Basisschool en foute woorden

08-02-2018 23:34 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal.
Onze dochter gaat sinds een maand naar de basisschool.
Sindsdien vallen hier thuis vaak de volgende woorden: stom, dom, dood en billen.
Dat is stom! Mama is dom! De regenworm is dood gemaakt! Hier zijn mijn billen!

Wij hebben zo hard ons best gedaan dit te voorkomen, maar het is onvermijdelijk.
Hoe leg je aan je jonge kindje uit wat wel en niet gezegd kan worden? Wanneer bespreek je het met de leerkracht?

Ze is ook al eens gepest door een jongen. Ik merk dat ze zo beïnvloedbaar is. Hoe wapen je je kindje hier tegen?
JollyRider schreef:
09-02-2018 18:41
Hier in Brabant vragen ze zich af waar in Brabant ze het verschil tussen billen en bovenbenen niet kennen
Volgens mij is dat Vlaams. Ik hoorde het Hanne van K3 een keer zeggen en toen kwam Kaasje niet meer bij. Want die dacht dat ze haar achterwerk bedoelde :rofl:
Cateautje schreef:
08-02-2018 23:45
Mijn zoon vond het in de eerste instantie geweldig dat ik veel meer poepgrappen wist dan hij, maar na een paar dagen werd de schaterlach een droge glimlach en een dag later werden zijn ogen zwart. Toen heb ik er nog een dagje aan vastgeplakt om het zeker te weten. Ik heb hem er nooit meer over gehoord.
Kinderen mochten/moesten 5 minuten per dag vieze woorden zeggen... dan is de lol er ook snel af :biggrin:
Eidde schreef:
09-02-2018 18:35
Zou dat kunnen komen doordat moeders blijkbaar nogal overgevoelig is?

Ja, natuurlijk. Maar het lijkt me in belang van TO's kindje wel goed dat het beestje gewoon bij de naam wordt genoemd: ze heeft echt hulp nodig om weerbaarder te worden.
Frietmetmayo schreef:
09-02-2018 16:37
Hier is favo;

Hallo Meneer de druil
Je onderbroek is vuil
Hij is hartstikke vies
Hij ruikt naar bejaarde pies
Hier was het tijden:
Hallo meneer de uil (dat dan weer wel)
je onderbroek is vuil
Je moet hem in de Omo wassen
dan kan je weer opnieuw gaan plassen!
Eidde schreef:
09-02-2018 13:08
Doe er eens een paar :)
Zijn echte familieversjes, maakt het heel herkenbaar :)
Billen, dood, dom en stom zijn heel normale woorden. En ik begrijp echt niet wat het te maken heeft met negatief en dat kleuters toch eigenlijk zouden moeten spelen.....Je kind gaat nog veel meer woorden leren op school.....
En kinderen roepen veel tegen elkaar. Dat je dochter dan zegt "Ik ben niet klein!" is prima en het is zorgwekkend dat jij vindt dat de sfeer daardoor negatief wordt. Kinderen uit groep 1 zijn namelijk klein, zeker voor de kinderen die net naar groep 3 zijn. Mijn zoon vroeg wanneer hij naar de echte school ging..... toen ik zei dat hij daar al zat, zei hij nee, want dat is pas groep 3. Hij kwam ook thuis met 'ze zeggen dat ik klein ben, maar ik ben toch groot mama?' In plaats van hysterisch denken dat hij gepest wordt, heb ik hem eea uitgelegd over klein-groot, jong-oud en dat niet alles wat mensen zeggen ook echt zo is, of belangrijk is etc.
sterrenregen schreef:
09-02-2018 21:01
Hier was het tijden:
Hallo meneer de uil (dat dan weer wel)
je onderbroek is vuil
Je moet hem in de Omo wassen
dan kan je weer opnieuw gaan plassen!
:hihi:

Wij zongen:
Hallo meneer de uil
Je onderbroek is vuil
Wat zit er dan wel in
Een vieze vette spin
(Is best een kuise versie eigenlijk haha)
Cateautje schreef:
09-02-2018 16:10
:proud:
Ik sta blijkbaar nogal eens gebukt en dan ‘mopper’ ik altijd: “en wie staat er weer omhoog met haar derrière?”
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik herhaal mijn vraag nog maar eens, want ik begrijp ècht niet wat er nou speelt: hoe veranderde de sfeer dan ineens tijdens het doorgaans gezellig uitzwaaien van de ouders?
MwTheelepel schreef:
09-02-2018 12:20
Nou uit dit topic blijkt duidelijk dat dat dus niet het geval is. Je doet echt enorm hysterisch over normale woorden. Als je hier al zo van streek van bent dan ga je het nog zwaar krijgen. Nog even en ze leert woorden die veel erger zijn, dingen als kut, godverdomme, hoer, klootzak en meer van dat moois gaat ze de aankomende 8 jaar allemaal leren.
Ik vond het ook best een dingetje toen mijn toen vierjarige zoon na de eerste week school thuis kwam met zulke teksten. Hij was (is) altijd zo'n zachtaardig en lief jongetje en ineens moest er iemand dood. Een rondje vriendinnen met oudere kinderen leerde me dat het redelijk normaal is. Klaar.

En nu is hij acht en what the FFFFFF, what de luierbroekje en alles heilig vinden is hier de norm momenteel. Ok. Prima.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Oh en met zijn piemel zwaaien heeft hij ook gedaan. Na een paar keer zeggen dat hij dat op zijn kamer (alleen) mocht gaan doen als hij die behoefte voelde en het was voorbij... En uitleggen dat sommige dingen echt alleen voor privé doeleinden zijn.

Ik ben gezegend met een aantal vriendinnen die ook jongens hebben. Die vraag ik altijd wel even om raad. Heel handig.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Ach,hier met zowel pubers als basisschoolkinderen als kleuters en peuters is er helemaal geen houden meer aan.
2 jarige zegt :fack!
Kleuter zegt:mama,... zegt fack!
6 jarige zegt: je mag geen fack zeggen. En ook geen kut.
Kleuter zegt:mama,... zegt kut!
Peuter zegt:kut!
Wij hebben het blootlopen al bij onze oudste zoon van jongs af aan beperkt tot voor het slapen. Dan mocht hij soms even bloot rondrennen. Hij noemde het 'piemelen'. Dat woord bleef.

Ook toen we later meiden kregen. Die vroegen dus ook 's avonds of ze nog even mochten piemelen ... dan renden er hier dus allemaal blije blote peuters en kleuters door huis :whut:

Ik snap dat krampachtige gedoe dus helemaal niet.
yette schreef:
10-02-2018 12:22
Wij hebben het blootlopen al bij onze oudste zoon van jongs af aan beperkt tot voor het slapen. Dan mocht hij soms even bloot rondrennen. Hij noemde het 'piemelen'. Dat woord bleef.

Ook toen we later meiden kregen. Die vroegen dus ook 's avonds of ze nog even mochten piemelen ... dan renden er hier dus allemaal blije blote peuters en kleuters door huis :whut:

De meiden keken het piemelen af van hun broertje.
Waar heeft hij het dan van afgekeken? :lightbulb:
Corona67 schreef:
10-02-2018 12:26
De meiden keken het piemelen af van hun broertje.
Waar heeft hij het dan van afgekeken? :lightbulb:
Een mens loopt toch dagelijks bloot door z’n eigen huis lijkt me? Dus natuurlijk zien kinderen dat bij hun ouders.

Afgezien daarvan willen kinderen van nature graag in hun blootje lopen. Dat hoeven ze niet persé ergens af te kijken.
LizBakker schreef:
10-02-2018 12:33
Een mens loopt toch dagelijks bloot door z’n eigen huis lijkt me? Dus natuurlijk zien kinderen dat bij hun ouders.

Afgezien daarvan willen kinderen van nature graag in hun blootje lopen. Dat hoeven ze niet persé ergens af te kijken.
Ik bedoelde het niet zo serieus hoor.
Maar dat Yette en haar man ook bloot achter elkaar door het huis rennen (of renden)
Corona67 schreef:
10-02-2018 12:35
Maar dat Yette en haar man ook bloot achter elkaar door het huis rennen (of renden)
Oh oeps, sorry! Je weet het hier nooit.
Corona67 schreef:
10-02-2018 12:35
Tuurlijk! Huppelend met bloemen in 't haar. Tot de kinderen gingen puberen en het ons verboden.
yette schreef:
10-02-2018 12:42
Tuurlijk! Huppelend met bloemen in 't haar. Tot de kinderen gingen puberen en het ons verboden.
Mahaaammmmm pahappppp!! Doe normaal!!
anoniem_356686 wijzigde dit bericht op 10-02-2018 13:19
0.49% gewijzigd
Fleurr82 schreef:
09-02-2018 11:45

Ze is net 4. Dat ze dan thuiskomt met zulk negatief geladen woorden vind ik echt niet kunnen. Is dit waar we allemaal heen gaan? Ik had haar op z'n minst iets ouder gezien, zodat ze kan filteren op zin en onzin.
Dat moet je helemaal niet willen, dat is juist het recept voor pesterijen.
Het hoort allemaal bij de ontwikkeling.
Zaak is dat ze ermee om leert gaan,niet andere kinderen gaat corrigeren of negeren en straks te boek staat als wijsneuzige minivolwassene. Vreselijk (zielig) zulke kinderen.
Corona67 schreef:
10-02-2018 12:45
Mahaaammmmm pahappppp!! Foe normaal!!
Dat ja. Er weigerde er vorige zomer eentje te gaan zwemmen omdat ik bij de ochtendduik -op een compleet verlaten strand- bloot het water in dook. Daardoor was het hele meer natuurlijk in één klap haske smerig.
yette wijzigde dit bericht op 10-02-2018 13:00
0.31% gewijzigd
yette schreef:
10-02-2018 12:22

Nou ja. Je piemel tevoorschijn halen op een overvolle verjaardag en er dan trots mee rond lopen leuren is ook na 1x wel klaar toch? Niks krampachtigs aan hoor. Tuurlijk liep peuter naakt door t huis toen hij klein was. Van slaapkamer naar badkamer ofzo. Of in de zomer, als het bloedheet was.
-Albert Einstein-
tanteslankie schreef:
10-02-2018 13:00
Nou ja. Je piemel tevoorschijn halen op een overvolle verjaardag en er dan trots mee rond lopen leuren is ook na 1x wel klaar toch? Niks krampachtigs aan hoor. Tuurlijk liep peuter naakt door t huis toen hij klein was. Van slaapkamer naar badkamer ofzo. Of in de zomer, als het bloedheet was.
Ai ;-D

Mijn opmerking over krampachtig doen, sloeg op moeilijk doen over woorden als billen. En waarschijnlijk ook een woord als piemelen.
yette schreef:
10-02-2018 13:07
Ai ;-D

Mijn opmerking over krampachtig doen, sloeg op moeilijk doen over woorden als billen. En waarschijnlijk ook een woord als piemelen.
Billen is toch een normaal woord en piemelen vind ik een mooie.
-Albert Einstein-
Mijn nichtje mocht op peuter- en kleuterleeftijd in de zomer rustig naakt op een verjaardag bij hun thuis zitten. Zat ze daar met de beentjes wijd waar alle volwassenen bij zaten.
Dat vond ik toch wel een beetje ver gaan.

Mijn ouders waren juist heel preuts en liepen nooit naakt door het huis, daar was ook geen enkele noodzaak toe trouwens.

Het valt mij wel op in mijn omgeving, bij vriendinnen die kinderen hebben, dat de ouders zelf heel krampachtig gaan doen over zaken als waar kindjes vandaan komen en zo, zodat de kinderen soms zelf niet meer weten of de goedbedoelde aanraking van een man nou goed is of juist niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven