Avondeten 1 jaar

22-12-2019 08:22 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!

Zijn er meer moeders hier die het moeilijk vinden elke avond weer een maàltijd klaar te hebben voor hun kleintje?

Ik begrijp dat vanaf 1 jaar kinderen met de pot mee mogen eten maar in mijn ogen lijkt het onmogelijk dit te bewerkstelligen.

Ten eerste werk ik tot 5 uur elke dag en als ik thuis kom gaat ons kleintje alweer om 6:00-6:30 naar bed. Ik begin dus pas met koken nadat ze op bed ligt.
Ze moet ook vrijwel meteen eten rond 5 uur anders raakt ze te moe om nog goed te eten.
Ander puntje is dat ik nog altijd groente  hapjes in de blender maak in bulk in het weekend. (Groente koken dan pureren). Die vries ik in en kan ik dus in een wip warm maken voor haar. Soms geef ik haar er een beetje pasta, rijst, vlees of vis bij. Maar daar moet ik echt een half uur eerder thuis voor komen om een stukje kip te bakken in een pannetje. Zodat ze nog steeds 5:15 kan eten en 5:30 melk fles en 5:45 bad.
Is er iemand (die ook werkt..) die hier een goede methode voor heeft gevonden?
Zowel voor prepareren van eten alswel voor "met de pot mee eten"?
Aardvarkje schreef:
22-12-2019 08:39
@meauve01 dubbele porties maken is een idee.
Misschien klink ik heel dom nou maar wat zijn voorbeelden vam maaltijden waar een 1 jarige al helemaal aan mee kan eten?
Mijn kleintje eet (zelfgemaakte) gepureerde groente heel goed. En stukjes vlees of pasta eet ze dan apart erbij met haar handen. Maar een lepel spaghetti met sauce of een stukje aardappel of roerbakgroente met rijst lukt echt niet. Ze gaat ook kokhalzen van gehakt.
Maar het voelt ook weer verkeerd om haar nog hetzelfde eten te geven als toen ze 4 maanden was. Het is echt elke dag broccoli, bloemkool, boontjes, zoete aardappel of tomatenpaprikapastasausje helemaal fijn gepureerd in de blender. Dit eet ze overigens wel heel goed.
Gewoon zelf laten ontdekken en eten. Eventueel prakken als je stukjes eng vindt. Mijn jongste is 1,5 en eet alles wel. Curry of roti van de plaatselijke toko, pasta, risotto, maar ook boerenkool of aardappels vindt hij lekker. De ene keer meer dan de ander, en ja mijn vloer heeft daarna een dweil nodig maar hij kan al best goed met een lepel eten nu en anders eet hij met zijn handen. Als ik hem echt heel blij wil maken eten we spaghetti carbonara, pompoensoep of patat.

Het enige wat nog niet goed is groenten met ‘slierten’ denk aan prei, spinazie enzo.

Is ze nét 1 of bijna 2? dat scheelt nogal natuurlijk.
Aardvarkje schreef:
22-12-2019 08:49

Ik voel me nu echt dom om deze vraag te stellen maar als jullie aardappelen met groente en vlees maken maken jullie er dan altijd een sausje bij?
Nee, waarom? Ik eet zelf ook niet overal saus bij, waarom zou dat moeten?
Wij koken ook vaak vrij exotisch. Curry, biryani, gewokte gerechten, tajines, etc. at en eet hij allemaal mee. En soms eet hij 1 hap en wil hij dan niet meer en gaat dus min of meer zonder eten naar bed. Nouja, dan zal hij wel niet zo’n honger hebben.

Gister heeft hij 2 stukjes worst en helemaal geen boerenkool gegeten, maar hij leeft nog ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik had voor mijn dochter een Babycook (ik geloof tenminste dat het zo heet). Ik vond het echt een uitkomst! Voor onszelf kookte ik gewoon zoals altijd en voor haar deed ik bijvoorbeeld wat aardappel, groente en een stukje kip in dat ding. Beetje water erbij, aanzetten en hij stopte vanzelf. Dan even pureren in hetzelfde apparaat en klaar. Of je geeft gewoon stukken of je prakt het, wat je wilt. Op die manier kon ik ook makelijk afwisselen en alle soorten groente uitproberen. Ook pompoen en rode kool en zo, wat we zelf niet zomaar eten. En het kostte echt nauwelijks tijd. Ik zou er meteen weer een kopen als ik een baby of peuter had.
Wij eten ‘s middags op werk warm en dochter bij de opvang ook. Voor ons werkt dat vanaf het begin goed aangezien de papfles anders te dicht op avondeten zat. Ik moet zeggen dat waar we wonen dit ook gebruikelijker is. Hier gaf trouwens de kinderarts ook aan dat je vanaf 1 rustig gepureerd eten kon afbouwen, ervoor kon ook, maar was niet noodzakelijk. We stampen het nu en geven los wat gestoomde groenten om te oefenen, ze is net 1.
Favorieten hier waren gebakken aardappels, noedels of pasta. Momenteel zoals bij Lux is het dat lust ik niet dus gisteravond letterlijk zonder eten naar bed maar niet wakker geworden van de honger.
Ons zoontje is al een stukje ouder (2 jr), maar eigenlijk werkt dit voor ons al een tijd zo. Om 5 u ben ik nog niet thuis. Hij eet gewoon wat later. Meestal met ons samen, soms apart. Ik heb ook een backup diepvriesvoorraad. Rond 1 jaar hoeft het pureren niet perse meer. Je kan voor drukke dagen ook wat andere hapjes in de vriezer doen. Wij hebben altijd spaghetti, risotto, stamppotje, worstjes, doperwten enz als backup.
Je kan prima geen AVG koken en sneller koken, wij eten nooit avg, zat recepten te vinden op internet, toch? Of een Jamie kookboek kopen.

Waarom zou je dat ineens moeten gaan eten? Dat snap ik niet helemaal.

En je kan prima je voorbereiden hapjes geven en dan tegelijk met jullie eten? Dat je wel samen eet maar niet perse hetzelfde?

Of voor jullie hetzelfde doen mbt eerder klaarmaken, 2/3x week meerdere maaltijden preppen en die dan alleen opwarmen of in de oven zetten.
Als je per se samen wil eten.

Maar je hoeft echt niet elke avond samen te eten. Is leuk maar als je met een doodmoe kind zit om 18.00 uur, dat is voor niemand leuk.

De mijne at om 18.00 uur helemaal niks meer. 3 dagen in de week at ze dus op KVD om 17.00 uur. En zeker 1/2 per week gaf ik haar ook eerder eten dan onszelf. Omdat gewoon niet gegeten werd en een drama elke keer.

Heeft ze geen trauma's aan over gehouden ofzo.
En je kind is net baby af.
Over een half jaar of jaar is 18.00 uur misschien prima te redden voor kind.
Dochter eet 's middags een warme maaltijd op de kinderopvang, en kan dus 's avonds even snel een boterham eten. :thumbsup:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Doorenvogels55 schreef:
22-12-2019 08:30
Replay is in dus ja...
Ik ben vooral lui. Rapley is met name geen werk extra.
FunnyFace8 schreef:
22-12-2019 08:38
Wat sneu. De hele dag naar de opvang, en dan een uurtje met de ouders en dan naar bed. Ik zou haar schema wat aanpassen. Overdag wat meer slapen zodat ze tot 8 uur kan opblijven. Dan kan ze gewoon met jullie mee eten.
En de ouders zouden wat minder kunnen gaan werken en meer tijd besteden aan de écht belangrijke zaken.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Rapley is misschien hip, maar ook heel praktisch. Vanaf 6 maanden kreeg de baby hier grote stukken voor zijn neus. Meestal gewoon uit de pan waaruit wij aten, of wat aangepast als het net niet zacht genoeg was. Twee maanden later at hij met de pot mee. We koken zonder zout, maar wel met veel kruiden. Ook curry en pittige kip eet hij. Nu met 14 maanden scheppen we hem twee borden avondeten op, wat hij weghapt met gebruik van zijn handen en nog wat onhandig met een lepel. Maar de grond blijft tegenwoordig schoon en hij kiest heel bewust zelf welk hapje eerst gaat. Superleuk om te zien.

Als ik pastasaus maak, doe ik daar veel groentes in en bewaar daar meestal een paar bakjes van in de vriezer voor een snelle dag, of als wij echt iets eten wat onhandig is. Beetje pasta erbij koken en hij heeft weer een volledige maaltijd. En wij eten ook wel eens twee dagen achtereen hetzelfde, dus hij ook.

Het kokhalzen wat je beschrijft is logisch, de natuur heeft je kind geleerd dat alles wat vreemd is uit haar mond moet. Omdat ze al zolang gepureerd eet, zal ze moeten wennen aan stukjes.
Geef haar eens eten waarmee ze mag spelen, zoals een reep wortel, stuk broccoli of bloemkool enz. Dan kan ze structuur leren waarderen. Vies worden hoort daarbij. Lekker gaan ontdekken en op de momenten met minder tijd, zorgen dat je de avond van tevoren wat hebt bewaard.
Hips, hopsakee en pierlala.
Voor dit soort dagen had ik altijd een potje in huis. Vonden de kinderen heerlijk, en van 1 of 2 keer per week een potje krijgen ze niets.
juul29 schreef:
22-12-2019 09:42
Voor dit soort dagen had ik altijd een potje in huis. Vonden de kinderen heerlijk, en van 1 of 2 keer per week een potje krijgen ze niets.
To maakt zelf eerder al eten voor kind. Dus ze hoeft geen potjes te halen. Ze wil het liefst samen eten.
Potjes zijn zelfs gezonder dan eten wat je zelf kookt, pureert en invriest. In de fabriek gaat het allemaal veel sneller, dus blijven vitamines beter bewaard.
Verder geen tips. Ik gaf die van mij een potje als het zo uitkwam en ze echt het koken niet kon afwachten. Dat kun je per dag beslissen als je die potjes in huis hebt.
Hier zoontje van 10 maanden en die eet meestal gewoon met de pot mee. En gepureerd moet hij niet meer. Gewoon hele of grote stukken. Gaat prima!

Ook als we werken, maken we nog eten. Komen dan rond 17.30 thuis en kunnen meestal rond 18:00 wel eten. (Heb ook nog een peuter van 3 rondlopen, daar moet voor gekookt worden) baby gaat rond 19.30 naar bed.
Ik denk dat je het goed doet zoals je het nu doet. Je kunt ook een hele maaltijd in de blender doen, dus met aardappels/pasta en evt vlees.

Je merkt vanzelf wanneer je dochter wat langer op kan blijven en dan kun je samen gaan eten.

Andere tips zijn ook genoemd:
* op KDV warm eten
* niet elke dag in bad
* kijken of je deze periode wat eerder uit je werk kan komen, omdat de tijd samen wel heel kort is.
Redshoes schreef:
22-12-2019 08:43
Die van mij van bijna 11 maanden vertikt het sinda kort om gepureerd te eten en wil alleen maar met ons mee eten.
Dus gewoon groenten met stukje vlees. Of pasta, gisteren pasta pesto met kip broccoli olijf champignon. Hij eet er heerlijk van mee.
Zo ging het bij ons ook. Ik vond het wel makkelijk die gepureerde bakjes want dat kun je tenminste goed voorbereiden, maar dochter wil alleen maar wat wij eten. Op de dagen dat ik werk ben ik rond 17.45 thuis, maar dan moet ik dochter nog van de kinderopvang halen. Meestal heb ik het eten de dag ervoor dan al voorbereid, dus alle groenten bijvoorbeeld al gesneden. Ik zorg dan dat het eten vervolgens in minder dan 10 minuten op tafel kan staan.
Wat ik vaak op die dagen maak:
- pasta met gehakt, tomaten en andere groenten zoals courgette, champignons, etc. Voor ons maak ik een aparte saus met iets van kaas of vleesvervanger er doorheen, ik eet zelf geen vlees maar vleesvervanger is te zout voor zulke kleintjes
- rijst of mie met tofu en wokgroenten. Voor ons nog een woksaus erdoorheen.
- aardappels en groenten uit de oven, die zet ik dan in de oven terwijl ik dochter van kdv ophaal. Alleen nog wat vlees oid erbij en klaar
- pitabroodjes met kikkererwten, gezeefde tomaten, puntpaprika, komkommer en yoghurt.
- curry met naanbrood en spinazie, tomaten, voor ons met feta erbij
- omelet met aardappel en groenten

Op de dagen dat ik wat meer tijd heb maak ik bijvoorbeeld risotto (voor haar zonder bouillon), plaatpizza, wraps (voor haar zonder kaas), eigenlijk alles wat ik eerder ook maakte maar dan een apart pannetje voor haar. Vervolgens probeer ik het er zoveel mogelijk uit te laten zien alsof zij precies hetzelfde eet als wij en dan eet ze het met smaak op.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik maak eens in de maand een grote pan spaghetti met saus waar echt van alles inzit. Dat gooi ik bij elkaar en even de staafmixer erop. Dan in zakjes scheppen, plat drukken en in de vriezer. Is in drie minuten klaar om te eten. Ideaal als kind snel moet eten of ons avondeten niet lust.
Ander makkelijk ding wat we veel doen is klein pannetje met klein laagje water. Rijst of pasta erin en verschillende soorten stukjes groente meekoken. Olie erover en klaar. 10 min werk. Gekookt ei uit de koelkast erbij en het is compleet.
Je hebt super leuke kookboeken voor baby’s :) mijn kleintje at elke avond gewoon een maaltijd mee soms met kleine aanpassing. Ik had ook een baby cooker daar kon ik alles ingooien zelfs pasta en rijst maar volgens mij at ze met een jaar aardig met de pot mee
where ever you go, go with your heart
Aardvarkje schreef:
22-12-2019 08:39
@meauve01 dubbele porties maken is een idee.
Misschien klink ik heel dom nou maar wat zijn voorbeelden vam maaltijden waar een 1 jarige al helemaal aan mee kan eten?
Mijn kleintje eet (zelfgemaakte) gepureerde groente heel goed. En stukjes vlees of pasta eet ze dan apart erbij met haar handen. Maar een lepel spaghetti met sauce of een stukje aardappel of roerbakgroente met rijst lukt echt niet. Ze gaat ook kokhalzen van gehakt.
Maar het voelt ook weer verkeerd om haar nog hetzelfde eten te geven als toen ze 4 maanden was. Het is echt elke dag broccoli, bloemkool, boontjes, zoete aardappel of tomatenpaprikapastasausje helemaal fijn gepureerd in de blender. Dit eet ze overigens wel heel goed.

Die van mij at alles gewoon mee met 1 jaar, behalve heel pittige dingen. Ik pureerde niks en ze moest gewoon zelf kauwen o_o
Wel sneden we alles in stukjes, zo waren we dan ook wel weer.
Het is eigenlijk niet belangrijk of je kind alles al wil eten, het is van belang dat je haar alles aanbiedt zodat ze alles kan proeven, ervaren en indien succesvol kan leren eten.

Dus alle soorten structuren, alle soorten smaken, pittig en zacht, zout en zuur, zoet en bitter, brokkelig en taai en wat dies meer zij.

Je kunt haar dus alles aanbieden wat jullie ook eten en laat haar maar proeven en ervaren. Je kunt haar nog niet verwennen dus je kunt er voor de zekerheid iets bij zetten wat ze sowieso eet, dan weet je dat ze niet met een lege maag naar bed gaat als je dat vervelend vindt (deed ik zelf nooit moeilijk over, ze kreeg soms gewoon nog een fles in de nacht).

Dochter is vier en eet bijna alles zonder morren. We hebben vooral nooit ergens een probleem van gemaakt en alles aangeboden, zowel gepureerd als rapley. Rapley werkte niet bij dochter (want versterkte kokhalsreflex die niet wegging, dus daar had ze logopedie voor. Ze verslikte zich dus veel langer veel ernstiger en daar moesten we echt aandacht aan besteden) maar vanaf het moment dat het kon, gingen we prakken en hele stukken aanbieden en ze gebruikt nu prima haar tanden ;-) .
Ik maakte vaak een monkey platter. Dus allemaal verschillende stukjes eten. Ze eten dan wat ze willen en proberen tussendoor nieuwe dingen. Als jullie bijvoorbeeld pasta eten kan je de pasta, vlees en groente apart op een bord, eventueel met vakjes geven. Plukje strooikaas erbij, lepeltje erwtjes, worteltjes erbij. Gebakken Stukje champignon. Gewoon tijdens het koken stukjes apart leggen.

Ik doe dit nog steeds als ze niet willen eten. Beetje rauwkost, plakje kaas, crackertjes.
stokske schreef:
22-12-2019 10:58
Ik maakte vaak een monkey platter. Dus allemaal verschillende stukjes eten. Ze eten dan wat ze willen en proberen tussendoor nieuwe dingen. Als jullie bijvoorbeeld pasta eten kan je de pasta, vlees en groente apart op een bord, eventueel met vakjes geven. Plukje strooikaas erbij, lepeltje erwtjes, worteltjes erbij. Gebakken Stukje champignon. Gewoon tijdens het koken stukjes apart leggen.

Ik doe dit nog steeds als ze niet willen eten. Beetje rauwkost, plakje kaas, crackertjes.
Doe ik ook vaak, is hier thuis garantie op in elk geval groenten en kaas eten.
stokske schreef:
22-12-2019 10:58

Werkte hier ook goed. Maar wel op tijd en niet om 18.30 uur ofzo.
Dan maakte het niet uit wat of hoe je aanbood, was gewoon te laat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven