Bewust kindvrij sinds 2010, deel 25

woensdag 11 september 2019 om 09:29
Ik probeer ook bewust te leven. Minder vlees eten, reizen met OV of fiets als dat kan, minder wegwerpplastic gebruiken en zo min mogelijk spullen kopen die ik niet nodig heb. Voor kortere afstanden binnen Europa probeer ik nu zoveel mogelijk met de trein in plaats van het vliegtuig te gaan. Ik vind reizen echter ook heel erg leuk, maar heb wel gemengde gevoelens over lange vluchten. Ik probeer voor mezelf nu een beetje de balans te vinden. Niet helemaal stoppen met vliegen, wel de rest van de tijd proberen het een beetje te compenseren zogezegd.
woensdag 11 september 2019 om 09:47
Ik ga graag op vakantie, de ene keer met de auto (man heeft lease-auto) en de andere keer met het vliegtuig. Ook regelmatig een weekendje weg, maar dan wandelen we veel 
Een treinreis wil ik ook nog wel eens maken, maar vaak flink aan de prijs en gedoe met overstappen met bagage.
Ik voel me daar niet schuldig over. Ik recycle, verwarm mijn huis niet veel, koop vrijwel geen meuk, verspil weinig voedsel en heb geen kinderen.
Veel méér ben ik niet van plan te gaan doen.
Ik lees af en toe een reisblogger met 2 kinderen, iedere schoolvakantie wordt er (voor een al dan niet gesponsorde) reis gevlogen met het gezin, en vrijwel ieder weekend gaan ze op pad of een weekend weg. Dan heb ik niet zo de neiging om dingen te laten zodat de planeet wat langer blijft bestaan.
Bovendien denk ik dat mijn vliegreizen in het niet vallen bij de loeiende airco’s overal ter wereld, en de enorme vervuilende industrie in vele landen op de wereld.
Ik wil graag zelf een leuk leven hebben (en daar hoort ook een wandeling door het bos om de hoek bij hoor), en wil niet als laatste woorden ‘ik heb de aarde 4,5 minuten langer laten bestaan’ hebben.

Een treinreis wil ik ook nog wel eens maken, maar vaak flink aan de prijs en gedoe met overstappen met bagage.
Ik voel me daar niet schuldig over. Ik recycle, verwarm mijn huis niet veel, koop vrijwel geen meuk, verspil weinig voedsel en heb geen kinderen.
Ik lees af en toe een reisblogger met 2 kinderen, iedere schoolvakantie wordt er (voor een al dan niet gesponsorde) reis gevlogen met het gezin, en vrijwel ieder weekend gaan ze op pad of een weekend weg. Dan heb ik niet zo de neiging om dingen te laten zodat de planeet wat langer blijft bestaan.
Bovendien denk ik dat mijn vliegreizen in het niet vallen bij de loeiende airco’s overal ter wereld, en de enorme vervuilende industrie in vele landen op de wereld.
Ik wil graag zelf een leuk leven hebben (en daar hoort ook een wandeling door het bos om de hoek bij hoor), en wil niet als laatste woorden ‘ik heb de aarde 4,5 minuten langer laten bestaan’ hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 11 september 2019 om 09:50
Wat tof!himalaya schreef: ↑09-09-2019 08:39Hier in de buurt is een initiatief waarbij gezinnen worden gevraagd om af en toe (1x per week) iets te ondernemen met één of 2 kinderen, om de moeders/ouders even wat lucht te geven. Een middag knutselen, spelen met de eigen kinderen, even 1:1 aandacht. Het zijn dus wel gezinnen die het nodig hebben, niet de ouders van Yorrick die naar een borrel moeten van Ernst-Jan zijn werk en een gratis oppas zoeken, zeg maar.
Ik ga me niet iedere week vastleggen (doe al wekelijks vrijwilligerswerk) maar heb aangegeven dat het me wel leuk lijkt om 1 keer per maand samen met 1 of 2 kinderen een speurtocht te doen in het bos, te knutselen, naar een natuureducatiecentrum hier in de buurt, of naar een gratis activiteit in het buurthuis te gaan.
Het feit dat ik zelf geen kinderen heb en wil was geen probleem, en ook niet dat ik niet veel heb met jonge kinderen.
Binnenkort ga ik kennismaken met de organisator, en horen wat de mogelijkheden zijn.

woensdag 11 september 2019 om 09:55
Hear hear! Ik ben ook van mening dat we het uiteindelijk toch niet tegen gaan houden. Teveel mensen willen te weinig opgeven, waardoor een einde (van de aarde of mensheid) i.m.o. onvermijdelijk ishimalaya schreef: ↑11-09-2019 09:47Ik ga graag op vakantie, de ene keer met de auto (man heeft lease-auto) en de andere keer met het vliegtuig. Ook regelmatig een weekendje weg, maar dan wandelen we veel
woensdag 11 september 2019 om 11:13
Ik vind een leuk leven ook erg belangrijk en dat het beter voor het milieu is, is natuurlijk mooi meegenomen. Maar het voordeel is denk ik dat een leuk leven voor mij niet betekent dat ik een grote auto en veel spullen heb. Daar moet ik dan ook weer iets mee voor mijn gevoel. Voor mij is recyclen nauwelijks een extra moeite, zeker niet nu wij geen restafvalcontainer meer hebben. Bijna overal met de fiets naartoe gaan ook niet, want het is hier vaak sneller en ik vind fietsen sowieso fijner dan autorijden. Zonnepanelen zie ik als een investering van mijn eigen geld, dat niets opbrengt op een spaarrekening.himalaya schreef: ↑11-09-2019 09:47Ik ga graag op vakantie, de ene keer met de auto (man heeft lease-auto) en de andere keer met het vliegtuig. Ook regelmatig een weekendje weg, maar dan wandelen we veel
Dus als ik dát allemaal wel teveel gedoe zou vinden, waarschijnlijk zou ik het ook niet doen. Maar soms is beter voor het milieu net even dat laatste duwtje om iets niet/wel te doen, maar dan was ik er toch al niet echt over uit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 11 september 2019 om 11:13
Ben bang dat je hier gelijk in hebt

woensdag 11 september 2019 om 11:29
Maar voor mijzelf voelt het wel goed/lekker.Chrome11 schreef: ↑11-09-2019 11:13Ben bang dat je hier gelijk in hebtvind ik soms best een deprimerende gedachte. We zouden volgens mij best een hoop kunnen veranderen nog als iedereen z'n steentje bij zou dragen, maar helaas zijn veel mensen daar niet toe bereid. Ik heb soms ook het gevoel dat de dingen die ik probeer te doen een beetje voor niks zijn daardoor.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

woensdag 11 september 2019 om 12:00
Ja klopt. Zelfs in Nederland moeten we al duwen en trekken om de klimaatdoelen te gaan halen, wat zoals het nu lijkt niet gaat lukken. En dat is alleen Nederland nog maar. Zolang er in grote landen als Amerika en Brazilië types aan de macht zijn die sowieso weinig doen met de klimaatdoelen, gaan we het echt niet redden als aarde of mensheid. Het is denk ik voor veel mensen ook te abstract. Vergelijk het met roken. Zoveel mensen roken nog, terwijl ze weten dat het enorm ongezond is. De gevolgen zijn echter abstract. Een roker weet niet of ie ziek wordt en wanneer. Dus neemt ie dat risico. Zo is het met klimaatverandering denk ik ook. Het is te abstract voor de meeste mensen.Chrome11 schreef: ↑11-09-2019 11:13Ben bang dat je hier gelijk in hebtvind ik soms best een deprimerende gedachte. We zouden volgens mij best een hoop kunnen veranderen nog als iedereen z'n steentje bij zou dragen, maar helaas zijn veel mensen daar niet toe bereid. Ik heb soms ook het gevoel dat de dingen die ik probeer te doen een beetje voor niks zijn daardoor.
woensdag 11 september 2019 om 12:04
Wat leuk Hiem!
Hier is man al 6 jaar actief als vrijwilliger/website bouwer/websitebeheerder/electriciteit techneut voor een lokaal timmerdorp. Ruim 200 koters 2 weken lang, moet er zelf echt niet aan denken
Ik wip dus alleen regelmatig langs als de kinderen er niet zijn.
Hier is man al 6 jaar actief als vrijwilliger/website bouwer/websitebeheerder/electriciteit techneut voor een lokaal timmerdorp. Ruim 200 koters 2 weken lang, moet er zelf echt niet aan denken

Ik wip dus alleen regelmatig langs als de kinderen er niet zijn.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

woensdag 11 september 2019 om 19:20
Maar voor wie wil je dan wat veranderen? Zoveel jaar leven wij tenslotte niet meer. De jaren die ik nog heb wil ik wel gewoon leuke dingen doen en reizen hoort daarbij. En ook heb ik behoefte aan comfort, ik wil niet zitten vernikkelen met de verwarming laag en ik heb offertes lopen voor een vaste airco.Chrome11 schreef: ↑11-09-2019 11:13Ben bang dat je hier gelijk in hebtvind ik soms best een deprimerende gedachte. We zouden volgens mij best een hoop kunnen veranderen nog als iedereen z'n steentje bij zou dragen, maar helaas zijn veel mensen daar niet toe bereid. Ik heb soms ook het gevoel dat de dingen die ik probeer te doen een beetje voor niks zijn daardoor.
woensdag 11 september 2019 om 19:33
Dat is dus wat ik vind "een kind het leven aandoen". Niemand vraagt erom op de wereld gezet te worden, maar wordt wel opgezadeld met een hoop verantwoordelijkheden. Milieudoelen is er daar een van.redbulletje schreef: ↑11-09-2019 19:20Maar voor wie wil je dan wat veranderen? Zoveel jaar leven wij tenslotte niet meer. De jaren die ik nog heb wil ik wel gewoon leuke dingen doen en reizen hoort daarbij. En ook heb ik behoefte aan comfort, ik wil niet zitten vernikkelen met de verwarming laag en ik heb offertes lopen voor een vaste airco.

woensdag 11 september 2019 om 19:45
Zo denk ik idd ook over de voortplanting anno nu: een kind het leven aandoen.hondenmens schreef: ↑11-09-2019 19:33Dat is dus wat ik vind "een kind het leven aandoen". Niemand vraagt erom op de wereld gezet te worden, maar wordt wel opgezadeld met een hoop verantwoordelijkheden. Milieudoelen is er daar een van.

woensdag 11 september 2019 om 20:48
Maar denk je serieus dat dit een reden voor jou is dat je geen kinderen wilt? Ik geloof wel dat je dat zo vindt hoor. Maar is het niet willen van kinderen niet vooral een gevoel? Net zo goed als het wel willen van kinderen. Beide zijn in mijn optiek niet rationele keuzes, maar gebaseerd op gevoel. Je wilt het wel of niet. En dat je vervolgens allerlei redenen kunt verzinnen die een mooie bijkomstigheid zijn (zoals verrotte wereld etc) van geen kinderen willen dat is natuurlijk heel logisch. Maar ik geloof zelf niet dat zoiets een echte reden is. Als je die drang om je voort te planten wel had gehad, had je denk ik de wereld voor lief genomen. Ben wel benieuwd hoe jij dat ziet? En nu doe ik m'n bijdehante modus weer uitKwebbeltje91 schreef: ↑11-09-2019 20:36Het milieu is ook 1 van de redenen waarom ik geen kinderen wil. De wereld is al overbevolkt en in deze verrotte wereld (met al die aanslagen en oorlogen bedoel ik) wil ik geen kinderen groot brengen.

woensdag 11 september 2019 om 20:50
Ja dat is ook zo hoor, heb je helemaal gelijk in.Kissie30 schreef: ↑11-09-2019 20:48Maar denk je serieus dat dit een reden voor jou is dat je geen kinderen wilt? Ik geloof wel dat je dat zo vindt hoor. Maar is het niet willen van kinderen niet vooral een gevoel? Net zo goed als het wel willen van kinderen. Beide zijn in mijn optiek niet rationele keuzes, maar gebaseerd op gevoel. Je wilt het wel of niet. En dat je vervolgens allerlei redenen kunt verzinnen die een mooie bijkomstigheid zijn (zoals verrotte wereld etc) van geen kinderen willen dat is natuurlijk heel logisch. Maar ik geloof zelf niet dat zoiets een echte reden is. Als je die drang om je voort te planten wel had gehad, had je denk ik de wereld voor lief genomen. Ben wel benieuwd hoe jij dat ziet? En nu doe ik m'n bijdehante modus weer uit![]()
Daarom zei ik; het milieu is 1 van de redenen

woensdag 11 september 2019 om 20:57
Toen ik 20 jaar geleden de leeftijd had om te werpen speelde het klimaat nog helemaal niet zoals nu, ook andere maatschappelijke problemen die we nu kennen waren nog niet zo groot als nu. Voor mij was het dus gewoon persoonlijk niet willen. Maar ook al wil je iets wel, als je anno nu voor de beslissing staat lijkt het me toch wel een dilemma omdat de leefomstandigheden hier naar mijn gevoel in zeer korte tijd erg kunnen verslechteren.

woensdag 11 september 2019 om 21:35
Ik denk dus dat dat heel erg meevalt. Of tegenvalt, tis maar net hoe je het bekijktredbulletje schreef: ↑11-09-2019 20:57Maar ook al wil je iets wel, als je anno nu voor de beslissing staat lijkt het me toch wel een dilemma omdat de leefomstandigheden hier naar mijn gevoel in zeer korte tijd erg kunnen verslechteren.

woensdag 11 september 2019 om 22:07
Jep, ik ken iemand waarmee ik ooit bevriend was, die had de wens voor een 2e, maar dat ging niet zo makkelijk. Intussen was haar relatie niet erg stabiel, maar toch werd ze zwangerKissie30 schreef: ↑11-09-2019 21:35Ik denk dus dat dat heel erg meevalt. Of tegenvalt, tis maar net hoe je het bekijktIk zie om me heen zoveel mensen kinderen krijgen die nu al vanwege financiële, lichamelijke of psychische redenen in erbarmelijke situaties verkeren. En ook hier op het forum zie ik van alles in die orde voorbij komen. Ik denk dus dat als iemand een sterke kinderwens heeft, dat ze zich door niets of niemand tegen laten houden. Of het nou verstandig is of niet, er zal gebaard worden, hoe dan ook
![]()

Ik hoop heel erg dat de kinderen toch een fijne jeugd hebben.

woensdag 11 september 2019 om 22:10
Ik denk ook dat de hormonen te sterk zijn om het te laten als je die drang hebt, maar zouden ze zich niet diep in hun hart zorgen maken over de toekomst van hun bloedjes? 10 Jaar geleden dacht ik over de toestand van de maatschappij dat het mijn tijd nog wel zou duren, maar daar ben ik inmiddels niet meer zo zeker van. Denk zeker dat als je nog 20-30 jaar te leven hebt, er best wat narigheid op je pad kan komen qua maatschappelijke achteruitgang.Kissie30 schreef: ↑11-09-2019 21:35Ik denk dus dat dat heel erg meevalt. Of tegenvalt, tis maar net hoe je het bekijktIk zie om me heen zoveel mensen kinderen krijgen die nu al vanwege financiële, lichamelijke of psychische redenen in erbarmelijke situaties verkeren. En ook hier op het forum zie ik van alles in die orde voorbij komen. Ik denk dus dat als iemand een sterke kinderwens heeft, dat ze zich door niets of niemand tegen laten houden. Of het nou verstandig is of niet, er zal gebaard worden, hoe dan ook
![]()

woensdag 11 september 2019 om 22:17
Ja klopt, die eeuwige hormonenredbulletje schreef: ↑11-09-2019 22:10Ik denk ook dat de hormonen te sterk zijn om het te laten als je die drang hebt, maar zouden ze zich niet diep in hun hart zorgen maken over de toekomst van hun bloedjes? 10 Jaar geleden dacht ik over de toestand van de maatschappij dat het mijn tijd nog wel zou duren, maar daar ben ik inmiddels niet meer zo zeker van. Denk zeker dat als je nog 20-30 jaar te leven hebt, er best wat narigheid op je pad kan komen qua maatschappelijke achteruitgang.

Ja, ik maak me ook wel es zorgen over mijn eigen toekomst in deze wereld, in toenemende mate. Ik ben nog maar 35, dus verwacht wel dat ik nog flink wat mee ga krijgen van de klimaatverandering, mocht ik oud mogen worden. En misschien maken ouders zich daar voor hun kinderen ook wel zorgen over. Geen idee. Ouders hebben misschien ook al zoveel andere zorgen om hun kinderen dat deze wat ondergesneeuwd raakt?
donderdag 12 september 2019 om 07:54
donderdag 12 september 2019 om 08:05
Puz_n_Boots schreef: ↑12-09-2019 07:54Mag ik vragen of er hier ook mensen geloven in de filosofie van David Benatar? Ik heb zijn boek nog niet gelezen, maar voor mij persoonlijk heeft de meest ontwikkelde diersoort op aarde (de mens) een proces in gang gezet wat onomkeerbaar is. The outcome: de ondergang van de aarde.
Nog nooit van gehoord. Maar ik geloof best dat de aarde ooit ten onder gaat. Maar dat maak ik en mijn geen-kinderen niet meer mee.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 12 september 2019 om 08:12
Nee, klinkt niet bekend. Maar ik lees dit soort boeken eigenlijk niet. De National Georgraphic vind ik soms al te deprimerend.Puz_n_Boots schreef: ↑12-09-2019 07:54Mag ik vragen of er hier ook mensen geloven in de filosofie van David Benatar? Ik heb zijn boek nog niet gelezen, maar voor mij persoonlijk heeft de meest ontwikkelde diersoort op aarde (de mens) een proces in gang gezet wat onomkeerbaar is. The outcome: de ondergang van de aarde.

donderdag 12 september 2019 om 08:29
dianaf schreef: ↑11-09-2019 11:13Ik vind een leuk leven ook erg belangrijk en dat het beter voor het milieu is, is natuurlijk mooi meegenomen. Maar het voordeel is denk ik dat een leuk leven voor mij niet betekent dat ik een grote auto en veel spullen heb. Daar moet ik dan ook weer iets mee voor mijn gevoel. Voor mij is recyclen nauwelijks een extra moeite, zeker niet nu wij geen restafvalcontainer meer hebben. Bijna overal met de fiets naartoe gaan ook niet, want het is hier vaak sneller en ik vind fietsen sowieso fijner dan autorijden. Zonnepanelen zie ik als een investering van mijn eigen geld, dat niets opbrengt op een spaarrekening.
Dus als ik dát allemaal wel teveel gedoe zou vinden, waarschijnlijk zou ik het ook niet doen. Maar soms is beter voor het milieu net even dat laatste duwtje om iets niet/wel te doen, maar dan was ik er toch al niet echt over uit.
Huh, geen restafvalcontainer? Waar moet je dan met je afval heen?

donderdag 12 september 2019 om 08:46
Naar zo'n ondergronds ding neem ik aan. Wij hebben hier in de gemeente ook geen restafvalbak meer. Moeten een stuk lopen voor dat ondegrondse ding.Blijenvrij schreef: ↑12-09-2019 08:29Huh, geen restafvalcontainer? Waar moet je dan met je afval heen?
Mijn broer en schoonzus maken zich trouwens wel zorgen om de toekomst maar willen beide zo graag een kind dat ze zich ook niet laten tegenhouden door de beren op de weg. Ze zijn realistisch genoeg om te beseffen dat de aarde al in zwaar weer zit maar toch is die drang naar hun eigen kind blijkbaar te groot.
Zeker toen vrienden van hen een kind kregen gingen de zogenaamde "eierstokken" van mijn broertje luid rammelen. Ik heb hem met dat kind gezien en hij veranderde echt in een enorme tut. Was bijna genant om te zien haha.
Mij deed dat hele kind helemaal niets.