Basisschool en foute woorden
donderdag 8 februari 2018 om 23:34
Hi allemaal.
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!
Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?
Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!
Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?
Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?

donderdag 8 februari 2018 om 23:36

donderdag 8 februari 2018 om 23:41
Ik vind het erg mild. Wacht maar, volgend jaar hoor je 'what the fack' en ' ik ga jou doodmaken!'
Wat hier overigens niet geaccepteerd wordt, je mag geen woorden gebruiken die je niet begrijpt en hooguit iemand verslaan, niet doodmaken.
En de dooddoener: "zo praten wij niet tegen jou en jij niet tegen ons" komt ook regelmatig langs.
Wat hier overigens niet geaccepteerd wordt, je mag geen woorden gebruiken die je niet begrijpt en hooguit iemand verslaan, niet doodmaken.
En de dooddoener: "zo praten wij niet tegen jou en jij niet tegen ons" komt ook regelmatig langs.

donderdag 8 februari 2018 om 23:42
Dit werd in de kleuterleeftijd echt niet gezegd hier.RegretteRien schreef: ↑08-02-2018 23:41Ik vind het erg mild. Wacht maar, volgend jaar hoor je 'what the fack' en ' ik ga jou doodmaken!'

donderdag 8 februari 2018 om 23:43
ElizabethThatcher schreef: ↑08-02-2018 23:42Oh, wat hier wel hielp bij echte scheldwoorden: gewoon uitleggen wat het betekende en kind dan zo terugnoemen. Kind riep op een dag: hé kutmama. Die heb ik dus de hele dag aangesproken met: hallo vagina[naamkind]. Het was gek genoeg meteen over. Nou ja, thuis dan.![]()

donderdag 8 februari 2018 om 23:45
Mijn zoon vond het in de eerste instantie geweldig dat ik veel meer poepgrappen wist dan hij, maar na een paar dagen werd de schaterlach een droge glimlach en een dag later werden zijn ogen zwart. Toen heb ik er nog een dagje aan vastgeplakt om het zeker te weten. Ik heb hem er nooit meer over gehoord.

donderdag 8 februari 2018 om 23:45
ElizabethThatcher schreef: ↑08-02-2018 23:42Oh, wat hier wel hielp bij echte scheldwoorden: gewoon uitleggen wat het betekende en kind dan zo terugnoemen. Kind riep op een dag: hé kutmama. Die heb ik dus de hele dag aangesproken met: hallo vagina[naamkind]. Het was gek genoeg meteen over. Nou ja, thuis dan.![]()

Zo een tactiek werkt inderdaad het beste
donderdag 8 februari 2018 om 23:46
Ik zou zeker even naar de juf gaan. Dan kun je misschien afdwingen dat zij deze woorden niet meer aanbiedt tijdens de woordenschatmomenten in de kring!
Maar even serieus.... hoe moet ze billen dan noemen? Deriere? Bips? Achterwerk? Billen is toch een prima woord? Net zoals dom en stom, al zijn die misschien niet zo aardig. Je dochter krijgt de leeftijd dat ze een waardeoordeel aan mensen, acties ed gaat hangen. Daar heeft ze woorden bij nodig! En ze moet oefenen dit op de juiste momenten te gaan gebruiken. Ik zie het probleem niet. Geef je dochter de ruimte op te groeien en te ontwikkelen!
En die worm is doodgemaakt. Oké, dat kan een feit zijn, zou je liever ‘om het leven gebracht’ horen?
Maar even serieus.... hoe moet ze billen dan noemen? Deriere? Bips? Achterwerk? Billen is toch een prima woord? Net zoals dom en stom, al zijn die misschien niet zo aardig. Je dochter krijgt de leeftijd dat ze een waardeoordeel aan mensen, acties ed gaat hangen. Daar heeft ze woorden bij nodig! En ze moet oefenen dit op de juiste momenten te gaan gebruiken. Ik zie het probleem niet. Geef je dochter de ruimte op te groeien en te ontwikkelen!
En die worm is doodgemaakt. Oké, dat kan een feit zijn, zou je liever ‘om het leven gebracht’ horen?
stefke wijzigde dit bericht op 08-02-2018 23:49
8.13% gewijzigd

donderdag 8 februari 2018 om 23:49

donderdag 8 februari 2018 om 23:52
Inmiddels wel, maar hij is ook een heel stuk ouder. Veel meer hoor ik eigenlijk niet, hooguit een eer kut ofzo, maar het zit zeker niet in zijn dagelijks taalgebruik verweven.

donderdag 8 februari 2018 om 23:53