Avondeten 1 jaar
zondag 22 december 2019 om 08:22
Hoi hoi!
Zijn er meer moeders hier die het moeilijk vinden elke avond weer een maàltijd klaar te hebben voor hun kleintje?
Ik begrijp dat vanaf 1 jaar kinderen met de pot mee mogen eten maar in mijn ogen lijkt het onmogelijk dit te bewerkstelligen.
Ten eerste werk ik tot 5 uur elke dag en als ik thuis kom gaat ons kleintje alweer om 6:00-6:30 naar bed. Ik begin dus pas met koken nadat ze op bed ligt.
Ze moet ook vrijwel meteen eten rond 5 uur anders raakt ze te moe om nog goed te eten.
Ander puntje is dat ik nog altijd groente hapjes in de blender maak in bulk in het weekend. (Groente koken dan pureren). Die vries ik in en kan ik dus in een wip warm maken voor haar. Soms geef ik haar er een beetje pasta, rijst, vlees of vis bij. Maar daar moet ik echt een half uur eerder thuis voor komen om een stukje kip te bakken in een pannetje. Zodat ze nog steeds 5:15 kan eten en 5:30 melk fles en 5:45 bad.
Is er iemand (die ook werkt..) die hier een goede methode voor heeft gevonden?
Zowel voor prepareren van eten alswel voor "met de pot mee eten"?
Zijn er meer moeders hier die het moeilijk vinden elke avond weer een maàltijd klaar te hebben voor hun kleintje?
Ik begrijp dat vanaf 1 jaar kinderen met de pot mee mogen eten maar in mijn ogen lijkt het onmogelijk dit te bewerkstelligen.
Ten eerste werk ik tot 5 uur elke dag en als ik thuis kom gaat ons kleintje alweer om 6:00-6:30 naar bed. Ik begin dus pas met koken nadat ze op bed ligt.
Ze moet ook vrijwel meteen eten rond 5 uur anders raakt ze te moe om nog goed te eten.
Ander puntje is dat ik nog altijd groente hapjes in de blender maak in bulk in het weekend. (Groente koken dan pureren). Die vries ik in en kan ik dus in een wip warm maken voor haar. Soms geef ik haar er een beetje pasta, rijst, vlees of vis bij. Maar daar moet ik echt een half uur eerder thuis voor komen om een stukje kip te bakken in een pannetje. Zodat ze nog steeds 5:15 kan eten en 5:30 melk fles en 5:45 bad.
Is er iemand (die ook werkt..) die hier een goede methode voor heeft gevonden?
Zowel voor prepareren van eten alswel voor "met de pot mee eten"?

zondag 22 december 2019 om 13:10
Dit!MinkeDeWit schreef: ↑22-12-2019 09:53Potjes zijn zelfs gezonder dan eten wat je zelf kookt, pureert en invriest. In de fabriek gaat het allemaal veel sneller, dus blijven vitamines beter bewaard.
Verder geen tips. Ik gaf die van mij een potje als het zo uitkwam en ze echt het koken niet kon afwachten. Dat kun je per dag beslissen als je die potjes in huis hebt.
zondag 22 december 2019 om 13:35
hier aten ze met 1 jaar gewoon mee.. Ik pureerde al heel snel niet meer. Dan proef je toch niet meer wat je eet? Ik gaf het eten gewoon grof . Veel aten ze met de hand zelf (rapley achtig denk ik dan). later kwam vork/lepel.
Ze aten wat wij aten alleen zonder zout en niet te sterk gekruid. Ik had en heb geen zin in getrut rondom eten. Kinderen zijn net echte mensen
En toen ik nog werkte zorgde ik ervoor dat alles al gesneden en klaar stond (ik stond iets eerder op). Even aardappelen schillen, groente schoonmaken, vlees/vis uit de vriezer in de koelkast. Bij thuiskomst alles direct opzetten en voor 1800 uur aan tafel hoor.
En waarom nog een fles met een jaar? Ik geloof niet in die opvolgmelk rommel. Met een jaar kunnen ze prima normale zuivel eten (toetje dus.. yoghurt met wat fruit oid). Die fles is niet nodig m.i.
Ze aten wat wij aten alleen zonder zout en niet te sterk gekruid. Ik had en heb geen zin in getrut rondom eten. Kinderen zijn net echte mensen

En toen ik nog werkte zorgde ik ervoor dat alles al gesneden en klaar stond (ik stond iets eerder op). Even aardappelen schillen, groente schoonmaken, vlees/vis uit de vriezer in de koelkast. Bij thuiskomst alles direct opzetten en voor 1800 uur aan tafel hoor.
En waarom nog een fles met een jaar? Ik geloof niet in die opvolgmelk rommel. Met een jaar kunnen ze prima normale zuivel eten (toetje dus.. yoghurt met wat fruit oid). Die fles is niet nodig m.i.
zondag 22 december 2019 om 13:36
Maar de vraag van TO is niet hoe ze kind überhaupt gevoerd krijgt. De vraag is hoe mensen kind gewoon mee laten eten als er maar zo weinig tijd is.
Ik lees hier ook een hoop mensen die zeggen: gewoon wat uit de pan laten eten, evt voordat je zout erbij doet.
Dat lukt TO (en mij overigens ook) dus niet op werkdagen, want dan moet kind eigenlijk meteen eten als ze thuis komen. Wachten betekent een kind dat niet meer wil eten, meteen eten betekent dat kind dus niet met de pot mee eet, want die pot is er nog niet.
Dus iedereen kan wel suggesties doen voor potjes en ingevroren prakjes, maar dat is het probleem niet.
zondag 22 december 2019 om 13:41
nausicaa schreef: ↑22-12-2019 13:36Maar de vraag van TO is niet hoe ze kind überhaupt gevoerd krijgt. De vraag is hoe mensen kind gewoon mee laten eten als er maar zo weinig tijd is.
Ik lees hier ook een hoop mensen die zeggen: gewoon wat uit de pan laten eten, evt voordat je zout erbij doet.
Dat lukt TO (en mij overigens ook) dus niet op werkdagen, want dan moet kind eigenlijk meteen eten als ze thuis komen. Wachten betekent een kind dat niet meer wil eten, meteen eten betekent dat kind dus niet met de pot mee eet, want die pot is er nog niet.
Dus iedereen kan wel suggesties doen voor potjes en ingevroren prakjes, maar dat is het probleem niet.
TO moet leren voorbereiden. Als je een weekmenu maakt en daarvan dingen voorbereidt kost het niet veel tijd. Slaaptijden verschuiven en stoppen met die fles.
Het is ook best sneu.. TO komt thuis en een uur 1 1/2 uur later moet kind al weer naar bed.. Gezellig.. Ik zou echt die slaaptijd verschuiven. Bad hoeft ook niet dagelijks.
Boterham is ook niet slecht ter afwisseling bijvoorbeeld.
zondag 22 december 2019 om 13:55
Daarom dus ritme van kind verschuiven dan. Mijn zoon is nooit zo vroeg naar bed geweest. Misschien eens als hij ziek was ofzo.nausicaa schreef: ↑22-12-2019 13:36Maar de vraag van TO is niet hoe ze kind überhaupt gevoerd krijgt. De vraag is hoe mensen kind gewoon mee laten eten als er maar zo weinig tijd is.
Mijn zoon eet trouwens ook op de opvang warm, maar die eet thuis niet ‘dus’ brood, dat lees ik hier ook. Die eet gewoon 2x warm op kdv-dagen.
Wij koken op weekenddagen en maandag meestal dubbele porties van wat we dan maken. Als dat niet uitkomt kook ik of man in het weekend ‘s middags vast wat vooruit. Dat warmen we dinsdag, woensdag en donderdag op. 5 minuten werk. Iedere avond met het hele gezin aan tafel. En zoon gaat ook iedere avond in bad.
Hij slaapt van 20-06:30 en dan nog 1.5-2 uur overdag. Gewoon gewenning dat hij niet voor 18:30 eet en niet voor 20u slaapt.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zondag 22 december 2019 om 13:59
Leuk idee.lux- schreef: ↑22-12-2019 13:55Daarom dus ritme van kind verschuiven dan. Mijn zoon is nooit zo vroeg naar bed geweest. Misschien eens als hij ziek was ofzo.
Mijn zoon eet trouwens ook op de opvang warm, maar die eet thuis niet ‘dus’ brood, dat lees ik hier ook. Die eet gewoon 2x warm op kdv-dagen.
Wij koken op weekenddagen en maandag meestal dubbele porties van wat we dan maken. Als dat niet uitkomt kook ik of man in het weekend ‘s middags vast wat vooruit. Dat warmen we dinsdag, woensdag en donderdag op. 5 minuten werk. Iedere avond met het hele gezin aan tafel. En zoon gaat ook iedere avond in bad.
Hij slaapt van 20-06:30 en dan nog 1.5-2 uur overdag. Gewoon gewenning dat hij niet voor 18:30 eet en niet voor 20u slaapt.
Maar de mijne gingen niet voor niks zo vroeg naar bed. Iets met slaap en moe zijn. Vooral de oudste werkte dat schuiven niet. Zelfs niet in vakanties.
Niet elk kind heeft evenveel/weinig slaap nodig of een bepaald ritme als ze de dag erna vroeg op moeten en dan ook gewoon uitgerust zijn.
zondag 22 december 2019 om 14:00
Het antwoord is heel simpel: voorbereiden. Zorgen dat je het alleen nog maar in de pan hoeft te gooien als je thuis komt. Soms kook ik gewoon de avond van tevoren en hoef ik het alleen maar op te warmen. Vanavond maak ik na het eten nog een maaltijdsoep voor morgenavond. Opwarmen, brood erbij en binnen 10 minuten zit je aan tafel. Die 10 minuten redt dochter altijd wel, ik zet haar vaak in de kinderstoel met een stuk komkommer of zo en dan is zw wel een tijdje zoet.nausicaa schreef: ↑22-12-2019 13:36Maar de vraag van TO is niet hoe ze kind überhaupt gevoerd krijgt. De vraag is hoe mensen kind gewoon mee laten eten als er maar zo weinig tijd is.
Het enige nadeel is dat je wat meer moet plannen en dat je 's avonds na het hele bedritueel nog staat te koken. Maar het scheelt je de dag erna veel gedoe. Ik wil nu ook een grote vriezer kopen zodat ik in het weekend wat extra maaltijden in kan vriezen, dat lijkt me ook ideaal.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
zondag 22 december 2019 om 14:02
Wij hielden wat langer 2 dutjes overdag aan en dan hield hij het prima vol om wat later te eten.Luci_Morgenster schreef: ↑22-12-2019 13:59Leuk idee.
Maar de mijne gingen niet voor niks zo vroeg naar bed. Iets met slaap en moe zijn. Vooral de oudste werkte dat schuiven niet. Zelfs niet in vakanties.
Niet elk kind heeft evenveel/weinig slaap nodig of een bepaald ritme als ze de dag erna vroeg op moeten en dan ook gewoon uitgerust zijn.
Hij had niet echt een keus aangezien wij niet eerder thuis waren, dus dat was lastig geworden als je zo’n ritme niet zou ‘kunnen’ verschuiven.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 22 december 2019 om 14:04
Ik ben echt super blij met alle input.
Overigens experimenteer ik wel veel met haar met smaken en structuur (olijven, verschillende type vlees, stuk wrap, rapley groente) maar dat is tot nu toe meer snack style. Snack om 16:00 of extra bij groentehapje in de avond.
Ze is overigens deze week 12 maanden dus ik ga idd beginnen met fles afbouwen nu zoals iemand noemde.
Ik ga jullie tips meenemen en het proberen! Met de pot, mét voorbereidingen
Nog een vraagje..zetten jullie op 12 maanden al haar bordje voor haar neus?? Bij mij wordt die meteen op de grond gegooid. Ik voer haar dus nig met lepel (of leg stukjes voor haar die ze dan wel eet).
Overigens experimenteer ik wel veel met haar met smaken en structuur (olijven, verschillende type vlees, stuk wrap, rapley groente) maar dat is tot nu toe meer snack style. Snack om 16:00 of extra bij groentehapje in de avond.
Ze is overigens deze week 12 maanden dus ik ga idd beginnen met fles afbouwen nu zoals iemand noemde.
Ik ga jullie tips meenemen en het proberen! Met de pot, mét voorbereidingen

Nog een vraagje..zetten jullie op 12 maanden al haar bordje voor haar neus?? Bij mij wordt die meteen op de grond gegooid. Ik voer haar dus nig met lepel (of leg stukjes voor haar die ze dan wel eet).
zondag 22 december 2019 om 14:12
zondag 22 december 2019 om 14:12
Nee ik zet geen bordje voor haar neus. Ik leg wat stukjes eten op haar blad van de kinderstoel en dat mag ze dan zelf pakken. Dingen als soep of saus voer ik met een lepel, maar ze pakt liever zelf haar eten.
Overigens krijgt mijn dochtertje gewoon nog 3 flessen per dag (12,5 maand). Ik heb geprobeerd af te bouwen maar toen kwam ze 's nachts weer vaker voor een voeding, dus ik heb voor de makkelijke weg gekozen en geef haar weer 3 keer per dag de fles. Ik heb het gevoel dat ze het nog nodig heeft en ze is ook aan de dunne kant terwijl ze ook echt goed vast voedsel kan eten, dus ik laat het nog maar even zo.
Overigens krijgt mijn dochtertje gewoon nog 3 flessen per dag (12,5 maand). Ik heb geprobeerd af te bouwen maar toen kwam ze 's nachts weer vaker voor een voeding, dus ik heb voor de makkelijke weg gekozen en geef haar weer 3 keer per dag de fles. Ik heb het gevoel dat ze het nog nodig heeft en ze is ook aan de dunne kant terwijl ze ook echt goed vast voedsel kan eten, dus ik laat het nog maar even zo.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

zondag 22 december 2019 om 14:45
Onze 6 maander eet ook gewoon met de pot mee zoals who adviseert. In principe a la rapley, maar stamppot en soep helpen we natuurlijk bij. Soms heeft ze al gegeten (bv op verzoek) en dan wisselt het sterk wat er nog in gaat. Qua koken is dit een minimale aanpassing, dat lukt ons eigenlijk altijd maar wij hanteren geen vaste slaaptijden. Als ze slaapt als wij gaan eten laten we het zitten of geven we later nog iets.
Ik kan het eten prima in een half uur op tafel hebben staan, dus hier hebben we nooit problemen. Als jouw kindje niet kan wachten tot jij klaar bent met koken kan je misschien iets vooruit geven om de ergste trek te stillen totdat jij kookt, bijvoorbeeld een beetje soep of wat gesneden paprika/komkommer of wat brood met een dipje? Of vooruit klaarzetten (bijv lasagna of ovenschotel) die je bij thuiskomst alleen nog in de oven hoeft te zetten?
Andere tip; siliconen placemat-bord (bijv bij hema) "plakt" een beetje aan de kinderstoel of tafel en is moeilijk eraf te gooien. Wij hebben hem bij oma op de kinderstoel en werkt fantastisch tegen geschuif en gesjor.
Ik kan het eten prima in een half uur op tafel hebben staan, dus hier hebben we nooit problemen. Als jouw kindje niet kan wachten tot jij klaar bent met koken kan je misschien iets vooruit geven om de ergste trek te stillen totdat jij kookt, bijvoorbeeld een beetje soep of wat gesneden paprika/komkommer of wat brood met een dipje? Of vooruit klaarzetten (bijv lasagna of ovenschotel) die je bij thuiskomst alleen nog in de oven hoeft te zetten?
Andere tip; siliconen placemat-bord (bijv bij hema) "plakt" een beetje aan de kinderstoel of tafel en is moeilijk eraf te gooien. Wij hebben hem bij oma op de kinderstoel en werkt fantastisch tegen geschuif en gesjor.
zondag 22 december 2019 om 16:21
Ik moet er niet aan denken om zo vroeg te moeten eten. Toen zoon klein was deed hij een dutje laat in de middag. Klein snackje en we konden rustig wat later eten.
Maar ja als je de hele dag werkt wordt het natuurlijk moeilijk.
Misschien tijdelijk een uur p dag minder werken to? zodat je wat eerder thuis bent.
Maar ja als je de hele dag werkt wordt het natuurlijk moeilijk.
Misschien tijdelijk een uur p dag minder werken to? zodat je wat eerder thuis bent.

zondag 22 december 2019 om 16:25
En waarom niet door de week als ze naar de opvang gaat puree die je vooraf klaarmaakt en in 't weekend - als jullie thuis zijn - experimenteren met mee-eten?
Je kan die aardappelen en dat vlees er overigens ook gewoon van tevoren - als je het bereidt - doordraaien en invriezen.
Doen ze bij potjes-voeding ook.
Ik ken genoeg 2 à 3-jarigen die nog altijd graag groentenpap eten. Of semi-geplette groenten. Je hoeft hem ook niet meer totaal glad te mixen.
Ik ken geen 1 12-jarige die nog elke dag groentenpap eet. Het komt dus vanzelf ooit goed
.
Je kan die aardappelen en dat vlees er overigens ook gewoon van tevoren - als je het bereidt - doordraaien en invriezen.
Doen ze bij potjes-voeding ook.
Ik ken genoeg 2 à 3-jarigen die nog altijd graag groentenpap eten. Of semi-geplette groenten. Je hoeft hem ook niet meer totaal glad te mixen.
Ik ken geen 1 12-jarige die nog elke dag groentenpap eet. Het komt dus vanzelf ooit goed

zondag 22 december 2019 om 18:03
Waarom doe je zo verongelijkt? Het is toch niet normaal dat een kind z’n ouders vrijwel niet ziet omdat het om 6:00 naar bed gaat? Ze hebben dan alleen tijd in het weekend!Luci_Morgenster schreef: ↑22-12-2019 13:59Leuk idee.
Mijn kind (vooral de oudste) had ook veel slaap nodig, maar die sliep dan ook 3 1/2 a 4 uur overdag met 12 maanden. En ja, daar bleef ik voor thuis (ik was destijds freelancer, en werkte vanuit huis *omdat* ik een baby had). Dan kon hij ‘s avonds om 8 uur naar bed (en ‘s ochtends om 7 uur er weer uit). Het gaat om het totaal aantal uren. TO’s kind kan gewoon overdag meer slapen op de opvang.
Ik vind het echt schrijnend. Als je niet eens even de tijd kan nemen om na een lange dag gezellig met je baby/kind te eten en tijd voor elkaar te nemen, dan is er iets mis met je routine en prioriteiten.
Ik vind het goed dat TO om adviezen vraagt en er open voor staat wat te veranderen. Ze ziet namelijk zelf ook dat het zo niet lekker gaat.
Succes, TO!

zondag 22 december 2019 om 18:05
Hier aten ze dus een tijdje wat eerder dan wij. Zoals TO doet. En wij vroeger zelf ook. Totdat er zonder huilen op gebleven kon worden en er ook echt wat gegeten werd.
Die keus om kind blij eten te geven zodat er ook echt wat gegeten werd, kon gewoon gemaakt worden en niemand heeft daar een trauma aan over gehouden.
Nogmaals, niet iedere kind past zich aan die verschuivingskeus van hun ouders aan.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 22-12-2019 18:08
21.09% gewijzigd

zondag 22 december 2019 om 18:07
Ja, ik wilde het niet zo zeggen omdat ik de (financiële) situatie van de familie niet ken, maar zo voel ik het eigenlijk wel. Maar goed, ze komen denk ik al een heel eind met het aanpassen van het slaapschema van de baby.
zondag 22 december 2019 om 18:09
Is dat echt waar? Of is dit een wijsheid die op slinkse wijze door de voedselmaffia Nutricia en andere voedselmultinationals aan de man wordt gebracht?MinkeDeWit schreef: ↑22-12-2019 09:53Potjes zijn zelfs gezonder dan eten wat je zelf kookt, pureert en invriest. In de fabriek gaat het allemaal veel sneller, dus blijven vitamines beter bewaard.
Verder geen tips. Ik gaf die van mij een potje als het zo uitkwam en ze echt het koken niet kon afwachten. Dat kun je per dag beslissen als je die potjes in huis hebt.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)

zondag 22 december 2019 om 18:14
Vroeg ik me ook af toen ik dat las! Maar kind van TO is al 1, dus hoeft geen purées meer. Kan gewoon makkelijk met de pot mee eten. Wij hadden daarvoor een bakje met een zuignap eronder, zodat het niet op de grond zou vallen. Gewoon met een vorkje of lepeltje. Maar sommige mensen laten kindjes met hun handjes eten. Ik zou TO aanraden uit te proberen wat voor hun kind het best werkt.

zondag 22 december 2019 om 18:15
Waarom lees je iets wat er niet staat? Doe effe beetje chill.FunnyFace8 schreef: ↑22-12-2019 18:03Waarom doe je zo verongelijkt?
Ik vind het goed dat TO om adviezen vraagt en er open voor staat wat te veranderen. Ze ziet namelijk zelf ook dat het zo niet lekker gaat.