Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Sterre, dank je wel! Mini is 14 maanden. Op het kdv krijgt ze geen mm meer, maar wel thee, water of koemelk of verdunde yoghurt. Minimale hoeveelheden, thuis drinkt ze ook matig andere vloeistoffen dan mm.

Wat betreft het kolven. Die tsr en jouw onrust staan niet los van elkaar. Je zit te haasten en tevergeefs op de tsr te wachten schrijf je. Zodra je niet meer haast gaat het beter. Ik heb ook wel eens met haast in mijn lijf zitten kolven, echt weinig zinvol. Zodra ik mijn haast losliet kwam er melk. Het niet voelen van een tsr terwijl je dochtertje bij jou drinkt wil niet zeggen dat je er geen hebt. Volgens mij komt er een tijd waarop je de tsr niet meer (zo goed) voelt. Ik voel al maanden geen tsr meer, maar er is melk zat. Zodra mini even loslaat druipt de melk haar mondje uit, al heel snel nadat ze aanhapt en dan heb ik niet gevoeld dat er iets is toegeschoten.
Smollie, gefeliciteerd!!!

Kopje thee bij het kolven doet hier wonderen. En ik heb op mijn werk een soort ritueel voor het kolven: deur op slot, rustig handen wassen, spullen pakken en klaar zetten (niet gehaast maar heel zorgvuldig), kopje thee binnen handbereik. Rustig gaan zitten (gelukkig staat er een lekkere stoel), slokje thee en dan beginnen. Tijdens het kolven tijdschrift lezen om het werk echt te vergeten. Al met al doe ik langer over alles klaar zetten en na afloop schoonmaken en opbergen dan over het kolven zelf. Succes!
Even een up/date...

heb haar gisternacht en afgelopen nacht bijme laten liggen. gister nacht kwam ze om 24.00 uur, heb haar een voeding gegeven en pas om 4 uur kwam ze weer. Ze lag lekker naast me heel gezellig en fijn. Dus afgelopen nacht weer goede hoop...jaja....24.00 2.00 4.00 6.00 7.30 hahahaha wat een verschil met de nacht ervoor!! maar goed het was wel heel fijn dat ze bij me lag. Gewoon mn shirt omhoog aanleggen en verder slapen. Dus dat hou ik er lekker in.

Het geeft me wel rust dat ik niet steeds mn bed uithoef en vanochtend zijn we lekker langer blijven liggen. Mn man brengt me altijd een ontbijtje op bed...de lieve schat! gezellig de krant erbij en zo heerlijk tot een uur of 9 in bed gelegen met zn allen!

Ze gaat dus wel in haar eigen bedje als ze ´s avonds op bed gaat maar als ze komt voor een voeding laat ik haar liggen. Ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om het zo te doen. Voelt veel relaxter!!
Groot gelijk, Triball! Als iedereen er blijer van wordt, is er toch geen reden om het niet te doen? Ik denk er wel eens over, omdat ik slecht weer inslaap als ik eruit ben geweest (en jouw tijden komen overeen met de mijne vannacht ), maar ik ben nog steeds een beetje raar 's nachts, dus ik durf meisje niet zo goed naast ons te leggen. Vertrouw mezelf niet, droom veel, slaapwandel, enz....

Wat goed Lou, dat je zo relaxt kan kolven. Ik heb helaas heel korte pauzes en vaste werktijden (onderwijs) dus ik moet het van een pauze of tussenuur hebben en kan dan niet echt rustig aan doen.
Sterre, ik zal aan je denken vannacht...gedeelde smart is halve smart..hihihihi

Kan me voorstellen dat je het eng vindt om de kleine bij je in bed te nemen als je zo onrustig bent 's nachts.

Hoe oud is jou meisje?
sterre misschien kun je een Co- sleeper overwegen.

dan ligt je kindje toch in t eigen bedje, en heb je ook de voordelen van het samen slapen.

klik !
smollie, gefeliciteerd met je zwangerschap!
Dank voor de tip, Yamuna, heb ik wel eens overwogen, maar het zou niet passen. Meestal gaat het wel aardig hoor, dus ach, het is gewoon niet anders. Soms stamp ik heel chagrijnig uit bed, maar meestal vind ik het niet zo erg. Accepteren deed wonderen bij mij. Toen ik nog vaak borstontstekingen had en dus hoge koorts was het 's nachts voeden heel wat ellendiger, dus ik ben allang al blij.

Triball, mijn dochter is nu 7 maanden. Krijg best veel opmerkingen op het feit dat ze nog niet doorslaapt. Tja, ik ben 's nachts dus ook niet altijd even blij, maar als je bedenkt dat het arme kind vanaf 19.00 braaf ligt te tukken, is het natuurlijk niet zo gek dat ze nog eens eten wil en ergens tussen 5 en 6 weer klaarwakker is. Dat noem ik eigenlijk ook doorslapen!
sterre er word vaak gevraagd "en ? slaapt ze al door? " waardoor je bijna zal denken dat het volstrekt normaal is als kindjes na 3 maanden doorslapen.

maar nachtvoedingen zijn heel normaal.

Acceptatie en berusting in de situatie is idd het toverwoord.

helaas komt bij mij acceptatie en berusting pas na een opstapeling van frustratie, onzekerheid, nog meer frustratie, boosheid... en op t moment dat ik bijna stampvoetend zou schreeuwen "ik doet ut niet meer !" dan pas komt er berusting en acceptatie .... go with the flow ...
Ik heb ook een vraagje...

Mijn zoontje is nu drie maanden. De borstvoeding liep tot nu toe heel goed, maar sinds dit weekend weigert hij plotseling de borst. Geen idee waarom, eigenlijk. Hij is niet ziek en heeft geen spruw o.i.d.

Ik heb al met een lactatiekundige gesproken en het enige dat ik volgens haar echt kan doen, is blijven aanleggen en blijven kolven voor de productie. Heeft een van jullie misschien de gouden tip? Het zou zo zonde zijn als het zo plotseling op zou houden!

Alvast bedankt voor jullie reactie .
Weinig tips. Hier duurt het soms ook een kwartier voor hij hem pakt en soms lukt het in eens beter met de andere tepel. Maar hóe weigert hij dan? Gaat hij boos doen? Er zijn hier vast meiden met tips. Komt goed!
Vibeke: geen tips, maar ook die ervaring. Mijn dochter heeft rond die leeftijd ook eens een weekend lang de borst geweigerd. Aan het eind van het weekend wilde ze dan wel rechts nemen, maar links niet. En maandag dronk ze weer gewoon. Geen idee wat er was, maar het kwam goed. Heb wel veel aangelegd (althans geprobeerd, want ze hapte niet), samen gedoucht, lekker op bed gehangen enzo.
quote:Yamuna schreef op 04 oktober 2009 @ 10:51:

Acceptatie en berusting in de situatie is idd het toverwoord.

helaas komt bij mij acceptatie en berusting pas na een opstapeling van frustratie, onzekerheid, nog meer frustratie, boosheid... en op t moment dat ik bijna stampvoetend zou schreeuwen "ik doet ut niet meer !" dan pas komt er berusting en acceptatie .... go with the flow ... Tja, als je met rode ogen van de slaap op je werk verschijnt, vraag je je weleens af wat je precies dacht toen je eraan begon . Maar dan overvalt die acceptatie je vrij snel en denk je: ach, wat heerlijk!
Aruba: ja, hij gaat inderdaad boos doen. Beweegt druk. Hapt eigenlijk niet. Tja, zo krijgt hij natuurlijk weinig binnen.

Sterre: fijn om te horen dat ik niet de enige ben! Hopelijk komt het net als bij jou weer goed .
anoniem_52406 wijzigde dit bericht op 04-10-2009 12:40
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Vibeke, zit zijn neusje dicht door verkoudheidje oid?

misschien een nieuw doucheprodukt/deo oid wat jij gebruikt?

misschien tandjes onderweg?

tipje; probeer hem eens slapend aan te leggen.
Yamuna, hij is niet verkouden, maar slapend aanleggen is wel een goed idee. Zal het straks eens proberen!
Vibeke,

mijn dochter doet dat heel soms ook. Wat ik dan doe geef dr even de speen om te sabbelen en dan gauw mn borst of ik maar een beetje flesvoeding en als ze dan lekker drinkt doe ik gauw mn borst erin...werkt wel....

Succes!
Moet je misschien ongesteld worden? Dat merk je pas later natuurlijk, maar je melk kan dan anders smaken wat borstweigeren kan veroorzaken.

Verder veel bloot bij elkaar liggen, in bad, in bed, lekker knuffelen zonder druk. Huidcontact werkt bevorderend. En je geeft hiermee ongedwongen de kans om weer belangstelling te krijgen voor de borst.

Oh, die eeuwige vraag naar het doorslapen. Het lijkt wel alsof elke willekeurige vage kennis het wil weten, en blijkbaar is het de belangrijkste mijlpaal in een babyleven
Hmmm, ongesteld worden... Mag nog wel even wegblijven...

Bedankt voor jullie tips. Zal ze de komende dagen uitproberen en hopelijk krijgt hij weer interesse in de borst!
Ik zei laatst bij de overdracht op het kdv dat Mini een onrustige nacht had gehad. Dat de leidster dat ze 1 keer wakker was geworden.
hahahaha een keer wakker geworden ..een onrustige nacht ...

nou yammini is soms ook maar één keer wakker geworden en is het een onrustige nacht (van half twee tot half zes wakker )
Hier is 1 x wakker echt een topnacht! Maar goed, Mini doet gelukkig geen Yammini... Pfoe, dat zijn inderdaad loodzware nachten.
drie en halve week elke nacht twee tot vier uur wakker

maar t gaat nu al vier nachten goed !

twee nachtvoedingen maar geen gesodemieter daarna.. gewoon weer gaan slapen
Sterre: ik heb bij mijn zoontje ook gehad dat de TSR ineens moeilijker kwam, van het ene op het andere moment. Bij mij hielp het om even een paar keer diep adem te halen om echt even tot rust te komen. Verder kan ik een toeschietreflex goed opwekken door met een vlakke hand rondjes te draaien over mijn andere tepel.
Vibeke: zoontje heeft dit ook gehad toen hij een maand of 4 was. Ik deed vaak even de speen in zijn mond en die paktte hij dan op den duur wel en dan legde ik hem over aan de borst. Oorzaak nooit gevonden overigens, maar na een paar keer deed hij het gewoon weer als vanouds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven