Baby twee is veeeel sneller! Wat nu?

25-05-2020 15:39 149 berichten
Waar nummer 1 op deze leeftijd nog rustig onder de mobiel kon liggen op de hoge stand in de box. Rolde alleen een beetje om, gaat nummer 2 al staan, kruipt rond en doet al pogingen de trap op te klimmen.

Met andere woorden, het gaat gewoon goed, maar zooooo snel! Ze wil niet meer in de wipstoel als ik ga douchen, ze wil meer! Maar eigenlijk wil ze dat altijd! De maxicosi is vervelend, slapen is niet nodig, de borst ook niet, eten is prima, spelen ook leuk etc etc.
Alleen ik tik heel anders. Onze oudste was een lekkere kroelbaby, deze niet. Hoe pas ik mezelf aan? Ik merk dat ik niet zo snel ga als baby twee. Jullie tips?
RegretteRien schreef:
26-05-2020 00:11
Anecdote: Bij mijn tweede liep ik overdag met een dreumes/ peuter over straat (oudste op school) en heb meerdere keren het commentaar gehad 'goh wel een handenbindertje' of ' zo da's een pittig kind' en dan stond ik maar een beetje te lachen. Ik vond namelijk dat ik gezegend was met een heerlijk makkelijk kind na de oudste.

Ik lees je voorbeelden en lees niks geks, hooguit over de oudste. Probeer die zienswijze om te gooien (oeps, ik had een stinkmakkelijk kind en dat besefte ik me niet -genoeg-)

Verschonen: Ik had een zeer geliefd speeltje dat ze alleen kregen met verschonen. En ik hield mijn elleboog op zijn borstkas, met diezelfde arm de enkeltjes hoog (heupjes in de lucht-hoog) en met de andere hand poetsen.

Koken met 1 hand en een kind op de andere went. Of geef hem iets te eten in de kinderstoel strak naast je terwijl je kookt.

Wen aan het idee dat je de hele dag voor vermaak bent. 2x 30 minuten slapen op 12 uur vond mijn oudste ruim voldoende op die leeftijd (bij de jongste voelde ik me zeer verwend met 2x 60 minuten)
Ohhh dat slapen idd ook! De oudste was ruim in de hoeveelheid slaap, deze echt niet! Volgens mij gewoon #fomo!
Sophiever schreef:
26-05-2020 00:20
Geef jezelf een schop onder je kont, je komt namelijk over als een luie moeder. Je kind is geen erg snelle baby maar een gewone baby.

Ik krijg uit mijn omgeving hele andere verhalen! Iedereen vindt baby twee hier snel. En een luie moeder ben ik echt niet.
Meprim schreef:
26-05-2020 00:29
Volgens mij is de tip van 'voor het raam zetten' bedoeld om aan te geven dat staand verschonen veel makkelijker is dan een baby die zich steeds wil omdraaien. Als ze al een beetje kan staan zou je dat kunnen proberen. Bij plasluiers tenminste.

Verder zijn meisjes vaak sneller in hun ontwikkeling dan jongens.

Hoe oud is jullie jongste kindje?
Of wil je vooral opscheppen hoe snel ze is, zonder praktische tips te krijgen?

Over hoe jij je aanpast? Gewoon zelf uit de luie kroelstand komen en twee keer zo snel zijn met alles wat er gedaan moet worden. Dat moet toch al met 2 kinderen.
Dan kom ik toch nog net wat handen te kort. Ik weet niet hoe jij je kind vast houdt en tegelijkertijd de luier dichtdoet? Maar dat probeer ik al een tijdje, maar lukt me nog steeds niet.

Opscheppen wil ik zéker niet! Ik wil alleen tips, ik ben dit niet gewend en als ik mijn vriendinnen, schoonzusjes en nichtjes vraag dan zeggen ze: oh dat deed de mijne niet hoor, op die leeftijd. Dus ik leef(de) in de veronderstelling dat deze dame snel is.
Meprim schreef:
26-05-2020 00:43
Gefeliciteerd. Je hebt een gemiddelde baby en je oudste is gewoon erg makkelijk geweest. Ik denk dus echt niet dat je herkenbaar bent want er zijn honderden tweede kinderen rond die leeftijd, ouders werken allemaal thuis en verdere info geef je niet.
Maar goed, een gemiddelde baby en de oudste was gewoon erg makkelijk. Daardoor moet je nu misschien nog wat zoeken naar de manier waarop je het moeder zijn combineert met je dagelijkse bezigheden en taken. En natuurlijk aan het verzorgen en opvoeden van twee kinderen tegelijkertijd. Eigenlijk ben jij dus misschien (door het gemakkelijke van de oudste) een langzame moeder. Dat is niet erg. Geniet gewoon van ze.
Dat kan zeker!
Het genieten doe ik zeker, van ze allebei! Ik vind het ook bijzonder dat ze zo verschillen in ontwikkeling en verwonder me daarover. Naast dat alles vind ik het geweldig om die twee naast elkaar te zien, de interactie, het spelen, het geluid dat ze dan produceren en boven alles het samen schateren en pret hebben als de een iets bij de ander doet. Dan smelt ik helemaal!!!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is echt even schakelen TO, herkenbaar, ook al is het al heel wat jaartjes geleden.

Kind 1 en 2 kropen wel op schema, zitten weet ik niet meer zo goed, maar liepen beide heel erg laat (met 21 en 19 maanden) Konden wel al belachelijk vroeg praten, vooral oudste, maar dat vond ik alleen maar leuk.
Toen kwam nummer 3.....

Zij rolde zich om met 6 weken, kroop met 4 maanden, ging staan voor ze een half jaar was en liep voor haar eerste verjaardag. Fietsen zonder zijwieltjes deed ze met net 2, maar wel met het verkeersinzicht van die leeftijd (lees; geen inzicht) en zindelijk worden ook op die leeftijd, net na haar tweede verjaardag. (dat laatste was heel handig).
Ze was en is nog heel sportief en zag geen gevaar, dook toen ze 3 was met een sierlijk boogje zo het zwembad (1.50m) in (ik stond op de kant en haar papa in het water) en kwam 3 meter verder weer boven en klom op de kant. Had toen nog nooit een zwemles gehad
Ze deed alles op afkijken van een ander. Wat broer kan, kan ik ook. Heel vermoeiend, ook voor haar zelf. Stelde zichzelf vaak te hoge eisen.
Werd ook boos als iets niet lukte.
Kon skeeleren met bijna 3, maar dan moest het wel met stunts, van een bankje af enzo. Ik weet ook echt nog hoe dat ging. Mam, ik wil skeeleren. Skeelers van broer op kleinste stand en dikke sokken aan. Vijf minuten later, kijk ik kan het en komt keihard aanracen. Nog een half uur later mag ik alle doodenge trucs bekijken. Ik ben zelf helemaal geen held, haha.
Was leuk en knap hoor allemaal en ik vond het bijzonder, zeker na kind 1 en 2,, maar het was toch ook erg intensief.
O en met praten was zij juist heel laat.

Kind 4 was weer als 1 en 2, liep met 20 maanden, praatte vroeg. Had sowieso wegens ziekte een achterstand qua lichamelijke ontwikkeling. Heeft het wel ingehaald later.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
a_nick_is_crini schreef:
26-05-2020 01:08
Ja dat is echt even schakelen TO, herkenbaar, ook al is het al heel wat jaartjes geleden.

Kind 1 en 2 kropen wel op schema, zitten weet ik niet meer zo goed, maar liepen beide heel erg laat (met 21 en 19 maanden) Konden wel al belachelijk vroeg praten, vooral oudste, maar dat vond ik alleen maar leuk.
Toen kwam nummer 3.....

Zij rolde zich om met 6 weken, kroop met 4 maanden, ging staan voor ze een half jaar was en liep voor haar eerste verjaardag. Fietsen zonder zijwieltjes deed ze met net 2, maar wel met het verkeersinzicht van die leeftijd (lees; geen inzicht) en zindelijk worden ook op die leeftijd, net na haar tweede verjaardag. (dat laatste was heel handig).
Ze was en is nog heel sportief en zag geen gevaar, dook toen ze 3 was met een sierlijk boogje zo het zwembad (1.50m) in (ik stond op de kant en haar papa in het water) en kwam 3 meter verder weer boven en klom op de kant. Had toen nog nooit een zwemles gehad
Ze deed alles op afkijken van een ander. Wat broer kan, kan ik ook. Heel vermoeiend, ook voor haar zelf. Stelde zichzelf vaak te hoge eisen.
Werd ook boos als iets niet lukte.
Kon skeeleren met bijna 3, maar dan moest het wel met stunts, van een bankje af enzo. Ik weet ook echt nog hoe dat ging. Mam, ik wil skeeleren. Skeelers van broer op kleinste stand en dikke sokken aan. Vijf minuten later, kijk ik kan het en komt keihard aanracen. Nog een half uur later mag ik alle doodenge trucs bekijken. Ik ben zelf helemaal geen held, haha.
Was leuk en knap hoor allemaal en ik vond het bijzonder, zeker na kind 1 en 2,, maar het was toch ook erg intensief.
O en met praten was zij juist heel laat.

Kind 4 was weer als 1 en 2, liep met 20 maanden, praatte vroeg. Had sowieso wegens ziekte een achterstand qua lichamelijke ontwikkeling. Heeft het wel ingehaald later.

Leuk om je ervaring te lezen! Wat je schrijft ‘ ik ben helemaal geen held’, dat had ik zelf kunnen schrijven. Waarschijnlijk is dat ook de kern van mijn ‘probleem’ dat ik dit wat je beschrijft een beetje voorzie en dan denk ‘oohhh jeee, als dat maar goed gaat’ en ‘kind, doe eens rustig! ;-D

Maar dank je wel voor het delen!
Baby_twee schreef:
26-05-2020 01:04
Dan kom ik toch nog net wat handen te kort. Ik weet niet hoe jij je kind vast houdt en tegelijkertijd de luier dichtdoet? Maar dat probeer ik al een tijdje, maar lukt me nog steeds niet.

Opscheppen wil ik zéker niet! Ik wil alleen tips, ik ben dit niet gewend en als ik mijn vriendinnen, schoonzusjes en nichtjes vraag dan zeggen ze: oh dat deed de mijne niet hoor, op die leeftijd. Dus ik leef(de) in de veronderstelling dat deze dame snel is.
Oefening baart kunst. Ik had 2 wegrennertjes (vanaf het moment dat ze konden rennen, maar zo'n luier heb je er zo vanaf..dan renden ze weg in hun blote kontjes en dan ving ik ze, doekjes eroverheen om schoon te maken en dan lekker verder laten rennen. Ze worden of vanzelf moe, of ze komen vanzelf dichterbij. Zodra ze voorbij kwamen had ik in no time een luier eromheen geplakt.

Ik probeer het nu te omschrijven. Niet lachen want het omschrijven is lastiger dan de praktijk:
Ene hand heb je de luier vast (opengevouwen) Je houdt de luier met de achterkant in je handpalm (met je duim hou je hem daartegen vast) en de onderkant bungelt dus onder je hand. Kind komt voorbij gesjeesd, kind vangen (vrije arm tegen het buikje om even stil te laten staan) Hand met luier naar de onderrug/billen (dat is de achterzijde), met de arm/ hand die je op de buik hebt gelegd pak je de onderzijde van de luier (dat is de voorkant) die trek je omhoog terwijl je andere hand de luier bij de rug nog vasthoudt. Plakstrips losrukken, vastplakken en kijken of ie blijft hangen als je ze verder laat rennen.

Echt, die kinderen breken hier niet bij. Het gaat heel soepeltjes en de eerste 4 keer zit de luier scheef. Swa.
Het kost je echt nog geen minuut om een luier aan te doen op deze manier en het grappige is (ja serieus): je kind voelt zich niet gestoord of gefrustreerd in de bezigheden. Na een paar keer proberen wilde je dat je kind 4 maanden eerder was gaan lopen.

Sidenote: niet doen bij een poepluier.

Eitje.
Baby_twee schreef:
26-05-2020 01:14
Leuk om je ervaring te lezen! Wat je schrijft ‘ ik ben helemaal geen held’, dat had ik zelf kunnen schrijven. Waarschijnlijk is dat ook de kern van mijn ‘probleem’ dat ik dit wat je beschrijft een beetje voorzie en dan denk ‘oohhh jeee, als dat maar goed gaat’ en ‘kind, doe eens rustig! ;-D

Maar dank je wel voor het delen!
Maar hebben we dat als moeders niet allemaal?
Het gaat altijd te snel en als ze iets nieuws of engs doen dan zit ons hart in de keel. En dan maakt het niets uit of we 3 maanden of 4 jaar hebben kunnen voorbereiden op de gedachte dat ze dit gingen doen, want we willen niet dat het mis gaat.
De legendarische woorden: "Ik vind dit helemaal oké want hij/ zij is er ondertussen zo aan toe" is niets meer dan een geruststelling om die brok in de keel minder te voelen.

Je mag het allemaal eng vinden en het gaat ook ontzettend snel allemaal. Maar je moet er wel in meegaan, want klein houden en belemmeren doet geen kind goed. Dat weet je, dat voel je en jij kunt dat.
Meprim schreef:
26-05-2020 01:47
Maar hebben we dat als moeders niet allemaal?
Het gaat altijd te snel en als ze iets nieuws of engs doen dan zit ons hart in de keel. En dan maakt het niets uit of we 3 maanden of 4 jaar hebben kunnen voorbereiden op de gedachte dat ze dit gingen doen, want we willen niet dat het mis gaat.
De legendarische woorden: "Ik vind dit helemaal oké want hij/ zij is er ondertussen zo aan toe" is niets meer dan een geruststelling om die brok in de keel minder te voelen.

Je mag het allemaal eng vinden en het gaat ook ontzettend snel allemaal. Maar je moet er wel in meegaan, want klein houden en belemmeren doet geen kind goed. Dat weet je, dat voel je en jij kunt dat.
Euhh, nee. Mijn man is zo, en ik moet hem altijd geruststellen en voor mijn gevoel opkomen voor mijn kind.
Baby_twee schreef:
25-05-2020 21:41
Hi Snowgirl,
Het lijkt me minder relevant, want baby1 lag op de exact zelfde leeftijd nog plat op haar rug en baby 2 ligt het liefst helemaal niet maar iig niet op haar rug. De trap opklimmen is wel een nieuwe hobby, bij nummer 1 gebeurde dat pas toen het een dreumes was. Maar je kunt ervan uitgaan dat ik niet praat over een pasgeborene😉

Mocht je haar geboorte tot op de minuut nauwkeurig willen weten, dan staat het je altijd vrij om te vragen ;-D
Lijkt me toch wel iets uitmaken, maar nee niet op de minuut. Heb 2 snelle kinderen. Wilde je gewoon helpen, maar goed
aaaanne schreef:
25-05-2020 22:45
Pfffft wat een vreemde reactie. Het is toch handig om ongeveer te weten hoe oud een kind is om tips te kunnen geven? Behalve hoe ze wel of niet bewegen zal je kind als het ouder is namelijk meer snappen van uitleg dat het even stil moet liggen tijdens de luier dan als het jonger is, bijvoorbeeld.
Dankjewel, dat was dan ook mijn insteek.
Inmiddels duidelijk dat ze 9 maanden is, dus zeker niet meer zo klein. En wat ze kan is ook niet heel raar. Had toen allang geen box meer bij beide jongens niet. Kids scharrelde dus gewoon beetie rond. Heb je al iets van een loopkarretje, kan ze daar het huis mee rondrennen? Oudste struinde daar het hele huis mee rond met 8 maanden. Jongste vond de loopauto dan weer heel leuk. Blokjes om torens te bouwen? Of duplo? Zo'n vormenstoof om iets in te doen. Van die trekbeestjed om mee te lopen. En ja verder laat ik ze gewoon beetje doen met klimmen enz zolang het niet te gevaarlijk wordt. Jongste is nu 15 maanden.
Baby_twee schreef:
26-05-2020 00:53
In wat voor badje dan? In het babybadje? En hoe?

Zonder water kiepert ze die ook om (Zoals bij de wipstoel) en met water vinden we te gevaarlijk. Dat hebben we geprobeerd, maar ze is super beweeglijk en gleed toen onderuit en ging half koppie onder. Dat vond ik echt heel eng!
Wij hebben een flexibath XL waar ze samen in kunnen, gewoon met water inderdaad. Niet in een zitje ofzo, hij zit stevig genoeg om niet om te vallen, stilzitten doet hij zeker niet. Staat dan gewoon naast me in de douche, dus kan ingrijpen mocht het toch mis gaan. Zo'n babybadje is wat ronder dus glijden ze eerder onderuit, maar daar deden we dat eerder ook gewoon in.
Ik herken het wel enigzins. Supersnel kind hier ook gehad met sommige dingen. Daarbij kwam ook: niet alleen willen zijn, altijd actie zoeken, heel weinig slaap nodig, maar daarbij waren speeltjes dus echt niet interessant. Of eigenlijk maar voor 5 seconden, van jongs af aan.
Best heftig soms.
Dus mijn huishouden is denk ik anderhalf jaar lang wel wat meer verslonsd.

Met bijna 2 werd het veeeeel beter, kon zichzelf vermaken met klein dingen zoals onderzetters, waardoor er meer rust voor mij bij kwam kijken.

Voor mij klinkt je eerste als een makkelijke baby inderdaad :P
Qua bad zat hij eerst in een badring en dan samen met zijn grote broer in het bad. Met 9 maanden zaten ze gewoon samen in bad. En ja er is er weleens een omgevallen, maar je bent erbij toch? Dus kun je ze gelijk weer overeind zetten. Tenzij dit de hele tijd gebeurd, maar dan lijkt me dat er nog niet goed genoeg gezeten kan worden?
Meprim schreef:
26-05-2020 01:27
Oefening baart kunst. Ik had 2 wegrennertjes (vanaf het moment dat ze konden rennen, maar zo'n luier heb je er zo vanaf..dan renden ze weg in hun blote kontjes en dan ving ik ze, doekjes eroverheen om schoon te maken en dan lekker verder laten rennen. Ze worden of vanzelf moe, of ze komen vanzelf dichterbij. Zodra ze voorbij kwamen had ik in no time een luier eromheen geplakt.

Ik probeer het nu te omschrijven. Niet lachen want het omschrijven is lastiger dan de praktijk:
Ene hand heb je de luier vast (opengevouwen) Je houdt de luier met de achterkant in je handpalm (met je duim hou je hem daartegen vast) en de onderkant bungelt dus onder je hand. Kind komt voorbij gesjeesd, kind vangen (vrije arm tegen het buikje om even stil te laten staan) Hand met luier naar de onderrug/billen (dat is de achterzijde), met de arm/ hand die je op de buik hebt gelegd pak je de onderzijde van de luier (dat is de voorkant) die trek je omhoog terwijl je andere hand de luier bij de rug nog vasthoudt. Plakstrips losrukken, vastplakken en kijken of ie blijft hangen als je ze verder laat rennen.

Echt, die kinderen breken hier niet bij. Het gaat heel soepeltjes en de eerste 4 keer zit de luier scheef. Swa.
Het kost je echt nog geen minuut om een luier aan te doen op deze manier en het grappige is (ja serieus): je kind voelt zich niet gestoord of gefrustreerd in de bezigheden. Na een paar keer proberen wilde je dat je kind 4 maanden eerder was gaan lopen.

Sidenote: niet doen bij een poepluier.

Eitje.
Ja, zoiets. Je wordt vanzelf goed in het met 1,5 hand doen.
9 maanden??! :nut: Ik dacht dat je het had over een baby van een maand of 5. Nu pas klaar met de borstvoeding? Mijn oudste was daar met 4 maanden al klaar mee, veeeeel te saai om bij mama aan de borst te liggen drinken. Het moet allemaal snel en dat is nu na 6 jaar nog steeds zo.

Ik zou er maar heel snel aan wennen, want dit is hoe sommige kinderen zijn, dat is temperament en krijg je er niet uit (en dat moet je ook niet willen!) Ik vind je een beetje negatief klinken over je tweede, klopt dat?
Tickel schreef:
25-05-2020 22:27
ja.
Dat maakt dus geen bal uit. Schei toch uit met die stereotypen over jongens en meisjes. Bah! :bonk:
Zoals ik het lees, is baby 2 een hele normale, ietwat snelle fomo baby. Nr 1 klinkt als een chill baby, en dat is uhm .... anders.
Tips:
- luierbroekjes (up&go) dan verschoon je plasluier staand, baby tegen je aan laten staan leunen
- accepteren dat baby altijd aan staat en geëntertaind wil worden, speeltjes met licht en geluid
- vertel jezelf dat de baby het heus wel kan, laat het hem/haar maar proberen, van een keertje vallen gaan ze heus niet stuk. Laat hem/haar lekker die trap op kruipen, hoe handig als ze dat zelf kunnen!!
- veel naar buiten en veel zelf laten doen.
- stoeien = knuffelen, samen slapen = knuffelen

Ik denk dat je er het meeste plezier van hebt als je je eigen instelling verandert naar: wat is de wereld toch een mooie speeltuin!

Oh, en jongen/meisje maakt wel degelijk uit, nee ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek van maar in mijn omgeving zijn jongens het eerste jaar gemiddeld een stuk luier dan meisjes. Meisjes hebben meer haast. En karakter komt daar nog bij natuurlijk.

Houd er maar rekening mee dat die #fomo baby een #fomo peuter wordt :) super gezellig, altijd iets te doen en het is nooit stil in huis.
TanteOlivia schreef:
26-05-2020 09:07
9 maanden??! :nut: Ik dacht dat je het had over een baby van een maand of 5. Nu pas klaar met de borstvoeding? Mijn oudste was daar met 4 maanden al klaar mee, veeeeel te saai om bij mama aan de borst te liggen drinken. Het moet allemaal snel en dat is nu na 6 jaar nog steeds zo.

Ik zou er maar heel snel aan wennen, want dit is hoe sommige kinderen zijn, dat is temperament en krijg je er niet uit (en dat moet je ook niet willen!) Ik vind je een beetje negatief klinken over je tweede, klopt dat?
Doe effe normaal, dat kind van mij was/is heel snel met alles maar dronk nog wel langer dan 9 maanden aan de borst.

Alles gaat snel hier, behalve eten en drinken. En ook álles samen. Dat is ook temperament. Dus een fomo- plakkind. Die bestaan ook gewoon.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 09:58
5.88% gewijzigd
Bjorg schreef:
26-05-2020 09:13
Zoals ik het lees, is baby 2 een hele normale, ietwat snelle fomo baby. Nr 1 klinkt als een chill baby, en dat is uhm .... anders.
Tips:
- luierbroekjes (up&go) dan verschoon je plasluier staand, baby tegen je aan laten staan leunen
- accepteren dat baby altijd aan staat en geëntertaind wil worden, speeltjes met licht en geluid
- vertel jezelf dat de baby het heus wel kan, laat het hem/haar maar proberen, van een keertje vallen gaan ze heus niet stuk. Laat hem/haar lekker die trap op kruipen, hoe handig als ze dat zelf kunnen!!
- veel naar buiten en veel zelf laten doen.
- stoeien = knuffelen, samen slapen = knuffelen

Ik denk dat je er het meeste plezier van hebt als je je eigen instelling verandert naar: wat is de wereld toch een mooie speeltuin!

Oh, en jongen/meisje maakt wel degelijk uit, nee ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek van maar in mijn omgeving zijn jongens het eerste jaar gemiddeld een stuk luier dan meisjes. Meisjes hebben meer haast. En karakter komt daar nog bij natuurlijk.

Houd er maar rekening mee dat die #fomo baby een #fomo peuter wordt :) super gezellig, altijd iets te doen en het is nooit stil in huis.
Hier 2 snelle jongens 😉
Mevrouw75 schreef:
26-05-2020 09:43
Doe effe normaal, dat kind van mij was/is heel snel met alles maar dronk nog wel langer dan 9 maanden aan de borst.
Ja inderdaad, mijn "snelle" baby dronk ook gewoon tot na zijn eerste verjaardag aan de borst, daar is niks geks aan.
snowgirl1 schreef:
26-05-2020 09:52
Hier 2 snelle jongens 😉
Hier eentje en een gemiddelde ;-)
Ik ben ook niet bang als de kinderen iets "gevaarlijks" doen. Ze dragen wel een helm bij fietsen en skaten maar verder...
Dus als ze op een klimrek klimmen (oudste was daar al vroeg goed in en ook klein voor zijn leeftijd dud werd altijd onderschat). Dus die klom in een klimrek of een boom en dan stonden er ouders naar me te kijken van "grijp eens in!" En ik dacht: "nee waarom?"
Zelfs een keer iemand gehad die kind eruit wilde halen, daar heb ik echt wel wat van gezegd, want hij was gewoon aan het klimmen.
Bij mij was dat dan weer een voordeel aan mijn snelle, onderzoekende baby's: ze vielen of bezeerden zich zelden en waren bijzonder handig.

En baby's verschillen natuurlijk enorm van elkaar. Mijn neefje is even oud als 1 van mijn kinderen. Schoonzus schrok zich rot als ze bij ons op visite kwam: de mijn klom met 8 maanden overal uit, op en af. Haar zoon lag te chillen op zijn rug en ze dronk ondertussen een kopje thee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven