Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ikzelf zou niet doorvoeden tot 4 jaar. Belangrijkste reden: de afkeuring of verbazing (verbijstering) van de buitenwereld zal dan hoogstwaarschijnlijk ook wel door het kind zelf worden opgepikt, waarmee het verwarrend kan worden. Daarbij geloof ik zelf ook wel, vanaf een jaar of 2 ofzo, dat het goed is om je kind te vertellen dat het nu groot is en dus bepaalde dingen van vroeger niet meer nodig heeft. Het idee dat het 'slokje' bv (waarom word ik altijd een beetje onpasselijk van dat woord in die context?) zoveel troost en veiligheid geeft geloof ik graag, maar dat kun je ook echt wel op andere manieren geven. Hele fijne lange knuffels geven bijv.

Ik durf het bijna niet te zeggen hier maar ben toch benieuwd naar jullie mening. Zou het mogelijk zijn dat de echte langvoedende moeders (ik denk hier aan kinderen van 3 en ouder) zelf een beetje verslaafd zijn geraakt aan het voeden? Aan de gezelligheid, intimiteit, nabijheid? Het unieke: dat is iets wat papa en oma niet kunnen. Gewoon een vraag, misschien zijn hier ervaringsdeskundigen die zeggen: nee ik deed het tot haar 7e echt voor de antistoffen.
mwah... ik vind het eigenlijk vooral irritant als het gaat over 'de tiet geven' of iets in die trant. Dochtertje van een vriendin komt hier binnen en vraagt meteen 'wanneer krijgt de baby weer de tiet?' En nee, dat heeft ze niet van mij hoor. Termen als 'een slokje borst' of 'borstje drinken' vind ik ook echt afschuwelijk. Die van mij krijgt de borst of krijgt (borst)voeding. Nu 6,5 maand. Ik heb nog niet een eindleeftijd in gedachten. Kan me wel voorstellen dat ik doorvoed tot ze voldoende zuivel in de vorm van yoghurt, karnemelk, kaas binnen kan krijgen zodat ik haar geen kunstvoeding op basis van koemelkeiwit hoef te geven in verband met vergrote kans op allergie.
Ik heb nog niet echt opmerkingen gekregen over mijn 'nog steeds' voeden. Wel een vriendin die ik voorzichtig moest voorbereiden dat ik wel eens langer door zou kunnen gaan voeden dan 6 maanden . Maar tot 4 jaar doorvoeden zou ik zelf ook niet voor kiezen. Inderdaad vanwege de omgeving, dat je kind zelf ook wel doorkrijgt dat het 'raar' gevonden wordt (en dat vind ik eigenlijk zelf eigenlijk wel weer een raar argument van mezelf), maar ook omdat ik denk dat het dan niet meer zo heel hard nodig is. Ik hoop nu de twee jaar te gaan halen (oei, da's wel een heel eind weg als streefmoment, laat ik eerst eens voor het jaar gaan) en dan hoop ik eigenlijk wel weer eens een volgend kind te krijgen.

Maar ik denk dat het wel mogelijk is wat jij schrijft, dat sommige moeders het zelf heel gezellig vinden, alleen is het natuurlijk wel zo dat als het kind het niet meer wil, moeder hoog en laag kan springen met haar borstvoeding. Dus dan is het moeder en kind die het nog willen, en dat lijkt me de beste reden eigenlijk. Verder denk ik dat veel lang-langvoedende moeders het vanuit overtuiging doen dat een kind niet speent voor het er zelf aan toe is.

Zouden hier moeders zijn die langer dan drie jaar doorvoeden? Ik ben wel benieuwd! (dat moet een schat aan ervaring zijn ook!)
Oh ja, daar gruwel ik ook van Lou. Ook als kinderen zeggen dat ze 'tietie' willen of zo, dan denk ik, zeg je dan als ouders 'wil je de tiet'? Nou ja, moet ieder zelf weten natuurlijk, maar het is niet mijn vocabulaire. Het is hier gewoon 'drinken', en als er straks eens ander drinken bij komt, zal het iets worden als 'bij mama drinken' of zo.

Zijn de eiwitten in kaas, karnemelk en yoghurt zo anders dan die in melk en flesvoeding dan? Zodat je dat wel kunt geven zonder verhoogd risico op allergie?
Tja ik wilde graag het jaar halen en dan rustig 'uitdoven' zeg maar. Ik heb deze week een hele drukke klus dus ik was van plan van twee naar een te gaan en te kijken wat er zou gebeuren, of er dan nog productie zou zijn. Anders zou december de max zijn. We gaan met zijn tweeën een weekendje weg. Dan is ze 16 maanden.

Maar goed, meisje heeft er dus zelf een punt achter gezet.

Eens trouwens met de benamingen. Ze krijgt/kreeg de borst of borstvoeding.
O.T.

ik vind jouw motto zo grappig dametje
Ik weet niet of het uitmaakt, Wen. Wat ik wel weet is dat kindjes op een gegeven moment geen kunstvoeding meer hoeven om aan zuivel te komen omdat ze dan voldoende uit die andere producten kunnen halen. En dan zijn ze ruim een jaar volgens mij (moet me er toch nog eens echt goed in verdiepen!). Oftewel: als ik nu (gedeeltelijk) zou stoppen moet ik wel kunstvoeding gaan geven en op een gegeven moment hoeft dat niet meer. Mocht ze idd koemelkallergie hebben dan komen we daar natuurlijk vroeg of laat achter. En ik ga dan eigenlijk voor 'laat', ook omdat de kans steeds kleiner wordt hoe ouder ze is (uitstellen van trigger voor de nog niet volgroeide darmen).
Ik krijg ook best wel vaak reacties op mijn 'nog steeds' voeden. Maar ik ga er niet echt op in. Als mensen vragen hoe lang ik nog wil voeden, hangt het van de manier waarop af wat ik antwoord. Hoor ik een afkeuring, dan maak ik een flauwe grap en zeg ik iets van 'tot ze 4 is'. Vervolgens lach ik lief en loop ik weg. Anders zeg ik gewoon de waarheid, dat ik het nog niet weet. Ze is nu een half jaar en dat was mijn streven. Nu kolf ik op mijn werk en dat is niet erg ideaal, maar ik wil wel graag nog doorgaan. Ik denk zelf dat ik haar een jaar zal voeden ongeveer. Tot ze helemaal met de pot mee eet en gewone melk en yoghurt gaat drinken enzo.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een peuter (in het openbaar) aan mijn borst leg, maar als het goed gaat en je wil het graag, vind ik bijv. de ochtend- of avondvoeding niet gek. Het is natuurlijk, het is gezond, wat is er mis mee? Het wordt pas raar als je woorden gaat gebruiken als 'aan de tiet'. Ja, dat klinkt ranzig!! Mijn meisje 'drinkt' gewoon, of ik ga haar 'voeden'.

Overigens zeggen wel veel mensen dat ik pap 'moet' geven. Ging er helemaal van twijfelen, vind pap zelf erg vies. En ze drinkt heel veel. Gelukkig zei de cb-arts dat dat meestal 'flessen-mensen' zijn, maar dat het niet nodig is. En inderdaad, ik realiseerde me dat de kritiek van de kv-kant kwam. Nou ja, jammer dan. Stom eigenlijk dat zoveel mensen maar commentaar leveren op van alles.
Neuh, pap hoeft niet hoor. Granen kan ook via brood straks (vanaf 7 maanden) en melk krijgt ze al wel binnen. Dus wat is dan de toegevoegde waarde?

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik een peuter aan de borst leg. Maar ik kon me een half jaar geleden ook niet voorstellen dat mijn kleine frummeltje 6 maanden later zelf zittend bij mij zou drinken. Voor jezelf gaat het heel geleidelijk, ze is niet meteen een peuter, het gaat van dag tot dag. Maar andere mensen denken bij borstvoeding aan een klein baby'tje, en als ze dan ineens een peuter zien drinken vinden ze dat raar. Terwijl het voor jezelf dus niet 'ineens' is.

Ach, mensen hebben overal commentaar op. Ik hou gewoon aan wat er in het boek van Stefan Kleintjes staat, dat is aardig onderbouwd over het algemeen, en hij weet er in ieder geval meer van dan de buurvrouw van mijn moeder
quote:wen schreef op 09 september 2009 @ 10:32:Ik hou gewoon aan wat er in het boek van Stefan Kleintjes staat, dat is aardig onderbouwd over het algemeen, en hij weet er in ieder geval meer van dan de buurvrouw van mijn moeder

Die in 9 van de 10 gevallen zelf géén bv heeft gegeven .

(idd fijn boek! heb er twee, borstvoeding en eten voor de kleintjes, allebei aanraders)
Maar heeft Stefan Kleintjes dan wél zelf bv gegeven? (Flauw, ik weet...)

Minismollie is nu een maand of 14 en al eigenlijk best heel groot en ze "vraagt" zelf om de borst door aan mijn shirt te gaan trekken. Toen ik begon met voeden had ik niet echt een einddatum in mijn hoofd, maar mijn gedachte is wel altijd geweest dat het vanzelf over moet gaan en niet gedwongen vanaf mijn kant. Dus vanaf dag 1 wist ik dat ik niet bewust zou gaan afbouwen. Maar waar dan mijn grens ligt weet ik niet, want wat als ze nog 3 jaar om de borst blijft vragen?

Overigens heet het hier ook gewoon "drinken" ook al drinkt ze genoeg ander drinken.
quote:Ilja74 schreef op 08 september 2009 @ 21:19:

(off topic: hee lieve Smol, het gaat goed! zal je ff mailen, ben ook erg benieuwd hoe het met jou/jullie is!, lang geleden!)

Ben je al voor
quote:dametje27 schreef op 08 september 2009 @ 18:08:

[...]

en een trotse begrijp ik :-)! Ik wil niemand op haar tenen trappen maar ik voelde me onderhand een extremist. Ik krijg al maanden de vraag 'krijgt ze nou nog steeeds borstvoeding?" Je zou haast denken dat je je er voor moest gaan schamen. daarom ben ik ook wat voorzichtig met hier/vrienden eerlijk vertellen dat ik er nu even heel verdrietig over ben.

Overigens MM, heel rake opmerking en zo had ik het zelf nog niet bekeken. Weer wat wijzer vandaag...Ja, een hele trotse. Wat ik eigenlijk heel raar vind van mezelf, want ik vind bv geven gewoon gewoon en niet iets bijzonders. Maar toch ben ik trots dat Mini nog steeds bij mij drinkt en dat we er beiden plezier aan beleven (OK, eerlijk, bij de 4e nacht voeding is het plezier soms wel wat minder ). En ja, ik heb op het bv-forum een banner met hoe lang Mini al bij mij drinkt. Ik weet dat "men" hier op het vivaforum dat té dozig vindt, maar dat zal me aan mijn reet roesten.
Nou, dat gedonder met flesjes 's avonds laat en 's nachts en 's ochtends vroeg hangt me nu al de keel uit, ik ben dus mooi weer de bv aan het opvoeren! Over wispelturig gesproken.

Hoop dat het niet te laat is, ik zat echt al op een kleine voeding per dag toen ik me realiseerde dat ik toch niet wilde stoppen. Nu leg ik dus vaker aan, een keer of drie, vier per dag, en dan komt er elke keer wel weer een tsr na een tijdje, en een beetje voeding, maar mijn borsten blijven erg soepel. Wat zouden jullie doen? Echt heel vaak gaan aanleggen? Of een paar dagen geduld hebben? Ik wil dus niet terug naar volledig voeden (hij is ook bijna 7 maanden) maar gewoon 2x per dag ofzo, en altijd wat 'bij de hand' hebben voor als hij heel verdrietig is/niet kan slapen/'s nachts honger heeft. Zit dus niet te wachten op enorme productie, maar wil ook niet da thet nu afgelopen is.
Hihi MissMara, je hebt echt heel groot gelijk! Help even, hoe oud is de kleine man ook weer?
Zooooooooo Scherp Smol. Je zet het nota bene gewoon in je post.

OK, 7 maanden en je wilt het op zo'n 2 voedingen per dag houden en nu leg je gewoon wat vaker aan. Je wilt eigenlijk vooral 's avonds 's nachts en 's ochtends voeden. En dat is dan ook wat ik zou doen als ik jou was. Eventueel tijdelijk nog een keertje kolven 's avonds laat nu om op te krikken, maar overdag alleen fv geven. Volgens mijn lactatiekundige kun je je lichaam goed leren overdag niet te produceren. Dus nu gewoon voeden op de tijden dat je wilt gaan doen. Lijkt me niet onmogelijk en als je over een paar dagen merkt dat je de productie onvoldoende opgekrikt krijgt kun je altijd nog wat vaker aanleggen.
MM! Nou ja, mooi dat het kan toch?

Ik zou denk ik een paar dagen proberen wat je nu doet, overdag ook een paar keer aanleggen zodat je lichaam doorkrijgt dat er weer wat melk gemaakt moet worden. Ik merk zelf dat als ik 's avonds een tijdje de productie opvoer door te kolven, er overdag ook meer voeding is. Andersom zou dat ook moeten werken lijkt me. En daarna dan overdag weer steeds minder aanleggen. Ik zou niet heel veel aan gaan leggen als het niet nodig is, dat moet je daarna ook weer allemaal af gaan bouwen lijkt me.

Hier overigens een méga-productiedip afgelopen week. Gelukkig weet ik dankzij dit topic dat een aankomende menstruatie dat kan veroorzaken, dus de maandverbandjes stonden al klaar. En inderdaad... na bijna 8 maanden is het dan zover. Kan ik eindelijk eens zien of de PCO over is gegaan of niet.
Ik ben sinds twee weken bezig met bijvoeding, en ik vind het zo gek! de afgelopen 6 maanden staan alleen maar in het teken van borstvoeding, en dan ineens stop je er bloemkool en banaan in! Ik vond het heel raar. Ook wel heerlijk. Ik vond meteen dat ik met mijn heel veel drinkende man ook wel af en toe kunstvoeding mocht geve....Dus vannacht is hij een nachtje bij mijn zusje wezen logeren. 7 uur achter elkaar slapen, wat een enorme luxe.

Nog 1 vraagje: Hoe erg is het als hij ook op borstvoeding.com in de bovenste groeilijn zit? Het is echt een beer van een jongen, met 6 1/2 maand ruim 10 kilo, ik denk zelfs ruim 10,5.

Ik maak me geen zorgen, hij is ook lang en gewoon fors, en zijn ouders zijn ook lang.
Mijn zoon is evenoud en evenzwaar (misschien een of twee ons lichter) dan de jouwe. Gewoon genetisch! Hij is berensterk en bewegelijk, de vetrollen zitten hem niet in de weg zeg maar. Hij kruipt al echt! En raast rollend, kruipend, tijgerend door het grote bed van papa en mama. In de box oefent hij zelfs op een hele artistieke pose: op handen en teentjes, billen hoog de lucht in! Hij kukelt dan natuurlijk hard om, maar dat vind hij alleen maar leuk. Ik geniet er erg van, mijn oudste was vrij laat met zijn motorische ontwikkeling en we kennen zo'n vlotte baby helemaal niet, maar het is wel geinig hoor, zo'n stoere dikke beer die al vanalles doet.

Sorry voor de OT, maar soms breekt dat trotse moedergevoel toch even door!
leuk he miss mara! Ik geniet er ook wel heel erg van.Deze is ook motorisch snel, lijkt wel op jouw verhaal.
(Wen, dank je wel, had er ook serieus lang over nagedacht )

Ik kolf nu een keer per dag zo n 100cc. Zal maar gewoon ophouden met kolven, korter kolven, wachten tot ik ontplof en dan alleen de spanning eraf halen? Ik wil er nu dan ook wel vanaf!
Opsturen naar mij! De voorraad slinkt hier hard (en was al niet zo groot met 6 voedingen)

Ik geloof dat je het beste steeds minder kunt kolven, dan krijgt je lichaam het signaal dat er steeds minder voeding nodig is. En bij 40 cc of zo kun je er vast wel zonder ontploffingsgevaar mee ophouden denk ik?
Ik heb nog een vriezer vol staan. Met vriezer en al af te halen, die is aan zijn eindje .

Ik hoopte dat de productie hier af zou nemen als ik weer zou gaan werken. Dat is ook wat iedereen zegt, maar ik lijkt wel nóg meer te produceren. En prompt komt mijn meisje 's nachts ook weer om een slokje. Hoe bedoel je 'op elkaar afgestemd'?

Yena, raar idd om vast voedsel te gaan geven. Herkenbaar! Meisje eet tot nu toe alles wel, maar lijkt het ook maar gek te vinden, haha.
Ik zit een beetje in de stress, ons meisje van 11 weken gaat deze week (morgen en overmorgen) wennen op het kinderdagverblijf. 2 Keer een paar uurtjes, dus waarschijnlijk nog zonder voeding aldaar. Maar de week daarop gaat ze 1 ochtend en 1 hele dag, uiteraard met voedingen. Om duizend-en-1 redenen zijn we niet echt (lees: echt niet) aan oefenen met een flesje toegekomen. Ik weet het: stom. Komt misschien ook omdat de oudste zo'n 'mirakel' was die alles meteen prima vond, borst of speen, het maakte hem niks uit. Daar word je gemakzuchtig van. Dus ik heb nu pas een paar keer gekolfd, 's avonds laat, dan is de opbrengst niet bijzonder groot, maximaal 60 cc, maargoed alle beetjes helpen. Dat ligt nu in de vriezer.

Mijn angst is nu dat ze geen flesje duldt. Ik wilde dit in eerste instantie ‘gewoon’ even kwijt, maar wellicht hebben jullie goeie tips of ervaringen te delen? Alvast bedankt!
Over het algemeen zijn kinderen rond de 11 weken een stuk 'moeilijker' wat drinken en slapen betreft dan een paar weken later als ze echt naar de opvang gaan. Mijn zoon weigerde ondanks oefenen de fles, maar bij de opvang dronk hij gewoon, en daar sliep hij vele malen beter dan thuis. Loslaten, aanzien, komt wel goed. Als je maar 1 voeding op voorraad hebt kun je in principe steeds de gemiste voeding kolven om bij te blijven, je hebt dus geen vriezer vol nodig (nou ja, 2 voedingen of 3 is handig, anders moet je ze gaan brengen op het kdv tussendoor. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven