Avondeten 1 jaar
zondag 22 december 2019 om 08:22
Hoi hoi!
Zijn er meer moeders hier die het moeilijk vinden elke avond weer een maàltijd klaar te hebben voor hun kleintje?
Ik begrijp dat vanaf 1 jaar kinderen met de pot mee mogen eten maar in mijn ogen lijkt het onmogelijk dit te bewerkstelligen.
Ten eerste werk ik tot 5 uur elke dag en als ik thuis kom gaat ons kleintje alweer om 6:00-6:30 naar bed. Ik begin dus pas met koken nadat ze op bed ligt.
Ze moet ook vrijwel meteen eten rond 5 uur anders raakt ze te moe om nog goed te eten.
Ander puntje is dat ik nog altijd groente hapjes in de blender maak in bulk in het weekend. (Groente koken dan pureren). Die vries ik in en kan ik dus in een wip warm maken voor haar. Soms geef ik haar er een beetje pasta, rijst, vlees of vis bij. Maar daar moet ik echt een half uur eerder thuis voor komen om een stukje kip te bakken in een pannetje. Zodat ze nog steeds 5:15 kan eten en 5:30 melk fles en 5:45 bad.
Is er iemand (die ook werkt..) die hier een goede methode voor heeft gevonden?
Zowel voor prepareren van eten alswel voor "met de pot mee eten"?
Zijn er meer moeders hier die het moeilijk vinden elke avond weer een maàltijd klaar te hebben voor hun kleintje?
Ik begrijp dat vanaf 1 jaar kinderen met de pot mee mogen eten maar in mijn ogen lijkt het onmogelijk dit te bewerkstelligen.
Ten eerste werk ik tot 5 uur elke dag en als ik thuis kom gaat ons kleintje alweer om 6:00-6:30 naar bed. Ik begin dus pas met koken nadat ze op bed ligt.
Ze moet ook vrijwel meteen eten rond 5 uur anders raakt ze te moe om nog goed te eten.
Ander puntje is dat ik nog altijd groente hapjes in de blender maak in bulk in het weekend. (Groente koken dan pureren). Die vries ik in en kan ik dus in een wip warm maken voor haar. Soms geef ik haar er een beetje pasta, rijst, vlees of vis bij. Maar daar moet ik echt een half uur eerder thuis voor komen om een stukje kip te bakken in een pannetje. Zodat ze nog steeds 5:15 kan eten en 5:30 melk fles en 5:45 bad.
Is er iemand (die ook werkt..) die hier een goede methode voor heeft gevonden?
Zowel voor prepareren van eten alswel voor "met de pot mee eten"?
zondag 22 december 2019 om 18:45
Nou ik denk dus van wel, als je geen keuze hebt. Mijn zoon kon wel om 18u naar bed willen, maar dan komt hij echt net thuis. Dus ja. Dan houdt het snel op. Hij is dus gewend om overdag extra te slapen en heeft dus nog zat energie rond 18-19 uur. Volgens jouw redenering had een van ons maar moeten stoppen met werken als we zo’n kind dat zich onmogelijk aan kan passen aan later naar bed gaan hadden gehad?Luci_Morgenster schreef: ↑22-12-2019 18:05Hier aten ze dus een tijdje wat eerder dan wij. Zoals TO doet. En wij vroeger zelf ook. Totdat er zonder huilen op gebleven kon worden en er ook echt wat gegeten werd.
Die keus om kind blij eten te geven zodat er ook echt wat gegeten werd, kon gewoon gemaakt worden en niemand heeft daar een trauma aan over gehouden.
Nogmaals, niet iedere kind past zich aan die verschuivingskeus van hun ouders aan.
Al die ouders wiens kinderen pas om half 8 a 8 uur naar bed gaan hebben gewoon geluk ipv het dagritme van hun kind zodanig ingericht dat ze het trekken tot die tijd? Kom nou.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 22 december 2019 om 19:20
Hier gaat het net zo. Tijd lang waren wij pas rond 1800 uur klaar met werken, voor je dan eenmaal thuis bent, gegekookt hebt en gegeten hebt was het zo half 8. Kind kon dus inderdaad om 1800 uur al best wel moe zijn maar wij eten echt pas om half 7/ kwart voor 7. Overigens dat ze rond een jaar was gaven we haar vaak ook eerder al wat te eten en dan naar bed. Soms is het gewoon niet anders.
Nu is de routine nog steeds wel een beetje zo. Haal haar op uit kdv, dan mag ze daarna even filmpjes kijken, ik of vriend kookt en daarna meteen naar bed. Tja het is ook wel gewenning.
Nu is de routine nog steeds wel een beetje zo. Haal haar op uit kdv, dan mag ze daarna even filmpjes kijken, ik of vriend kookt en daarna meteen naar bed. Tja het is ook wel gewenning.
zondag 22 december 2019 om 19:26
Aardvarkje deels herkenbaar probleem hier.
We hebben een dochter van 16 maanden, werken allebei voltijds en ik kom met dochter thuis om 17u en vriend om 18:15 a 18:30.
Ik probeer er voor te zorgen dat het eten echt klaarstaat als vriend thuiskomt zodat we samen kunnen eten. Dochter gaat al sinds ze een maand of 9 is altijd om 19:30 naar bed en doet 's middags ook een lange dut.
Hoe we dat doen?
Ik maak echt een weekplanning voor het eten en zorg dat ik vooruit kook.
Voorbeeldje van de afgelopen week.
Zondagavond 2,5 portie aardappelen gekookt, sperziebonen en een aantal eitjes hardgekookt
Op ons menu
=> voor mij maandag en dinsdagmiddag salade met sperziebonen, aardappelen, tomaat en feta mee naar het werk
Maandagavond
spinaziepuree met een eitje onder (spinazie uit de vriezer), aardappelen waren klaar en eitje ook => Ongeveer 10 minuten werk
Dinsdagavond
gebakken aardappelen (die voorgekookt waren), sperziebonen in tomatensaus (tomatensaus uit een pot) en voor vriend en dochter kip erbij, voor mij wat veggy
=> ongeveer 15 minuten werk
Dinsdagavond nadat dochter sliep chili sin carne en spaghettisaus gemaakt. Ik gebruik voor beide deels dezelfde groeten (ajuin, look, wortel, paprika) en verdeel dus over twee potten en vul aan.
Woensdagavond: chili sin carne
donderdagavond: spaghetti
vrijdag: wok gerecht met snelkookrijst, diepvriesgroenten en tofu
Samen eten is voor ons belangrijk. We hebben ook het idee dat dochter daarvan best veel leert. Ze wil ook eten wat er op ons bord ligt. Sinds kort wil ze ook met vork en lepel eten. Dat zorgt voor nogal wat frustratie als ze de dingen niet op haar vork geprikt krijgt. Maar goed voor een meid van 16 maanden eet ze nu best al flink en helemaal zelfstandig.
We hebben een dochter van 16 maanden, werken allebei voltijds en ik kom met dochter thuis om 17u en vriend om 18:15 a 18:30.
Ik probeer er voor te zorgen dat het eten echt klaarstaat als vriend thuiskomt zodat we samen kunnen eten. Dochter gaat al sinds ze een maand of 9 is altijd om 19:30 naar bed en doet 's middags ook een lange dut.
Hoe we dat doen?
Ik maak echt een weekplanning voor het eten en zorg dat ik vooruit kook.
Voorbeeldje van de afgelopen week.
Zondagavond 2,5 portie aardappelen gekookt, sperziebonen en een aantal eitjes hardgekookt
Op ons menu
=> voor mij maandag en dinsdagmiddag salade met sperziebonen, aardappelen, tomaat en feta mee naar het werk
Maandagavond
spinaziepuree met een eitje onder (spinazie uit de vriezer), aardappelen waren klaar en eitje ook => Ongeveer 10 minuten werk
Dinsdagavond
gebakken aardappelen (die voorgekookt waren), sperziebonen in tomatensaus (tomatensaus uit een pot) en voor vriend en dochter kip erbij, voor mij wat veggy
=> ongeveer 15 minuten werk
Dinsdagavond nadat dochter sliep chili sin carne en spaghettisaus gemaakt. Ik gebruik voor beide deels dezelfde groeten (ajuin, look, wortel, paprika) en verdeel dus over twee potten en vul aan.
Woensdagavond: chili sin carne
donderdagavond: spaghetti
vrijdag: wok gerecht met snelkookrijst, diepvriesgroenten en tofu
Samen eten is voor ons belangrijk. We hebben ook het idee dat dochter daarvan best veel leert. Ze wil ook eten wat er op ons bord ligt. Sinds kort wil ze ook met vork en lepel eten. Dat zorgt voor nogal wat frustratie als ze de dingen niet op haar vork geprikt krijgt. Maar goed voor een meid van 16 maanden eet ze nu best al flink en helemaal zelfstandig.

maandag 23 december 2019 om 15:44
zondag 29 december 2019 om 22:47
Mn dochter is ook 1. Wij werken allebdi en hebben de nodige reistijd. Meestal is 1 van ons om 17.45 thuis en eten we om 18.15. Op dagen dat oma oppast is er vaak gekookt al en eten we om 17.45/18.00. Dochter gaat om 19.30 naar bed dus dat geeft wel ruimte.
Kan je kindje evt later naar bed (evt slaapschema overdag ook daarop aanpassen?)
Gaat je kindje naar de opvang en bieden die avondeet mogelijkheid (hier wel nl maar maken we geen gebruik van)
Eten vooraf koken en invriezen is handig, dus slim dat je dat doet. Maar je kan toch allerlei eten invriezen? Hoeft niet per se gepureerd toch?
Kan je kindje evt later naar bed (evt slaapschema overdag ook daarop aanpassen?)
Gaat je kindje naar de opvang en bieden die avondeet mogelijkheid (hier wel nl maar maken we geen gebruik van)
Eten vooraf koken en invriezen is handig, dus slim dat je dat doet. Maar je kan toch allerlei eten invriezen? Hoeft niet per se gepureerd toch?