Baby 10 maanden verwend?

18-02-2008 08:47 153 berichten
Hallo mama's,

Ik zou heel graag jullie mening over het volgende willen weten.

Ik heb een dochtertje van 10 maanden. Sinds een tijdje wordt ze 's nachts wakker en zet het dan flink op een krijsen. (Gebeurt trouwens niet iedere nacht hoor, ze slaapt soms ook door). Ik weet niet waarom ze huilt, of ze geschrokken is ofzo. Ze ligt vaak erg met haar hoofd te draaien en met haar lijfje te schudden. Ik ga er dan uit, zing even een liedje voor haar of aai haar over haar bolletje en ga dan weer terug naar bed. Ik laat haar dan even huilen. Soms valt ze toch weer in slaap, zo niet dan ga ik er weer uit en geef ik haar wat te drinken. Meestal slaapt ze dan gelijk weer verder.

Mijn man vindt dit echter verwennerij. Hij vind dat ik gewoon helemaal niet mijn bed uit moet om even bij haar te kijken en haar gewoon moet laten krijsen. Zelf zet hij haar gerust bijvoorbeeld beneden in de box 's nachts, maar dat heeft als gevolg dat ze alleen maar harder huilt. Dit kan ik dan ook weer niet over mijn hart verkrijgen, voor mijn gevoel los je daar ook niets mee op. We hebben ook nog een dochter van 4 en ik zou het vervelend vinden als zij wakker werd. Dus vandaar dat ik mijn jongste niet een uur laat brullen. Dit kost mijzelf ook veel slaap namelijk als ik daar al die tijd naar moet luisteren. Voor mijn gevoel doe ik het niet verkeerd, zeker omdat het niet iedere nacht gebeurt.

Wat denken jullie hiervan? Doe ik het verkeerd? Verwen ik haar of is het beter haar gewoon te laten brullen?
Alle reacties Link kopieren
Marieke, even uit bed halen, een slokje drinken geven en resoluut weer terugleggen is wat anders dan er 's nachts een feestje van maken hoor. Soms helpt het juist goed als ze dromen om er even uit te komen, letterlijk.

Bovendien hoor je snel genoeg wanneer je kind echt overstuur is en wanneer niet. Als mijn jongste (13 maanden) overstuur is pak ik hem gewoon op. Als het een 'ha, ik ben wakker, gaan we gezellig doen'-geluid is is het aai, speen en klaar.
Mijn dochter werd ook regelmatig wakker en nu (ze is bijna vier) wordt ze ook nog wel eens wakker (dorst, gedroomd, etc). Ik haal haar er nooit uit maar ga even bij haar zitten en praat zachtjes tegen haar. Geef haar een kus of streel over haar haren en dan is het goed. Kleine moeite en je geeft je kind wel een veilig gevoel.
Tjeez, als je kind de ene nacht wel wakker wordt en de andere nacht doorslaapt, dan ga ik ervan uit dat ze een reden heeft om wel wakker te worden, naar gedroomd of zo.

Ik heb dochterlief nooit laten huilen 's nachts, altijd er even naar toe. Er zijn perioden geweest dat een speentje geven voldoende was, en de afgelopen periode nam ik haar gewoon even mee bij ons in bed, tot ze sliep.

Ik had niet het idee dat dat aanwennen was, en inmiddels slaapt ze ook gewoon weer in haar eigen bedje.

De enige keren dat ik haar wel laat huilen in haar bedje is als ze duidelijk moe is, en niet wil inslapen. (En dan nog maximaal 20 minuten, langer lijkt me niet zinvol, beter even "de zinnen verzetten" beneden, en daarna weer naar bedje. werkt hier prima.
Mijn dochter van 3 halen we er trouwens ook nooit meer uit, al zeker vanaf dat ze anderhalf-twee was. De doodenkele keer dat ze wakker wordt volstaat een aai en even zeggen dat ze weer moet gaan slapen.

Bij de jongste doe ik dat dus soms nog wel, maar ik heb bij de oudste twee nooit gemerkt dat ik ze daarmee een gewoonte heb aangeleerd die er niet meer uit te krijgen is. Zoals ik al eerder zei, je hoort echt het verschil wel tussen overstuur zijn en niet.

Moos, ik denk juist dat je je kind door haar 's nachts te troosten, zoals Silvy ook al zegt, een veilig gevoel geeft waardoor ze uiteindelijk alleen maar beter slaapt. Als je leert dat het 's nachts eng is, je het als je bang bent maar alleen uit moet zoeken en de ene keer mamma je komt troosten en de andere keer papa je in de box komt dumpen ga je daar echt niet beter en sneller van doorslapen. Ik zou, als eerdere gesprekken niets hebbengeholpen, voorstel doen dat hij oordoppen indoet en doorslaapt en jij haar lekker even op je eigen manier troost als dat nodig is.

Vind het persoonlijk een suffe oplossing om alles op jou neer te laten komen, ik neem aan dat jullie allebei kinderen wilden, maar goed. Beter dan zoals het nu gaat lijkt me.
O gelukkig, ze kreeg wel een dekentje mee

Sorry maar ik vind het echt onvoorstelbaar.

Mijn man zou het echt niet in zijn hoofd halen om zijn eigen kind beneden in zijn eentje in de box te leggen en zelf lekker zijn warme bedje in te gaan en het kind te alten huilen. En gelukkig maar, denk toch echt dat we huizenhoge ruzie zouden hebben dan.

Moos82, als je kindje weer inslaapt na een troost, aai of slokje, dan doe je het toch gewoon goed?
@Superstar-2: ik ben het met je eens: kindermishandeling is ook wel wat overdreven. Ze wordt niet geslagen, heeft geen pijn.

@Beer345: ik laat haar vaak ook best even huilen. Ik ga niet bij het eerste het beste piepje mn bed uit. Het verschilt een beetje per keer, de ene keer is een aai over dr bol en een liedje voldoende om weer rustig te worden. De andere keer blijft ze schreeuwen en haal ik haar er even uit om te knuffelen, maak een beetje drinken en vaak slaapt ze dan wel weer of wordt in ieder geval rustiger. In haar geval werkt dit vaak het beste.

Of het pedagogisch gezien verantwoord is om haar met een slokje drinken weer rustig te krijgen en verder te laten slapen weet ik niet. Of dit dus verwennerij is: misschien een beetje. Maar bij haar werkt dat het beste.
Een slokje drinken geven is verwennen?

Oow dat zal ik mijn moeder even gaan vertellen..

Als zoon daar slaapt dan gaat oma rustig hem uit bed halen en een uur met hem beneden op de bank zitten want dat kind hoeft bij oma niet te huilen... (deed ze met ons vroeger niet hoor )
Mille: dank je, ik ben het helemaal met je eens. Ik wil haar dus inderdaad niet aanleren dat het 's nachts eng is. Ik wil haar niet gewoon maar weet ik het hoe lang laten brullen en haar daarmee een eenzaam gevoel aanwennen. Ik troost haar en dat duurt de ene keer langer als de andere keer, maar uiteindelijk is ze dan stil. Ik kan dan weer met een goed gevoel gaan slapen.

Ik vind het over het algemeen niet zo erg om 's nachts uit bed te gaan. Dat is zo afgesproken en het is part of the job zeg maar.

Ik ben blij te lezen dat ik niet krankjorum ben :-) En ik ga geloof ik maar fijn zo door....
je man schat jullie kindje ook wat te hoog in denk ik, overdag is box om te spelen, snachts ga je er maar in slapen, zo werkt dat natuurlijk niet, en dan met een dekentje, is ook nog eens gevaarlijk in de box. Als die dan al deze aanpak kiest, zou ik zeggen, zet dan een logeerbedje beneden en leg haar daar in als je er zelf geen last van wil hebben.

Ik vind kindermishandeling ook wat ver gaan, maar de aanpak van je man werkt volgens mij totaal niet. Ja om zelf lekker te slapen. Gewoon er even heen gaan, kusje, slokje drinken en weer verder slapen. Hoezo verwennen? gewoon even aandacht geven en gerust stellen. En ook even laten huilen, soms is 5 minuutjes huilen al weer genoeg om haar in slaap te laten vallen. Ik heb dochter ook wel eens laten huilen, maar dat was altijd na een periode dat ze ziek was en snachts erg veel aandacht kreeg, flesje, bij ons slapen, knuffelen etc, als ze dan weer beter was, wilde ze dat nog steeds en dan moesten we dat patroon weer even doorbreken, maar zomaar uit het niets huilen zou ik nooit doen. Net wat er gezegd wordt, dit is ook de periode van dromen en dingen verwerken.
Ik had trouwens gezegd dat IK kindermishandeling VIND he, niet dat het dus automatisch ook echt zo IS.

Dat is een heel andere discussie die voor jou of je dochter nu ook niet echt veel zin heeft. Ik heb in elk geval nog van niemand gelezen het normaal te vinden, en ik zei al eerder, ik hoop dat je daar in elk geval de zekerheid uit haalt dat je zelf goed bezig bent.
Ik word s nachts ook wel wakker omdat ik dorst heb, of een droge mond. Dan mag ik toch ook een slokje water?

Jommetje is 10 maanden en aqls hij s nachts wakker wordt en niet 1 2 3 gaat slapen, krijgt ie zelfs een nachtvoeding als dat hem wel kalmeert. Ik zie dat niet als een feetje bouwen en 9 van de 10 keer is het ook niet nodig. Djiezz, het is een baby, geen militair die gedrild moet worden, of een student die ontgroend moet worden, kom op zeg.

Bedje moet een leuke plek zijn, en slaap moet een fijne ervaring zijn. In de box kieperen omdat je dan zelf beter slaapt, of gewoon laten brullen en niet uit bed halen, of geen slokje water geven, heel eerlijk: ik vind het gemeen. Dat ukkie kan het ook niet helpen dat ie wakker is gewordden, en als ik het zo hoor, vindt ze het ook helemaal niet leuk...
@Moos, ik maak me meestal niet zo druk om pedagogisch verantwoord, je voelt vaak zelf wel aan wat het beste werkt, en in je achterhoofd houd je echt wel bij (zo klinkt het bij jou zeker), of het geen aanwennen is. Hier geef ik dochter ook wel eens wat drinken 's nachts, daar valt ze inderdaad soms goed op in slaap.
@Arwen, yep hier ook zo, je hebt vaak wel door wanneer het "aanstellen"is, na ziek zijn hier ook. Dan even 2 dagen consequent aanpakken (dus laten huilen), en daarna gaat het weer als vanouds.
@Superstar-2: ik ben het met je eens: kindermishandeling is ook wel wat overdreven. Ze wordt niet geslagen, heeft geen pijn.

Meen je dit nu?

Je kunt kinderen op vele manieren mishandelen hoor

Zeg niet dat het bij jou thuis gebeurt, maar echt een normale actie van je man vind ik het niet.

Ik zou ook hard gaan huilen als ik ineens uit mijn bedje wordt gesleurd door een chagerijnige papa die me dan alleen in de kamer in de box zet 's nachts.
Frankly my dear, I don"t give a damn
@Arwen173: Inderdaad, de aanpak van in de box leggen werkt niet. Mijn doel 's nachts is niet om een statement te maken en te bewijzen dat ze de boel op stelten zet. Mijn doel is: haar te kalmeren, weer lekker verder te laten slapen en zodoende kan iedereen weer slapen. En tja, soms huilt ze wel lang. Als ze echt er een zootje van maakt is het heus geen slecht idee om een kinderbedje beneden te zetten. Maar niet in de box.

Maar vooralsnog heb ik steeds het idee dat ze gedroomd heeft, geschrokken is of wat dan ook.

@Mille: ik weet wat jij hebt gezegd. Dat is jouw mening, geen probleem. Het is een andere discussie maar dat was niet de reden om een topic te openen.
Calvijn1: Ik vind het ook niet okay. Daarom heb ik haar toch uit de box gehaald en bij me genomen. Maar kindermishandeling vind ik wat te ver gaan. Maar dat is mijn mening. Als ik het met mijn man eens was geweest, was ik gewoon lekker in mijn bedje blijven liggen en had ik naar het gehuil van mijn dochter geluisterd.
Ik krijg er de kriebels van, wat een lompe, nare aanpak van je man. Brr.

Vraag me af wat je dáár je kind mee leert. Ik snap dat je je kind niet wilt verwennen, maar aandacht en wat te drinken geven als het kind daarom vraagt vind ik niet verwennen.

Je kind ergens anders zetten omdat jij vindt dat het maar door moet huilen en jij lekker verder kunt slapen vind ik sowieso niet kunnen.
Moos82: " Als ze er echt een zootje van maakt is het heus geen slecht idee om haar beneden neer te zetten?"

Wanneer maakt een kind er een zootje van dan? Als ze vijf keer per nacht komt? is dat er een zootje van maken? Of is tien keer de grens? Is het dan verantwoord om je kind beneden in de kamer in een box/bedje te laten huilen?

Het gaat mij erom dat je in haar eentje beneden wordt neergezet omdat papa er geen last van wil hebben, en of dat nu in een box is of in een ledikant wat er voor hetzelfde doel is neergezet vind ik geen verschil maken. Je hebt een kind, en die huilt. Dan heb je daar maar mee te dealen. Comes with the package.

Laat die vent van je gewoon beneden gaan slapen, of op zolder. Heeft ie geen last van zijn eigen kind, kan je kind gewoon lekker in haar bedje slapen.
@ Sunlight: Nou, een beetje lastig uitleggen. Nogmaals: ik ben er geen voorstander van om haar zomaar beneden te brengen. Maar het is wel zo dat er nog anderen zijn in het gezin die hun slaap nodig hebben. Ik denk dat als ze de boel steeds op stelten zou zetten omdat ze niet wil slapen of andere dingen wil, dat ik haar misschien in een bedje in de woonkamer zou zetten. Dan mag ze huilen wat ze wil en kan de rest van het gezin slapen. Maar dan moet ze het wel héél bont maken. En het zou absoluut mijn allerlaatste optie zijn. Liever helemaal niet.

Maar ik vind haar zeker nu nog te klein voor dit gedrag en verdenk ik haar daar niet van. Vandaar mijn aversie hier tegen.
sunlight, ik snap wel wat je bedoelt, maar soms huilen kinderen wel puur en alleen om aandacht en ik vind ook dat kinderen moeten leren dat je snachts slaapt en overdag aandacht krijgt, kort door de bocht. Mijn dochter huilt alleen snachts als er wat is en dan gaan we ook altijd naar haar toe, maar, wat ik al eerder schreef, er zijn nachten dat ze ontzettend veel aandacht krijgt, als ze ziek is, of er is wat, dan mag ze op schoot, bij ons in bed slapen, flesje snachts etc etc, als ze dan weer beter is wil ze nog steeds bij ons in bed, en dat willen wij dan weer niet, en dan is het wel degelijk effectief om haar 1 nacht te laten huilen en is alles de volgende nachten weer zoals gewoonlijk. Altijd maar aan toe geven aan dat gehuil snachts werkt niet voor ons, maar ook niet voor haar, zij is dan ook doodmoe overdag en dus niet in haar hummetje.
Mijn zoontje heeft dit al vanaf zijn 7e maand en is nu 13 maanden.

Die wordt zeker 1 keer per nacht wakker maar ik heb ze er ook regelmatig bij dat ik er 5-8 keer uit moet s'nachts.

En wat de reden is? ik weet het niet, overstuur of honger of gewoon wakker.

Het is gewoon klote....s'nachts zo vaak je bed uit, troosten, voeden, noem maar op máár........het is een klein kind!

Die kun je nog niet uitleggen hoe of wat, je kunt hem alleen maar troosten en op welke manier? tja daar zul je je weg in moeten vinden hoe lastig en vermoeiend dat ook is.

En misschien kun je je er ook in berusten dat het ooit echt wel eens een keer over gaat.

In de box leggen vind ik ook geen goede handeling hoor, als ik zo klein was zou ik doodsbang worden.

Ik zou mijn vent dat niet in dank afnemen iig, maar je laat idd in je posting merken dat je het daar niet mee eens bent gelukkig.....
quote:sunlight schreef op 18 februari 2008 @ 10:05:

Je hebt een kind, en die huilt. Dan heb je daar maar mee te dealen. Comes with the package. Het klinkt zo kort door de bocht maar ik ben het er wel helemaal mee eens.
Ik wil niet zo hard uit de hoek komen als anderen al hebben gedaan maar het valt me zwaar.....

Lijkt me idd een goed idee zoals hierboven beschreven dat je man ergens anders gaat slapen.

Onze dochter wordt over anderhalve maand drie en heeft vannacht vanaf 3.45 tussen ons in gelegen. SCHANDE TOCH?

Omdat ze naar gedroomd had en huilend wakker werd.

Deed ik als kind ook en het is best nog goed met me gekomen hoor!

Wat betreft mishandelen, dat is misschien iets te ver gezocht maar je verhaal getuigd niet echt van een liefdevolle vader.

Nou is het vaker zo dat vaders meer last hebben van gebroken nachten dan moeders maar je kan toch niet zeggen dat hij van te voren dacht dat hij binnen een jaar weer heerlijk zou door- en uitslapen?

Ik vind het ook een beetje raar dat je aan jezelf twijfelt. Het lijkt me toch logisch dat je je kind wil troosten? Daar twijfel je toch niet over?

Wat is trouwens een zootje en hoe maakt een kind dat?

Raar verhaal allemaal.....
Arwen ik snap je wel hoor, maar ik vind het een beetje een straf signaal om een kind dan beneden neer te leggen. "Als je huilt dan ga je naar beneden". Zoiets.Volgens mij werkt het ook niet om het kind beneden neer te zetten, werkt het alleen maar averechts.

Ik snap ook wel dat kinderen rechten gaan ontlenen aan troost-gedrag soms. Soms veroorzaken de ouders dat ook gewoon zelf, maar het kind is degene die moet afkicken erna. Niet de ouders.

Ik merk wel vaker in mijn omgeving dat ik er een afwijkende mening op nahoud als het dit gedrag betreft. Ik heb mijn zoon nog nooit in mijn bed genomen. OOK niet als hij ziek is. Hij krijgt bij ziekzijn en huilen een aai, knuffel in zijn bedje, en evt een flesje, maar daar houdt het op. Omdat ik het verwarrend voor hem vind.

Als het ziek is dan mag het ineens bij papa en mama in bed, krijgt knuffels, drinken, eten en aandacht. En dan is het ziekzijn over, moet het kind "afkicken" en wordt het bij huilen ineens beneden neergezet en laten ouders het huilen omdat ie anders verwend raakt.

MIj lijkt dat hartstikke verwarrend voor een kindje.

Maar goed, dat is mijn mening. :-)
quote:parel27 schreef op 18 februari 2008 @ 10:26:

[...]

Het klinkt zo kort door de bocht maar ik ben het er wel helemaal mee eens.Zo hard als het er stond bedoel ik het niet hoor, ik heb menig nacht met mn handen in het haar gezeten bij al dat huilen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven