Basisschool en foute woorden
donderdag 8 februari 2018 om 23:34
Hi allemaal.
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!
Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?
Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!
Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?
Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?

vrijdag 9 februari 2018 om 10:41
Haha same here!Cateautje schreef: ↑08-02-2018 23:45Mijn zoon vond het in de eerste instantie geweldig dat ik veel meer poepgrappen wist dan hij, maar na een paar dagen werd de schaterlach een droge glimlach en een dag later werden zijn ogen zwart. Toen heb ik er nog een dagje aan vastgeplakt om het zeker te weten. Ik heb hem er nooit meer over gehoord.
Ik heb hier een paar x wedstrijdjes synoniemen gehouden: meeste synoniemen voor kont billen poepert gat achterste etc ..... lol was er snel af

Computer says nooooo

vrijdag 9 februari 2018 om 10:42
Goeie waarschuwing. Ik vind het juist geweldig om zoontje aan het lachen te maken met vieze grappen. Maar doseren is dus wel belangrijk

vrijdag 9 februari 2018 om 10:45
Jaaa, wij deden dat schrijven, de meeste lichaamsdelen met een a en dan met een b. Dat werkte ook als een tierelier.
vrijdag 9 februari 2018 om 10:49
Hier roept zoon niks anders dan dood, schijttekakjanus en alles is stom.
Iedereen is een loser en zijn piemel is de grootste van de hele wereld.
En nee... wij hebben hem dit echt niet geleerd.
We hebben hem wel proberen bij te brengen wat en wanneer je iets kan zeggen. Dat lukt... redelijk.
To: laat het gaan, er komen nog veel ergere woorden aan!
Iedereen is een loser en zijn piemel is de grootste van de hele wereld.
En nee... wij hebben hem dit echt niet geleerd.
We hebben hem wel proberen bij te brengen wat en wanneer je iets kan zeggen. Dat lukt... redelijk.
To: laat het gaan, er komen nog veel ergere woorden aan!
vrijdag 9 februari 2018 om 10:57
Stom en dom zijn gewone woorden. Dom vooral sinds Maxima dat introduceerde "jij was een beetje dom". Stom was de gewone term voor "nietszeggend" en "onverstandig", "niet slim", "niet in de mode".
Doodgemaakt is wat expliciiet maar een andere term is er nauwelijks. Doodslaan, vermorzelen, naar de andere wereld helpen.
Als het kind zegt dat mama dom is zou ik toch wel willen weten waarom hij dat denkt. Als hij alleen maar tegendraads wil doen zou ik zeggen: "en jij bent stout".
Doodgemaakt is wat expliciiet maar een andere term is er nauwelijks. Doodslaan, vermorzelen, naar de andere wereld helpen.
Als het kind zegt dat mama dom is zou ik toch wel willen weten waarom hij dat denkt. Als hij alleen maar tegendraads wil doen zou ik zeggen: "en jij bent stout".
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

vrijdag 9 februari 2018 om 11:07
Is het niet zo dat jij die woorden als kritiek hoort TO? Dat je bang bent dat je kind niet meer van je houdt? Kinderen nemen nu eenmaal steeds meer afstand van hun ouders naarmate ze zelfstandiger worden. Dat hoort zo.
Tegen de tijd dat ze je in elkaar gaan meppen is het misschien tijd om hulp in te roepen maar alleen maar wat tegen draads zijn? Jij bent toch wat meer dan de tijdelijke mening van een kleuter?
Tegen de tijd dat ze je in elkaar gaan meppen is het misschien tijd om hulp in te roepen maar alleen maar wat tegen draads zijn? Jij bent toch wat meer dan de tijdelijke mening van een kleuter?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 9 februari 2018 om 11:10
@TO, welke woorden zijn dan 'fout' en welke zijn 'goed'?
Ik had verwacht hier echt de verschrikkelijkste schuttingtaal te treffen, maar dit is toch allemaal gewoon onderdeel van een normale woordenschat?
De woorden zijn helemaal niet fout. Je vindt het alleen niet leuk hoe ze ze gebruikt. Maar alle kinderen vinden hun mama weleens stom. Vond jij vroeger vast ook.
Ik had verwacht hier echt de verschrikkelijkste schuttingtaal te treffen, maar dit is toch allemaal gewoon onderdeel van een normale woordenschat?
De woorden zijn helemaal niet fout. Je vindt het alleen niet leuk hoe ze ze gebruikt. Maar alle kinderen vinden hun mama weleens stom. Vond jij vroeger vast ook.
vrijdag 9 februari 2018 om 11:12

Daar ging mijn koffie
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
vrijdag 9 februari 2018 om 11:42
TO, dat je kind gepest wordt raakt hier wat ondergesneeuwd. Wat bedoel je daar precies mee? Kinderen op die leeftijd moeten nog heel wat leren w.b. de omgang met anderen. Dat gebeurt door fouten te maken. Het is moeilijk in te schatten of het om zoiets gaat of om echt pestgedrag. Als je je daar zorgen om maakt, kan je dat wel bespreken met de school. Misschien kan het beleid van de school hieromtrent je wat geruststellen.
Er zijn heel wat reportages gemaakt over het leven van 4-, 5-jarigen. Er zijn vast ook boeken geschreven over de ontwikkeling op die leeftijd. Dat is misschien een idee.
Ik lees ook een bezorgdheid om de zelfzekerheid van je kind. Die herken ik wel. Ik zou ook graag hebben dat mijn dochter wat zelfzekerder was.
En wat die woorden betreft, op zich niks mis met die woorden toch? Ik heb in elk geval nog eens goed gelachen met alle reacties hier. Hopelijk kan jij dat ook zo zien.
Er zijn heel wat reportages gemaakt over het leven van 4-, 5-jarigen. Er zijn vast ook boeken geschreven over de ontwikkeling op die leeftijd. Dat is misschien een idee.
Ik lees ook een bezorgdheid om de zelfzekerheid van je kind. Die herken ik wel. Ik zou ook graag hebben dat mijn dochter wat zelfzekerder was.
En wat die woorden betreft, op zich niks mis met die woorden toch? Ik heb in elk geval nog eens goed gelachen met alle reacties hier. Hopelijk kan jij dat ook zo zien.
vrijdag 9 februari 2018 om 11:45
Oooohh godd. Verkeerde doelgroep hier. Sommige zijn zelf nog kleuters, gezien hun reacties.
Ze is net 4. Dat ze dan thuiskomt met zulk negatief geladen woorden vind ik echt niet kunnen. Is dit waar we allemaal heen gaan? Ik had haar op z'n minst iets ouder gezien, zodat ze kan filteren op zin en onzin.
Wat de baksteen vind ik wel een goeie hahaha.
Billen heb ik niet in de juiste context gezet. Ze was omringd door 2 jongentjes, 6 jarigen, die vroegen waar haar billen zaten.
Ik kan soms bezorgd zijn ja, maar hier zie ik ook echt aanleiding.
Voor de loepers, het gaat goed met me nu. Echt. Dank jullie.

Ze is net 4. Dat ze dan thuiskomt met zulk negatief geladen woorden vind ik echt niet kunnen. Is dit waar we allemaal heen gaan? Ik had haar op z'n minst iets ouder gezien, zodat ze kan filteren op zin en onzin.
Billen heb ik niet in de juiste context gezet. Ze was omringd door 2 jongentjes, 6 jarigen, die vroegen waar haar billen zaten.
vrijdag 9 februari 2018 om 11:50

vrijdag 9 februari 2018 om 11:51
Fleurr82 schreef: ↑09-02-2018 11:45Oooohh godd. Verkeerde doelgroep hier. Sommige zijn zelf nog kleuters, gezien hun reacties.![]()
Je bent wel hardleers; dit roep je in elk topic.

vrijdag 9 februari 2018 om 11:55
jeetje, vragen waar de billen zitten, hoe durven die twee zes jarigen..Fleurr82 schreef: ↑09-02-2018 11:45Oooohh godd. Verkeerde doelgroep hier. Sommige zijn zelf nog kleuters, gezien hun reacties.![]()

vrijdag 9 februari 2018 om 11:55
Ben je bang dat de vraag van die 6-jarige jongetjes over haar billen een seksuele lading heeft???
Kinderen hebben die seksuele lading over het algemeen niet ( uitzonderingen daargelaten), het is vooral als volwassen krampachtig doen over woorden als billen, borsten, vagina, piemel, poepen dat het onderwerp lading krijgt. Spannend wordt en dat ze er mee gaan experimenteren. Gewoon loslaten en geen lading geven.
Kinderen hebben die seksuele lading over het algemeen niet ( uitzonderingen daargelaten), het is vooral als volwassen krampachtig doen over woorden als billen, borsten, vagina, piemel, poepen dat het onderwerp lading krijgt. Spannend wordt en dat ze er mee gaan experimenteren. Gewoon loslaten en geen lading geven.
vrijdag 9 februari 2018 om 11:57
En je dochter wist natuurlijk niet waar haar billen zaten....Fleurr82 schreef: ↑09-02-2018 11:45Oooohh godd. Verkeerde doelgroep hier. Sommige zijn zelf nog kleuters, gezien hun reacties.![]()