Bewust kindvrij sinds 2010, deel 25

09-05-2019 18:55 3036 berichten
Ja! Daar zijn we weer! Deel 25 alweer! :cheer:

(voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.

Afbeelding
glitglam schreef:
16-05-2019 13:48
Ik lees soms met jullie mee (ik heb wel kinderen, 2, dus ga niet meeschrijven hoor, snap het :) ) omdat ik dit topic gewoon leuk vind :-D en ook wel veel herkenbaar.
Ik wilde toch even reageren op de post over de schoonmoeder en de andere schoondochter die het zo druk zou hebben, want heeft kind en jij niet.
Wat een gelul. Naar mijn idee klagen juist moeders het vaakst over het druk hebben, en dan vaak ook nog de moeders die niet werken, want oh zo vermoeiend de hele dag met die kinderen.
Sja, heb je (icl ikzelf, al werk ik parttime) toch écht zelf voor gekozen.
Ik hoor moeders echt zóveel klagen, heb het idee dat het een soort wedstrijdje is wie het het zwaarst heeft ofzo. Echt, zo'n gezeurIk werk 3 dagen en heb 2 kinderen,maar vind dat met 3 dagen werken heerlijk relaxed, en de oudste gaat al naar school. 5 Dagen fulltime werken zonder kinderen vond ik toch echt drukker.

Dat vermoeden had ik al, dat het meer klagen om het klagen is of omdat je leven dan een stuk interessanter lijkt. Al moet ik ook wel zeggen dat ik liever 5 dagen werk dan 5 dagen voor kinderen moet zorgen... Werk lijkt me dan een stuk minder vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelukkig niet zoveel zeur moeders in mijn omgeving, maar ik heb wel een keer terug gezegd op een zeurende moeder dat ze haar leven misschien anders moest indelen en andere keuzes moest maken, als ze het gevoel heeft dat ze het altijd zo zwaar en druk heeft. Dat was duidelijk niet de reactie die ze wenste te krijgen. Ze wilde bevestiging krijgen over haar zware leven, maar dat kreeg ze mooi niet van me :P
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
dianaf schreef:
16-05-2019 14:45
Eens hoor. Zeker als er geen kinderen zijn. Want als die er wel zijn, moet iemand er toch voor zorgen dat ze eten/drinken/schone kleding hebben. Dus meer kans op geneuzel en een grotere kans dat de ander het dan maar doet.
En dan moeten de vrouwen in kwestie niet zeuren dat zij alles moeten doen, ze zijn er waarschijnlijk zelf mee begonnen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
16-05-2019 17:44
En dan moeten de vrouwen in kwestie niet zeuren dat zij alles moeten doen, ze zijn er waarschijnlijk zelf mee begonnen.

Ja maar dat is ook niet gek, als verouw heb je na de geboorte nog 10 weken verlof. In die 10 weken zijn de eerste afspraken zoals consultatiebureau enzovoort. Dan is al snel de gewoonte ontstaan dat de vrouw zulke dingen regelt. Als je daar niet op bedacht bent van tevoren dat is zo'n patroon helaas snel ontstaan
snorriemorrie schreef:
16-05-2019 17:49
Ja maar dat is ook niet gek, als verouw heb je na de geboorte nog 10 weken verlof. In die 10 weken zijn de eerste afspraken zoals consultatiebureau enzovoort. Dan is al snel de gewoonte ontstaan dat de vrouw zulke dingen regelt. Als je daar niet op bedacht bent van tevoren dat is zo'n patroon helaas snel ontstaan
Maar het gaat meestal wel van de vrouw uit om te willen minderen met werken. Dan is het ook logisch dat zij dat soort dingen oppakt en regelt. Het ligt waarschijnlijk ook meer in de interessesfeer van de vrouw dan van de man.
glitglam schreef:
16-05-2019 13:48
Ik lees soms met jullie mee (ik heb wel kinderen, 2, dus ga niet meeschrijven hoor, snap het :) ) omdat ik dit topic gewoon leuk vind :-D en ook wel veel herkenbaar.
Ik wilde toch even reageren op de post over de schoonmoeder en de andere schoondochter die het zo druk zou hebben, want heeft kind en jij niet.
Wat een gelul. Naar mijn idee klagen juist moeders het vaakst over het druk hebben, en dan vaak ook nog de moeders die niet werken, want oh zo vermoeiend de hele dag met die kinderen.
Sja, heb je (icl ikzelf, al werk ik parttime) toch écht zelf voor gekozen.
Ik hoor moeders echt zóveel klagen, heb het idee dat het een soort wedstrijdje is wie het het zwaarst heeft ofzo. Echt, zo'n gezeurIk werk 3 dagen en heb 2 kinderen,maar vind dat met 3 dagen werken heerlijk relaxed, en de oudste gaat al naar school. 5 Dagen fulltime werken zonder kinderen vond ik toch echt drukker.

Iedereen klaagt weleens, en is soms ff lekker, maar als je niet werkt en 2 schoolgaande kinderen hebt en nóg altijd klagen, sja, dan ben je gewoon niet geschikt om kinderen te hebben denk ik.
Maar m.i. is het dus meer klagen om het klagen, zodat ze 'serieus' worden genomen, en om te laten merken dat ze écht wel veel te doen hebben, en het écht niet zou kunnen om nog iets anders (lees; werken) daarnaast te doen.
Maar ze zijn wel een half jaar van tevoren bezig met sinterklaas, sint maarten en dat soort onzin.
Dus eigenlijk gewoon teveel tijd.
ik zal nu weer uitstappen ;)

Dankjewel voor het inbreken! Fijn om te horen van iemand die het van beide kanten kent. Blijkbaar doe je er tegenwoordig pas toe als je álles ten volle doet en hebt en is moeheid bijna een streven? Ik pas daarvoor, maak keuzes, en dat is blijkbaar not done.
*Breekt even in als bewust kinderen-hebbende*

Ik werkte fulltime toen ik nog geen kinderen had en vond dat best vermoeiend, maar ook wel relaxed. Nu heb ik twee kinderen en werk ik 3 dagen en vind dat best vermoeiend, maar ook wel relaxed :biggrin:

Het is vermoeiend op verschillende manieren, denk ik. Bijv: Toen moest ik elke dag vroeg op en meteen aankleden, nu slaap ik vaak slecht ‘s nachts en moet ik ook vroeg op maar kan ik prima de hele dag in m’n pyjama lopen als ik daar zin in heb. Of: toen had ik meer eigen tijd, maar was dat alleen in de avonden en weekenden. Nu heb ik weinig tijd voor mezelf, maar wel meer vrijheid om overdag op een doordeweekse dag dingen te doen / mensen te zien / te genieten van het zonnetje. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Allebei vermoeiend, allebei ook wel z’n voordelen. Het hoeft geen wedstrijdje te zijn en die schoonmoeder moet even wieberen.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
redbulletje schreef:
16-05-2019 17:59
Maar het gaat meestal wel van de vrouw uit om te willen minderen met werken. Dan is het ook logisch dat zij dat soort dingen oppakt en regelt. Het ligt waarschijnlijk ook meer in de interessesfeer van de vrouw dan van de man.
Gut, wat seksistisch. Als het goed is ligt een kind 'in de interessesfeer' van beide ouders en het komt maar al te vaak voor dat de vrouw minder gaat werken, omdat dat in de baan van man (zogenaamd) onmogelijk is.
Jest schreef:
16-05-2019 19:43
Gut, wat seksistisch. Als het goed is ligt een kind 'in de interessesfeer' van beide ouders en het komt maar al te vaak voor dat de vrouw minder gaat werken, omdat dat in de baan van man (zogenaamd) onmogelijk is.
Mannen hebben doorgaans weinig zin om 24/7 te tutten met 'n baby/peuter, ook al zijn ze verder gek op hun kind.
Dat merk je alleen al aan collega's; de vrouwen kunnen 't vrijwel alleen maar over hun kind hebben, de mannen hoor je er nauwelijks over. Dus dat zal aan 't verschil in interessesfeer liggen.
Tamago schreef:
16-05-2019 18:23
Dankjewel voor het inbreken! Fijn om te horen van iemand die het van beide kanten kent. Blijkbaar doe je er tegenwoordig pas toe als je álles ten volle doet en hebt en is moeheid bijna een streven? Ik pas daarvoor, maak keuzes, en dat is blijkbaar not done.
Ik kreeg de indruk dat het antwoord 'druk, druk, druk' op de vraag 'hoe gaat het?' tegenwoordig niet meer het sociaal juiste antwoord is. En dat je in 2019 ook rustig kunt zeggen: 'gisteren 5 afleveringen van Lucifer gekeken'. Maar misschien ga ik met verkeerde (of juist de goede?) mensen om?

Maar dat gehyster en geren van de ene verjaardag, naar de andere expositie (die je gezien moet hebben!) en tussendoor bijkletsen met een vriendin en je moeder uitgebreid bellen, heb ik nooit begrepen. Ik ben een luie asociaal. ;-D
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Blijenvrij schreef:
16-05-2019 08:10
Welkom Mormoon. Leuk dat er nu mannelijke inbreng is. Zo te lezen heb je heel wat meegemaakt.
Heeft je man nooit een kinderwens gehad?
Nee mijn man heeft ook nooit een kinderwens gehad! Hij is blij dat hij niet 24/7 kinderen om zich heen heeft. Wel zo’n rustig idee vind hij.
Kwebbeltje91 schreef:
16-05-2019 08:16
Welkom Mormoon!
Dankjewel Kwebbeltje91!
redbulletje schreef:
16-05-2019 08:32
Thanks voor 't compliment!

En dat moet toch heerlijk zijn die same-sex relaties wat betreft geen kinderwens! Daar kunnen tenminste nooit ongelukjes van komen! ;-D
Absoluut, Redbulletje! Daarvkomen inderdaad geen ongelukjes van! :-D
snorriemorrie schreef:
13-05-2019 18:46
Nou, niet zozeer omstanders hoor. Maar bijvoorbeeld als mijn zoon geen dankjewel zegt, dan stuur ik hem terug om alsnog dankjewel te zeggen. Of als hij snauwt tegen een volwassene, dan mag hij zijn excuses gaan aanbieden. En als hij dat dan doet, dan krijg ik heel vaak de reactie: dat had niet gehoeven, het is een kind. En dan denk ik: ja, dáárom juist. Hij moet het nog leren. Als volwassenen moeten we hem leren wat wel en niet ok is, en als hij zijn excuses aanbiedt voor zijn gedrag, dan zou het fijn zijn als de volwassene dan zou zeggen: fijn dat je excuses aanbiedt, ipv dat had niet gehoeven.

Maargoed, wellicht ben ik ook ouderwets hoor. :-|
Toen ik vaker begon te reizen viel me op dat de kinderen nergens drukker, onfatsoenlijker en onrustiger zijn dan in Nederland. In veel landen (denk bijv. aan de zuidelijke landen in Europa) kunnen jonge kinderen uren tafelen met hun ouders, zie je ouders hun kinderen corrigeren en praten zowel volwassenen als kinderen op gedempte toon in het openbaar. Kwam er dan een Nederlands gezin aan, dan zag je de hoofden van de locals zich omdraaien van: wat gebeurt daar nou? Het volume van zo'n gezin en kinderen die geen seconde hun mond kunnen houden of even stil zitten.

Het is dus ook cultuur, denk ik. In Nederland draait alles om de kinderen. Er is een hele kindercultuur met zwemparadijzen, bungalowparken en de Mac Donalds. Ouders zeggen dan: Je ontkomt er niet aan, de kinderen vinden het nou eenmaal leuk... Ouders vergeten wie ze waren voordat er kinderen kwamen. Zij gaven alles op dus moeten de omstanders dat ook doen.
Op verjaardagen en in publieke ruimten mogen kinderen rondrennen, overal doorheen praten en als je er wat van zegt, word je bejegend alsof je negatief bent en je aanstelt. Terwijl, ik denk, kinderen worden er uiteindelijk helemaal niet gelukkig van dat alles maar kan en mag. Er wordt niks meer van ze gevraagd. Ga in plaats van naar typische lege kinderactiviteiten, eens met ze naar een museum en praat met ze over de schilderijen. Of ga met ze bergbeklimmen of leer ze vuur te maken in het bos of zo. Geef ze echte verantwoordelijkheid en spreek ze daarop aan. Leer ze tot in den treure hoe je je voorstelt, dat je dank je wel zegt en beleefd bent en dat je oog moet hebben voor de mensen om je heen.

Het voordeel van kindvrij zijn is dat je veel tijd hebt om te observeren, zullen we maar zeggen ;-)
Dakraampje: amen! Mooie post.

Niks belangrijker voor een kind dan grenzen. En grenzen stellen lijkt geen prio meer.

Als ik terugkijk naar mijn eigen jeugd is wat me vooral opvalt in tegenstelling tot nu dat je jezelf ook regelmatig moest vermaken. Als ik op een koude winterzondag klaagde dat ik me verveelde werd me gezegd: je hebt allerlei cadeaus gehad van Sint, ga maar ergens mee spelen. Wat ik nu vooral zie is: indoor speelparadijzen, bergen speelgoed, allemaal een ipad en minstens eens per maand naar macdonalds.

