Avondeten 1 jaar
zondag 22 december 2019 om 08:22
Hoi hoi!
Zijn er meer moeders hier die het moeilijk vinden elke avond weer een maàltijd klaar te hebben voor hun kleintje?
Ik begrijp dat vanaf 1 jaar kinderen met de pot mee mogen eten maar in mijn ogen lijkt het onmogelijk dit te bewerkstelligen.
Ten eerste werk ik tot 5 uur elke dag en als ik thuis kom gaat ons kleintje alweer om 6:00-6:30 naar bed. Ik begin dus pas met koken nadat ze op bed ligt.
Ze moet ook vrijwel meteen eten rond 5 uur anders raakt ze te moe om nog goed te eten.
Ander puntje is dat ik nog altijd groente hapjes in de blender maak in bulk in het weekend. (Groente koken dan pureren). Die vries ik in en kan ik dus in een wip warm maken voor haar. Soms geef ik haar er een beetje pasta, rijst, vlees of vis bij. Maar daar moet ik echt een half uur eerder thuis voor komen om een stukje kip te bakken in een pannetje. Zodat ze nog steeds 5:15 kan eten en 5:30 melk fles en 5:45 bad.
Is er iemand (die ook werkt..) die hier een goede methode voor heeft gevonden?
Zowel voor prepareren van eten alswel voor "met de pot mee eten"?
Zijn er meer moeders hier die het moeilijk vinden elke avond weer een maàltijd klaar te hebben voor hun kleintje?
Ik begrijp dat vanaf 1 jaar kinderen met de pot mee mogen eten maar in mijn ogen lijkt het onmogelijk dit te bewerkstelligen.
Ten eerste werk ik tot 5 uur elke dag en als ik thuis kom gaat ons kleintje alweer om 6:00-6:30 naar bed. Ik begin dus pas met koken nadat ze op bed ligt.
Ze moet ook vrijwel meteen eten rond 5 uur anders raakt ze te moe om nog goed te eten.
Ander puntje is dat ik nog altijd groente hapjes in de blender maak in bulk in het weekend. (Groente koken dan pureren). Die vries ik in en kan ik dus in een wip warm maken voor haar. Soms geef ik haar er een beetje pasta, rijst, vlees of vis bij. Maar daar moet ik echt een half uur eerder thuis voor komen om een stukje kip te bakken in een pannetje. Zodat ze nog steeds 5:15 kan eten en 5:30 melk fles en 5:45 bad.
Is er iemand (die ook werkt..) die hier een goede methode voor heeft gevonden?
Zowel voor prepareren van eten alswel voor "met de pot mee eten"?
zondag 22 december 2019 om 08:25
zondag 22 december 2019 om 08:26
Hier is zoon pas negen maanden, maar hij moet natuurlijk wel iedere avond avondeten dus ik begrijp je. Wat ik doe als ik weet dat mijn man of ik een race tegen de klok hebben, is de avond ervoor meer bereiden en een portie bewaren om dat de volgende dag even op te warmen.
Is een andere optie dat je warm eten meegeeft aan het verblijf waar ze die dag is, en ze dat daar om 16:30 krijgt?
Is een andere optie dat je warm eten meegeeft aan het verblijf waar ze die dag is, en ze dat daar om 16:30 krijgt?
zondag 22 december 2019 om 08:29
Oh en inderdaad ik zou kijken of je dat bad anders kunt doen. Doen wij niet iedere dag, maar zoveel mogelijk in de ochtend op een van onze vrije dagen.
Hier krijgt zoon tussen 17:00 en 18:00 avondeten en tussen 18:30 en 19:00 pap en dan naar bed. Grote eter dus dat gaat er altijd in, en als hij echt heel moe is skippen we gewoon een keer iets en gaat hij vroeg naar bed. Krijgt ‘ie niks van.
Hier krijgt zoon tussen 17:00 en 18:00 avondeten en tussen 18:30 en 19:00 pap en dan naar bed. Grote eter dus dat gaat er altijd in, en als hij echt heel moe is skippen we gewoon een keer iets en gaat hij vroeg naar bed. Krijgt ‘ie niks van.
zondag 22 december 2019 om 08:29
Vroeger
toen mijn kinderen klein waren maakte ik een prakje en dan deed ik dat in bakjes. Dus aardappels vlees en groente door elkaar evt de staaf mixer erop en invriezen. Niets geen moeilijk gedoe met grote stukken of alleen groente. Een lekker prakje en dat ging er prima in. En handig. Kost even een middag bakjes maken maar dan was ik weer voor even klaar. Meeeten komt wel. Maar dat zal wel ouderwets zijn.

zondag 22 december 2019 om 08:30
Rapley is in dus ja...Doorenvogels55 schreef: ↑22-12-2019 08:29Vroegertoen mijn kinderen klein waren maakte ik een prakje en dan deed ik dat in bakjes. Dus aardappels vlees en groente door elkaar evt de staaf mixer erop en invriezen. Niets geen moeilijk gedoe met grote stukken of alleen groente. Een lekker prakje en dat ging er prima in. En handig. Kost even een middag bakjes maken maar dan was ik weer voor even klaar. Meeeten komt wel. Maar dat zal wel ouderwets zijn.
doorenvogels55 wijzigde dit bericht op 24-12-2019 08:59
0.38% gewijzigd
zondag 22 december 2019 om 08:30
Inmiddels peuter van bijna 3 en baby 9 maanden. Ze eten inderdaad gewoon wat wij eten. Tegenwoordig als. Man thuis is om kwart over 6, maar tussen 1-1,5 haalde dreumes dat niet dus dan at ik met dreumes om half 6 en at man later alleen of at ik nog klein beetje mee. Ik voeg geen zout toe bij het koken en sambal voeg ik op bord pas toe maar verder geen aanpassingen.Aardvarkje schreef: ↑22-12-2019 08:28Hoi Due-scimmie! Aten jullie dan met zn allen om half zes? En at jouw kleintje rond 1 jaar al helemaal hetzelfde als jullie?
zondag 22 december 2019 om 08:31
zondag 22 december 2019 om 08:33
zondag 22 december 2019 om 08:34
Ehh... haar niet gepureerde groenten met af en toe een stukje kip geven maar gewoon een normaal bord eten? Het verbaast mij altijd enorm om hier te lezen hoe weinig kinderen krijgen op die leeftijd. Mijn zoon zat met 1 jaar al aan de pasta bolognese en de curry enzo. En met 14 maanden kreeg hij geen borstvoeding meer en fles heeft hij nooit gehad.
En haar bedtijd verschuiven, want dit werkt dus niet? Zal ze wel een paar dagen moe zijn maar ze moet overdag maar een beetje langer slapen dan.
Mijn zoon slaapt niet voor 20u en moet vroeg weer op, dus die slaapt nog ‘s middags ook al is hij ruim 2.5. Gaat prima.
En haar bedtijd verschuiven, want dit werkt dus niet? Zal ze wel een paar dagen moe zijn maar ze moet overdag maar een beetje langer slapen dan.
Mijn zoon slaapt niet voor 20u en moet vroeg weer op, dus die slaapt nog ‘s middags ook al is hij ruim 2.5. Gaat prima.
lux- wijzigde dit bericht op 22-12-2019 08:36
0.32% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 22 december 2019 om 08:35
Gewoon toch gaan koken. Maar ik heb dan ook nog een peuter en een kleuter rondlopen, dus ik moet wel.
Kinderen voor de tv, pannen vullen met (kokend) heet water. Pasta/rijst aardappelen (eventueel voorgeschild, of ‘s morgens gedaan) erin, aanzetten.
Makkelijke groenten; brocolli, bloemkool, spinazie kant en klare wortels, of voorgesneden zak. En dan vlees/vega of vis erbij. Staat altijd in 15-20 minuten op tafel. We eten nooit later dan 17:30 uur.
Ik ga natuurlijk geen hele uitgebreide dingen maken, waarvoor ik meer dan een uur in de keuken moet staan. Dat bewaar ik wel voor het weekend.
Kinderen voor de tv, pannen vullen met (kokend) heet water. Pasta/rijst aardappelen (eventueel voorgeschild, of ‘s morgens gedaan) erin, aanzetten.
Makkelijke groenten; brocolli, bloemkool, spinazie kant en klare wortels, of voorgesneden zak. En dan vlees/vega of vis erbij. Staat altijd in 15-20 minuten op tafel. We eten nooit later dan 17:30 uur.
Ik ga natuurlijk geen hele uitgebreide dingen maken, waarvoor ik meer dan een uur in de keuken moet staan. Dat bewaar ik wel voor het weekend.

zondag 22 december 2019 om 08:39
Rapley, was dat 15 jaar geleden al hoor
lilalinda wijzigde dit bericht op 22-12-2019 08:39
5.93% gewijzigd
zondag 22 december 2019 om 08:39
@meauve01 dubbele porties maken is een idee.
Misschien klink ik heel dom nou maar wat zijn voorbeelden vam maaltijden waar een 1 jarige al helemaal aan mee kan eten?
Mijn kleintje eet (zelfgemaakte) gepureerde groente heel goed. En stukjes vlees of pasta eet ze dan apart erbij met haar handen. Maar een lepel spaghetti met sauce of een stukje aardappel of roerbakgroente met rijst lukt echt niet. Ze gaat ook kokhalzen van gehakt.
Maar het voelt ook weer verkeerd om haar nog hetzelfde eten te geven als toen ze 4 maanden was. Het is echt elke dag broccoli, bloemkool, boontjes, zoete aardappel of tomatenpaprikapastasausje helemaal fijn gepureerd in de blender. Dit eet ze overigens wel heel goed.
Misschien klink ik heel dom nou maar wat zijn voorbeelden vam maaltijden waar een 1 jarige al helemaal aan mee kan eten?
Mijn kleintje eet (zelfgemaakte) gepureerde groente heel goed. En stukjes vlees of pasta eet ze dan apart erbij met haar handen. Maar een lepel spaghetti met sauce of een stukje aardappel of roerbakgroente met rijst lukt echt niet. Ze gaat ook kokhalzen van gehakt.
Maar het voelt ook weer verkeerd om haar nog hetzelfde eten te geven als toen ze 4 maanden was. Het is echt elke dag broccoli, bloemkool, boontjes, zoete aardappel of tomatenpaprikapastasausje helemaal fijn gepureerd in de blender. Dit eet ze overigens wel heel goed.
zondag 22 december 2019 om 08:40
De avonden dat ik thuis kom van mijn werk eten we wat simpeler.
Met de jas nog aan de oven al voor verwarmen. Kipschotel schuif je er zo in.
Groentes uit de vriezer of gesneden uit koelvak. Water in waterkoker koken.
Verse pasta met saus en snel een beetje vlees er door of vis met groentes. Staat bijna allemaal binnen 15 a 25 minuten op tafel.
Als dochter te hongerig is krijgt ze alvast wat gesneden tomaatjes, komkommer of maïs...
Enige voordeel: een bad doe ik maar twee keer in de week. Fles melk pas echt op haar kamertje bij naar bed gaan dus dat is rond 18.45.
Met de jas nog aan de oven al voor verwarmen. Kipschotel schuif je er zo in.
Groentes uit de vriezer of gesneden uit koelvak. Water in waterkoker koken.
Verse pasta met saus en snel een beetje vlees er door of vis met groentes. Staat bijna allemaal binnen 15 a 25 minuten op tafel.
Als dochter te hongerig is krijgt ze alvast wat gesneden tomaatjes, komkommer of maïs...
Enige voordeel: een bad doe ik maar twee keer in de week. Fles melk pas echt op haar kamertje bij naar bed gaan dus dat is rond 18.45.
jessmariano_1986 wijzigde dit bericht op 22-12-2019 09:16
0.35% gewijzigd
zondag 22 december 2019 om 08:41
Eten moet je leren. Dus ze moet oefenen. Dan gaat het vanzelf steeds beter.Aardvarkje schreef: ↑22-12-2019 08:39@meauve01 dubbele porties maken is een idee.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 22 december 2019 om 08:41
in principe alles wat jullie etenAardvarkje schreef: ↑22-12-2019 08:39@meauve01 dubbele porties maken is een idee.
zondag 22 december 2019 om 08:43
zondag 22 december 2019 om 08:47
Met 1 zat die van mij nog aan de dolmas, fèta en olijven in Griekenland. Dat waren nog eens tijden.
Nu is alles: ‘dat is niet zo lekker mama.’
Maar zonder gekheid: ze mag echt alles waar ze niet in kan stikken (dus tomaatjes door de helft enzo), alles wat geen rauw vlees/vis/ei/alcohol bevat en persoonlijk zou ik een beetje rustig aandoen met zout en suiker.
Nu is alles: ‘dat is niet zo lekker mama.’
Maar zonder gekheid: ze mag echt alles waar ze niet in kan stikken (dus tomaatjes door de helft enzo), alles wat geen rauw vlees/vis/ei/alcohol bevat en persoonlijk zou ik een beetje rustig aandoen met zout en suiker.
zondag 22 december 2019 om 08:48
Niet alles kan tegelijk. Én kind naar de opvang, én vrij vroeg naar bed, én gewoon mee-eten is dus niet haalbaar. Tja, dan maar niet zou ik zeggen.
Mijn kind eet op de opvang warm eten (tussen de middag). Op die dagen krijgt zij dus thuis een boterham, en eet ze niet met de pot mee. Op de dagen dat ik thuis ben meestal wel.
En soms kook ik iets wat makkelijk op te warmen is, en dan eten we dus wel hetzelfde, en eet ze twee keer warm ipv een boterham.
Bij sommige kinderen helpt het ook als ze meteen bij thuiskomst iets kleins krijgen (stukje komkommer/paprika, klein crackertje oid) zodat je net wat meer tijd hebt om te koken.
Maar ik ben meer van de praktische kant dan van ‘ze is nu zo en zo oud, dus nu moet het zo’.
Mijn kind eet op de opvang warm eten (tussen de middag). Op die dagen krijgt zij dus thuis een boterham, en eet ze niet met de pot mee. Op de dagen dat ik thuis ben meestal wel.
En soms kook ik iets wat makkelijk op te warmen is, en dan eten we dus wel hetzelfde, en eet ze twee keer warm ipv een boterham.
Bij sommige kinderen helpt het ook als ze meteen bij thuiskomst iets kleins krijgen (stukje komkommer/paprika, klein crackertje oid) zodat je net wat meer tijd hebt om te koken.
Maar ik ben meer van de praktische kant dan van ‘ze is nu zo en zo oud, dus nu moet het zo’.
zondag 22 december 2019 om 08:49
Bedankt voor al jullie reacties. Dit helpt echt! Ik denk dat ik haar slaaptijd idd ga verlaten. En niet elke dag in bad. En wat makkelijkere maaltijden maken ( de moeilijkere in het weekend met dubbele porties).
Ik maakte altijd vrij exotische maaltijden van recepten waarvoor ik een uur in de keuken sta maar gewoon aardappelen/rijst en groente met een stukje vlees is veel makkelijker. Echt hollands. Ik ga denk ik maar beginnen met een meal plan voor de week.
Ik voel me nu echt dom om deze vraag te stellen maar als jullie aardappelen met groente en vlees maken maken jullie er dan altijd een sausje bij?
Ik maakte altijd vrij exotische maaltijden van recepten waarvoor ik een uur in de keuken sta maar gewoon aardappelen/rijst en groente met een stukje vlees is veel makkelijker. Echt hollands. Ik ga denk ik maar beginnen met een meal plan voor de week.
Ik voel me nu echt dom om deze vraag te stellen maar als jullie aardappelen met groente en vlees maken maken jullie er dan altijd een sausje bij?
zondag 22 december 2019 om 08:49
Ik zou ook stoppen met pureren en wat meer gaan prakken. Die moes kent ze nu wel in haar mond, tijd voor wat anders.
En Uhhh ja als jullie niet samen eten, bewaar dan wat van de avond er voor en geef dat de volgende dag aan haar.
Hier at ze met de hele pot mee.
Pasta, agv, nasi, alles wat we aten. Soms her en der wat aangepast, zo eet ze graag boontjes en is in het begin de roti nog wat scherp. Ik hield dan wat boontjes achter en deed die bij haar op haar bord. Dan ging alles met smaak op.
En Uhhh ja als jullie niet samen eten, bewaar dan wat van de avond er voor en geef dat de volgende dag aan haar.
Hier at ze met de hele pot mee.
Pasta, agv, nasi, alles wat we aten. Soms her en der wat aangepast, zo eet ze graag boontjes en is in het begin de roti nog wat scherp. Ik hield dan wat boontjes achter en deed die bij haar op haar bord. Dan ging alles met smaak op.
zondag 22 december 2019 om 08:51
Inderdaad gewoon wat jullie eten of de kindvriendelijke (bijv. mild/ongekruid) versie ervan. Je kunt het jezelf net zo makkelijk of moeilijk maken als je wil. En ze heeft inmiddels wat tanden als het goed is, dus dat blijven blenden werkt juist tegen. Ze moet natuurlijk wel leren kauwen.Aardvarkje schreef: ↑22-12-2019 08:39@meauve01 dubbele porties maken is een idee.