Basisschool en foute woorden
donderdag 8 februari 2018 om 23:34
Hi allemaal.
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!
Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?
Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!
Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?
Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?
vrijdag 9 februari 2018 om 11:59
Ik heb ook nooit u gezegd tegen mijn oma. Dan voelde ze zich namelijk heel oud en dat wilde ze absoluut niet. Wel u tegen andere oude mensen natuurlijk.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:05
Hangt dus van de oma af

Wij zeiden namelijk zelfs "u" tegen onze ouders, dus al helemaal tegen onze grootouders...

vrijdag 9 februari 2018 om 12:05
Vraag mij serieus af wat je daar nu over zou moeten bespreken met de leerkracht...
Woorden pikken ze nu eenmaal op, aan jou de taak om te filteren wat nu echt niet kan (wat is er mis met 'billen'???) en corrigeren totdat je blauw ziet. Doodgewoon opvoeden dus. Mijn 7-jarige mag wel 'ooooh emmmmm geeee" blèren maar niet 'what the F' (of erger: what the fuck).
Woorden pikken ze nu eenmaal op, aan jou de taak om te filteren wat nu echt niet kan (wat is er mis met 'billen'???) en corrigeren totdat je blauw ziet. Doodgewoon opvoeden dus. Mijn 7-jarige mag wel 'ooooh emmmmm geeee" blèren maar niet 'what the F' (of erger: what the fuck).

vrijdag 9 februari 2018 om 12:18
Omdat de oma's dat niet willen. De kinderen noemen ze Oma Anne en Oma Pauline*
(*uiteraard gefingeerde voornamen ivm herkenbaarheid)
vrijdag 9 februari 2018 om 12:20
Fleurr82 schreef: ↑09-02-2018 11:45Oooohh godd. Verkeerde doelgroep hier. Sommige zijn zelf nog kleuters, gezien hun reacties.![]()
Ze is net 4. Dat ze dan thuiskomt met zulk negatief geladen woorden vind ik echt niet kunnen. Is dit waar we allemaal heen gaan? Ik had haar op z'n minst iets ouder gezien, zodat ze kan filteren op zin en onzin.
Wat de baksteen vind ik wel een goeie hahaha.
Billen heb ik niet in de juiste context gezet. Ze was omringd door 2 jongentjes, 6 jarigen, die vroegen waar haar billen zaten.
Ik kan soms bezorgd zijn ja, maar hier zie ik ook echt aanleiding.
Voor de loepers, het gaat goed met me nu. Echt. Dank jullie.
Nou uit dit topic blijkt duidelijk dat dat dus niet het geval is. Je doet echt enorm hysterisch over normale woorden. Als je hier al zo van streek van bent dan ga je het nog zwaar krijgen. Nog even en ze leert woorden die veel erger zijn, dingen als kut, godverdomme, hoer, klootzak en meer van dat moois gaat ze de aankomende 8 jaar allemaal leren.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

vrijdag 9 februari 2018 om 12:21
Oh ik vind dat zo afstandelijk. Een klasgenootje deed dat vroeger ook. Kan me er echt niet bij voorstellen dat ik u zou zeggen tegen mijn ouders of dat mijn kinderen dat later gaan doen.Maartje2016 schreef: ↑09-02-2018 12:05Hangt dus van de oma af![]()
Wij zeiden namelijk zelfs "u" tegen onze ouders, dus al helemaal tegen onze grootouders...

vrijdag 9 februari 2018 om 12:27
Beter dat ze het oppikken en je ze kunt uitleggen wat het is, waar het zit en hoe je die woorden beter kunt gebruiken dan dat je het ze verbiedt en daarom des te interessanter maakt.
En benoem dingen gewoon bij hun naam. Ga poepen in plaats van 'een hoop doen', je bent aan de diarree in plaats van 'aan de dunne'. Je billen zijn je billen, de gluteus maximus is slechts een bilspier.
Mijn ouders waren vroeger ook goed in woorden verzinnen voor bepaalde zaken
En benoem dingen gewoon bij hun naam. Ga poepen in plaats van 'een hoop doen', je bent aan de diarree in plaats van 'aan de dunne'. Je billen zijn je billen, de gluteus maximus is slechts een bilspier.
Mijn ouders waren vroeger ook goed in woorden verzinnen voor bepaalde zaken

vrijdag 9 februari 2018 om 12:27
Ik denk ook niet dat we het vrijwillig deden, maar dat we gewoon niet anders hadden geleerd (en niet bedacht hadden dat het ook anders kon).
Kan me ook niet voorstellen dat mijn kinderen dat gaan doen (als er eindelijk wat meer uit komt dan da-da).
Wij noemden de oma dan wel weer bij de voornaam: "oma [voornaam], wilt u..."

vrijdag 9 februari 2018 om 12:30
Hier in Brabant zijn je billen je bovenbenen. Wat jullie billen noemen zeggen wij gewoon kont.lise1985 schreef: ↑09-02-2018 12:27Beter dat ze het oppikken en je ze kunt uitleggen wat het is, waar het zit en hoe je die woorden beter kunt gebruiken dan dat je het ze verbiedt en daarom des te interessanter maakt.
Mijn ouders waren vroeger ook goed in woorden verzinnen voor bepaalde zaken![]()

vrijdag 9 februari 2018 om 12:32
MwTheelepel schreef: ↑09-02-2018 12:20Nou uit dit topic blijkt duidelijk dat dat dus niet het geval is. Je doet echt enorm hysterisch over normale woorden. Als je hier al zo van streek van bent dan ga je het nog zwaar krijgen. Nog even en ze leert woorden die veel erger zijn, dingen als kut, godverdomme, hoer, klootzak en meer van dat moois gaat ze de aankomende 8 jaar allemaal leren.
En aangezien moeder nu al spastisch doet over dom, stom en billen, vraag ik me af of ze tegen die tijd nog aan moeder durft te vragen wat deze woorden betekenen, zodat moeder kan helpen om dit soort woorden in context te plaatsen / te leren dat het écht geen nette woorden zijn

vrijdag 9 februari 2018 om 12:34
Ja, bij ons zijn billen ook wel meer dan alleen je kont haha. Hangt een beetje van de context af hier.Blondie456 schreef: ↑09-02-2018 12:30Hier in Brabant zijn je billen je bovenbenen. Wat jullie billen noemen zeggen wij gewoon kont.
vrijdag 9 februari 2018 om 12:38
Ik heb ook gelachen om sommige reacties. Ik zie in dat ik iets te heftig reageer, story of my life haha.Poloppie schreef: ↑09-02-2018 11:42TO, dat je kind gepest wordt raakt hier wat ondergesneeuwd. Wat bedoel je daar precies mee? Kinderen op die leeftijd moeten nog heel wat leren w.b. de omgang met anderen. Dat gebeurt door fouten te maken. Het is moeilijk in te schatten of het om zoiets gaat of om echt pestgedrag. Als je je daar zorgen om maakt, kan je dat wel bespreken met de school. Misschien kan het beleid van de school hieromtrent je wat geruststellen.
Er zijn heel wat reportages gemaakt over het leven van 4-, 5-jarigen. Er zijn vast ook boeken geschreven over de ontwikkeling op die leeftijd. Dat is misschien een idee.
Ik lees ook een bezorgdheid om de zelfzekerheid van je kind. Die herken ik wel. Ik zou ook graag hebben dat mijn dochter wat zelfzekerder was.
En wat die woorden betreft, op zich niks mis met die woorden toch? Ik heb in elk geval nog eens goed gelachen met alle reacties hier. Hopelijk kan jij dat ook zo zien.
Maar ik blijf erbij dat ze zo negatief zijn. Lijkt mij dat ze op deze leeftijd toch gewoon achter elkaar moeten rennen, gekke bekken trekken en knutselen. Waarom dat soort termen? Ik snap dat er conflictjes kunnen zijn ivm nog niet goed kunnen doseren, maar ik vond het echt negatief.
Pesten ja. Ze kwam het lokaal inlopen, ik was nog niets eens vertrokken en ik hoor mijn dochter huilend schreeuwen: ik ben niet klein!! In tegendeel, ze is lang voor haar leeftijd en ze liep gewoon vrolijk de schooldag tegemoet. Dag fijne sfeer.
Totaal onnodig.
vrijdag 9 februari 2018 om 12:38

vrijdag 9 februari 2018 om 12:41
Ah, het ligt aan ons.Fleurr82 schreef: ↑09-02-2018 11:45Oooohh godd. Verkeerde doelgroep hier. Sommige zijn zelf nog kleuters, gezien hun reacties.![]()
Ze is net 4. Dat ze dan thuiskomt met zulk negatief geladen woorden vind ik echt niet kunnen. Is dit waar we allemaal heen gaan? Ik had haar op z'n minst iets ouder gezien, zodat ze kan filteren op zin en onzin.
Wat de baksteen vind ik wel een goeie hahaha.
Billen heb ik niet in de juiste context gezet. Ze was omringd door 2 jongentjes, 6 jarigen, die vroegen waar haar billen zaten.
Ik kan soms bezorgd zijn ja, maar hier zie ik ook echt aanleiding.
Voor de loepers, het gaat goed met me nu. Echt. Dank jullie.
Toen mijn zoon op zijn 12e kankerhoer zei tegen zijn juf, ja, toen was ik wel in shock. Hij zelf trouwens ook.
Maar dom en stom.........

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 9 februari 2018 om 12:42
Fleurr82 schreef: ↑09-02-2018 12:38Ik heb ook gelachen om sommige reacties. Ik zie in dat ik iets te heftig reageer, story of my life haha.
Maar ik blijf erbij dat ze zo negatief zijn. Lijkt mij dat ze op deze leeftijd toch gewoon achter elkaar moeten rennen, gekke bekken trekken en knutselen. Waarom dat soort termen? Ik snap dat er conflictjes kunnen zijn ivm nog niet goed kunnen doseren, maar ik vond het echt negatief.
Pesten ja. Ze kwam het lokaal inlopen, ik was nog niets eens vertrokken en ik hoor mijn dochter huilend schreeuwen: ik ben niet klein!! In tegendeel, ze is lang voor haar leeftijd en ze liep gewoon vrolijk de schooldag tegemoet. Dag fijne sfeer.
Totaal onnodig.
Wat is er negatief aan billen en dood?

vrijdag 9 februari 2018 om 12:43
Fleurr82 schreef: ↑09-02-2018 12:38Ik heb ook gelachen om sommige reacties. Ik zie in dat ik iets te heftig reageer, story of my life haha.
Totaal onnodig.
Ik denk echt dat het zou helpen als je iets leest over de ontwikkeling van kleuters. Want de dingen die je noemt zijn echt niet gek voor kleuters. Die zijn juist heel erg op zoek naar hoe ze met elkaar om moeten gaan, experimenteren daar ook mee. Dat gaat jouw dochter ook doen. En natuurlijk schrik je daarvan, zeker in het begin. Mijn zoontje heeft een flinke spleet tussen zijn voortanden, de eerste week kwam hij thuis met het verhaal dat kindjes tegen hem hadden gezegd dat zijn tand eruit was gevallen, omdat ie zo'n gat tussen zijn tanden had. Dat vond zoontje niet leuk om te horen. Dat soort dingen bespreken we dan, dat andere kinderen misschien nog nooit iemand met een spleet tussen zijn tanden hebben gezien en dat hij dat gewoon kan uitleggen. Sindsdien nooit meer iets van gehoord.
Als je dochter klein wordt genoemd, bedoelt een mede-kleuter daar waarschijnlijk mee dat ze nog maar net op school is, niet dat ze letterlijk klein is. Dit zou je ook aan haar uit kunnen leggen, en direct uitleggen dat ze niet overal boos of verdrietig om hoeft te worden. Dat andere kinderen wel eens dingen zullen zeggen die ze niet leuk vind, maar dat het dan juist goed is om daar niet teveel op te 'happen'. Dat is leren om haar weerbaar te maken,
En echt, maak niet direct overal pesten van. Zo lang zij met blije verhalen uit school komt en het naar haar zin heeft moet je proberen er niet meer van te maken dan wat het is: kleutergedrag. Waar je aandacht aan geeft groeit. Ik heb die fout in het begin ook gemaakt, elke keer als zoontje vertelde dat ie was geschopt direct er bovenop zitten. Bleek later dat het om één incident was gegaan, daarna is er nooit wat voorgevallen, maar omdat ik er zo bovenop zat bleef ie het maar herkauwen.
vrijdag 9 februari 2018 om 12:51
Oh, ik hoor het mijn eigen dochter ook zo zeggen ‘ ik ben niet klein’ en het is zo grappig, want natuurlijk zijn ze klein. Nu ja, ze zegt zelf dat ze middelgroot is, want ze beseft ook dat grote mensen groter zijn...je ziet je kind niet graag huilen, maar ook dat hoort erbij vrees ik. Ik lees niet meteen pestgedrag...
Ik vind het ook niet leuk als mijn dochter zegt stomme mama en ze wordt er heus op aangesproken, maar zo leert een kind toch? Door te proberen...stom en dom zijn negatieve woorden, die bestaan ook net zoals er negatieve gevoelens mogen zijn. Dat je haar aanleert dat sommige woorden in bepaalde context niet kunnen, lijkt me logisch. Dood is voor een kind niet zo geladen als voor ons. En billen is een lichaamsdeel (maar in België ook bovenbenen, dus sowieso hebben die woorden maar de geladenheid die je er zelf aan toekent)

vrijdag 9 februari 2018 om 12:52
Mijn dochter gaat ook huilen als haar broers zeggen dat ze klein is. Ze is inderdaad jonger (en toevallig ook kleiner). Wat dat betreft vind ik dat mijn dochter gewoon wat weerbaarder moet worden. Zoon was ook niet zo weerbaar. Die heb ik ‘het ene oor in en het andere oor uit’ geleerd. Die hoor ik nog regelmatig zeggen ‘dat gaat mijn ene oor in en mijn andere oor uit’. Heerlijk die kleuters <3

vrijdag 9 februari 2018 om 12:56
Dat is dan wel lokaal hoor. Mijn Brabantse familie heeft er nog nooit van gehoord.Blondie456 schreef: ↑09-02-2018 12:30Hier in Brabant zijn je billen je bovenbenen. Wat jullie billen noemen zeggen wij gewoon kont.