Zoals jij, Dakraampje, beschrijft zijn die momenten van de natuur in, een tent opzetten, kamperen, marshmallows roosteren, kastanjes zoeken of een museum bezoeken zo belangrijk. Daar leren ze zichzelf kennen, interesses ontdekken en zich gedragen! Maar ja voor dergelijke activiteiten moet je als ouder je best doen. Een indoorspeeltuin is niet meer dan erheen rijden, af en toe kids checken en verder lekker op je telefoon.
Vermaken moesten we ons zelf, inderdaad. Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders met ons speelden.
dakraampje schreef:
17-05-2019 11:19
Het voordeel van kindvrij zijn is dat je veel tijd hebt om te observeren, zullen we maar zeggen ;-)
En de wijsneus uithangen zonder dat iemand iets over jouw opvoedskills kan zeggen.
kindrebel schreef:
17-05-2019 21:08
En de wijsneus uithangen zonder dat iemand iets over jouw opvoedskills kan zeggen.
Ja, heerlijk, man, ik zou het fantastisch doen! :-)
Familiemens schreef:
17-05-2019 19:12
Dakraampje: amen! Mooie post.

Niks belangrijker voor een kind dan grenzen. En grenzen stellen lijkt geen prio meer.

Als ik terugkijk naar mijn eigen jeugd is wat me vooral opvalt in tegenstelling tot nu dat je jezelf ook regelmatig moest vermaken. Als ik op een koude winterzondag klaagde dat ik me verveelde werd me gezegd: je hebt allerlei cadeaus gehad van Sint, ga maar ergens mee spelen. Wat ik nu vooral zie is: indoor speelparadijzen, bergen speelgoed, allemaal een ipad en minstens eens per maand naar macdonalds.

Zoals jij, Dakraampje, beschrijft zijn die momenten van de natuur in, een tent opzetten, kamperen, marshmallows roosteren, kastanjes zoeken of een museum bezoeken zo belangrijk. Daar leren ze zichzelf kennen, interesses ontdekken en zich gedragen! Maar ja voor dergelijke activiteiten moet je als ouder je best doen. Een indoorspeeltuin is niet meer dan erheen rijden, af en toe kids checken en verder lekker op je telefoon.
Dat is het, ja. Door die overdaad hoef je zelf niet meer creatief te zijn. Zat net een docu te kijken op de BBC waar een gezin terug naar de seventies gaat. Ze gaan kamperen, maken zelf een tafel van hout en spijkers, doen avonden lang spelletjes, maken hun eigen kleren. Ze staan gewoon huilend te vertellen dat ze hun schermpjes niet missen en nog nooit zo gelukkig zijn geweest.
Ja, kun je nagaan, wij hadden uberhaupt geen schermpjes waar we voor geparkeerd konden worden. En echt niet dat mijn ouders mij continu moesten entertainen, ik hield mezelf grotendeels bezig. Tegenwoordig lijkt 't wel of ze 24/7 aandacht en stimulering nodig hebben.
Familiemens schreef:
17-05-2019 19:12

Nou dit inderdaad...
Mijn zus is ook zo, heeft nooit ergens geduld voor met de kinderen :-? En inderdaad altijd op haar mobiel.

Ik moet haar ook niet te vaak zien hoor want irriteer me er iedere keer weer aan... het is zo'n zooitje ongeregeld. Dan denk ik, waarom begin je dan aan kinderen.
En dan het geklaag nog niet meegerekend, sowieso dat het altijd over haar gaat, zowel positief als negatief. Drukt ook altijd een stempel op een familie bezoekje.
yesss wijzigde dit bericht op 18-05-2019 10:59
10.58% gewijzigd
Mwah ik zat als kind ook altijd achter de tv hoor. Tot grote frustratie van mijn moeder :biggrin:
Vixxen schreef:
18-05-2019 00:24
Mwah ik zat als kind ook altijd achter de tv hoor. Tot grote frustratie van mijn moeder :biggrin:

Ik heel vaak op de Nintendo of Gameboy. En mijn moeder ook trouwens, die vond Tetris ook helemaal geweldig
Vixxen schreef:
18-05-2019 00:24
In mijn kindertijd was er overdag nog geen tv. En we hadden alleen NL1 en NL2. Zwart wit ook nog! Toen ik 9 was kregen we kleurentv, toen kreeg ik die zwartwitte op m'n kamer, maar evengoed was er toen nog niet veel op te zien.
Tijden veranderen. Maar vroeger had je ook wel vermaak hoor waardoor ouders zelf wat konden doen. Ik had allemaal van die luistersprookjes, dan zat ik echt uren te luisteren terwijl mijn moeder wat in huis deed. Het grote verschil is denk ik dat het tegenwoordig wat massaler is allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven