuurdesembrood dat gefermenteerd is. In een graanvrij dieet is ook dat verboden. Ook zoete aardappelen zijn daarin verboden. Anyway, ik doe dit dieet (SCD) op doktersadvies om van de Prednison weg te komen en er zijn ook kinderen met bijvoorbeeld de Ziekte van Crohn die dit volgen, maar dat is uiteraard geen feestje.
Je weet dat pasgeborenen geen weet hebben van granen en dergelijke? Dus hoe ik haar nu opvoed, is voor haar normaal, ze klaagt ook niet bij het eten.
Dreamer schreef:
.
En binnen het voedingscentrum en de reguliere dietetiek zit gewoon veel ruimte om anders te eten. Als ik bij een dietist kom en zeg dat ik geen vlees eet, dan heeft ze alternatieven. Maar wel op een manier, dat ik mijn broodnodige voedingsstoffen binnenkrijg.

Zelfs bij die vrouw van de documentaire Rauw werd gezegd dat haar zoon op zich best rauw kon eten, maar meer noten zou moeten krijgen om alles binnen te krijgen. Om wat voor reden dan ook, wilde ze daar ook niet aan. Maar dat illustreert voor mij wel dat een dietist niet per se rigide vasthoudt aan wat wij in Nederland gewend zijn, maar wél aan de voedingsstoffen dus.
Ik val zo vaak in herhaling, je kan het niet eens zijn met eidooiers, maar blijkbaar heb je geen weet van dat het barst van de voedingsstoffen. Je wil niet weten hoeveel kilo noten je moet eten als vegetarier om aan dezlefde voedingsstoffen te komen.
@Shisha, mijn schoonmoeder komt uit een zogenaamd "natuurvolk", maar hun dieet is echt niet zo gebalanceerd hoor. Het is meer aangepast aan de bizarre leeftomstandigheden met temperaturen van -50 om te overleven, maar gezond, nee dat niet. Veel mensen uit de stam verliezen hun tanden al voordat ze 40 zijn, en halen ook meestal de 50 niet. Vrouwen worden misschien een jaar of 10 ouder. Waarom zouden wij dat o zo gezonde natuurvolkerendieet moeten overnemen? Mijn schoonmoeder is nu al ouder dan de meeste mensen vroeger in hun stam werden door gewoon gezond en gebalanceerd te eten.
Dreamer schreef:
10-04-2018 10:24
.
Jullie doen net of ik dom ben, maar ik haalde dat argument aan omdta jullie begonnen over dat ze te weinig binnenkrijgt om te groeien.
Haar voeding is super eenzijdig dus ja ze krijgt te weinig binnen.
Maar doe lekker wat jij denkt dat goed is, met welke bedoeling opende je dit topic?
Dreamer schreef:
10-04-2018 10:24
.
Oh zo bedoel je. Ja groeien doen kinderen toch wel, dat is inderdaad geen argument.
liubi schreef:
10-04-2018 10:47
@Shisha, mijn schoonmoeder komt uit een zogenaamd "natuurvolk", maar hun dieet is echt niet zo gebalanceerd hoor. Het is meer aangepast aan de bizarre leeftomstandigheden met temperaturen van -50 om te overleven, maar gezond, nee dat niet. Veel mensen uit de stam verliezen hun tanden al voordat ze 40 zijn, en halen ook meestal de 50 niet. Vrouwen worden misschien een jaar of 10 ouder. Waarom zouden wij dat o zo gezonde natuurvolkerendieet moeten overnemen? Mijn schoonmoeder is nu al ouder dan de meeste mensen vroeger in hun stam werden door gewoon gezond en gebalanceerd te eten.
Wat eet ze dan zoal?
Driewieler01 schreef:
10-04-2018 10:47
Jullie doen net of ik dom ben, maar ik haalde dat argument aan omdta jullie begonnen over dat ze te weinig binnenkrijgt om te groeien.
je bent niet dom, maar je hebt hier gewoon geen verstand van
En dat geeft niet. Daar hebben we wetenschap voor.
Kan je echt Martijn Katan aanraden
Driewieler01 schreef:
10-04-2018 10:44
Je weet dat pasgeborenen geen weet hebben van granen en dergelijke? Dus hoe ik haar nu opvoed, is voor haar normaal, ze klaagt ook niet bij het eten.
maar als je haar dagelijks 5 frikandellen zou geven, zou ze ook niet klagen en goed groeien
Dat is gewoon geen argument
Ik heb ook een vriendin helemaal in to paleo prima hoor.
Wat ik minder vind is dat ik elke keer propagandapraat krijg .
Ze is ook helemaal in to alternatieve geneeswijzen en ook daar sta ik lijnrecht tegenover.
Jammer dat zoiets altijd besproken moet worden.
Driewieler01 schreef:
10-04-2018 10:44
Tot dat ze op kinderfeestjes gaat komen .
Simitçi schreef:
10-04-2018 10:51
Haar voeding is super eenzijdig dus ja ze krijgt te weinig binnen.
Maar doe lekker wat jij denkt dat goed is, met welke bedoeling opende je dit topic?
Hoezo is eenzijdig te weinig? Je kan nog zoveel varieren en ook te kort komen, dit is een voorbeeld dagmenu, geen dagelijks menu.
Wilde tips voor dagjes weg.

Ga lekker aan de simit jij.
Simitçi schreef:
10-04-2018 10:59
Tot dat ze op kinderfeestjes gaat komen .
ja dat is gezond toch, geen probleem.
Ik geloof best wel dat er alternatieven zijn voor het Hollandse dieet volgens de adviezen van het Voedingscentrum.
Maar ik zou niet zo maar op mijn eigen houtje mijn kind heel ander voedsel aan gaan bieden. Ik zou op zn minst een goede dietiste vragen om advies en alternatieven.
Het risico dat ze op den duur voedingsstoffen tekort gaan komen is m.i. te groot.
maritte schreef:
10-04-2018 10:30
Je hebt het over dat forum wat zo ontaard is dat ze sinds een paar jaar niet eens de naam Weston Price meer mogen voeren.
Dat forum kun je idd niet meer serieus nemen.
Maar daar kan Weston Price niets aan doen.
Veel mensen vertrouwen op de regels van het voedingcentrum terwijl er genoeg wetenschappelijk bewijs is dat de voeding die daar aangeprezen wordt helemaal niet zo gezond is. Zo drinken wij (Nederlanders) het meeste melk ter wereld maar hebben wij ook het meeste last van botontkalking. Ook brood is zeker niet zo gezond als wordt beweerd. Ik denk dat de voeding die to haar kind geeft, een stuk voedzamer is.
Precies Amarna. Daarom hoop ik ook dat TO toch eens met iemand gaat praten en vraagt hoe ze binnen haar visie toch een volwaardig voedingspatroon kan bieden.
Later is nu
Driewieler01 schreef:
10-04-2018 10:53
Wat eet ze dan zoal?
De etnische keuken leunt zwaar op vlees, vis, melk (meestal rendieren want inheems) en deegwaren. Hoe vetter hoe beter want koud.
anoniem_2871 wijzigde dit bericht op 10-04-2018 11:10
7.76% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven