Basisschool en foute woorden

08-02-2018 23:34 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal.
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!

Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?

Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?
Pesten ja. Ze kwam het lokaal inlopen, ik was nog niets eens vertrokken en ik hoor mijn dochter huilend schreeuwen: ik ben niet klein!! In tegendeel, ze is lang voor haar leeftijd en ze liep gewoon vrolijk de schooldag tegemoet. Dag fijne sfeer.
Totaal onnodig.

Waarschijnlijk werd met klein, gewoon bedoeld, dat ze nieuw was. Andere kinderen voelen zich ineens groot als er iemand bijkomt die nieuw is. Waarschijnlijk niet eens als pesten bedoeld maar gewoon constatering: Jij bent nieuw dus je bent klein ( en ik lekker niet meer) Even de rang/pikorde vaststellen, dan kunnen we verder
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Yakatani schreef:
09-02-2018 12:56
Dat is dan wel lokaal hoor. Mijn Brabantse familie heeft er nog nooit van gehoord.
Van "kont"niet?
Mijn vader zei wel eens, als wij zeiden: " dat is van mij". Van jou? Je kont is nog niet van jou want daar kan ik op slaan. (Niet dat hij het ooit gedaan heeft)
Moiren’ schreef:
08-02-2018 23:47
Ik heb mijn neefje allerlei versjes met vieze woorden geleerd. Al jaren ene succes en nu heeft de rest van mijn neefjes en nichtjes de leeftijd om het te leren :yes:

Doe er eens een paar :)
I wanna live my life with the volume full!
kylie_ schreef:
09-02-2018 12:52
Mijn dochter gaat ook huilen als haar broers zeggen dat ze klein is. Ze is inderdaad jonger (en toevallig ook kleiner). Wat dat betreft vind ik dat mijn dochter gewoon wat weerbaarder moet worden. Zoon was ook niet zo weerbaar. Die heb ik ‘het ene oor in en het andere oor uit’ geleerd. Die hoor ik nog regelmatig zeggen ‘dat gaat mijn ene oor in en mijn andere oor uit’. Heerlijk die kleuters <3
Kijk, dat vind ik nuttig! Nog andere tips om je kinderen weerbaarder te maken?
Poloppie schreef:
09-02-2018 13:08
Kijk, dat vind ik nuttig! Nog andere tips om je kinderen weerbaarder te maken?

Zelf niet overal een ding van maken. Als je kind komt 'klagen' over een ander kindje, niet zelf erop afgaan maar samen met je kind bespreken hoe hij het zelf kan oplossen. Klinkt misschien hard maar op termijn hebben ze daar veel meer aan dan dat je als ouder er elke keer achteraan gaat en voor je kind opkomt.
nlies schreef:
09-02-2018 13:05

Mijn vader zei wel eens, als wij zeiden: " dat is van mij". Van jou? Je kont is nog niet van jou want daar kan ik op slaan. (Niet dat hij het ooit gedaan heeft)
wat een nare opmerking. Wat kunnen ouders ongemerkt/onbedoeld(?) , rare dingen zeggen
lilalinda schreef:
09-02-2018 13:14
wat een nare opmerking. Wat kunnen ouders ongemerkt/onbedoeld(?) , rare dingen zeggen
Nooit als naar ervaren, hooguit als stom :-D
Fleurr82 schreef:
09-02-2018 12:38
(...)

Pesten ja. Ze kwam het lokaal inlopen, ik was nog niets eens vertrokken en ik hoor mijn dochter huilend schreeuwen: ik ben niet klein!! In tegendeel, ze is lang voor haar leeftijd en ze liep gewoon vrolijk de schooldag tegemoet. Dag fijne sfeer.
Totaal onnodig.
Mooi leermoment voor iedereen.

Voor de kleuters:
*Het is niet aardig om iemand klein te noemen.
*Als dat bij jou gebeurt, vertel dan dat je dat niet leuk vindt. Dat laatste liet je dochter luid en duidelijk weten, top!

Voor de moeder:
*Probeer dingen eens positief te zien. Ze leren ervan.
*Toen je schreef 'pesten', dacht ik aan wat we tegenwoordig pesten noemen: één kind tot slachtoffer maken van systematisch getreiter. Dit zou ik zelf nog niet eens uitschelden noemen, maar 'iemand noemt haar klein, dat vindt ze niet fijn'.
*Wat absurd dat tijdens het doorgaans gezellig uitzwaaien van de ouders de sfeer ineens helemaal weg was door dit voorvalletje! Ervaarde iedereen dat zo?
voor jongetjes van 6 is een meisje van 4 idd gewoon klein, dat is geen pesten hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
retrostar schreef:
09-02-2018 10:46
Ik zei vroeger nooit billen geloof ik. Ik dacht "achterste" of "gat". Billen vond ik te netjes. Kont was te plat, te schijtlollig.

Echt? Ik vind 'gat' juist altijd zo'n foute term. Zo enorm plastisch. En dat werd dan juist gebruikt door mensen die veel 'netter' waren dan wij thuis. Dat vond ik dan zo raar, dat je dat gewoon mocht zeggen. Vind ik eigenlijk nog steeds 😁
ldp wijzigde dit bericht op 09-02-2018 16:10
0.11% gewijzigd
Ach, ik heb van huis uit bips meegekregen, dus moest erg wennen aan allerlei andere benamingen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor kont, want dat vind ik wel een pronte uitspraak voor een pront lichaamsdeel.
Mijn jongens liggen nog steeds helemaal dubbel om het uitermate beschaafde woord derrière
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
09-02-2018 16:06
Mijn jongens liggen nog steeds helemaal dubbel om het uitermate beschaafde woord derrière
:proud:
Eidde schreef:
09-02-2018 13:08
Doe er eens een paar :)
Hier is favo;

Hallo Meneer de druil
Je onderbroek is vuil
Hij is hartstikke vies
Hij ruikt naar bejaarde pies
Fleurr82 schreef:
09-02-2018 12:38
Ik heb ook gelachen om sommige reacties. Ik zie in dat ik iets te heftig reageer, story of my life haha.
Maar ik blijf erbij dat ze zo negatief zijn. Lijkt mij dat ze op deze leeftijd toch gewoon achter elkaar moeten rennen, gekke bekken trekken en knutselen. Waarom dat soort termen? Ik snap dat er conflictjes kunnen zijn ivm nog niet goed kunnen doseren, maar ik vond het echt negatief.

Totaal onnodig.
Vraagje uit nieuwsgierigheid. Hoe zie jij de omgang/sfeer tussen -ik gok- een stuk of 20 kleuters voor je?
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Frietmetmayo schreef:
09-02-2018 16:37
Hier is favo;

Hallo Meneer de druil
Je onderbroek is vuil
Hij is hartstikke vies
Grappig. Die kinderen kennen meneer de Uil waarschijnlijk niet eens.
Bijzonder, ik gebruik het woord billen heel vaak tegen mijn 3 jarige. Ik vind het een net woord; Kom kind, ga eens met je billen op de stoel zitten (ipv op z'n knieën). Of na het potje; even je billen afvegen.

Dom en stom vind ik ook hele normale woorden. Mijn kind leert ook dat hij dingen stom/niet leuk mag vinden, maar ze dan desondanks wel moet doen. Maar hij mag het best stom vinden, wij vinden als volwassen toch ook niet alles leuk?

Dood kent hij nog niet, maar ook aan dat woord is niets fouts toch? Het is gewoon iets dat erbij hoort. Mijn zoon zit nu nog op het niveau; kijk mama, de vis is aan het slapen (op de visafdeling van de supermarkt). Maar als hij zou zeggen de vis is dood, tja dan zou ik zeggen; ja dat klopt. En weer door.....
Ik denk dat het ook beter is als kinderen gewoon de betekenis van een woord leren. Woorden als 'dood' en 'billen' zijn woorden die gewoon thuis horen in de Nederlandse taal en waar niet direct een bepaalde lading aan vast zit, zoals eerder het geval is bij seksueel getinte woorden of scheldwoorden of zo.

Het verbaast mij hoeveel kleuters niet eens hun eigen lichaamsdelen kunnen benoemen, zoals hun billen. Het is wat al eerder gezegd werd hier, het is toch normaal om een kind te leren zijn of haar billen af te vegen of met de billen op de stoel te gaan zitten.

En het is ook vrij normaal volgens mij om een kind te laten zien dat een plant is dood gegaan, of een dier, of een mens. Ze zullen er toch mee moeten leren omgaan.
Hamsterweken schreef:
09-02-2018 17:39
Jouw ideaal is een Teletubbiewereld?
De Teletubbies zitten ook aan elkaars billen, dat noemen ze billenbumpen... :whistle:
Hamsterweken schreef:
09-02-2018 17:39
Jouw ideaal is een Teletubbiewereld?

Ze bijt goed van zich af, en 10 minuten later is ze het weer vergeten. Misschien maakt de juf er nog even een mooi pedagogisch momentje van. Jij maakt er een ding van.
Huilend zeggen dat je niet klein bent is niet goed van je afbijten? Er iets van zeggen wel, maar direct gaan huilen vind ik wel een overdreven reactie. Er zullen nog wel vaker dingen tegen haar worden gezegd, als ze dan elke keer gaat huilen is ze binnen de kortste keren wél echt het pispaaltje.
Bumba1985 schreef:
09-02-2018 17:50
Huilend zeggen dat je niet klein bent is niet goed van je afbijten? Er iets van zeggen wel, maar direct gaan huilen vind ik wel een overdreven reactie. Er zullen nog wel vaker dingen tegen haar worden gezegd, als ze dan elke keer gaat huilen is ze binnen de kortste keren wél echt het pispaaltje.

Zou dat kunnen komen doordat moeders blijkbaar nogal overgevoelig is?
Is een kleuter van vier nog een 'kindje'?
Frietmetmayo schreef:
09-02-2018 16:37
Hier is favo;

Hallo Meneer de druil
Je onderbroek is vuil
Hij is hartstikke vies

:biggrin:
Blondie456 schreef:
09-02-2018 12:30
Hier in Brabant zijn je billen je bovenbenen. Wat jullie billen noemen zeggen wij gewoon kont.
Hier in Brabant vragen ze zich af waar in Brabant ze het verschil tussen billen en bovenbenen niet kennen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Mijn billen waren vroeger ook mijn bovenbenen. Overijssel.

Nu zijn billen de billen. Hoe moet je ze anders noemen tegen een kind?

Doet me denken aan dat jeukwoord voor vagina; voorbips :pukey:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven