Bang voor de bevalling, brrrrr!
vrijdag 28 augustus 2009 om 00:18
Hallo viva leden, zoals de titel het al zegt. Nog 2,5 maand en dan is het zover, de bevalling van mijn eerste kindje. Maar pff wat zie ik daar tegenop. Begrijp me niet verkeerd, ik kan niet wachten tot ik ons kindje in me armen kan houden! Maar de bevalling.. Weet gewoon niet wat me te wachten staat. Heel veel pijn, dat is zeker! Ik heb er nu al slapeloze nachten van. En waarom verteld iedereen net nu steeds van die enge verhalen?! Ik zie ook wel dat miljarden vrouwen me voor zijn geweest, dus waarom zou ik t niet kunnen?! Maar toch! Nog meer (aanstaande) moeders die hier last van hebben/gehad? En is een ruggeprik echt overbodig? X bw
vrijdag 28 augustus 2009 om 13:00
Ik was ook best bang voor de bevalling, maar ik merkte dat ik er de laatste weken echt klaar voor was. Kom maar op met dat kind, dacht ik. En toen het eenmaal begon, riep ik ook 'kom maar op met die pijn, ik kan je hebben'! Ik vond dat wel mooi van de natuur. En mijn bevalling is me alles meegevallen, behalve die weeenstorm van anderhalf uur, maar goed. Toen wilde ik wel een ruggenprik maar had ik al te veel ontsluiting en mocht ik bijna persen. En bij mij was het cliche wel waar: ik kan me nu (7 weken later) echt niet meer indenken hoe het voelde. En als laatste tip: het moet er toch uit, miljoenen vrouwen doen het, dus jij kan het ook!
vrijdag 28 augustus 2009 om 13:11
hoi,
Als je graag pijnstilling wilt dan kun je dat van tevoren aangeven bij je verloskundige. Die maakt dan een afspraak voor je met een gyn. in het ziekenhuis. Je kunt dan in je dossier laten vastleggen dat je een prik wilt. Bij mij deden ze er niet moeilijk over en de informatieverstrekking in het ziekenhuis was heel goed.
Uiteindelijk heb ik de prik niet nodig gehad (bevalling van twee uur, heftig, maar zonder complicaties en daarom goed te doen), maar ik vond de gedachte dat ik de prik kon krijgen heel geruststellend van tevoren.
Als je graag pijnstilling wilt dan kun je dat van tevoren aangeven bij je verloskundige. Die maakt dan een afspraak voor je met een gyn. in het ziekenhuis. Je kunt dan in je dossier laten vastleggen dat je een prik wilt. Bij mij deden ze er niet moeilijk over en de informatieverstrekking in het ziekenhuis was heel goed.
Uiteindelijk heb ik de prik niet nodig gehad (bevalling van twee uur, heftig, maar zonder complicaties en daarom goed te doen), maar ik vond de gedachte dat ik de prik kon krijgen heel geruststellend van tevoren.
vrijdag 28 augustus 2009 om 13:38
Het is heel persoonlijk. Iedere bevalling is anders en iedere vrouw beleeft pijngevoelens op haar eigen manier. Je kunt het daarom niet gaan vergelijken met andere soorten pijn. Zelf heb ik twee snelle en probleemloze thuisbevallingen gehad dus ik heb "makkelijk" praten. Ik had geen pijnbestrijding nodig en vind het persoonlijk ook een eng idee om niet alles meer te kunnen voelen, maar ik kan me voorstellen dat iemand die al 24 uur in barensnood ligt en uitgeput raakt, dat wel nodig heeft.
En ik vind dat Bolliewollie het zichzelf niet bepaald makkelijk maakt door alleen maar naar horrorverhalen te luisteren en het daarmee onnodig groot te maken. Waarom niet op je eigen lichaam vertrouwen? Er zijn je miljarden vrouwen voorgegaan. Maar helaas blijven de verhalen over probleemloze bevallingen met relatief weinig pijn onderbelicht.
En ik vind dat Bolliewollie het zichzelf niet bepaald makkelijk maakt door alleen maar naar horrorverhalen te luisteren en het daarmee onnodig groot te maken. Waarom niet op je eigen lichaam vertrouwen? Er zijn je miljarden vrouwen voorgegaan. Maar helaas blijven de verhalen over probleemloze bevallingen met relatief weinig pijn onderbelicht.
woensdag 16 september 2009 om 17:50
Hoi allemaal,
Ik kan ook heel goed begrijpen dat je angst hebt voor de bevalling. Ik was zelf ook enorm bang voor de bevalling. Dat er tegenwoordig soepeler wordt omgegaan met pijnbestrijding nam deze angst helaas niet weg. Uiteindelijk ben ik 5 weken geleden bevallen. De bevalling duurde 3 uur: 2 uur weeenstorm en 1 uur persen. De weeenstorm was afschuwelijk.Ik had superveel pijn en op het laatst had ik zelfs het idee dat ik buiten mezelf trad van de pijn...klinkt vaag, maar bevallen doet echt godsgruwelijk zeer!!!
Hoewel ik in het ziekenhuis was, kon ik gezien de snelheid en de heftigheid van de weeen niets tegen de pijn krijgen...Ik heb emotioneel erg veel last van deze bevalling. Dit wil ik nooit meer!!! Een eventueel 2e bevalling zal waarschijnlijk nog sneller (en heftiger) zijn. Ik denk dat er dus nooit een 2e komt (of er moet pijnbestrijding bij dit soort snelle bevallingen mogelijk zijn).
Gelukkig bevalt niet iedereen zo snel als ik, maar ik heb 1 advies: vraag zo snel mogelijk een ruggenprik!
groetjes Carin
Ik kan ook heel goed begrijpen dat je angst hebt voor de bevalling. Ik was zelf ook enorm bang voor de bevalling. Dat er tegenwoordig soepeler wordt omgegaan met pijnbestrijding nam deze angst helaas niet weg. Uiteindelijk ben ik 5 weken geleden bevallen. De bevalling duurde 3 uur: 2 uur weeenstorm en 1 uur persen. De weeenstorm was afschuwelijk.Ik had superveel pijn en op het laatst had ik zelfs het idee dat ik buiten mezelf trad van de pijn...klinkt vaag, maar bevallen doet echt godsgruwelijk zeer!!!
Hoewel ik in het ziekenhuis was, kon ik gezien de snelheid en de heftigheid van de weeen niets tegen de pijn krijgen...Ik heb emotioneel erg veel last van deze bevalling. Dit wil ik nooit meer!!! Een eventueel 2e bevalling zal waarschijnlijk nog sneller (en heftiger) zijn. Ik denk dat er dus nooit een 2e komt (of er moet pijnbestrijding bij dit soort snelle bevallingen mogelijk zijn).
Gelukkig bevalt niet iedereen zo snel als ik, maar ik heb 1 advies: vraag zo snel mogelijk een ruggenprik!
groetjes Carin
dinsdag 22 december 2009 om 06:46
Hallo, we zijn nu ongeveer 3 maanden verder en ik ben ondertussen bevallen van n prachtige gezonde zoon! Nou, ik kan jullie vertellen dat mijn angsten niet voor niks waren. Pff wat n hel was dat (niet alleen voor mij, maar ook voor mijn zoontje)! Heb er 35 uur over gedaan en heb uiteindelijk gesmeekt om een ruggeprik. Gelukkig kunnen mijn man en ik nu lachen over deze bevalling maar n eventuele 2e zit er nu echt nog niet in! Bedankt nog iedereen voor de tips, adviezen en ervaringsverhalen! Ik ga weer mijn zoontje knuffelen. X bw