Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hoop trouwens dat er bij jou gewoon iets aan te doen is, btw. Heb nog nooit van dat hele syndroom gehoord!
Hey Roque!

Serieus, ook Beer? En ik twijfelde nog steeds over een andere nick he. Zal ik overstappen?

5 september is hij geboren. Ik hoop dat ik met de nick en de afnemende pijn is jouw voetsporen treedt
Dat hoop ik ook voor jou! En twee beren, da's toch berengezellig
Beer heet nu Saba. Speciaal voor jou!
had niet gehoeven hoor. Maar wel een mooie nick
Ideaal dit topic! Heb tijdens mijn zwangerschap af en toe meegelezen, maar heb - vanwege de hoeveelheid - niet alles gelezen, dus misschien is mijn vraag al een keer gesteld.

Ik heb een dochter van bijna zes weken. Borstvoeding loopt goed. Vlak na de geboorte hebben we wat opstartproblemen gehad en is ze teveel afgevallen, maar nu gaat het goed. Ik voed op verzoek, maar probeer er wel op te letten dat er minstens twee uur tussen de voedingen zit. Sinds ongeveer een week vraagt ze ook minder vaak om een voeding (ongeveer 6 tot 8 keer per dag, daarvoor was het 8 tot 10 keer). Sinds kort gebruiken we ook een fopspeentje bij haar. Heel eerlijk gezegd de eerste paar keren om een voeding uit te stellen. Ik voed altijd liggend op bed en als er kraamvisite was, gebruikten we het speentje soms om de voeding een kwartiertje uit te stellen (kon ik langer bij het bezoek blijven en kon het bezoek onze dochter langer zien). Nu geven we het speentje ook wel eens als ze verdrietig is en niet stil te krijgen is. Ik denk dan dat ze geen honger heeft, omdat ze ook blij is met de speen direct na een voeding en dat ze dus gewoon zuigbehoefte heeft. Op een gegeven moment is ze ook niet meer tevreden te stellen met de speen, dus ik ga ervan uit dat ze op dat moment wel echt honger heeft. Maar ik twijfel dus of ik dat goed zie, of dat ik haar gewoon als ze honger heeft afpoeier met de fopspeen. Wat denken jullie? Overigens realiseer ik me dat ze rond de zes weken regeldagen kan hebben en ben ik nu dus alerter op hongersignalen.

Nog een tweede vraag: ons meisje spuugt vrij veel en lijkt nu last te krijgen van krampjes. Ik twijfel wel eens of ik haar dan wel snel na een voeding weer moet aanleggen: dan krijgt ze weer eten binnen, waardoor ze weer last kan krijgen van krampjes en / of dat spugen, wat ik dan weer zielig vind. Ik weet alleen niet wat erger is voor zo'n kleintje: honger of krampjes en / of spugen?
Hoi Isa, ik zou terughoudend zijn met het speentje. Als ze verdrietig is, is het helemaal niet erg als ze haar zuigbehoefte bij jou kan stillen, want ze wil dan het liefste bij haar mama zijn (en aan mama sabbelen ). Borstvoeding is niet alleen voeding he, het is ook troostend.

Het lastige van een speen is dat je de eerste hongersignalen mist, en soms kan het dan nog best even duren voor een baby dan niet meer tevreden is met de speen. Ik heb zelf vanaf 6 weken ook een speentje gebruikt, maar alleen voor als ik de zuigbehoefte niet meer aankon met mijn (op dat moment) zere tepels. Toen ik merkte dat ik het te gemakkelijk ging gebruiken hebben we het gebruik weer teruggeschroeft naar alleen voor het slapen gaan.

Wat betreft het minstens twee uur tussen een voeding houden, realiseer je dat regeldagen niet alleen bij 6 weken voor hoeven te komen. Ze kunnen ook bij 4 weken, 8 weken, nou ja, op elk moment voorkomen. Als je baby iets onder de leden heeft zal ze ook vaak om een voeding vragen om veel antistoffen binnen te krijgen. Je kunt het best een beetje met beleid doen, het voeden op verzoek, maar het is wel belangrijk om er flexibel mee om te gaan.

Dat van de krampjes vond ik ook heel lastig. Op zich krijgt ze, als ze net gedronken heeft, relatief vette melk binnen, die kalmerend werkt op het darmstelsel. Het zuigen is ook pijnstillend voor de krampjes. Spugen zou op zich niet heel vervelend moeten zijn voor een baby (tenzij er sprake is van reflux in de medische zin). Krampjes en honger zijn wel pijnlijk, honger voelt aan als pijn voor een baby, zegt men. Ik denk dat het vooral een beetje op gevoel varen is hierbij.
Wen, dank voor je reactie, hier kan ik mee vooruit. Ben gelijk heel de ochtend aan het voeden geweest.. Fijn om te weten dat ik bij krampjes ook gewoon kan voeden / troost kan bieden met mijn borst zonder dat ze daar nog meer pijn van krijgt. Speentje zal ik dus inderdaad terughoudend mee om moeten gaan, was ik al wel een beetje bang voor. Ga mijn gevoel maar weer inschakelen. Ik vind het altijd een beetje lastig om daar op te vertrouwen, maar heb wel gemerkt dat het met zo'n kleintje niet anders kan. Ze trekt zich weinig aan van hoe ze zich volgens de boekjes moet gedragen.
quote:Isa schreef op 30 september 2009 @ 13:14:

Ze trekt zich weinig aan van hoe ze zich volgens de boekjes moet gedragen.

Als baby's zich volgens de boekjes zouden gedragen zouden er niet zo veel boekjes nodig zijn.

Gewoon je gevoel volgen. En als je toch twijfelt haal er dan een expert bij, in dit geval een lactatiekundige.
Watertje gekolfde melk idd dezelfde dag geven en niet 4 dagen later

Huisarts had niet alleen een miskleun met het niet zien van de spruw met heeft ook Bojan met keel- oor- en longontsteking naar huis gestuurd. Lekker dan. Maar inmiddels gaat het gelukkig al weer beter met hem en probeer ik hem weer aan de borst e krijgen. Hij heeft nu meer dan een week niet uit mijn borst gedronken. Hij heeft moeite met aanzuigen en ik merk ook dat mijn tsr op zich laat wachten. Ik weet niet of hij nu moeite heeft met aanzuigen omdat hij lui geworden is of omdat het hem nog zeer doet. Vanochtend ging het gelukkig goed (als in hij heeft volgens mij lekker liggen drinken, borst was slap na het drinken).

Yamuna, ik zag je interview in de Viva. Wat een leuke foto en wat een mooie dochter heb je!

Smollie, las ik nu ergens goed nieuws voor jou?

Groetjes Frans
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Hallo,

Ik post deze vraag voor mn vriendin omdat ze vanuit werk niet kan internetten, ze zal dus gaan reageren onder haar eigen naam.

Mijn dochter van 4 maand komt iedere nacht voor borstvoeding, soms wel om de 2 uur.

We geven haar weleens om 23.00 uur een papfles maar ook dit helpt haar niet om door te slapen.

Op zich vind ik het niet erg om 's nachts te voeden maar het begint me nu een beetje op te breken omdat

ik ook weer aan het werk ben.

Meestal ga ik naar haar toe als ik haar hoor en geef ik een speentje, dit doe ik 2x als ik haar dan

voor de 3de keer hoor neem ik haar mee naar mijn bed en krijgt ze een voeding.

Daarna leg ik haar terug in dr eigen bedje en slaapt ze ook zo weer in...tot de volgende 2 of 3 uur later...

Mijn man geeft haar wel de fles zodat ik kan slapen...maar zodra ik haar hoor (nog net eens huilen) ben ik klaarwakker

Heeft iemand nog een goed advies voor mij? Het begint me nl een beetje lichamelijk op te breken...

Groetjes
Tis hier echt rustig vandaag.
Vriendin van Zaartje:

Ten eerste: het is heel normaal dat je dochter niet doorslaapt. Niet om je hoop de grond in te boren, maar de meeste kinderen slapen zeker het eerste half jaar niet door, en veel kinderen het hele eerste jaar ook nog niet. Ik hoor ook vaak dat het 's avonds geven van extra voeding daar ook niet bij helpt (overigens is je dochter met 4 maanden eigenlijk ook nog wel te jong voor pap, beter kun je daarmee wachten tot ze 6 maanden is, zeker als het toch niet helpt). Ik heb het ook wel eens geprobeerd hoor, zo'n papfles, om één keer lekker te kunnen slapen. Hielp niets. Een kind gaat pas doorslapen als het daar zelf klaar voor is (tenzij je methodes als laten huilen gebruikt, maar zo te lezen doe je dat niet, en dat vind ik persoonlijk de kindvriendelijke keuze).

Het enige advies dat ik je kan geven is: probeer het te accepteren, leg haar aan 's nachts en kijk vooral niet op de klok en hou ook niet bij hoe vaak ze gedronken heeft. Dat maakt het minder zwaar. Mijn dochter is nu 8,5 maand en heeft misschien twee keer een nacht doorgeslapen, vaak kwam ze één keer, de laatste anderhalve maand weer twee keer of vaker. Wij hebben haar bedje nu (weer) naast ons eigen bed gezet, scheelt een hoop lopen door de nachtelijke kou. En als ze, zoals vannacht, een rotnacht heeft (tandje doorgekomen) leggen we haar op een veilige manier tussen ons in. Ze wil drinken, ik schuif mijn shirt omhoog, ze legt zichzelf aan en ik pit weer verder. Minimale inspanning, maximale hoeveelheid slaap. Je moet misschien even over de drempel heen die veel mensen hebben tegen het bij je in bed nemen van je kind, maar voor mij weegt mijn slaap dan toch echt even zwaarder dan de omgeving die zegt dat ze nooit meer haar eigen bed in wil (wat ze nog steeds wel wil overigens, en ook overdag doet).
Oh Frans, fraai dan, zo'n huisarts. Misschien tijd voor een andere? Fijn dat het nu beter gaat met Bojan.
Hoi,

ik ben de vriendin van...

laten huilen is voor ons absoluut geen optie, dus ik leg haar ook gewoon aan hoor als ze honger heeft.

De eerste 4 week heeft ze bij ons gelegen toen is ze naar dr eigen bed gegaan. Ik zit er nu idd aan te denken om dr bij me te laten liggen als ze 's nachts honger heeft. Haar bed staat 2 meter van mij af maar misschien slaapt ze beter als ze na een voeding bij me blijft liggen.

Op zich vind ik het geen probleem de nachtvoedingen, ook nog niet 1x met tegenzin opgestaan, alleen op mn werk moet ik wel mn hoofd erbij hebben. Dat is wel lastig soms en mn lichaam begint een beetje te protesteren.

Zal haar vannacht bij me laten liggen en kijken hoe dat gaat.
Is hier ook iemand met (veel!) ervaring met kolven? Ik moet helaas :('' alles afkolven omdat zoonlief veel spuugt dus z'n voedingen moeten ingedikt worden met Johannesbroodpitmeel, want dat papje geven met een lepeltje werkt niet. Ik heb hem vijf weken kunnen aanleggen, en ben nu al ruim 11 weken full time aan het kolven, maar de productie loopt zoveel terug (op de eerste keer kolven na 's ochtends moet ik 2 tot 3 keer kolven voor een voeding) dat ik niet weet hoe lang ik dit nog ga volhouden. Ik probeer hem ook nog wel eens aan te leggen (liggend of zittend) maar hij wil het echt niet meer.

Dit even als achtergrond info: nu heb ik een vraag over de kolftechniek.Ik kolf zolang de straaljes lopen, maar die houden er al redelijk snel mee op,dus moet ik de rest stimuleren, want met gewoon kolven krijg ik het er niet uit (het loopt gewoon niet zo lekker door,dus ben al snel 20-30 minuten aan het kolven per keer). Heeft iemand tips om ervoor te zorgen dat het makkelijker gaat lopen (en dat ik dus ook niet alles uit mijn borst hoef te 'knijpen' zeg maar (alsof je zo'n slagroomzak leegknijpt, zeg maar..)
@ Mama_re, kun je het johannesbroodpitmeelpapje ook niet met een spuitje geven voordat je aanlegt? Dan dikt de voeding in de melk alsnog in. Ik weet niet of hij nog zelf wil happen na 11 weken kolven... Ellendig zeg.

Ik denk dat het zinvol is voor je om te clusterkolven, maar ik ben even vergeten hoe dat ook weer werkt. Lopen hier nog clusterkolfsters rond?

@ Triball, zwaar he, die nachtvoedingen. Ik kan er al 14 maanden over meepraten. Ik geloof dat ze 2 of 3 keer heeft doorgeslapen... Ik overleef door niet te veel op de klok te kijken, door Mini zo dichtbij mogelijk te houden, door regelmatig vroeg naar bed te gaan, door op vrije dagen nog eens een dutje tussendoor te doen en door simpelweg te accepteren. Acceptatie maakte mij toch echt een stuk minder moe. Daarbij ben je nog aan het ontzwangeren, dat werkt ook niet mee. Ik merkte pas na een maand of 10 / 11 dat de hormonale mist een beetje optrok en toen werd ik, ondanks de gebroken nachten, weer wat scherper.

@ Frans, tjee zeg, wat een huisarts! Gelukkig dat Bojan nog wel wil drinken. En ja, absoluut leuk nieuws hier! Goed gelezen .
Mama_re, idoordat je ft kolft kun je de regeldagen mislopen en daardoor te weinig produceren. Heb je de mogelijkheid om zelf een of twee regeldagen in te lassen waarop je heel vaak een beetje kolft? Daarmee krik je de productie op, en zul je waarschijnlijk ook meer per keer gaan kolven daarna.

Triball, als je het veilig doet is het heel fijn om zo de nachtvoedingen op te vangen. Succes!
Smol, krijg je de hormonale mist nu ook weer terug nu je weer ont-ontzwangerd bent?

Clusterkolven: elk half uur 5 minuten kolven, tot de toeschietreflex en dan nog eventjes doorgaan.
quote:wen schreef op 01 oktober 2009 @ 17:04:

Smol, krijg je de hormonale mist nu ook weer terug nu je weer ont-ontzwangerd bent?

Whahaha! Nee, het is niet de hormonale mist, maar meer een soort hormonale donderstorm. Zou niet heel graag met mezelf in 1 huis willen leven op het moment want gezellig is anders... :(

En ik ben nog meer emo dan anders. Bij de verloskundige kreeg ik 2 tijdschriften en ik moet gewoon om de artikelen in dat blad huilen. En terwijl ik met de tranen op mijn wangen zit realiseer ik me dat het artikel nérgens over gaat.
Smollie gefeliciteerd! Superleuk nieuws! Heb je mini nog aan de borst? Ga je tandemen? Ben wel benieuwd hoe dat zal gaan. Heb je nog wel genoeg melk voor mini? Ik ben een paar weken geleden kort zwanger geweest en had meteen een enorme dip in mijn productie.

Mama_re, ik heb voor mijn oudste dochter 8 maanden alles afgekolfd. Ik kolfde gelukkig redelijk makkelijk. Op een gegeven moment zat ik op een schema van 4 keer per dag kolven ochtend, begin middag, begin avond en voor ik naar bed ging. Als ik merkte dat Milena meer dronk dan ik kolfde, kolfde ik 1 of 2 dagen iedere 2 uur. Wat ook goed hielp, was 1 of 2 keer snachts kolven.'Naar mijn idee krikt 's nachts kolven op voeden he productie enorm op. Succes, want het is best zwaar!

triball, helaas hier ook nachtvoedingen. Gelukkig valt het tegenwoordig mee en heb ik een late avond, nacht en een (hele ) vroege ochtend voeding. Toen mijn zoontje 5,5 maanden was heb ik rijstebloem bij de bv gegooid, bv afgekolfd en hem via de fles gegeven en flink aangestampt, laatste voeding vervangen door kunstvoeding. Het hielp allemaal helemaal niks. Als Bojan wakker wordt snachts wil hij eten. Nu werkt het eigenlijk voor het iedereen het prettigst als ik hem gewoon aanleg, hem 10 minuten laat drinken en hem weer terug in zijn bed leg. Ik kijk idd niet op de klok. Ik kan niet liggen voeden, maar doe wel mijn ogen dicht. Ik vind het soms ook wel heel zwaar hoor, maar die acceptatie helpt me eigenlijk wel.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
quote:frans3 schreef op 01 oktober 2009 @ 21:28:

Smollie gefeliciteerd! Superleuk nieuws! Heb je mini nog aan de borst? Ga je tandemen? Ben wel benieuwd hoe dat zal gaan. Heb je nog wel genoeg melk voor mini? Ik ben een paar weken geleden kort zwanger geweest en had meteen een enorme dip in mijn productie.

Och jee, begrijp ik nou goed dat je pas een miskraam hebt gehad? Was het een geplande zwangerschap?

Dank voor je felicitaties, we zijn dolblij met dit nieuws. Mini drinkt nog altijd aan de borst, ik heb geen productie dip vooralsnog. Wel pijnlijke tepels en dat voedt niet altijd even fijn, maar Mini drinkt gewoon nog meerdere malen per dag, en nacht, en dat laatste valt in de zwangerschap wel zwaar. Als het lukt wil ik idd gaan tandemen, maar ik heb nog 32 weken zwangerschap te gaan en ik heb begrepen dat in die periode er van alles kan gebeuren met mijn productie maar ook met de smaak van mijn melk. Ik geloof dat alle scenario's denkbaar zijn, variërend van Mini die gewoon 7 maanden probleemloos door blijft drinken, tot enorme productiedips, tot Mini die de melk niet meer lekker vindt en gaat weigeren, tot compleet droogvallen met droogdrinkend kind. Afwachten dus maar...
Ja ik had een miskraam, maar was niet gepland en ik wist het pas net. Ontdekte het oa door de melkdip.

Leuk hoor een tweede kindje! Ben je in april uitgerekend? Ben heel benieuwd hoe het zal gaan met je bv. Drinkt mini ook andere melk? Ze wordt natuurlijk steeds groter, dus misschien drinkt ze strax wel gewoon een slokje met de nieuwe baby mee. Ik hoop wel heel erg voor je dat baby 2 een betere doorslaper wordt dan mini (hm die dan maxi wordt ).
Heftig hoor, een miskraam, ondanks niet plannen enzo, lijkt het mij heftig.

Ik ben in mei uitgerekend en zelf ook heel benieuwd hoe het zal gaan met de bv. Mini drinkt ook gewone koemelk, maar niet echt van harte. Op het kdv maken ze zich zorgen over plasluiers, haha, omdat ze daar zo weinig drinkt en zo weinig plast. Tsja, had ze die luier van vanmorgen moeten zien, kun je iemand een hersenschudding mee slaan zo vol zit ie! Ach, wat het doorslapen betreft, we zullen zien. Straks slaapt ieniemini door maar blijft Mini gewoon lekker wakker worden, zou me niets verbazen!
Smollie, gefeliciteerd, wat een leuk nieuws! Spannend hoe dat zal gaan met de bv. Hoe oud is Mini nu? Herkenbaar ook, de zorgen van het kdv, haha. Mijn meisje drinkt daar ook amper, flesjes vindt ze gewoon niks. Bij mij haalt ze het altijd ruimschoots in.

@ Triball: En dat inhalen doet ze dus ook 's nachts :-). Soms best zwaar he, 's nachts steeds wakker worden? Mij helpt het altijd te weten dat er nog meer moeders zitten of liggen te voeden. En stiekem vind ik het wel héérlijk, dat warme lijfje tegen me aan. Dan drinkt ze zo lekker dichtbij me en ze grijnst na afloop nog even haar grootste grijns voor ze weer wegdoezelt. Hmmmmmmm. Dat op de goede dagen. En op de slechte dagen sleep ik mezelf naar mijn werk, probeer ik het daar elk uur 30 andere pubers naar de zin te maken en hoop ik dat de volgende nacht beter wordt.

Nog een vraagje: het kolven op mijn werk lukt niet altijd even goed. Soms ben ik gewoon te druk, heb ik geen pauze of ruimte of vergeet ik het zelfs. Andere keren zit ik wat te haasten met dat ding en wacht ik tevergeefs op de tsr. En zonder die tsr komt er echt weinig terwijl ik dan wel vol zit. Nu lijkt het wel of ik ook niet zo'n goede tsr meer krijg als meisje bij me drinkt. Ik ga er nu natuurlijk op letten, dat helpt ook niet. Maar hoe kan dat nou in ene? Nog tips, naast wrijven en warm houden? Meisje drinkt ook veel vaker. Dat kan zijn doordat ze inhaalt wat ze op het kdv mist, maar ik vraag me opeens af of ze misschien niet genoeg krijgt (is dit mijn vraag? ik had altijd een overschot). Zijn er rond 7 maanden weer regeldagen?

Groetjes,

Sterre

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven