Avond met pubers?
maandag 26 mei 2025 om 22:55
Ha, ik wil graag wat meedenkerij over een avond met mijn jonge pubers:
Ik ben alleenstaand ouder, geen co ouderschap. Nu mijn kinderen ouder worden merk ik, dat hun avonden langer worden. En mijn uurtje alleen, dat ik eigenlijk zo hard nodig heb, verdwijnt.
Ik heb een beroep waarbij ik volop praat de hele dag, in contact sta. Thuis dus altijd de kinderen om me heen (nee, nog geen baantjes of zelflstandige sport). Ik ben snel overprikkeld en door mijn energie heen, moet ik erbij zeggen. Om 20 uur is het eigenlijk gewoon helemaal op. Maar op is geen optie. Ik vind de dag samen afsluiten (we drinken even thee en lezen en kletsen wat beneden) heel belangrijk en waardevol. Maar het wordt dan dus te laat. Vooral mijn oudste zit volop in de weerstand bij om half 10 / 10 uur naar boven gaan (hij gaat dan nog douchen en lezen enzo).
Ik zit momenteel in een turbulente periode waarin veel gebeurt: thuis, op mijn werk, mij studie. Ik merk dat ik het eigenlijk niet meer trek ineens. Ik heb veel negatjeve gedachten en wil steeds huilen van moeheid en overprikkeldheid, nu al 2 weken, ik vind het zorgelijk worden. Denk, dat dit uurtje s avonds me op de been hield. Ik heb het al verplaatst naar de ochtend, wat fijn is, om 06 uur een lekker stil huis, maar het gaat uiteindelijk van mijn slaap af, wat door alle stress nu ook niet top lukt.
Wat zijn 'regels' bij jullie thuis? Hoe zorg je s avonds voor een balans tussen je eigen en je kinderen- behoeftes en waarden in het gezin? Hoe zorg ik ervoor, dat ik nu niet over mijn grenzen ga? Ik had een oneindige draagkracht,.leek het altijd. Maar voel me ineens heel kwetsbaar en alleen hierin...
Hoe doen anderen dit?
Ik ben alleenstaand ouder, geen co ouderschap. Nu mijn kinderen ouder worden merk ik, dat hun avonden langer worden. En mijn uurtje alleen, dat ik eigenlijk zo hard nodig heb, verdwijnt.
Ik heb een beroep waarbij ik volop praat de hele dag, in contact sta. Thuis dus altijd de kinderen om me heen (nee, nog geen baantjes of zelflstandige sport). Ik ben snel overprikkeld en door mijn energie heen, moet ik erbij zeggen. Om 20 uur is het eigenlijk gewoon helemaal op. Maar op is geen optie. Ik vind de dag samen afsluiten (we drinken even thee en lezen en kletsen wat beneden) heel belangrijk en waardevol. Maar het wordt dan dus te laat. Vooral mijn oudste zit volop in de weerstand bij om half 10 / 10 uur naar boven gaan (hij gaat dan nog douchen en lezen enzo).
Ik zit momenteel in een turbulente periode waarin veel gebeurt: thuis, op mijn werk, mij studie. Ik merk dat ik het eigenlijk niet meer trek ineens. Ik heb veel negatjeve gedachten en wil steeds huilen van moeheid en overprikkeldheid, nu al 2 weken, ik vind het zorgelijk worden. Denk, dat dit uurtje s avonds me op de been hield. Ik heb het al verplaatst naar de ochtend, wat fijn is, om 06 uur een lekker stil huis, maar het gaat uiteindelijk van mijn slaap af, wat door alle stress nu ook niet top lukt.
Wat zijn 'regels' bij jullie thuis? Hoe zorg je s avonds voor een balans tussen je eigen en je kinderen- behoeftes en waarden in het gezin? Hoe zorg ik ervoor, dat ik nu niet over mijn grenzen ga? Ik had een oneindige draagkracht,.leek het altijd. Maar voel me ineens heel kwetsbaar en alleen hierin...
Hoe doen anderen dit?
dinsdag 27 mei 2025 om 21:28
Heerlijk ontspannen een serie kijken
"Oh mamma, ik heb morgen een proefwerk, kan je me even overhoren"
"Oh mamm, de coach vroeg of jij zaterdag kan rijden naar de wedstrijd in Utrecht"
" Oh mamma, ik kwam er net achter dat de kaas op is"
"Mammm, kan jij me zaterdag naar ..... brengen want pappa kan niet"
dinsdag 27 mei 2025 om 21:29
Tegenwoordig kan dat niet meer, maar destijds gelukkig wel.
Ik snap dan weer niet dat mensen dat zo schokkend vinden, terwijl ze hun kind vanaf 4 jaar wel 5 dagen per week naar school sturen (waar ik dan weer niet zo enthousiast over ben).
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 27 mei 2025 om 21:32
Ik heb weinig last van mijn puber; soms kletsen we wat af in de avond en soms hebben we alletwee me-time (dochter op haar kamer en ik in de huiskamer).
Maar ik kan toch echt zo genieten van mijn vrije zondag als zij de hele dag aan het werk is.
dinsdag 27 mei 2025 om 21:33
Ja ik zal wel allemaal rare kinderen hebben hoor maar een: ‘jongens ik heb hard gewerkt of een zware dag gehad en ik wil nu even in alle rust deze film kijken’ volstaat toch gewoon? Het zijn 12 en 14 jarigen!granny71 schreef: ↑27-05-2025 21:28Heerlijk ontspannen een serie kijken
"Oh mamm, de coach vroeg of jij zaterdag kan rijden naar de wedstrijd in Utrecht"
dinsdag 27 mei 2025 om 21:38
Oh geen idee. Mijn kinderen vonden dat prima. En ik ook. Vond t juist heel raar dat ze vanuit school eerst een paar weken halve dagen wilden doen. Ben ik niet mee akkoord gegaan.
Kun je trouwens tegenwoordig (neem aan dat je kinderen nu volwassen zijn) wél ontspannen in hun aanwezigheid? Lijkt me anders echt naar
dinsdag 27 mei 2025 om 21:39
Nee, ik kan niet ontspannen in hun aanwezigheid. Gelukkig wonen ze inmiddels op zichzelf en komen ze af en toe eten, dan hoef ik niet te ontspannen.smorre schreef: ↑27-05-2025 21:38Oh geen idee. Mijn kinderen vonden dat prima. En ik ook. Vond t juist heel raar dat ze vanuit school eerst een paar weken halve dagen wilden doen. Ben ik niet mee akkoord gegaan.
Kun je trouwens tegenwoordig (neem aan dat je kinderen nu volwassen zijn) wél ontspannen in hun aanwezigheid? Lijkt me anders echt naar
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 27 mei 2025 om 22:45
Ik wil iets aanpassen op de korte termijn, om deze stressperiode te overleven, en aan mijn eigen overtuigingen/gewoontes werken om het op de lange termijn werkbaar te maken voor iedereen. Fijn om al deze verschillende mogelijkheden te lezen, dat helpt echt verder!
Jeetje, maak je het niet een beetje te zwaar/te groot?
Je kinderen zijn op een leeftijd dat jij best uit kunt leggen dat je stress hebt, tijd nodig voor jezelf en hoe zij jou daarbij kunnen helpen.
Jeetje, maak je het niet een beetje te zwaar/te groot?
Je kinderen zijn op een leeftijd dat jij best uit kunt leggen dat je stress hebt, tijd nodig voor jezelf en hoe zij jou daarbij kunnen helpen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 27 mei 2025 om 22:47
Totaal niet herkenbaar gelukkig.granny71 schreef: ↑27-05-2025 21:28Heerlijk ontspannen een serie kijken
Hier zou ik ook gek van worden
dinsdag 27 mei 2025 om 22:54
Hier ook niet herkenbaar gelukkig (voorbeeld van een vriendin) maar de uitspraak van Smorre
"Je kan ook prima leren ontspannen met je kinderen in de buurt" is wel heel kort door de bocht.
granny71 wijzigde dit bericht op 27-05-2025 22:56
9.73% gewijzigd
dinsdag 27 mei 2025 om 22:56
Ja klopt.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een puber de hele avond in de woonkamer blijft.
Deed ik zelf niet vroeger en mijn kinderen ook niet
dinsdag 27 mei 2025 om 23:22
Toen mijn kinderen de leeftijd hadden van jouw kinderen ging iedereen na het eten doen wat hij moest doen (opruimen, huiswerk etc) of iets voor zichzelf doen. Om half 9 kwam iedereen beneden, dan dronken en aten we nog wat en keken we 1 of 2 afleveringen van een serie (die we samen hadden uitgekozen en bewaarde om samen te kijken). Als dat af was, rond kwart over 9/ half 10, gingen we met z'n allen naar boven. Dit heb ik er best lang in gehouden en de kinderen vonden dat echt prima. Op een gegeven moment werden ze ouder en lukte dat niet meer vanwege sport , bijbaantjes en andere afspraken. Ik ga doordeweeks wel nog steeds bijna altijd om half 10 naar boven, de kinderen zijn dan meestal nog beneden. Ook prima, als ik mijn rust maar heb. Ik ga ook rustig een keer om 9 uur al op bed liggen als ik moe ben en zin heb om even mijn eigen serie te kijken of een boek te lezen.
dinsdag 27 mei 2025 om 23:37
Dat heb ik volgens mij niet gezegd. Ik heb gezegd dat het goed is om te leren ontspannen met je kinderen in de buurt.
Omdat je er anders gek van wordt.
dinsdag 27 mei 2025 om 23:37
Dat heb ik volgens mij niet gezegd. Ik heb gezegd dat het goed is om te leren ontspannen met je kinderen in de buurt.
Omdat je er anders gek van wordt.
dinsdag 27 mei 2025 om 23:44
woensdag 28 mei 2025 om 06:35
Volgens mij is dat wel wat zou helpen.
Alleen is het lang niet voor iedereen haalbaar.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 28 mei 2025 om 08:04
NomenNesci0 schreef: ↑27-05-2025 11:35Wat is er mis met dit gesprek mét de kinderen te voeren? Je kunt als moeder denk ik toch ook wel een beetje uitleg geven? Dat maakt het voor kinderen ook een stuk makkelijker om zich in te leven en als het ze niet lukt, iig theoretisch te weten waarom je doet wat je doet. Je kunt ze er zelfs bij betrekken. En dat hoeven helemaal geen moeilijke of zware gesprekken te zijn. Maar ik ben zelf groot voorstander van communicatie en een beetje inzicht geven in wat je nodig hebt. Je leert je kinderen dat ze naar je toe mogen komen en dat ze mogen praten over wat er speelt en wat ze nodig hebben. Waarom zou je als ouder niet het goede voorbeeld geven?
Ik zou het overigens niet vragen of ze het snappen. Ik zou het gesprek insteken als mededeling:
"jongens, ik merk nu jullie ouder worden, dat de uurtjes die jullie vroeger op bed lagen aan het verdwijnen zijn. En ook moeders hebben het nodig om af en toe even geen moeder te hoeven zijn en dat lukt me (nog) niet als jullie tot zo laat beneden zijn. Ik hoop dat ik het uitknopje nog ga ontdekken, maar tot die tijd, wil ik graag afspraken maken, zodat ik ook een beetje kan ontspannen voor het slapen gaan en even me time hebben zonder in moederstand te staan. Ik wil graag jullie input. Kunnen jullie met mij meedenken hoe we dit 's avonds voor elkaar krijgen?"
Mooie reactie en helemaal mee eens. Moeilijker dan dit hoeft het niet te zijn.
Ik denk dat jij TO, het inzicht moet krijgen dat als je aangeeft rust nodig te hebben, of ze naar boven stuurt, niet betekent dat je een slechte moeder bent. Waar komt je idee vandaan dat je altijd beschikbaar moet zijn? Dat zou ik onderzoeken.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 28 mei 2025 om 08:13
Lees alle reacties. Genoeg die het not done vinden om je kinderen de huiskamer uit te sturen.Sierlijk schreef: ↑28-05-2025 08:04Mooie reactie en helemaal mee eens. Moeilijker dan dit hoeft het niet te zijn.
Ik denk dat jij TO, het inzicht moet krijgen dat als je aangeeft rust nodig te hebben, of ze naar boven stuurt, niet betekent dat je een slechte moeder bent. Waar komt je idee vandaan dat je altijd beschikbaar moet zijn? Dat zou ik onderzoeken.
Het idee dat je altijd beschikbaar moet zijn is de laatste jaren behoorlijk toegenomen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
woensdag 28 mei 2025 om 08:43
Ja dat is echt idioot en daar maak ik me oprecht wel eens zorgen over. De eisen die moeders zichzelf opleggen zijn nogal hoog en een recept voor een burn out: je moet een Instagrammable leven hebben, een mooie baan, jezelf ontwikkelen, er leuk uitzien, investeren in vriendschappen én altijd beschikbaar zijn voor je kinderen.
Allemaal niet waar. Je mag het gelukkig zelf weten. Maar dat is soms verondersteld lastig.
TO kun je iets met alle tips uit dit topic?
woensdag 28 mei 2025 om 09:38
Nee voor mij gelukkig ook niet herkenbaar. En voor sommige dingen kan je ook gewoon afspraken maken he. Ik ga dochter ook echt om 21 uur of later niet meer overhoren hoor. Sowieso overhoren we haar weinig, enkel voor 1 vak wat ze lastig vindt. Maar dan gewoon gelijk na etenstijd of ze vraagt onder etenstijd wanneer we kunnen helpen. Rond 20.30 uur is ze altijd klaar met schoolwerk en dan hebben we het daar dus ook niet meer over.
Tuurlijk stelt ze wel eens een vraag 's avonds en tuurlijk is er wel eens gedoe over iets, dat we even een discussie hebben. Maar toch echt niet elke avond.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in