Babygebaren.

27-08-2020 21:26 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Via via kwam ik bij het onderwerp babygebaren. Vanaf 6 maanden zou je hiermee kunnen oefenen. Zoals ik het lees schijnt het zo te zijn dat baby’s zich eerder willen uiten dan dat ze kunnen praten. Gebaren zouden een hoop frustratie wegnemen. Ik ben me nu aan het verdiepen en vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft? Hoe ging het? Pakte de baby het makkelijk op? En had je het idee dat hij/zij zich echt kon uitdrukken?

Het lijkt me een logische theorie en als ik hiermee frustratie weg kan halen bij mijn kind zou ik hier zeker mee willen beginnen zodra hij 6 maanden is.
Hier een baby van 11 maanden die zich heeeeel duideijk kan maken zonder speciale gebarentaal te hebben geleerd. Hij schreeuwt en wijst en dan snap je meteen wat hij bedoelt :hyper: . Het zou wel fijn zijn als hij minder zou schreeuwen dus ben benieuwd naar de reacties.
Ik kon mijn kinderen 'lezen' aan hun gedrag. Over welke frustratie heb je het overigens?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Ik heb het niet gedaan toen ze baby waren, maar mijn zoon (autistisch en vertraagde taalontwikkeling) heeft best veel gehad aan de gebaren van de dvd's van Lotte en Max. We zijn ermee begonnen toen hij drie was en zijn zusje een jaar, en zij heeft ze in het begin ook gebruikt om zichzelf duidelijker te maken ('pa' kon bijvoorbeeld zowel opa als paard betekenen, als ze het gebaar erbij maakte wisten we beter wat ze bedoelde). Toen ze beter ging praten heeft ze ze niet meer gebruikt.

Ik had het boek Babygebaren trouwens ook, maar mijn man en ik hebben de gebaren die we kennen ook vooral opgepikt van de dvd, op de een of andere manier blijft het toch beter hangen met een filmpje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik bedoel de frustratie die een kind heeft omdat hij zich nog niet kan uitdrukken in taal maar wel iets wil vertellen.

Dit is wat ik lees hoor, mijn zoontje is 3 maanden en ik moet nog ervaren of het echt zo is ;)
SweetFirefly schreef:
27-08-2020 21:35
Ik kon mijn kinderen 'lezen' aan hun gedrag. Over welke frustratie heb je het overigens?
ja dat ja
de 'normale' interactie tussen ouders en kind leert je echt wel of een kind wil eten of slapen
Of in zijn bedje of op de arm.
En heel veel meer, wil een baby nog niet.
SweetFirefly schreef:
27-08-2020 21:35
ja dat ja
de 'normale' interactie tussen ouders en kind leert je echt wel of een kind wil eten of slapen
lilalinda schreef:
27-08-2020 21:37
ja dat ja
Mee eens, de meeste moeders zijn echte babyfluisteraars. :)
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Wij gebruiken babygebaren
We hebben er heel veel plezier in!
Wij zijn ermee begonnen ter ondersteuning van onze meertalige opvoeding
lilalinda schreef:
ja dat ja
Eh zeggen, terwijl ze met een gestrekte arm grijpbewegingen maakte betekende: ik wil dat hebben.
Zo ingewikkeld was het inderdaad niet.
Kerstboompje345 schreef:
Ik bedoel de frustratie die een kind heeft omdat hij zich nog niet kan uitdrukken in taal maar wel iets wil vertellen.

Dit is wat ik lees hoor, mijn zoontje is 3 maanden en ik moet nog ervaren of het echt zo is ;)
Maar als je je verdiept in het boek/ zogenaamde onderzoek dat er achter zit. Is het allemaal (euh, hoe zeg ik dit vriendelijk) onzin en vooral wat ouders denken te zien

Ik ben altijd nogal sceptisch al mensen denken dat er quickfixes zijn
Wij hebben wel veel met gebaren gedaan. Maar hier ook kind met autisme en verstandelijke beperking. We zijn begonnen net voor haar 2e jaar geloof ik. Ze kon toen nog helemaal niet praten. Heel veel dvds van lotte en max gekeken. Was heel leuk om liedjes met gebaren te kennen. Ze oakte dat ook vrij vlot op en door die liedjes ging ze ook steeds meer klanken maken en meezingen en is soraak echt op gang gekomen. Nu loopt spraak voor op alle andere ontwikkelingsgebieden. Geloof dus ook dat taal sneller op gang kan komen door gebruik gebaren. We doen het nog steeds vaak als spelletje, heel leuk! Bij mijn oudste die zich normaal ontwikkelde heb ik het overigens nooit overwogen, die maakte zich zo ook wel duidelijk! Maar leuk is het zeker.
lilalinda schreef:
27-08-2020 21:46
Maar als je je verdiept in het boek/ zogenaamde onderzoek dat er achter zit. Is het allemaal (euh, hoe zeg ik dit vriendelijk) onzin en vooral wat ouders denken te zien

Ik ben altijd nogal sceptisch al mensen denken dat er quickfixes zijn
Idem, al ben ik vooral sceptisch als mensen van plan zijn hun kind voor iedere mogelijke frustratie te behoeden. Hoe moet dat dan later in de grote mensen wereld vraag ik me af.

TO, wil je dat de opvang straks ook deze gebaren gaat toepassen? Of willen jullie het alleen thuis gaan gebruiken?
anoniem_398390 wijzigde dit bericht op 27-08-2020 21:51
10.53% gewijzigd
..
Waarbij ik een verschil maak voor peuters met autisme, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, dat het werkt
Ja, bij alle drie gedaan. Jongste nu twee. Was fijn dat hij kon ‘zeggen’ dat hij iets lekker vond. Dat vonden de oudsten ook leuk, eindelijk zei hij iets tegen hen! Wel goed woorden blijven gebruiken, de gebaren zijn ondersteunend, en de oudsten moesten hier dus ook ‘zeggen’ wat hij gebaarde, zodat hij ook leerde dat dat woord er bij hoorde. Succes!
Volhouder666 schreef:
27-08-2020 21:51
Idem, al ben ik vooral sceptisch als mensen van plan zijn hun kind voor iedere mogelijke frustratie te behoeden. Hoe moet dat dan later in de grote mensen wereld vraag ik me af.

TO, wil je dat de opvang straks ook deze gebaren gaat toepassen? Of willen jullie het alleen thuis gaan gebruiken?
Ik was er nog niet zeker van om het te gaan doen, het leek me een leuk idee. Ben ook niet van plan hem voor iedere mogelijke frustraties te behoeden, ik dacht alleen als er nou veel mensen erg enthousiast over zijn, waarom niet?
De opvang gebruikt geen gebaren.
Ik denk niet dat je door babygebaren te gebruiken je kind voor iedere mogelijke frustratie behoedt. Ik denk dat mensen die gebaren met een baby van zes maanden het gewoon leuk vinden om iets extra's te proberen om de communicatie wat extra te stimuleren. Niks meer, niks minder.
Susan schreef:
27-08-2020 21:56
Ik denk niet dat je door babygebaren te gebruiken je kind voor iedere mogelijke frustratie behoedt. Ik denk dat mensen die gebaren met een baby van zes maanden het gewoon leuk vinden om iets extra's te proberen om de communicatie wat extra te stimuleren. Niks meer, niks minder.
ITT die andere sukkelaars die hun kind niet stimuleren?

lees eens wat er gezegd wordt over die methode, en het type ouder.
Je krijgt er bijna een zelfgebreid broekpak bij :)
lilalinda schreef:
27-08-2020 21:59
ITT die andere sukkelaars die hun kind niet stimuleren?

lees eens wat er gezegd wordt over die methode, en het type ouder.
Je krijgt er bijna een zelfgebreid broekpak bij :)
Eh, nee, waar slaat dat nou weer op? Ik heb ook geen babygebaren gebruikt toen mijn kinderen nog baby waren, ik vind het totaal geen must.
Grappig, als iemand die me kent me moet omschrijven denk ik niet dat ik omschreven word als het type ‘zelfgebreid broekpak’ verre van zelfs :)

Het leek me leuk om te proberen en dacht dat dit een positieve bijdrage zou zijn.

Vandaar de vraag naar ervaringen van andere mensen. Zo te lezen zijn er veel voors en tegens;)
Wij hebben er veel baat bij gehad om onze baby een paar gebaren te leren.
Slaap/moe, drinken, eten, lekker, pijn, klaar.
Daarna leerde ons kind zichzelf al snel aan om te wijzen naar het onderwerp (bijv een wens of juist een probleem). Hetzij buiten zichzelf hetzij op het eigen lichaam.
Er wordt gezegd dat ze taal ook sneller ontwikkelen. Bij ons kind is dat qua begrijpen (en duidelijk maken) inderdaad heel erg goed ontwikkeld. Ook bij gebruik meerdere opdrachten of woorden. Qua zelf praten vind ik dat niet (bijna 2): De 20-30 woordjes worden wel gehaald maar nog niet zo vaak 2 woorden combineren.
Wij proberen nu ons kind te stimuleren spraaktaal te gebruiken en juiste woorden in plaats van allerlei andere manieren om zichzelf uit te drukken.
Geen idee of het leren van gebaren en het sneller begrijpen hiermee samenhangt of dat kind het wel prima vindt zo. Hebben een tevreden en vrolijk kind, dus zou het zo weer doen.
ariana12 wijzigde dit bericht op 28-08-2020 14:37
25.57% gewijzigd
Mijn oudste dochter gebruikte, vanaf dat ze ongeveer een jaar was tot ze begon met praten (2,5/3jaar), uit zichzelf gebaren. Hebben we haar niet aangeleerd ofzo, had ze zelf bedacht. 😅
Wij hebben het zelf nooit gedaan. Maar toen onze jongste peuter was hebben ze het juist op het kdv wel ingevoerd voor de baby's. Eerst op 1 baby groep, maar volgens mij zijn uiteindelijk alle PM'ers van alle kdv locaties erin geschoold en wordt het nog steeds gebruikt.
In m'n eentje is het niet gelukt om het heel uitgebreid te gebruiken. Ik was niet consequent genoeg. Wel veel plezier gehad met Lotte en Max.

Er is 1 woord blijven hangen en dat is het gebaar voor 'meer'. Dat gebruikte ik alleen bij eten en drinken.
Ze is nu drie en werd laatst wakker met een onbedaarlijke huil bui. Ik had geen idee wat er was. Tot ik haar wijsvingertje zag zwaaien, ze had honger.

Ook overdag zwaait ze onbewust met haar vingertje voordat ze later aangeeft honger te hebben, kan ik een hangry bui mooi voor zijn!
Hier wel gedaan. Paar basisgebaren zoals meer, genoeg, eten, drinken, spelen, klaar, slapen, luier, stop.
Die zijn ook veel gebruikt en nu af en toe op afstand gebruik ik ze. Bijvoorbeeld als hij in de verte is, dan gebaar ik stop en reageert hij. En zelf gebaarde hij slapen of luier en dan liep hij naar de deur van de gang. Met 18 maanden kon hij dat ook zeggen met woorden trouwens.

Ach ja, ik had de tijd, vond het leuk en kind ook. Niks meer of minder dan dat.
Hips, hopsakee en pierlala.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven