Basisschool en foute woorden
donderdag 8 februari 2018 om 23:34
Hi allemaal.
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!
Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?
Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!
Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?
Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?

vrijdag 9 februari 2018 om 07:42
Een hoopje.
vrijdag 9 februari 2018 om 07:43
Gecombineerd met het woord kindJE in de OP voorzie ik nog een hoop schokkends voor TO.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 9 februari 2018 om 07:44
Joh, dat is alleen maar in het begin van de kleuterschool. Vanaf groep 2 komen ze thuis met "moeder, u bent de meest intelligente vrouw ter aarde", "het bezoek aan het Rijksmuseum was buitengewoon interessant en amusant", "er zit een bultje op de plek die ik niet nader zal noemen" en "de regenworm is inmiddels gereïncarneerd".
vrijdag 9 februari 2018 om 07:44
Geloept:
Je bent een overbeschermende moeder.
En wat is er in hemelsnaam mis met ‘billen’?
Mijn 2 jarige zingt vrolijk liedjes over krokodillen die bijten in billen, nou ik ga dan niet op hoge poten naar de leiding van het kinderdagverblijf.
Je bent een overbeschermende moeder.
En wat is er in hemelsnaam mis met ‘billen’?
Mijn 2 jarige zingt vrolijk liedjes over krokodillen die bijten in billen, nou ik ga dan niet op hoge poten naar de leiding van het kinderdagverblijf.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
vrijdag 9 februari 2018 om 08:40
En de juf in de klas zeker zeggen: en nu allemaal met jullie gluteus maximus op de stoel...
vrijdag 9 februari 2018 om 08:43
Understatement. Echt TO doe er iets aan! Dit is niet gezond, voor je kind ook niet op de lange duur.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 9 februari 2018 om 09:15
vrijdag 9 februari 2018 om 09:17
Ja, dat hielp hier ook... Kind uitgelegd wat kut betekent... toen was het even stil... Maar, mama, betekent dat het echt? Ja.. Toen was het echt direct overElizabethThatcher schreef: ↑08-02-2018 23:42Oh, wat hier wel hielp bij echte scheldwoorden: gewoon uitleggen wat het betekende en kind dan zo terugnoemen. Kind riep op een dag: hé kutmama. Die heb ik dus de hele dag aangesproken met: hallo vagina[naamkind]. Het was gek genoeg meteen over. Nou ja, thuis dan.![]()

vrijdag 9 februari 2018 om 09:18
Man man man er staat je nog veel te wachten als je woorden als billen en dood al erg vind
Het is een héél normale fase bij kleuters dat ze geïnteresseerd raken in 'vieze woorden' en in de dood. Het hoort bij de ontwikkeling. Je wilt toch dat je kind groeit en zich ontwikkelt? Ga dat dan niet tegenhouden door niet te accepteren dat fases met rare woorden erbij horen. Straks gaat ze ook nog doktertje spelen. Of zichzelf tegen je afzetten. Allemaal fases waar ze doorheen moeten om later evenwichtige volwassenen te worden. Door hierin in te willen grijpen ontneem je ze die kans. Dus echt: laat het los!
Waar je wél in bij kan sturen in mijn ogen is het stom en dom noemen. Ze mag dingen niet leuk vinden, maar dat kan ze ook verwoorden zonder scheldwoorden.
En wat het pesten betreft: juist door haar zo over te beschermen zorg je ervoor dat ze niet weerbaar wordt. Bespreek het thuis, geef haar ideeën hoe ze het volgende keer anders kan aanpakken en maak haar weerbaar.

Het is een héél normale fase bij kleuters dat ze geïnteresseerd raken in 'vieze woorden' en in de dood. Het hoort bij de ontwikkeling. Je wilt toch dat je kind groeit en zich ontwikkelt? Ga dat dan niet tegenhouden door niet te accepteren dat fases met rare woorden erbij horen. Straks gaat ze ook nog doktertje spelen. Of zichzelf tegen je afzetten. Allemaal fases waar ze doorheen moeten om later evenwichtige volwassenen te worden. Door hierin in te willen grijpen ontneem je ze die kans. Dus echt: laat het los!
Waar je wél in bij kan sturen in mijn ogen is het stom en dom noemen. Ze mag dingen niet leuk vinden, maar dat kan ze ook verwoorden zonder scheldwoorden.
En wat het pesten betreft: juist door haar zo over te beschermen zorg je ervoor dat ze niet weerbaar wordt. Bespreek het thuis, geef haar ideeën hoe ze het volgende keer anders kan aanpakken en maak haar weerbaar.
vrijdag 9 februari 2018 om 09:30
Je wilt dat je kind zich ontwikkelt. Daar hoort een groeiende woordenschat bij. En dan is het vervolgens aan jou dat jíj je kind leert welke woorden in de ene situatie wèl mogen en in de andere niet.
Als je een krentenbol van de bakker krijgt, zeg je 'dank u wel', krijg je er eentje van oma, dan zeg je 'dank je wel'. Dat snapt een kind van vier best. Dus kan ze ook leren dat regenwormen op school worden dood gemaakt, maar jullie thuis tijdens het spitten aan levensbeëindiging doen.
Ikzelf heb mijn kinderen ook nog meegeven dat ze bij twijfel over of een term gepast is, die term vooraf kunnen laten gaan door 'sorry, ik heb er even geen ander woord voor...'
'Sorry, ik heb er even geen andere woorden voor, maar ik vind topo gewoon zwaar kut!'
Klinkt welbespraakt en keurig opgevoed, toch?
Als je een krentenbol van de bakker krijgt, zeg je 'dank u wel', krijg je er eentje van oma, dan zeg je 'dank je wel'. Dat snapt een kind van vier best. Dus kan ze ook leren dat regenwormen op school worden dood gemaakt, maar jullie thuis tijdens het spitten aan levensbeëindiging doen.
Ikzelf heb mijn kinderen ook nog meegeven dat ze bij twijfel over of een term gepast is, die term vooraf kunnen laten gaan door 'sorry, ik heb er even geen ander woord voor...'
'Sorry, ik heb er even geen andere woorden voor, maar ik vind topo gewoon zwaar kut!'
Klinkt welbespraakt en keurig opgevoed, toch?

vrijdag 9 februari 2018 om 09:41

vrijdag 9 februari 2018 om 09:49
Angst voor de dood en angst om haar kind los te laten. Dan lijkt me het roepen van “billen” wel het minste probleem. TO je het je kind geen dag in haar leven laten oefenen met los staan van jou. Wees blij dat ze de ruimte voelt om dingen uit ge proberen. Dat is hartstikke knap van haar, zeker omdat jij haar niet los kan laten!Bumba1985 schreef: ↑09-02-2018 09:41Volgens mij is het probleem niet zozeer het woordje 'dood', maar TO is zelf heel erg angstig voor dit onderwerp en wil liever gewoon helemaal niet dat er over doodgaan wordt gesproken.... (Even geloept)
En zo draagt ze die angst weer over op haar dochtertje. Maargoed....

vrijdag 9 februari 2018 om 09:59
http://www.opvoedadvies.nl/loslaten.html
TO, besef je wel dat door je kind niet los te laten je allerlei problemen kunt veroorzaken? Bijvoorbeeld gebrek aan zelfvertrouwen, denken dat ze dingen niet zelf kunnen, niet weerbaar zijn (want tot nu toe heeft mama altijd alles opgelost). Dit kan echt nog héél lang doorwerken.
AUB, laat je kind wat meer los, echt!
TO, besef je wel dat door je kind niet los te laten je allerlei problemen kunt veroorzaken? Bijvoorbeeld gebrek aan zelfvertrouwen, denken dat ze dingen niet zelf kunnen, niet weerbaar zijn (want tot nu toe heeft mama altijd alles opgelost). Dit kan echt nog héél lang doorwerken.
AUB, laat je kind wat meer los, echt!
vrijdag 9 februari 2018 om 10:13
Ow mijn kleuter kwam thuis met 'die en die willen zoenen met de tong'. Oja? Waarom? Dat doe je als je verliefd bent. Toen fronste ik ook wel even moet ik zeggen. Doodmakeeeeeeennnnn doen we niet en wil ik ook niet horen. En toe haar broertje een piemel was heb ik gezegd dat hij een plasser HEEFT. En dat iemand piemel noemen betekent dat je hem niet lief vindt. Ze is gek op haar broertje, dus er kwam een sorry en ik heb t niet meer gehoord.
Relax TO!!
Relax TO!!

vrijdag 9 februari 2018 om 10:14
Poep is het favoriete woord van dochter van 2.
Poep, poep, poep.
En mol. Want daar kent ze het van. Uit het boek van de kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft.
Prachtig vindt ze het.
Billen zeggen we hier thuis niet. We zeggen kont (to, krijgt nu een hartverzakking denk ik), dood zeggen we wel.
Het konijn was dood. We hebben hem samen begraven.
Echt to, als je hier al druk om maakt. Doe de juf een lol en leer loslaten. Als jij je zo druk maakt om dit soort onbenullige dingen sta je steeds bij de juffen op de stoep. Je wordt het zeikwijf (oooh wat een woord) van de school en je kind heeft daar last van, die heeft een overbezorgde moeder.
Je wil het beste voor je dochter en dat doe je door haar wat los te laten. Dat is eng maar voor haar ontwikkeling noodzakelijk.
Poep, poep, poep.
En mol. Want daar kent ze het van. Uit het boek van de kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft.
Prachtig vindt ze het.
Billen zeggen we hier thuis niet. We zeggen kont (to, krijgt nu een hartverzakking denk ik), dood zeggen we wel.
Het konijn was dood. We hebben hem samen begraven.
Echt to, als je hier al druk om maakt. Doe de juf een lol en leer loslaten. Als jij je zo druk maakt om dit soort onbenullige dingen sta je steeds bij de juffen op de stoep. Je wordt het zeikwijf (oooh wat een woord) van de school en je kind heeft daar last van, die heeft een overbezorgde moeder.
Je wil het beste voor je dochter en dat doe je door haar wat los te laten. Dat is eng maar voor haar ontwikkeling noodzakelijk.
anoniem_318559 wijzigde dit bericht op 09-02-2018 10:16
0.13% gewijzigd

vrijdag 9 februari 2018 om 10:25

En wat heb ik toch een brave zesjarige als ik dit lees.... O.o (die vindt het voornamelijk leuk om met zijn piemel te zwaaien..... Gelukkig niet op het schoolplein