Bezig voor de eerste - part 2

21-10-2007 13:37 3989 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naam:Leef

tijd:Bevallen:Naam:J/M:Sari 1975327 mei '08LaureMMeggie782924 juli '08OlivierJ_Sungirl_2914 aug. '08KayneJAmy803128 aug. '08Merle SophieMTijn252930 sept. '08MerijnJLode263 nov. '08BramJKaatje1981275 jan. '09NickJKusje2511 maart '09AnnabelMSouth2914 juli '09SouthminiMNaam:Leef

tijd:Bezig

sinds:Uitgerekend:Bijzonderheden:Troela468124nov. '0715 nov. Een meisje!! Naam:Leef

tijd:Bezig

sinds:NOD*:Bijzonderheden:Winterdip32aug. '07Bloempje66629febr. '08

* NOD = Niet Ongesteldheids Dag!

Dus de dag waarop je ongesteld moet worden, maar niet wil natuurlijk.
Mijn nieuwe NOD zal 4 januari '08 zijn. Rond 20 december is mijn vruchtbare periode. Dus kunnen we nu nog ff warm lopen... zodat we straks alle remmen los kunnen gooien!! Hahaha!
kusje

een 10!! daagse marathon?? pff

Wij willen heel graag kinderen,maar 10 dagen achter elkaar sex? haha nee dankje.Wij doen het om de dag en dat vind ik voorlopig voldoende.Ik leg al wel een kussen onder mijn kont,want ik hem soms het idee dat er geen enkel zaadje achter blijft :-Maar wel lief dat je meedenkt hoor

amy
@Kusje da's waar ook, jij had die marathon gehad waar ik jaloers op was! Wij doen het alleen rond mijn ovulatie, verder heeft mijn vriend helaas nooit zin (komt door medicijnen).

@Amy wij blijven vast niet als enige zonder :-]! Ik hoop dat ik deze maand nog aan de beurt ben en jij bent volgende maand!

@Dreadje inderdaad, ga jij maar vast met de warming up beginnen hahaha! Een stop op dit topic is misschien wel slim want het is wel gezellig, zo druk, maar als het nog drukker wordt ook onoverzichtelijk denk ik. En voor jou veel werk om bij te houden. (Overigens zijn wij bezig vanaf oktober)

Ik merk nog nada, ik heb alleen last van mijn darmen en ik heb het steeds erg koud maar ik dwing mezelf om dit te zien als iets dat los staat van wel of niet zwanger zijn. Maar ik hoop het zo!!

Groetjes,

Terminator
@Kusje en Sungirl: ONTZETTEND GEFELICITEERD!!!!!

Hoe voelen jullie je nu? En hebben jullie het jullie ouders (of iemand anders) al verteld?

@ Dreadlokje: wat fijn dat je vriend er toch weer voor wil gaan!! Ik ben ook best wel bang, dat dat bij mijn vriend gebeurt (het opeens niet meer willen) maar na jouw verhaal ben ik weer iets minder bang Ennuh...maakt niet uit hoor, dat je nog geen welkom had gezegd! Het is hier ook best wel druk...!

Ik ben al een heel gezondheids-offensief begonnen, veel groente en fruit, niet meer aan de lijn (wel opletten dus), minder cola (das een moeilijke...) en ben 17 dagen geleden gestopt met roken. Voor mij is het zwanger willen worden juist een motivatie om te stoppen met roken. Ik ben dus eens gaan rekenen en als ik nu weer na 30 dagen ongesteld word, ovuleerde ik op de dag dat ik nog met vriendlief heb gevreeen. Dan zou het dus kunnen...Trouwens wel al 2 dagen rare buikpijn (alsof ongesteld) maar dat kan ook komen van het stoppen met roken (darmen doen dan naar...), heel veel plassen en steeds koud. Maar bedenk me maar dat dat waarschijnlijk van heel andere dingen komt! Hmmm...laat ik maar niet teveel hopen, ben van het type d'rop of d'ronder en ben nogal geneigd om me in iets vast te bijten...Liever geen drama's...
@Lode ik heb het ook zo koud en ik heb ook last van mn darmen! Maar inderdaad, we gaan er NIETS van denken!

Jij bent trouwens al de 2e die zegt dat je met cola moet minderen, wat is er zo slecht aan cola tijdens een zwangerschap? Ik heb dat nog nooit gehoord!

Super van je dat je gestopt met roken bent, valt het je erg zwaar of valt het juist mee? Zet em op, het is echt voor het goede doel!

Groetjes,

Terminator
@Terminator: ik weet eigenlijk ook niet precies waarom cola niet goed is...ik geloof dat het en door de cafeine komt en door het koolzuur. Ik geloof dat het gewoon wordt aangeraden om vruchtensapjes te drinken...maar ik zal het wel even voor je nakijken in mijn boek...

Het stoppen met roken valt me best mee, alleen zoals morgen, dan heb ik een gala, dan ben ik wel bang dat ik zwicht...maar ik heb nu gewoon een extra goede reden om niet te zwichten...!
Mijn moeder was aan het koken toen ik kwam vanmorgen en ik zei tegen haar hier heb je een kaartje wou ze die op de koelkast leggen en ik zei nee moet je meteen lezen en zei van huh is toch maar een kerstkaartje en ik lees nou maar dus maakt ze het los en zegt goh wat een mooi kerstkaartje en ik niks zeggen dus ze gaat lezen dringt het eerst nog niet door en toen opeens moest ze huilen en ik ook en zegt wat leuk is het echt waar en een hele dikke knuffel natuurlijk.Toen was mijn broertje aan de buurt (hij woont tijdelijk weer thuis uit met zijn vriendin) Hij lag nog in bed dus ik naar boven hij moest er toch uit want moest toch werken dus ik weakie weakie opstaan heb een kaartje voor je hij ach wat moet ik met een kerst kaartje hahahaha ik heb mijn ogen nog niet eens los ik lees nou maar jhaaa straks over 5 min ik nee nu na veel moeite leest hij hem ik had er op gezet allerliefste oom ik zit nu nog in mamas buik maar als ik er genoeg van heb en eruit kom dan wil ik graag bij komen spelen en slapen kunnen we lekker stoere dingen doen en kan ik ook heel veel snoepjes eten dat vinden papa en mama vast wel goed kusjes mij.Hij o wat leuk en moest ook huilen zo lief en ik natuurlijk ook weer.Aan meer hebben we het nog niet verteld we moeten nog schoonmoeders bellen dan kunnen de broertjes van mijn vriend ook heel trots zijn die zijn 13 een 11 dus ze worden heel jong oom.

Ik zit elke x wel goed te kijken als ik op w.c zit of ik nog niet ongi ben hahaha zal het nog wel ff houden denk ik het besef is er nog niet helemaal.Ik voel ook bijna niks ja zere borsten en af toe wat krampjes in mijn buik maar verder.

@dread ik was die dat zei van een stop.

@amy ik dacht ook ze zeggen toch dat 1 op de zoveel vrouwen moeite heeft met zwanger raken en ik dacht we schrijven hier wel met 20 meiden en ik hoop toch zo dat het hier bij iedereen van zelf gaat en dat we allemaal gezonde kids krijgen.

Heeft er iemand ook stiekum een voorkeur van een jongen of een meisje.

Als ik mocht kiezen zou ik heel graag een meisje willen.

Zwangere dames hebben jullie ook zoveel last van afscheiding?
Ik ga ledenstop aanvragen bij Angel. Ga er dus vanuit dat iedereen het hier wel mee eens is... hahahaha!

_Sungirl_, wat bijzonder hè om het je familie te vertellen. Oh, ik zou ook in huilen uitbarsten hoor! Hahaha!
Wat een lief verhaal sungirl, en wat schattig dat iedereen meost huilen!!. Wij hebben met de test in ons hand meteen de hele familie gebeld. Iedereen is echt door het dolle heen! vervolgens zijn ze ook allemaal met elkaar aan het bellen geslagen.

Gisteren kwam mijn schoonzus met jip en janneke champagne aanzetten haha!

Zat gisteren wel even in de stress. At op mijn werk een stoommaaltijd met kip, bleken niet alle stukjes gaar te zijn. Meteen alles weggepleurd maar had al wel wat kip op, dat volgens mij wel gaar was, maar weet dus niet zeker. Dus raakte helemaal in paniek vanwege die listerie bacterie, dus ik meteen opzoeken, blijken er per jaar maar 80 gevallen te zijn. En heb geen diaree of wat dus kan weer opgelucht ademhalen haha. Maar dacht meteen: begint het zorgen maken nu al????? Check ook nog vaak of ik toch niet ongesteld ben hoor! Maar mijn borsten zijn ook nog steeds opgezwollen en pijnlijk en heb last van onrustige benen. Hoe meer seintjes hoe beter!! (geen last van meer afscheiding sun girl)

@Amy: het was op een gegeven moment ook echt niet leuk meer hoor tijdens onze marathon, maar het was voor een goed doel zeiden we maar tegen elkaar!

@terminator: wat balen dat je vriend niet zo veel wil door medicijnen, goed uitkienen dan idd.

@lode en terminator: hoop het wel echt voor jullie!!! sommige vrouwen voelen ook helemaal niets hoor!

Ben vandaag heerlijk een dagje vrij, mijn moeder en mijn zus komen zo die willen meteen met me naar prenatal haha

Fijne dag allemaal.

Liefs kusje
Zo, vraag bij Angel ingediend en heb het ook boven het schema gezet. We zijn ondertussen al met 21 meiden hier!! Gezellig!!
Lady en Terminator, jullie NOD komt eraan... spannend hoor! Ik duim heel hard voor jullie!!
He dames,

allereerst Sungirl en kusje gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! wat heerlijk dat jullie nu ook zwanger zijn.

@ dreadlokje, wat goed dat je veel met je vriend hebt gepraat en dat jullie er nu uit zijn dat jullie er echt voor willen gaan. Dat is vast wel een hele opluchting...

@ Lode misschien een beetje laat maar ook welkom hier

Bij mij gaat de zwangerschap nog altijd goed (tenminste voor zover ik weet ). Ik wil het nu ook echt aan iedereen vertellen, maar helaas heeft mijn vriend er nog altijd moeite mee (hij is bang dat het dan verkeerd gaat). Ik heb het vandaag pas aan mijn vader verteld en mijn broertje en zusje weten nog van niets. Ik hoop het ze aankomende zaterdag te mogen vertellen (nouja ik doe het denk ik gewoon ). Ik voel me nog altijd niet helemaal lekker, ik ben heel veel moe en vooral 's avonds ook erg misselijk (wat nou ochtendziekte). Maar gisteravond had ik eindelijk weer eens een goede avond en dat hebben vriendlief en ik meteen gevierd

Morgenmiddag mag ik voor het eerst naar de verloskundige voor een intakegesprek. Dus nog geen echo helaas, maar dat zal vast ook niet al te lang meer duren.

Ik ben nog niet met positiekleding bezig geweest. Ik ben tot nu toe alleen nog maar afgevallen, dus ik heb het ook nog niet nodig, hihi. Ik moet dus nog maar eens gaan rondkijken wat er allemaal mogelijk is en wat het allemaal kost.

@ Lady en terminator, jullie NOD komt er ook al weer snel aan. Denken jullie al iets te voelen?

Liefs Megs
Hallo allemaal,

Ik kom er achter dat ik een paar dagen gemist heb.

Ik kijk elke dag maar zag geen nieuwe berichten en nu ineens een heleboel, dus had weer heel wat om bij te lezen.

@ Kusje van harte gefeliciteerd!!!

En nu maar hopen dat alles goed gaat en dat je je goed blijft voelen.

@ dreadlokje Wat fijn dat je vriend er nu wel helemaal voor wil gaan.

Wil jij mijn nod op 6 januari zetten?

@sungirl, leuk hoor al die reacties van je familie, volgens mij zou ik het ook niet voor me kunnen houden!

@ meggie, vervelend zeg dat je 's avonds zo misselijk bent, hopelijk gaat het snel weer over!!

Spannend naar de verloskundige ben heel benieuwd wat ze allemaal vertellen.

Ik heb ook stiekem een voorkeur voor een meisje...

Maar als het een jongen zou zijn ben ik net zo blij hoor!

Ik zou het wel graag willen weten, jullie dan???

Verder hier alles rustig, nog steeds ongesteld dus over een paar dagen gaan we weer los...

Ik denk dat ik de methode van kusje maar eens moet gaan uitproberen

Liefs Tijn
Voorkeur voor jongen of meisje heb ik niet, vind het allebei even leuk! Mijn vriend heeft wel een voorkeur voor een jongen.
Kaatje, jij hebt toch pas je temperatuur bijgehouden? Nu kwam ik daar meer info over tegen, hier de link: http://9maand.com/vruchtbaar/cyclus/btemp.php

Hopenlijk heb je er nog wat aan. Ook kun je op die site een cycleskaart voor curve downloaden.

Groetjes Dreadlokje
Zo je kijkt even niet op het forum en meteen weer een pagina er bij geschreven en 2 zwangeren in the house! Kei goed. Ik was begonnen met terug te lezen, maar geef het nu even op, ben té moe.

@sungirl en kusje, van harte dames, fijn dat jullie nu ook een smiley achter jullie namen hebben. Hopelijk volgen er snel meer!

@sungirl, leuk he, om je familie met goed nieuws te verrassen, je hebt het leuk gedaan zo met dat tasje en de kaartjes.

@dread, wat fijn te lezen dat je vriend er toch voor wil gaan.

@terminator, mijn afscheiding was wel draderig tijdens mijn eisprong. Maar hoe het daarna was weet ik niet meer, ook niet echt op gelet eigenlijk. áls je zwanger bent kan de zuurgraad van je vagina veranderen door al die hormonen en dan krijg je ook een ander soort afscheiding én helaas ook meer kans op vaginale ontstekingen.

Enne, dames, dat slipgluuren blijft, helaas. Ik heb al een paar dagen bloed bij mijn afscheiding en voel me ook niet meer misselijk, gelukkig nog wel zere borsten (gek he, dat je dan ineens blij kunt zijn met je kwaaltjes). Bij mij is het nu ook potgluuren geworden om te kijken of ik niet iets uit geplast heb, maar denk dat ik dat toch wel zou voelen, toch??

Groetjes Tommie
Ja is echt leuk om het aan familie te vertellen vandaag heb ik het aan mijn beste vriendin verteld maar ze dacht het al omdat mijn borsten zo mooi rond zijn.Ze was eerst niet thuis en haar schoonmams paste op haar zoontje en moest dus ff wachten totdat ze er weer was en dat haar schoonmams weg ging.Ik heb gelijk buikbanden van haar meegekregen vond ik wel lief van haar.Hun hebben een huis gekocht bij ons in de straat en mijn vriend was gister daar ff geweest en ze vonden dat hij heel raar deed mijn vriendin vroeg of hij nog nieuws had en mijn vriend nee en toen was hij weer weggegaan en toen hadden hun tegen elkaar gezegd goh hij deed wel heel erg raar hahahahaha dus ik zei dat tegen hem toenstraks ja zei hij ik had er echt moeite mee om het niet te vertellen.Ik had nog zoiets we wachten nog ff en hij zei nee je verteld het maar ik kan mijn kop tegen hun niet houden.
@Sungirl echt schattig, hoe je het aan je moeder en broertje vertelt hebt, en hoe ze reageerden! Lijkt mij ook zo leuk, het vertellen! En ik weet zeker dat ik niet 3 maanden mn kop kan houden! (Ja tegen mn baas misschien!)

@Tommie wat vervelend joh, dat je bloed bij je afscheiding hebt! Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen om maakt, het moet natuurlijk wel allemaal ff blijven zitten! Als het onverhoopt mis zou gaan dan zou je echt wel iets meer moeten merken dan wat bloed bij je afscheiding, dan zou je gewoon ongesteld worden of in ieder geval een wat groter bloedstolsel moeten verliezen.

Ik ga ervan uit dat je afscheiding tijdens die dagen na je eisprong niet opvallend anders is, anders zou het jou en de andere zwangeren zeker opgevallen zijn. We zijn allemaal zo alert op wat we merken en voelen dus dat moet haast wel

@Dreadje bedankt vast voor het duimen, ik hoop echt dat het helpt!! Mijn vriend heeft ook een voorkeur voor een jongen, mij maakt het eigenlijk niet uit maar we willen als het lukt graag 2 kindjes en als ik het dan voor het zeggen zou hebben dan zou ik 2 jongetjes leuker vinden dan 2 meisjes. Maar uiteindelijk is gezondheid natuurlijk het enige dat echt belangrijk is.

@Meggie inderdaad, die ochtendmisselijkheid is een fabeltje, je kunt net zo goed 's avonds, de hele dag, of de hele dag en de hele nacht misselijk zijn!

Vooralsnog voel ik niks, nou ja wel wat maar ik weet niet of ik dat moet koppelen aan wel of geen zwangerschap. Ik heb last van mn darmen (veel gerommel en last van stoelgang, wat ik anders eigenlijk nooit heb) en ik heb het steeds erg koud. Verder eigenlijk niet tot nu toe dus ik probeer er maar niks van te denken. Maar ik hoop het natuurlijk enorm!!

Liefs, Terminator
Terminator, ik blijf duimen hoor!! Ik hoop het echt héél hard voor jullie!! En voor Lady uiteraard ook!!
Jeetje man... wat een hoop info weer. Ik raak nu al de draad kwijt. Goed dat je een ledenstop hebt aangevraagd Dread. Ook super dat je vriend weer `bij gedraaid´ is (of had ik dat al gezegd, ik weet het echt niet meer).

Ik weet ook niet meer zeker of ik Kusje al heb gefeliciteerd dus bij deze meid: VAN HARTE!!!!

Tjee wat gaat het hard hier. Ik begin er bijna spijt van te krijgen dat ik even een time-out heb ingesteld tot begin 2008. Anders was ik nu misschien ook wel aangestoken met het ´zwangerschapsvirus´! Ik hoop stiekem zwanger terug te komen van vakantie, in februari. Dan zit al een aantal dames bijna op de helft, kun je nagaan! En Sari is dan al helemaal ver!

Echt onwijs leuk.

Lode en Terminator, jullie de volgenden?

Tommie, niet te veel zorgen maken hoor! Bij het innestelen kan ook een bloedvaatje springen. En jij Meggie... afgevallen in plaats van aankomen?! Moet ik dan toch maar mijn Sonja Bakker regime inruilen voor een zwangerschap? Hahaha! Gaaf dat je morgen naar de verloskundige kan. Lijkt me superspannend.

Sungirl, leuk dat de reacties zo positief zijn. Lijkt me één van de leukste dingen, het tegen de mensen om je heen vertellen!

Over voorkeuren, mijn lief heeft stiekem wel een lichte voorkeur voor een dochter. Hij is bang dat als hij een zoon krijgt, dat hij dubbel en dwars terugkrijgt wat hij zijn ouders vroeger met zijn rottigheid heeft aangedaan hahaha! Maar mij zou het echt niets uitmaken.

Overige dames (kan toch moeilijk bij iedere posting op 20 anderen reageren!): Alles goed dames?

liefs

winterdip
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
@ terminator, bij mij was mijn afscheiding toen ik zwanger werd toch wel anders. Normaal heb ik er eigenlijk nauwelijks last van, behalve dus die opvallende rond de eisprong. Maar in de aanloop naar mijn NOD had ik de week van te voren toch de hele tijd afscheiding en daarna ook nog. Dus misschien is extra afscheiding toch wel een hint.

@tommie, ik ben de laatste dagen ook minder misselijk (ik heb al 2 dagen niet gekotst ), maar heb geen rode afscheiding. We lopen ongeveer gelijk op dus dat je minder misselijk bent hoeft helemaal niet iets negatiefs te betekenen. We beginnen misschien gewoon eindelijk aan die hormoontjes te wennen. Ik hoop het

@winterdip ik denk dat zwangerschap niet echt goed is voor je lijn dus Sonja Bakker is denk ik toch een beter alternatief. Ook al is mijn afvallen ook wel op de sonja bakker manier: minder eten (want misselijk). Maar mijn misselijkheid is bijna over, dus het aankomen zal binnenkort wel gaan beginnen.

Ik mag aankomende zaterdag eindelijk aan mijn zusje en broertje vertellen dat ik zwanger ben. Ik ben dus helemaal blij. nu nog even proberen om een leuke manier te bedenken. Mijn vader was gisteren na het goede nieuws al met zijn vrouw uit eten gegaan. Dus die was er ook blij mee

Ik heb zelf niet echt een voorkeur voor een jongetje of meisje. Vriendlief heeft het idee dat het een meisje gaat worden (maar dat dacht hij al voordat ik zwanger was ). Ik wil het wel heel graag weten. Gisteren hebben we het voorzichtig voor het eerst over namen gehad en we hebben nu al een meisjesnaam die we allebei leuk vinden

Vanmiddag mag ik naar de verloskundige. Ik vind het wel heel spannend. Hopelijk kan ik voor vrij snel een echo afpreken want ik ben heel erg benieuwd naar de kleine.
maki en janneke zijn jullie er nog ?

@meggie wel spannend ik zal volgende week of die week erop eens bellen naar de verloskundige

lady en terminator spannend.

Ik mag binnenkort wel gaan shoppen voor nieuwe b.h's ik wist dat ze gingen groeien maar zo snel pfff wordt nog wat heb nu cup d en wat zal het over een paar maandjes wel niet zijn.
@ Meggie, ik heb dat ook vaker gehoord, dat je meer afscheiding hebt als je zwanger bent en dat dat al snel kan beginnen. Alhoewel het dus niet bij de eerste symptomen staat als je die online testjes bekijkt of de lijstjes op de sites van de verloskundigen. Ik maak me een beetje zorgen dat ik nog niks merk, behalve dan die darmen maar ik betwijfel echt of dat er wel mee te maken heeft. Ik zit zo vaak aan mn borsten te voelen dat ze volgens mij alleen daardoor al zeer gaan doen hahaha! Ik moet zeggen dat ik nooit veel last van PMS heb, mijn borsten merk ik weinig of niks aan, ik heb alleen altijd buikpijn en rugpijn als ik ongesteld ben, en een paar uur daarvoor begint dat dan. En ik ben jankeriger. Maar vooralsnog merk ik niks en daar baal ik van. Ik wil zo graag dat ik voel dat ik zwanger ben, dat ik lekker van een goede A/kleine B cup naar een vette C cup ga, dat ik steeds moet plassen en voor mij part kotsen, als ik maar wat merk! Volgens mij is er ook een zwangere op dit forum die ook niets merkte en zich totaal niet anders voelde in het begin, toch? Dus misschien komt het dan toch nog goed...

Ik ga uit van maandag de 17e als mijn NOD, omdat ik pas heel laat (dag 17) mijn ovulatie had.

@Meggie hoe was het vanmiddag bij de verloskundige? Wanneer mag je voor de echo?

@Dreadje lief van je dat je voor me blijft duimen, ik duim me ook te pletter!

Liefs,

Terminator
Hey allemaal!

Zo te lezen gaat het goed met alle zwangeren en zwangeren-to-be. Bij mij gaat het ff wat minder, ben heel erg moe, ook de hele dag door heel koud (met dikke trui aan en op de verwarming zit ik nog steeds te bibberen) en heb steeds weer buikpijn. Denk dat er een griepje aan zit te komen.. . Ik ga dus maar eens even lekker in mijn bedje kruipen. Gelukkig morgen weekend!!

@tommie: hoe gaat het nu met je? Heb je nog steeds last van wat bloed? Hopelijk maak je je niet al te veel zorgen!
@ sungirl ik had de dag nadat ik de positieve test had al meteen een afspraak gemaakt bij de verloskundige, daar hoef je niet mee te wachten hoor. Het kan alleen wel lang duren voordat ze die intake eindelijk doen. Mijn vlos doet het al met 8 weken maar sommigen ook pas later.

@terminator, op de uitscheiding na had ik zelf aan niets gemerkt dat ik zwanger was hoor. ik had gewoon een aantal dagen voor mijn NOD een huilbui en een paar dagen van te voren zere borsten en de dag zelf krampjes (net als altijd als ik ongesteld moet worden), alleen deze keer werd ik dus niet ongesteld....

De intake bij de verloskundige ging goed. Het was een aardige vrouw. Ze heeft me niet veel nieuws verteld, maar ik heb nog wel een folder over prenatale screening meegekregen (naast een hoop leuke tijdschriften), dus we gaan nog even iets langer nadenken over of we de nekplooimeting willen laten doen. Waarschijnlijk wel, maar iets bedenktijd kan ook geen kwaad. Verder heb ik nu een afspraak voor mijn eerste echo, 24 december al daar ben ik erg blij mee. Wel spannend hoor, dat komt nu al aardig dichtbij.

welterusten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven