Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik weet dat een medeforummer wel eens met fonteintjes in de sauna gezeten heeft

Ik ben nu een paar keer in de sauna geweest sinds ik borstvoeding geef. Nog geen lekkage of zo gezien, terwijl ik het goed in de gaten heb gehouden (n.a.v. die fonteintjes). Wel had ik de eerste keren voor de zekerheid een hydrofieltje mee de sauna in.
Bedankt voor de reactie's.

Ik ben heel erg blij te lezen dat ik niet de enige ben die nog vaak in de nacht zit te voeden . Ik ga vanaf nu gewoon zoonlief voeden voor ik op bed ga en dan mag ik vast wel 2 uurtjes slapen van hem. Ik kom overdag niet echt aan rust toe want hier loopt nog een zeer actief bijna 4 jarige peuter rond maar die gaat straks naar school dus krijg ik weer wat meer rust. Zoon slaapt op zijn eigen kamer want ik wordt wakker van ieder geluidje wat hij maakt. Ik heb een fijne stoel daar staan en daar nestelen we ons lekker in. En idd het zijn ook mooie momenten.

Bedankt voor de oppepper en ik ga met frisse moet weer verder. Ik hoop nog heel lang.
Zo stel je een vraag hier en zo lost het zich vanzelf op.... vandaag kwam Loesje terug van het KDV met 100 ml melk over en wat bleek? Ze had haar hele fruithapje opgegeten! Kijk, dat geeft me dan weer moed. Sprokkelen met kolven maar en die biobim eens in huis halen.

sissi: jouw kindje is toch een week of 6/7? Dan zijn regeldagen heel normaal, het kan toeval zijn dat het net na jouw afwezigheid is. Als je thuis was geweest, had hij misschien die dag geregeld.

Ik vraag me ook wel eens af de laatste week hoe dat zit met verwennen. Hier is het tweede tandje nu bijna door (met ruim 6 maanden, ze gaat er nogal hard doorheen), verkoudheidje en ze kan sinds kort op haar buik achteruit de hele kamer door dus er verandert nogal wat. En dan gaat ze dus clusteren, liefst de hele avond. Ik ben nu zelf ziek en dus heb ik waarschijnlijk ook nog iets minder melk daardoor. Maar omdat ze eerst flink drinkt en dan ein-de-loos wil sabbelen vind ik het wel lastig om te bepalen wanneer het honger/ dorst is en wanneer alleen sabbel- en mama-behoefte.

Iemand ervaring? Tips? We proberen haar af te leiden, bijtring etc. en als ze dan echt nog huilt en hapt en niet bij vriend wil als ze mij in het vizier heeft dan mag ze drinken en even sabbelen. Dan loskoppelen, afleiden met een liedje enzo. Heb haar nu na de tweede poging in bed zonder huilen.
Dag dames,

Mijn kind is ruim een jaar en van het ene op het andere moment wil ze niet meer drinken. Ze kreeg een voedinkje 's avonds en een 's ochtends vroeg. Prima op zich. Over een maandje gaat ze voor het eerst logeren bij opa en oma. En wilde graag een jaar bv geven, en dat is gelukt. Maar toch voel ik me nu even verdrietig en afgewezen. Ik ben echt geen bv extremist die het nog jaren had willen doen en met een banner op een bv forum rondloopt. Maar het was gewoon gezellig. En de afgelopen maanden als ze snachts huilend wakker werd met pijn van doorkomende tandjes ofzo dan gaf het haar zoveel troost.

Gisteravond weigerde ze pertinent, vanmorgen heeft ze heel even gedronken en ineens hield ze op, ze wil niet meer. Net heeft ze heel tevreden een volle fles weggetankt. het is misschien passend bij haar karakter, een paar maanden geleden wilde ze van de ene op de andere dag geen speen meer. Maar nu vind ik het toch even moeilijk. Wat als ze zich over een paar dagen bedenkt? Dan is de melk weg. En ik had gewoon graag zelf afscheid genomen en het moment bepaald (half oktober). Dank, voor het lezen. Moest het even kwijt.
Dametje, dat lijkt me heel moeilijk! Ik denk er wel eens aan tijdens het voeden dat dit moment ooit komt en dan stop ik die gedachte snel weg en geniet extra. Ik denk dat dit het begin is van loslaten. Je dochter kiest, hoe klein ook, haar eigen weg. Ik denk trouwens dat als je al zolang voedt je melk niet in een dag weg is hoor, maar dan nog is dit wel een loslaat-moment natuurlijk. Even wennen dus en haar maar een extra dikke knuffel geven!
(Ik denk dat ik toch ook maar weer eens een sauna ga opzoeken, goeie tip van die hydrofielen!!!)
Dametje, vanuit je kind beschouwd is het natuurlijk prettiger dat zij bepaalt wanneer ze niet meer bij je drinkt, en niet jij. Misschien helpt die gedachte je. Daarbij: vanaf nu zal ze steeds meer laten merken dat zij bepaalt wat ze eet en hoeveel. Jij bepaalt slechts wat je aan haar aanbiedt. Op het gebied van voeding zijn kinderen behoorlijk autonoom, gelukkig maar! met een goede begeleiding kun je haar leren goede keuzes te maken.

Maar ik snap je gevoel wel hoor. Ik ben zelf nu aan het afbouwen geslagen en geef mijn laatste avond- en nachtvoedingen met heel veel weemoed! (en ik zeg steeds tegen mijn man dat ik het zo zielig voor onze zoon vind dat hij straks niet meer bij mij kan drinken, maar mijn man ziet dat niet zo).
Missmara, dat formuleer je wel mooi. Ik ben nu in dubio of ik zo nog ene keer probeer aan te bieden (proberen kan altijd) maar inderdaad ze zal nog meer eigen keuzes in haar leven maken!

Ik sta wel echt op knappen inmiddels, moet ik wel kolfen of hoe gaat afbouwen in zijn werk? (zal zelf ook even gaan lezen op de borstvoedingssite)
Nou alleen maar artikelen dat het zo goed is om te geven en dat je het best geleidelijk aan kan minderen. Maar ze wil gewoon niet meer. Ik ga maar een beetje kolven dan. Om de druk er af te halen.
Zeker blijven kolven voorlopig! Er zijn wel afbouwschema's te vinden, google maar. De meesten gaan uit van het minderen van 1 voeding per keer, paar dagen wachten (of een week als je het rustig aan wilt doen), dan weer een. Beginnen met de voeding laten vervallen die het minste opbrengt (eind v/d middag/ avond.)

Ik ben in ongeveer 3 weken van volledige bv op 1,5 voedingen gekomen, niet met een schema, maar gewoon een beetje op gevoel. Bij harde plekken meteen kolven om borstontsteking te voorkomen. Nu merk ik dat na 20 uur niet gevoed te hebben mijn borsten steeds minder vol aanvoelen dan de dag ervoor na 20 uur.

Als je kindje borst weigert en je wilt nog graag voeden zou je kunnen proberen of ze in bad, als jullie allebei bloot zijn misschien nog wil na een knuffelsessie. Huid-huidcontact kan helpen. Maar als ze er klaar mee is dan is ze er klaar mee. Ze is bijna baby-af! Mooi toch eigenlijk?
Hoi Missmara,

nee nu ze bijna13 maanden is is het ook mooi. Ga niet hemel en aarde bewegen om dit zo te houden. Het is het afscheid nemen van dat me nu even steekt. Het kolven had ik geen maanden meer gedaan dus ging ook niet zo denderend. Maar ok, dat pak ik wel weer op. Ik deed dus twee voedingen dus ik ga gewoon een paar dagen een keer per dag kolven en even kijken hoe dat gaat. Denk dat het zoals jij zegt, op gevoel wel moet lukken.

Het zal voor iedere moeder wel even verdrietig zijn, na een maand of na twee jaar. Wij hebben een hele moeilijke start gehad, ik werd heel ziek na de bevalling, dus ik ben ook zo trots dat we hebben volgehouden en dat ik het haar mijn streefjaar heb kunnen geven. Ik zat gewoon te huilen en te kolven dus drink nu even een glaasje water

En ik ben ergens ook wel trots op mijn dochter en haar eigen willetje.
Dat is ook echt iets om trots op te zijn, Dametje! Ik denk dat de borstvoeding voor jou ook een symbool geworden is voor al het goede en alle liefs dat je je kind wilt geven - zeker na zo'n ziekteperiode is het logisch dat je haar het beste wilde geven. Je kunt nu je liefde weer op een andere manier doorgeven. Ik merkte zelf al (maar ik heb een veel kleiner kindje) dat ik bijna hetzelfde gevoel had als bij de bv toen ik in een ieniemienie steelpannetje een paar stukjes aardappel, wortel en appel aan het koken was voor zijn avondeten. Iets met zorgen voor = houden van.
quote:Ilja74 schreef op 07 september 2009 @ 20:33:

Dag experts!

Even een vraagje waar iemand van jullie misschien een antwoord op heeft:

Hoe zit het met saunabezoek icm borstvoeding? De warmte stimuleert de melktoevoer natuurlijk maar loop ik het risico om echt met lekkende borsten in de sauna te zitten wanneer ik op tijd zou gaan kolfen tussendoor? Ik kan het bezoek natuurlijk uitstellen, het is niet een noodzakelijk iets maar wel heel erg fijn en de borstvoeding gaat zo lekker dat ik voorlopig nog niet aan stoppen denk.

Groetjes

Geen tips maar: HOI ILJA!!!!!!!!!!!!!!!

*spring spring* Hoe is het met je? Mail je nog eens hoe het gaat? Ik heb laatst wel via via een foto van je kleine prins gespot maar dat is niet hetzelfde...
quote:dametje27 schreef op 08 september 2009 @ 10:57:

Ik ben echt geen bv extremist met een banner op een bv forum rondloopt.

Mijn naam is Supersmollie en ik ben een bv extremist.
Verder sluit ik me aan bij alles wat MM zegt.
Ik ben van de maffia, aangenaam. En wie het niet met mee eens is, vindt vannacht een afgehakte paardenkop in z'n bed.

quote:Ring1981 schreef op 08 september 2009 @ 17:32:

Ik ben van de maffia, aangenaam. En wie het niet met mee eens is, vindt vannacht een afgehakte paardenkop in z'n bed.

[afbeelding]
Krijg helemaal trek in snoepjes van dat plaatje eigenlijk...
Ik ga even een banner maken...

(Erg genoeg?)

Ja heel mooi.

:puke:

Lekker bezig, maffiosa!
quote:Supersmollie1 schreef op 08 september 2009 @ 17:29:

[...]

Mijn naam is Supersmollie en ik ben een bv extremist.

en een trotse begrijp ik :-)! Ik wil niemand op haar tenen trappen maar ik voelde me onderhand een extremist. Ik krijg al maanden de vraag 'krijgt ze nou nog steeeds borstvoeding?" Je zou haast denken dat je je er voor moest gaan schamen. daarom ben ik ook wat voorzichtig met hier/vrienden eerlijk vertellen dat ik er nu even heel verdrietig over ben.

Overigens MM, heel rake opmerking en zo had ik het zelf nog niet bekeken. Weer wat wijzer vandaag...
Dametje, dat vragen aan mij zelfs al... Terwijl ik 'pas' twee maanden, twee weken en drie dagen bezig ben (volgens mijn ticker, haha). Blijkbaar is het niet zo natuurlijk om borstvoeding te geven. Jammer hoor.

Denk je alleen al eens in wat het uitspaart aan flesvoeding...
Echt waar Ring, wat belachelijk, ik zou daar heel boos om worden. Bij mij gingen mensen echt zeuren vanaf zes maanden. Gelukkig waren mijn schoonzusje en moeder wel ' mee' . Toen mijn dochter 11 maanden was en ze een flesje kreeg ( we deden al maanden de combi van flesjes en bv, dus ik weet hoe duur het is!) kwam mijn moeder binnen en riep heel geschokt " krijgt ze een flesje??" Dat vond ik zo' n verademend tegengeluid.
(off topic: hee lieve Smol, het gaat goed! zal je ff mailen, ben ook erg benieuwd hoe het met jou/jullie is!, lang geleden!)

on topic: bedankt voor jullie tips, denk dat ik het ga proberen.

Oh ja over hoe lang iedereen borstvoeding geeft: wat vreselijk irritant al dat commentaar! Als je geen borstvoeding geeft is het niet goed en krijg je iedereen over je heen, doe je het wel en dan is het weer te lang. Pff...vermoeiend hoor.

Ik was het zelf niet van plan en heb oo het laatste moment besloten het toch te gaan doen en het gaat fantastisch. Ik leg mezelf niets op en zie wel hoe lang we doorgaan.

maar eh...dan toch...een paar jaar borstvoeding geven? hoe zien jullie dat? (paar jaar in de zin van 4 jaar?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven