Baby twee is veeeel sneller! Wat nu?

25-05-2020 15:39 149 berichten
Waar nummer 1 op deze leeftijd nog rustig onder de mobiel kon liggen op de hoge stand in de box. Rolde alleen een beetje om, gaat nummer 2 al staan, kruipt rond en doet al pogingen de trap op te klimmen.

Met andere woorden, het gaat gewoon goed, maar zooooo snel! Ze wil niet meer in de wipstoel als ik ga douchen, ze wil meer! Maar eigenlijk wil ze dat altijd! De maxicosi is vervelend, slapen is niet nodig, de borst ook niet, eten is prima, spelen ook leuk etc etc.
Alleen ik tik heel anders. Onze oudste was een lekkere kroelbaby, deze niet. Hoe pas ik mezelf aan? Ik merk dat ik niet zo snel ga als baby twee. Jullie tips?
Meprim schreef:
26-05-2020 01:27
Oefening baart kunst. Ik had 2 wegrennertjes (vanaf het moment dat ze konden rennen, maar zo'n luier heb je er zo vanaf..dan renden ze weg in hun blote kontjes en dan ving ik ze, doekjes eroverheen om schoon te maken en dan lekker verder laten rennen. Ze worden of vanzelf moe, of ze komen vanzelf dichterbij. Zodra ze voorbij kwamen had ik in no time een luier eromheen geplakt.

Ik probeer het nu te omschrijven. Niet lachen want het omschrijven is lastiger dan de praktijk:
Ene hand heb je de luier vast (opengevouwen) Je houdt de luier met de achterkant in je handpalm (met je duim hou je hem daartegen vast) en de onderkant bungelt dus onder je hand. Kind komt voorbij gesjeesd, kind vangen (vrije arm tegen het buikje om even stil te laten staan) Hand met luier naar de onderrug/billen (dat is de achterzijde), met de arm/ hand die je op de buik hebt gelegd pak je de onderzijde van de luier (dat is de voorkant) die trek je omhoog terwijl je andere hand de luier bij de rug nog vasthoudt. Plakstrips losrukken, vastplakken en kijken of ie blijft hangen als je ze verder laat rennen.

Echt, die kinderen breken hier niet bij. Het gaat heel soepeltjes en de eerste 4 keer zit de luier scheef. Swa.
Het kost je echt nog geen minuut om een luier aan te doen op deze manier en het grappige is (ja serieus): je kind voelt zich niet gestoord of gefrustreerd in de bezigheden. Na een paar keer proberen wilde je dat je kind 4 maanden eerder was gaan lopen.

Sidenote: niet doen bij een poepluier.

Eitje.

Dit ga ik oefenen!! En om je poepluier moest ik heeel hard lachen :rofl:

Daar evt ook tips voor?? ;-D
TanteOlivia schreef:
26-05-2020 09:07
9 maanden??! :nut: Ik dacht dat je het had over een baby van een maand of 5. Nu pas klaar met de borstvoeding? Mijn oudste was daar met 4 maanden al klaar mee, veeeeel te saai om bij mama aan de borst te liggen drinken. Het moet allemaal snel en dat is nu na 6 jaar nog steeds zo.

Ik zou er maar heel snel aan wennen, want dit is hoe sommige kinderen zijn, dat is temperament en krijg je er niet uit (en dat moet je ook niet willen!) Ik vind je een beetje negatief klinken over je tweede, klopt dat?
Nee, ik denk dat je vooral mijn frustratie hoort, van hóé ga ik in hemelsnaam om met mijn tweede zonder dat er slachtoffers vallen. We vinden haar een heerlijk schatje, dat inmiddels ook een kwebbelkous is!

Over de borstvoeding laat ik me verder niet uit. Ik las dat je met je volgende kind een heel andere ervaring had met het voeden.
anoniem_637e93331ebfa wijzigde dit bericht op 01-06-2020 00:10
7.62% gewijzigd
Mevrouw75 schreef:
26-05-2020 09:43
Doe effe normaal, dat kind van mij was/is heel snel met alles maar dronk nog wel langer dan 9 maanden aan de borst.

Alles gaat snel hier, behalve eten en drinken. En ook álles samen. Dat is ook temperament. Dus een fomo- plakkind. Die bestaan ook gewoon.
Thnx!

Leuk om je ervaring te lezen☺️
Onze dame kiest haar momenten, het ene moment wil ze bij je zijn, het volgende niet. Het wisselt sterk.

Nr 1 was (is!!) wel een plak-kind maar zonder het fomo, eerder het eindeloos nadenkende type. Duizend keer delibereren voor je eindelijk ergens aan begint, heel anders dan nr 2
captain_hindsight schreef:
26-05-2020 10:07
Ja inderdaad, mijn "snelle" baby dronk ook gewoon tot na zijn eerste verjaardag aan de borst, daar is niks geks aan.

Hoe lang heeft jouw ‘snelle’ baby bij jou gedronken?
26-05-2020 10:10
Ik ben ook niet bang als de kinderen iets "gevaarlijks" doen. Ze dragen wel een helm bij fietsen en skaten maar verder...
Dus als ze op een klimrek klimmen (oudste was daar al vroeg goed in en ook klein voor zijn leeftijd dud werd altijd onderschat). Dus die klom in een klimrek of een boom en dan stonden er ouders naar me te kijken van "grijp eens in!" En ik dacht: "nee waarom?"
Zelfs een keer iemand gehad die kind eruit wilde halen, daar heb ik echt wel wat van gezegd, want hij was gewoon aan het klimmen.
Dan ben jij een lekkere durfal! Dat vind ik knap! Ik ben nogal behoedzaam en denk aan alle duizenden risico’s. Ik denk dat dat ook één van mijn problemen is, baby twee gaat alshetware te snel om nog te kunnen nadenken voor ik moet meebewegen en dat vind ik gewoon erg spannend. Ik ben niet zo’n in-zeven-sloten-tegelijk-type, eerder een muurbloempje.
Alecta schreef:
26-05-2020 10:26
Bij mij was dat dan weer een voordeel aan mijn snelle, onderzoekende baby's: ze vielen of bezeerden zich zelden en waren bijzonder handig.

En baby's verschillen natuurlijk enorm van elkaar. Mijn neefje is even oud als 1 van mijn kinderen. Schoonzus schrok zich rot als ze bij ons op visite kwam: de mijn klom met 8 maanden overal uit, op en af. Haar zoon lag te chillen op zijn rug en ze dronk ondertussen een kopje thee.
Wat je in je tweede alinea beschrijft is het verschil tussen mijn eerste en mijn tweede.
Baby één lag nog lekker naar het mobiel/baby-gym te staren/te slaan en een beetje omrollen.
Baby twee klimt de trap op en wil niet meer kruipen.
Quincy2 schreef:
26-05-2020 10:50
Wij hebben eens een meisje van 9 maanden op bezoek gehad dat de volle bezoektijd op 1 plek bleef zitten. (Ik vond zo'n kind maar saai.) Dat deden allebei mijn jongens nog geen 3 seconden. Ze waren altijd bezig of onderweg.
Saai of relaxed, het is maar een kwalificatie. Net als hyper/fomo/actief .
Rilena schreef:
26-05-2020 10:56
Luierbroekjes zijn makkelijker dan luiers. Die trek je half aan. En als kind te bewegelijk is kun je die tijdens het spelen op de grond recht trekken.

Aankleden doen we zittend op stoel.
Kind ligt / zit / staat in allerlei standen.

We hadden idd ook een paar afschuwelijke vtech speeltjes
Goed idee! De oudste kon zich daar ook prima mee vermaken, juist ook op ‘saaie’ momenten zoals aan tafel zitten in een restaurant.
26-05-2020 10:58
Oh ja.
"Maar hoezo kan je niet rustig een kopje thee drinken?"

Nou, dan is ie ontsnapt, aan het krijsen of heeft de complete keukeninventaris op de grond uitgestort ;-D
Ja dat dus, maar dat was ik wél gewend :$ :$ :$ Nu heb ik nog zoveel meer respect en begrip gekregen voor al die moeders die ook zeiden dat ze niet even een kopje thee konden drinken.
Bij de oudste kon dat dus gewoon.
Jamaarhoe schreef:
26-05-2020 12:13
In de babyring, een zitje onder de douche (als je kindje al kan zitten)
TO met 9 maanden was de box bij onze tweede en derde al lang weg. En was het huis gewoon de box, dus alles wat waar de kids niet aan mochten komen was al weg :)
Dan kunnen we onze planten, stereo, lampen en nog wat zaken wel wegbrengen. Terwijl ze verre van goedkoop waren. Baby twee gaat toch soms maar in de ‘gevangenis’.
Tardigrada schreef:
26-05-2020 12:57
Wij hebben twee van zulke kinderen! Wij hebben veel gehad aan het boek Temperamentvolle kinderen van Eva Bronsveld. Echt een aanrader.

Dank je, daar ga ik naar kijken.
Tardigrada schreef:
26-05-2020 13:01
Trouwens altijd fijn om te lezen dat je niet de enige bent die tegen zulke dingen aanloopt. Soms ga je zo twijfelen aan je opvoedvaardigheden als je kind weer eens bovenop een -ik noem maar wat- bushokje zit, of weg is gelopen tijdens het boodschappen doen.

Precies!! Dat is het! Als je om je heen alleen maar te horen krijgt, ‘ oh wauw, die is snel’ en je eigen (lees: mijn eigen ervaring) ook anders was, dan ja, dan krijg je idd dat gevoel. Ik ben blij om te lezen dat er meerdere snelle kids zijn en dat de onze niet eens verschrikkelijk snel is.
Alleen in mijn omgeving doen de meeste kids pas looppogingen (ruim) ná hun eerste verjaardag. Baby twee is daar al eventjes mee bezig. Dat is heeeel anders dan ik gewend ben! Dank je wel voor je fijne reactie😊
Naniene schreef:
26-05-2020 14:55
Hier is onze tweede, een zoon, sneller dan zijn oudere zus. Zegt weinig denk ik. Een tweede kijkt natuurlijk alles af van de eerste. Ze vermaken zich erg goed samen.
Ik herken wel wat je zegt mevrouw75. Met onze dochter kon ik dus echt niet werken als zij thuis was, met zoon had dat op zich wel gekund die slaapt gewoon prima.
Dat herken ik ook. Met de oudste is het ontspannen, die vermaakt zichzelf uitstekend. Beetje knutselen of zich terugtrekken met een boekje, helemaal prima. En douchen ging ook altijd prima, eerst met een geweldig mobiel boven de box (nr 2 vond daar niets aan!! Terwijl het bij nr 1 en bij veel mama’s in mijn omgeving bijna onmisbaar was), daarna in de wipstoel en nog weer later een leuk filmpje aan en klaar.
Zo niet baby 2, die moet geëntertaind worden.
Chiao schreef:
26-05-2020 19:39
Hier gingen ze beiden met (8/)9 maanden zelfstandig zitten, staan en kruipen (tijgeren met ruim 6 maanden en daarvoor pivoteren). Ze liepen met 14 en 15 maanden. Dus beiden erg gemiddeld.

Ik dacht dat dochter met haar 15 maanden zelfs vrij langzaam was qua los lopen. In mijn omgeving zijn er juist veel kinderen die tussen de 11 en de 13 maanden al liepen. Dus het kan ook liggen aan hoe de baby's in je omgeving zich ontwikkelen of dat je het gevoel hebt dat jouw kind snel of juist langzaam is.

Ik heb een dochter en een zoon. Qua fysieke ontwikkelingen lag het hier in de babytijd dus juist erg dicht bij elkaar.
Dat kan zeker!!!
Nijntje* schreef:
26-05-2020 20:50
Als je kind cognitief piekt zou ik gewoon wat meer uitdaging zoeken. Dan hoeft je kind het misschien minder te zoeken.
Dus de volgende stap, wat jouw eerste misschien pas later interessant vond.
Denk dan aan: stapelbekers, vormenstoof, puzzels, boekjes, kleurtjes, Duplo.
Dingen waar je je kindje eigenlijk nog te jong voor acht omdat je hem nog ziet als baby.

Als het vooral de motoriek is die voorloopt zou ik daarin de uitdaging zoeken. Een laag glijbaantje in de tuin, zo'n wobbel, vaak naar de speeltuin, ballen..
Fijne motoriek ook, bijv met plakstickers voor op het raam, torentjes stapelen met blokjes, etc.

Qua tips:
- verschonen met een kind dat alleen maar wil draaien werd hier beter toen ik exclusieve speeltjes en boekjes bewaarde bij de commode.
- douchen of in bad met een badring en dan evt een theedoek onder de kont tegen het glijden
- ipv box kijken of je kindje de kinderstoel wel interessant vindt. Op de momenten dat het voor jou nodig is. In de stoel ziet je kind meer en je kan je kindje meenemen naar bijv de keuken voor bij het koken.
- Geef je onderzoekend kind ook ruimte, mocht je dat niet gewend zijn van je eerste. So what dat de pannen uit je keukenkastje worden gehaald.

Maar ook gewoon accepteren dat je baby eigenlijk vrijwel een dreumes is.
Mijn eerste sliep met 18 maanden in een peuter bed. Mijn derde zit met 19 maanden op een gewone open kinderstoel ipv de peuter inzet. Dat is allebei niet heel speciaal, maar ik bedoel te zeggen dat ik niet heb gewacht tot ze peuter waren, omdat die stappen dan pas gezet dienen te worden..
En verder hoort het er ook wel bij dat je nu een fase in gaat van er continu achteraan en veel afleiden. Of ze nou een paar maanden eerder lopen of niet.

Dank je wel!! Fijne tips en fijn geschreven😊
TanteOlivia schreef:
27-05-2020 10:51
Leuk om de verhalen te lezen. Echt bijzonder hoe verschillend baby´s al zijn op zo´n jonge leeftijd. Je kunt daardoor bijna niet vergelijken met anderen, want wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet. Mijn vriendinnen en collega´s gaven mij ook vaak van die adviezen, die voor mijn oudste absoluut niet werkte.

´Dan zet je hem toch in de box?´ (daar klom hij al met acht maanden uit)
´Dan laat je hem toch meedoen met schoonmaken?´(daar was hij na een minuut mee klaar)
´Dan ga je toch iets voor jezelf doen als hij slaapt?´(hij sliep nauwelijks, af en toe een half uur, maar dan wilde ik eten, want daar kwam ik niet aan toe)
´Dan zet je hem in de wagen en ga je lekker een stuk wandelen´ (hij wilde absoluut niet in de wagen, dan ging hij planken en krijsen, ook als ik hem dwong en vastzette bleef hij huilen en krijsen, dus dan ga je niet lekker wandelen)
´Dan ga je toch in een donkere kamer zitten om borstvoeding te geven, zodat hij niet is afgeleid´ (moet ik deze echt uitleggen?)
´Alle baby´s hebben behoefte aan borstvoeding en in een draagdoek zitten, dichtbij hun moeder´ (nee! mijn zoon had behoefte aan actie, aan uitdaging, aan leven in de brouwerij en dat al toen hij vier maanden was)

Toen mijn jongste werd geboren ging er een wereld voor me open. Een heel rustig mannetje, die graag urenlang bij me lag te drinken en dat tot na zijn eerste verjaardag. Hij sliep uuuuurenlang, zat graag in de box rustig te spelen. Ik kon zo een uur met hem wandelen en uitgebreid koffie drinken met een vriendin en dan zat hij rustig wat om zich heen te kijken. Ineens begreep ik hoe andere moeders dit deden. Waarom het bij hen zo makkelijk eruit zag, waarom zij thuis konden werken, terwijl hun kind ook thuis was.

Wat jij over (Jouw) nummer twee schrijft had ik dus bij nummer een.

Hoe is het nu met je kinderen en hun ‘gebruiksaanwijzing’?
Aan iedereen die reageerde/reageert, dank je voor je tijd en je reactie! Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben, en ik ben ook blij met alle tips en adviezen! Al eerder vond ik het fijn om te lezen, daardoor duurde het ook even voor ik weer reageerde vandaag. Ik zag opeens zoveel herkenning, dat ik dacht ok, ik ben helemaal niet gek, dit soort kinderen bestaat kennelijk ook. Daardoor kan ik nu ook anders naar ons kleine meisje kijken en ook naar onze grote van de twee🥰
Alle reacties Link kopieren
Baby_twee schreef:
31-05-2020 23:47
Dan kunnen we onze planten, stereo, lampen en nog wat zaken wel wegbrengen. Terwijl ze verre van goedkoop waren. Baby twee gaat toch soms maar in de ‘gevangenis’.
Ja bij ons dus geen planten op lager dan hoog. De stereo staat op een kast. Net als de lampen.
Zoooo erg is dat niet.
Het enige dat de baby kan slopen is dvd’s en hoesjes daarvan. Nou ja, soort van prima. Als dat net als de VHS gaat hebben we er over 5 jaar toch niets meer aan ;)

De stereo enzo haalden we weer naar beneden als ze de “past mijn koekje ook in deze dvd-lade” fase zijn ontgroeid. De oudste is 7 dus ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat die fase ook voor de jongste zal komen
Een zebra is geen paard met strepen
tof
Bijzonder hé zulke verschillende kindjes. Ik heb twee jongens en de eerste was temperamentvol en snel met alles. Hij wilde geen baby zijn 😆.

De tweede is rustig. Later met alles maar dat is heeeerlijk. Hij is ook gewoon tevreden. En als hij iets nieuws kan ach ja dan probeert hij daarna nog eens een keer. Of morgen. Mañana Mañana is voor hem uitgevonden en ik geniet me suf. Dus geen tips. Ja ik hoorde van collega's dat baby tv werkt. Doe ik zelf niet hoor. En haar laten gaan. Het huis babyproof maken.

Dan kan ze doen wat ze wil zonder dat je er constant achteraan moet rennen?

En met het verschonen, geen tips. Ik vond het altijd hard werken met mijn oudste. Van die bandjes om hem vast te leggen, dat leek me wel wat ;-))
Speeltje werkte ook niet. Misschien toch luierbroekjes? Dan is het wat makkelijker aantrekken.
Baby_twee schreef:
31-05-2020 23:30
Met een jaar was ie er wel klaar mee geloof ik... iets later misschien. Maar daar heb ik zelf ook wel een beetje op gestuurd hoor. Was er zelf klaar mee.
Ik herken het ook, al heb ik 1 kind. Ze deed niets wat mij normaal leek.
Wij zijn haar gewoon in haar ritme gaan volgen. Met 9 maanden was de box voor ons opslagruimte, de wipper stond al tijd werkeloos te zijn. Ze mocht door het huis kruipen, kon geen kwaad. Trap hadden we gelukkig niet. We hadden al veel ouder speelgoed in huis en daar speelde ze mee. Nu nog is het een heerlijk levendig kind wat vaak ouder wordt geschat wegens bijdehandheid en praten.

Hoe lastig het ook lijkt, na zo'n relaxte oudste, volg de kleine. Geef speelgoed van de oudste (kunnen ze samen spelen). Wij zijn ook echt wel eens de mist ingegaan dat ze iets allang of juist nog niet kon. En geniet van het kroelen met de oudste! Deze kleine meid deed dat ook nooit en dat vond ik wel eens jammer.
Een baksteen is nooit alleen
Baby_twee schreef:
31-05-2020 23:30
De vraag was niet aan mij, maar ik had er ook twee. De eerste heeft 2 jaar borstvoeding gehad, en de tweede nog een paar maanden langer. Het heeft dus weinig met elkaar te maken. Natuurlijk zijn er periodes met iets meer afleiding, maar dat betekent niet dat ze er klaar mee zijn. Beide keren zijn we op mijn initiatief gestopt.
Mijn kinderen waren zo rond het jaar allemaal klaar met borstvoeding. Vooral bij de jongste had ik graag nog wel door willen voeden, maar als je kind zelf niet wil houdt het snel op. Hij vond een beker waarschijnlijk sneller gaan.
Ik had zelf altijd het idee dat mijn kinderen baby zijn maar saai vonden. Ze waren vooral gefrustreerd en wilden continu vermaakt worden. Toen ze konden kruipen, lopen en praten was de frustratie voor een groot deel verdwenen (vooral de jongste is als jonge baby alleen maar bezig geweest om pogingen te doen zichzelf voort te bewegen. Hij wilde nooit op zijn rug liggen, alleen maar op zijn buik en probeerde als baby van 1 maand al vooruit te komen, met 6 maanden kon hij goed en snel kruipen en klimmen).
Box had ik bij hem al niet meer, nooit gemist ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven