Baby twee is veeeel sneller! Wat nu?

25-05-2020 15:39 149 berichten
Waar nummer 1 op deze leeftijd nog rustig onder de mobiel kon liggen op de hoge stand in de box. Rolde alleen een beetje om, gaat nummer 2 al staan, kruipt rond en doet al pogingen de trap op te klimmen.

Met andere woorden, het gaat gewoon goed, maar zooooo snel! Ze wil niet meer in de wipstoel als ik ga douchen, ze wil meer! Maar eigenlijk wil ze dat altijd! De maxicosi is vervelend, slapen is niet nodig, de borst ook niet, eten is prima, spelen ook leuk etc etc.
Alleen ik tik heel anders. Onze oudste was een lekkere kroelbaby, deze niet. Hoe pas ik mezelf aan? Ik merk dat ik niet zo snel ga als baby twee. Jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-05-2020 10:26
Bij mij was dat dan weer een voordeel aan mijn snelle, onderzoekende baby's: ze vielen of bezeerden zich zelden en waren bijzonder handig.

En baby's verschillen natuurlijk enorm van elkaar. Mijn neefje is even oud als 1 van mijn kinderen. Schoonzus schrok zich rot als ze bij ons op visite kwam: de mijn klom met 8 maanden overal uit, op en af. Haar zoon lag te chillen op zijn rug en ze dronk ondertussen een kopje thee.
Wij hebben eens een meisje van 9 maanden op bezoek gehad dat de volle bezoektijd op 1 plek bleef zitten. (Ik vond zo'n kind maar saai.) Dat deden allebei mijn jongens nog geen 3 seconden. Ze waren altijd bezig of onderweg.
Luierbroekjes zijn makkelijker dan luiers. Die trek je half aan. En als kind te bewegelijk is kun je die tijdens het spelen op de grond recht trekken.

Aankleden doen we zittend op stoel.
Kind ligt / zit / staat in allerlei standen.

We hadden idd ook een paar afschuwelijke vtech speeltjes
Alecta schreef:
26-05-2020 10:26
Bij mij was dat dan weer een voordeel aan mijn snelle, onderzoekende baby's: ze vielen of bezeerden zich zelden en waren bijzonder handig.

En baby's verschillen natuurlijk enorm van elkaar. Mijn neefje is even oud als 1 van mijn kinderen. Schoonzus schrok zich rot als ze bij ons op visite kwam: de mijn klom met 8 maanden overal uit, op en af. Haar zoon lag te chillen op zijn rug en ze dronk ondertussen een kopje thee.
Oh ja.
"Maar hoezo kan je niet rustig een kopje thee drinken?"

Nou, dan is ie ontsnapt, aan het krijsen of heeft de complete keukeninventaris op de grond uitgestort ;-D
En de magische zeester van Vtech (a.k.a. de hysterische zeester) deed het hier ook goed ja!
captain_hindsight schreef:
26-05-2020 10:10
Ik ben ook niet bang als de kinderen iets "gevaarlijks" doen. Ze dragen wel een helm bij fietsen en skaten maar verder...
Dus als ze op een klimrek klimmen (oudste was daar al vroeg goed in en ook klein voor zijn leeftijd dud werd altijd onderschat). Dus die klom in een klimrek of een boom en dan stonden er ouders naar me te kijken van "grijp eens in!" En ik dacht: "nee waarom?"
Zelfs een keer iemand gehad die kind eruit wilde halen, daar heb ik echt wel wat van gezegd, want hij was gewoon aan het klimmen.
Herkenbaar, hier mogen ze ook vrij veel.
captain_hindsight schreef:
26-05-2020 10:10
Ik ben ook niet bang als de kinderen iets "gevaarlijks" doen. Ze dragen wel een helm bij fietsen en skaten maar verder...
Dus als ze op een klimrek klimmen (oudste was daar al vroeg goed in en ook klein voor zijn leeftijd dud werd altijd onderschat). Dus die klom in een klimrek of een boom en dan stonden er ouders naar me te kijken van "grijp eens in!" En ik dacht: "nee waarom?"
Zelfs een keer iemand gehad die kind eruit wilde halen, daar heb ik echt wel wat van gezegd, want hij was gewoon aan het klimmen.
Herkenbaar, hier mogen ze ook vrij veel.
Baby_twee schreef:
26-05-2020 00:59
Ik krijg uit mijn omgeving hele andere verhalen! Iedereen vindt baby twee hier snel. En een luie moeder ben ik echt niet.
Voor 9.maanden zijn de zaken die je opnoemt echt niet "erg snel"

Je baby ontwikkelt gemiddeld. Vergelijken met je oudste zou ik gewoon niet meer doen wat elk kind is anders en als je oudste wat langzamer was tja dan is de 2e inderdaad voor jouw gevoel sneller.

Ik heb 4 kinderen die zich allemaal anders ontwikkelden. De 1 liep met 15 maanden de ander met 9 maanden. De 1 kroop met 4 maanden! Maar liep pas laat. De ander praatte pas met bijna 2 jaar maar is (qua IQ) veel verder dan de rest. Kortom elk kind is uniek. Geniet ervan!
snowgirl1 schreef:
26-05-2020 09:52
Hier 2 snelle jongens 😉
Oh, dit vind ik oprecht fijn om te lezen! Oudste is zo’n fomo kind, zou het voor alle partijen leuk vinden als nr 2 (zoon) z’n zus beetje kan bijhouden. Maar goed, de tijd zal het leren.
Bjorg schreef:
26-05-2020 11:33
Oh, dit vind ik oprecht fijn om te lezen! Oudste is zo’n fomo kind, zou het voor alle partijen leuk vinden als nr 2 (zoon) z’n zus beetje kan bijhouden. Maar goed, de tijd zal het leren.
De tweede was bij ons ontzettend gefocust op de eerste. Je ziet dat in alle foto's en filmpjes terug. Zelfs toen hij nog niet zoveel kon was hij er altijd naar aan het kijken.
Baby_twee schreef:
26-05-2020 00:53
In wat voor badje dan? In het babybadje? En hoe?

Zonder water kiepert ze die ook om (Zoals bij de wipstoel) en met water vinden we te gevaarlijk. Dat hebben we geprobeerd, maar ze is super beweeglijk en gleed toen onderuit en ging half koppie onder. Dat vond ik echt heel eng!
In de babyring, een zitje onder de douche (als je kindje al kan zitten)
TO met 9 maanden was de box bij onze tweede en derde al lang weg. En was het huis gewoon de box, dus alles wat waar de kids niet aan mochten komen was al weg :)
jamaarhoe wijzigde dit bericht op 26-05-2020 13:30
1.29% gewijzigd
Een zebra is geen paard met strepen
Wij hebben twee van zulke kinderen! Wij hebben veel gehad aan het boek Temperamentvolle kinderen van Eva Bronsveld. Echt een aanrader.
Trouwens altijd fijn om te lezen dat je niet de enige bent die tegen zulke dingen aanloopt. Soms ga je zo twijfelen aan je opvoedvaardigheden als je kind weer eens bovenop een -ik noem maar wat- bushokje zit, of weg is gelopen tijdens het boodschappen doen.
Jamaarhoe schreef:
26-05-2020 12:13
In de babyring, een zitje onder de douche (als je kindje al kan zitten)
TO met 9 maanden was de box bij onze tweede en derde al lang weg. En was het huis gewoon de box, dus alles wat waar de kids niet aan mochten komen was al weg :)
Ja, box vond kind ver-schrik-ke-lijk dus daar heeft ze eigenlijk nooit in gelegen en dat betekende dat het huis kindproof moest zijn. En die ring hadden wij ook, gekregen van iemand.

Ik heb tot kind 5 was nooit lekker rustig kunnen douchen.
Tardigrada schreef:
26-05-2020 13:01
Trouwens altijd fijn om te lezen dat je niet de enige bent die tegen zulke dingen aanloopt. Soms ga je zo twijfelen aan je opvoedvaardigheden als je kind weer eens bovenop een -ik noem maar wat- bushokje zit, of weg is gelopen tijdens het boodschappen doen.
Ik ging vooral twijfelen aan mijn energie. Dat een collega zei dat ik het best kon werken als kind een middagdutje deed. Ja dank je de Koekkoek dacht ik toen, dat is het enige kwartiertje dat ik zónder gedoe kans heb op dat rustige kopje thee. Zij had dat dus allang gehad en kon weer lekker aan de bak als kind sliep (3 uur ofzo).

Wáarom kunnen andere ouders dat wel en ik niet? Dacht ik. Nou daarom dus.
Ik douchte alleen als mijn vriend thuis was of ik ging met de baby onder de douche. Bij douchen met een baby in een wipstoeltje kon ik mij bij mijn kinderen weinig voorstellen.
Het wipstoeltje was geen groot succes, ik kon het na 4 kinderen vrijwel als nieuw doorschuiven naar een vriendin (die het wel veel gebruikt heeft).
Mevrouw75 schreef:
26-05-2020 13:50
Ik ging vooral twijfelen aan mijn energie. Dat een collega zei dat ik het best kon werken als kind een middagdutje deed. Ja dank je de Koekkoek dacht ik toen, dat is het enige kwartiertje dat ik zónder gedoe kans heb op dat rustige kopje thee. Zij had dat dus allang gehad en kon weer lekker aan de bak als kind sliep (3 uur ofzo).

Oh ja, ze zaten al jaren op school voordat ik een beetje afleerde om niet acuut alles uit mijn handen te laten vallen als het eindelijk eens stil en rustig was.
Hier is onze tweede, een zoon, sneller dan zijn oudere zus. Zegt weinig denk ik. Een tweede kijkt natuurlijk alles af van de eerste. Ze vermaken zich erg goed samen.
Ik herken wel wat je zegt mevrouw75. Met onze dochter kon ik dus echt niet werken als zij thuis was, met zoon had dat op zich wel gekund die slaapt gewoon prima.
Hier gingen ze beiden met (8/)9 maanden zelfstandig zitten, staan en kruipen (tijgeren met ruim 6 maanden en daarvoor pivoteren). Ze liepen met 14 en 15 maanden. Dus beiden erg gemiddeld.

Ik dacht dat dochter met haar 15 maanden zelfs vrij langzaam was qua los lopen. In mijn omgeving zijn er juist veel kinderen die tussen de 11 en de 13 maanden al liepen. Dus het kan ook liggen aan hoe de baby's in je omgeving zich ontwikkelen of dat je het gevoel hebt dat jouw kind snel of juist langzaam is.

Ik heb een dochter en een zoon. Qua fysieke ontwikkelingen lag het hier in de babytijd dus juist erg dicht bij elkaar.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Mevrouw75 schreef:
26-05-2020 05:40
Euhh, nee. Mijn man is zo, en ik moet hem altijd geruststellen en voor mijn gevoel opkomen voor mijn kind.
Als je voor je kind op moet komen en je man moet geruststellen dan klinkt het wel alsof hij wat is doorgeslagen in zijn angst. Als hij dingen tegenhoudt of afhoudt bedoel ik. Dat lijkt me niet normaal of bij iedereen voor te komen.
Meprim schreef:
26-05-2020 20:08
Als je voor je kind op moet komen en je man moet geruststellen dan klinkt het wel alsof hij wat is doorgeslagen in zijn angst. Als hij dingen tegenhoudt of afhoudt bedoel ik. Dat lijkt me niet normaal of bij iedereen voor te komen.
Dat vind ik, dat vind hij niet en misschien jij als mijn kind ziet ook niet. Geen idee.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 21:03
0.51% gewijzigd
Ik vind de 9-maanden oude baby van TO echt niet snel of uitzonderlijk.
Mijn jongste kon rechtop zitten toen ze 5 maanden was maar ik heb dat nooit vreemd gevonden.
Mijn oudste stond zelfstandig recht toen hij 7 maanden was en zette zijn eerste stapjes toen hij 9 maanden was. Vond ik evenmin raar.
Elke baby heeft een eigen ritme.
Als je kind cognitief piekt zou ik gewoon wat meer uitdaging zoeken. Dan hoeft je kind het misschien minder te zoeken.
Dus de volgende stap, wat jouw eerste misschien pas later interessant vond.
Denk dan aan: stapelbekers, vormenstoof, puzzels, boekjes, kleurtjes, Duplo.
Dingen waar je je kindje eigenlijk nog te jong voor acht omdat je hem nog ziet als baby.

Als het vooral de motoriek is die voorloopt zou ik daarin de uitdaging zoeken. Een laag glijbaantje in de tuin, zo'n wobbel, vaak naar de speeltuin, ballen..
Fijne motoriek ook, bijv met plakstickers voor op het raam, torentjes stapelen met blokjes, etc.

Qua tips:
- verschonen met een kind dat alleen maar wil draaien werd hier beter toen ik exclusieve speeltjes en boekjes bewaarde bij de commode.
- douchen of in bad met een badring en dan evt een theedoek onder de kont tegen het glijden
- ipv box kijken of je kindje de kinderstoel wel interessant vindt. Op de momenten dat het voor jou nodig is. In de stoel ziet je kind meer en je kan je kindje meenemen naar bijv de keuken voor bij het koken.
- Geef je onderzoekend kind ook ruimte, mocht je dat niet gewend zijn van je eerste. So what dat de pannen uit je keukenkastje worden gehaald.

Maar ook gewoon accepteren dat je baby eigenlijk vrijwel een dreumes is.
Mijn eerste sliep met 18 maanden in een peuter bed. Mijn derde zit met 19 maanden op een gewone open kinderstoel ipv de peuter inzet. Dat is allebei niet heel speciaal, maar ik bedoel te zeggen dat ik niet heb gewacht tot ze peuter waren, omdat die stappen dan pas gezet dienen te worden..
En verder hoort het er ook wel bij dat je nu een fase in gaat van er continu achteraan en veel afleiden. Of ze nou een paar maanden eerder lopen of niet.
Mevrouw75 schreef:
26-05-2020 13:50

Dit is zo herkenbaar! Ha, lekker om te lezen. Vriendinnen begrepen ook nooit dat ik niet lekker kon relaxen mét baby. Maar hun baby's lagen rustig in de box terwijl die van mij al rondsjeesde en alles sloopte.
Leuk om de verhalen te lezen. Echt bijzonder hoe verschillend baby´s al zijn op zo´n jonge leeftijd. Je kunt daardoor bijna niet vergelijken met anderen, want wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet. Mijn vriendinnen en collega´s gaven mij ook vaak van die adviezen, die voor mijn oudste absoluut niet werkte.

´Dan zet je hem toch in de box?´ (daar klom hij al met acht maanden uit)
´Dan laat je hem toch meedoen met schoonmaken?´(daar was hij na een minuut mee klaar)
´Dan ga je toch iets voor jezelf doen als hij slaapt?´(hij sliep nauwelijks, af en toe een half uur, maar dan wilde ik eten, want daar kwam ik niet aan toe)
´Dan zet je hem in de wagen en ga je lekker een stuk wandelen´ (hij wilde absoluut niet in de wagen, dan ging hij planken en krijsen, ook als ik hem dwong en vastzette bleef hij huilen en krijsen, dus dan ga je niet lekker wandelen)
´Dan ga je toch in een donkere kamer zitten om borstvoeding te geven, zodat hij niet is afgeleid´ (moet ik deze echt uitleggen?)
´Alle baby´s hebben behoefte aan borstvoeding en in een draagdoek zitten, dichtbij hun moeder´ (nee! mijn zoon had behoefte aan actie, aan uitdaging, aan leven in de brouwerij en dat al toen hij vier maanden was)

Toen mijn jongste werd geboren ging er een wereld voor me open. Een heel rustig mannetje, die graag urenlang bij me lag te drinken en dat tot na zijn eerste verjaardag. Hij sliep uuuuurenlang, zat graag in de box rustig te spelen. Ik kon zo een uur met hem wandelen en uitgebreid koffie drinken met een vriendin en dan zat hij rustig wat om zich heen te kijken. Ineens begreep ik hoe andere moeders dit deden. Waarom het bij hen zo makkelijk eruit zag, waarom zij thuis konden werken, terwijl hun kind ook thuis was.
Hier twee snelle jongens. Liepen allebei voor het jaar. En waar mijn jongste van 15 maanden al maandrn overal opklimt en zijn grenzen opzoekt deed zijn snelle broer dat allemaal wat minder. Het is ook niet afkijken van zijn broer want dreumes bedenkt andere dingen ;-).

En die box vonden ze allebei zelden leuk en is hier bij laatste met maand of 9 de deur uitgegaan want toen kon de kerstboom er staan.

Meeveren helpt. En leren dat niet ieder mind hetzelfde is. Dat nichtje van twee handje nodig had voor drie lage traptredes had ik ook pas door toen ze het vroeg want die van mij banjerd er lang vanaf. Een ander zou die van mij ongetwijfeld hand willen geven maar dat vind ie niet zo nodig.

Ow en beide ruim jaar borstvoeding, jongste nog. Juist een rustmoment tijdens het ontdekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven