Alternatief wieg

18-11-2019 22:48 163 berichten
Wij verwachten in januari ons eerste kindje.
Vriend wilde heel graag dat de kleine vanaf het begin op zijn eigen kamer zou slapen in de ledikant. Ik had daarbij zoiets van prima we zien wel.

Nu is het toch al vaker voorbij gekomen en vandaag ook weer geadviseerd door de kraamzorg om de eerste weken (of zelfs maanden) de baby op onze slaapkamer te hebben

Voor de ledikant heb ik alles al in huis. Uiteindelijk zal de kleine daar ook echt wel gaan in gaan slapen.
Ik vind het eigelijk zonde van mij. Geld km een wieg met alle bijbehorend beddengoed aan te schaffen voor misschien maar een hele korte periode

Ik vroeg mij af of iemand tips of alternatieven heeft zodat we het rooming in toch kunnen proberen

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Laat het los. Je hebt in je hoofd dat de baby meteen naar zijn of haar eigen kamertje gaat. Als je dat onhandig of niet fijn blijkt te vinden dan is een wiegje zo gekocht toch? Marktplaats staat er vol mee. Vaak met matras en beddengoed erbij. Je vriend is vrij dus kan dat prima halen.
Poepie2018 schreef:
19-11-2019 13:42
Ah ik zie dat je bv wil geven, dan is een co sleeper wel een aanrader, achteraf gezien had ik dat beter gedaan. Pech voor je vriend maar iedere 3 uur je bed uit in de babykamer heb je echt geen zin in ;) dan kan je gewoon richting baby schuiven, borst erin, baby drinkt en jij snoozet verder.
Iedere drie uur is als je geluk hebt, zeker in het begin.
Gewoon afwachten, zou ik doen. "In nood" kan kind altijd in de kinderwagenbak. Mocht je toch een wieg willen, dan heb je die binnen een dag via marktplaats (oid) geregeld.

Qua beddengoed: voor de kinderwagenbak koop je ook beddengoed (neem ik aan) en dat heeft dezelfde maten als voor een wieg. Dus je hoeft voorlopig niets extra's te kopen.

Mijn kinderen hebben allebei de eerste weken in de kinderwagenbak geslapen en het overleefd. Ik had wel een extra matras gekocht (bij de schuimrubberkoning, op maat geknipt), zodat ze wat hoger en steviger lagen.
Ik heb een co-sleeper van Chicco, de Next2me en we zijn er zo tevreden over. Ze is nu vijf maanden en ligt er nog in. We zijn nog niet van plan haar op haar kamertje te leggen. Soms komt ze nog wakker 's nachts (krijgt geen nachtvoeding meer) en dan geef ik haar tuutje en slaapt ze weer verder. Of ik leg even mijn hand op haar buikje en dan slaapt ze verder. Ik moet er niet aan denken om telkens op te staan en naar haar kamer te lopen. Ook met borstvoeding was dit echt ideaal.

Handig is ook dat je die van Chicco makkelijk mee kunt nemen, net als een campingbedje.

Hier heb ik twee setjes voor op het bedje, helemaal prima.
Noerie schreef:
19-11-2019 20:09
Laat het los. Je hebt in je hoofd dat de baby meteen naar zijn of haar eigen kamertje gaat. Als je dat onhandig of niet fijn blijkt te vinden dan is een wiegje zo gekocht toch? Marktplaats staat er vol mee. Vaak met matras en beddengoed erbij. Je vriend is vrij dus kan dat prima halen.

Dit!
Noerie schreef:
Inderdaad dit. Doe wat je in je hoofd hebt. Bevalt het niet dan even tijdelijk in de kinderwagenbak tot je co sleeper binnen 24 uur bezorgd wordt of je die via marktplaats ergens kan ophalen.
Arcticfox1 schreef:
18-11-2019 22:57
Zal wel door de hormonen komen hoor, want het slaat waarschijnlijk nergens oomaar ik zit ook zo, in mijn maag dat ik dan allemaal beddengoed moet aanschaffen voor misschien maar een paar weken. Dat lijkt mij tweedehands niet zo fris
Beddengoed van wieg kun je ook in wandelwagen gebruiken. En dat heb je toch nodig...
Niet alles gelezen maar ik heb t andersom gedaan: baby niet in mijn kamer, maar ik naar zijn kamer. Tijdelijk 1 pers logeerbed neergezet.

Als beddengoed kun je vanalles gebruiken, handdoek als molton bv of deken. Groter laken dubbelgevouwen, kind in zn eigen slaapzak. En als je alles op 60 graden wast is er weinig vies aan hoor. Als je t per se wilt: 2 setjes nieuw kopen hoeft ook niet veel te kosten, dan kies jr gewoon t goedkoopste ipv mooiste
Pien252 schreef:
21-11-2019 09:24
Beddengoed van wieg kun je ook in wandelwagen gebruiken. En dat heb je toch nodig...
Inderdaad. Een hoes van het verschoningskussen kan ook in de wieg en kan ook in de kinderwagenbak als hoeslaken. Net als het wollen dekentje dat kan je ook overal gebruiken. Het lakentje van het ledikant kan dubbelgevouwen worden en past dan ook in wagen en ook in het wiegje. Je kunt alles gewoon door elkaar heen gebruiken.
Arcticfox1 schreef:
18-11-2019 22:54
Ledikant op de slaapkamer pas waarschijnlijk niet. Dan kunnen we niet meer door de deur
Hangwiegje, mozesmandje, of gewoon lekker tussen jullie in <3
Noerie schreef:
Oneens. Dit advies is er niet voor niks, heeft niet alleen met hechting/nabijheid te maken (waar het overigens wel goed voor is, je baby direct alleen laten slapen is onnatuurlijk) maar met name ook omdat het risico op wiegendood hoger is wanneer het kind alleen ligt. Iedereen maakt natuurlijk voor zichzelf een keuze, maar het is wel goed om die te maken o.b.v. informatie en niet omdat je iets toevallig zo in je hoofd hebt zitten.
Pien252 schreef:
21-11-2019 09:24
Hoezo heb je dat toch nodig? Ik heb nog nooit beddengoed gebruikt in de wandelwagen.
Wederom super bedank voor het meedenken

Beddengoed in de kinderwagen ben ik niet mee bekend. Wist niet dta dat gebruikelijk was. Vriendinnen met kinderen en schoonzus hebben dat allemaal niet

Bed in de kinderkamer zou een idee zijn, maar dan moet ik daarvoor een bed aanschaffen, dan kan ik net zo goed iets in huis halen voor op onze slaapkamer

We gaan nu voor een Co-sleeper/aanschuifbedje
Suzan_1991 schreef:
21-11-2019 16:01
Hoezo heb je dat toch nodig? Ik heb nog nooit beddengoed gebruikt in de wandelwagen.
Kind komt in januari dan is het koud. Je kind kan toch sowieso niet zonder een hoeslaken om het matrasje. Zo op het plastic lijkt mij een beetje spartaans en een dekentje is ook wel lekker met temperaturen rond de 0 graden.

@TO ik denk dat je een goede oplossing hebt gekozen met de co sleeper!
Arcticfox1 schreef:
21-11-2019 16:09
Wederom super bedank voor het meedenken

Beddengoed in de kinderwagen ben ik niet mee bekend. Wist niet dta dat gebruikelijk was. Vriendinnen met kinderen en schoonzus hebben dat allemaal niet

Bed in de kinderkamer zou een idee zijn, maar dan moet ik daarvoor een bed aanschaffen, dan kan ik net zo goed iets in huis halen voor op onze slaapkamer

We gaan nu voor een Co-sleeper/aanschuifbedje
Hoe liggen die kinderen dan in de kinderwagen? Op een kaal matrasje? Of lossen ze dat op met hydrofiele doeken ofzo.
Is oprechte nieuwsgierigheid. Heb het nooit anders gezien als met hoes om matrasje en in de winter met dekentje. Of hebben ze geen bak maar meteen de wandelwagen in ligstand gebruikt (met een voetenzak ofzo).
In mijn omgeving. Hydrofiele doek koek, voetenzak en/of dekentje in de kinderwagen, maar nog nooit opgemaakt gezien zoals een bedje
duizel schreef:
21-11-2019 17:48
Hoe liggen die kinderen dan in de kinderwagen? Op een kaal matrasje? Of lossen ze dat op met hydrofiele doeken ofzo.
Is oprechte nieuwsgierigheid. Heb het nooit anders gezien als met hoes om matrasje en in de winter met dekentje. Of hebben ze geen bak maar meteen de wandelwagen in ligstand gebruikt (met een voetenzak ofzo).
Hydrofiel om het matrasje en inderdaad een dekentje. Maar ik had een los dekentje, dat gebruikte ik ook alleen buiten, als ik er bij was en wakker dus. Om s nachts te slapen was dat niet veilig genoeg (zou kind onder kunnen komen, en zo strak opmaken dat dat niet kan is heel lastig met zo’n matrasje en bovendien pikte mijn kind dat niet).
Suzan_1991 schreef:
21-11-2019 16:01
Hoe lag jouw baby dan in de wandelwagen? Ook al was het een zomerbaby: je beschermt het matrasje toch tegen vlekken met een molton en een onderlakentje?
Als jullie de baby lop de eigen kamer willen laten slapen dan doe je dat toch gewoon?

Het advies wordt gegeven omdat je er in de nacht vermoedelijk uit moet en het dan praktischer is. Niet omdat het beter is.
MevrKakel schreef:
21-11-2019 21:00
Als jullie de baby lop de eigen kamer willen laten slapen dan doe je dat toch gewoon?

Het advies wordt gegeven omdat je er in de nacht vermoedelijk uit moet en het dan praktischer is. Niet omdat het beter is.
Jawel, oa minder kans op wiegendood.
Pien252 schreef:
21-11-2019 20:02
Hoe lag jouw baby dan in de wandelwagen? Ook al was het een zomerbaby: je beschermt het matrasje toch tegen vlekken met een molton en een onderlakentje?
Had er alleen een hydrofiel in liggen t.h.v. het hoofd en een los dekentje die we ook overal in huis gebruikten, meer niet. Een molton en een onderlaken gaan toch geen vlekken voorkomen. Nu zie je die ook niet in mijn kinderwagen want de binnenkant is zwart. Sowieso is het wasbaar dus maakt het ook niet uit.
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik had hetzelfde dilemma. Ze raden aan om op de kamer te hebben inderdaad de eerste tijd tijdens kraamzorg. Maar een wiegje kopen voor een korte tijd best duur.

Ik heb uiteindelijk via Cribster.nl een wiegje gehuurd! Echt wat een uitkomt!
Inclusief nieuw of goed gereinigd tweedehands linnengoed. Hij word gebracht in een grote doos en na verloop kun je hem gratis retour doen in de grote doos. ( wel man even vragen hem naar postkantoor brengen 😂)

Ik had hem voor 3 maanden gehuurd maar onze meid sliep na 1 week alweer in haar eigen ledikant. Dus raad hem aan voor 1 maand te huren en dan evt verlengen als het je wel bevalt.
MevrKakel schreef:
21-11-2019 21:00

Uhm, rooming-in is zeker wel beter voor de baby.
To, vooral je eigen afweging maken, maar ik hoop dat je je een beetje inleest. Zoals al genoemd is o.a. de kans op wiegendood kleiner, borstvoeding loopt vaak soepeler.
Ik lees dat je een cosleeper wil aanschaffen, lijkt me een goed idee! Dan kan je de baby op elk moment verplaatsen, naar eigen kamer of juist bij jullie.
sja schreef:
21-11-2019 21:13
Ik heb uiteindelijk via Cribster.nl een wiegje gehuurd!
Wat een top tip!
Huren zou ik wel ff kritisch naar kijken, ik vond dat nl allesbehalve goedkoop.

Woonde destijds in buitenland en verbleef 2 mnd in NL met pasgeborene, dus had daarvoor een bedje nodig.

Uiteindelijk een complete cosleeper op mp gekocht, zo goed als nieuw. Na gebruik voor t zelfde bedrag doorverkocht. Huren zou 80 euro ofzo hebben gekost :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven