Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 10 maart 2010 om 22:20
Go Whiskers! Ga je niet meer naar de afspraken of ook niet meer wegen en meten? (huisarts kan ook wegen, meten en vaccineren he?) En ze zei dus ook nog dat je had gelogen bij het invullen van de vragenlijst? Ongelooflijk.
Dat verdiende wel een winkelsessie, inderdaad.
Suze, ik deed ze als ze bevroren waren in Aventbekertjes, af en toe even schudden zodat ze los van elkaar bleven. Er pasten bij mij ongeveer 10 à 11 ijsblokjes in één bekertje met deksel, dat was ongeveer 90 ml. Zo vreselijk veel voorraad had ik niet, dus dat paste makkelijk in de vriezer.
Die staafjesbakjes.... oh geen idee eigenlijk, die zijn niet zo heel nieuw meer. Ik zou inderdaad Hema zeggen, of Xenos oid.
Dat verdiende wel een winkelsessie, inderdaad.
Suze, ik deed ze als ze bevroren waren in Aventbekertjes, af en toe even schudden zodat ze los van elkaar bleven. Er pasten bij mij ongeveer 10 à 11 ijsblokjes in één bekertje met deksel, dat was ongeveer 90 ml. Zo vreselijk veel voorraad had ik niet, dus dat paste makkelijk in de vriezer.
Die staafjesbakjes.... oh geen idee eigenlijk, die zijn niet zo heel nieuw meer. Ik zou inderdaad Hema zeggen, of Xenos oid.
woensdag 10 maart 2010 om 22:25
Ja, ze vroeg echt heel serieus; heb je de lijst wel naar waarheid ingevuld, of heb je sociaal wenselijke antwoorden gegeven?
Ach, niks was goed vandaag.
Ik ga nog 1 keer naar de verpleegkundige, en dan wil ik nog even vragen of ik niet de ene maand naar haar kan en de andere maand naar de HA.
De verpleegkundige is wel oké.
Vorige keer zei ze dat ik zo straalde.
Maar ik heb het wel getroffen hoor.
Ach, niks was goed vandaag.
Ik ga nog 1 keer naar de verpleegkundige, en dan wil ik nog even vragen of ik niet de ene maand naar haar kan en de andere maand naar de HA.
De verpleegkundige is wel oké.
Vorige keer zei ze dat ik zo straalde.
Maar ik heb het wel getroffen hoor.
woensdag 10 maart 2010 om 22:25
Hoi dames,
Is alweer even geleden dat ik heb geschreven hier. Met de productie lijkt het hier nog altijd goed te gaan. Dochter is nu ziek en ik heb het idee dat ze nu wel wat minder drinkt dan normaal maar ik neem aan dat ze dat zelf wel weer rechtbreidt als ze opgeknapt is toch? Moest afgelopen weekend werken en toen kolfde ik ook minder dan normaal (normaal zo'n 160 ml en nu amper 120 ml).
Goede tip trouwens van die ijsblokbakjes van de Hema! Ik vries nu alles in in de VIA bakjes van Avent maar dit lijkt me ook handig. Heb al eens van de ijsblokzakjes gekocht maar dat vind ik helemaal niks. Is maar een heel klein openingetje waar de melk doorheen moet en ik ben doodsbenauwd dat ik de helft dan over het aanrecht gooi. Of heb ik nu net het verkeerde merk gekocht. Zal eens bij de hema kijken voor die bakjes. Dus folie eroverheen en dan zo de vriezer in? Klinkt ideaal!
Er gaat echt een wereld voor me open hier op dit forum!!!!
Heb nog een vraagje, in de gebruiksaanwijzing van mijn kolf staat dat je de kolf voor iedere kolfbeurt moet steriliseren. Nu komt het af en toe voor dat ik op een werkdag 2x moet kolven maar dan steriliseer ik het hele gebeuren de tweede keer niet van te voren. Afspoelen met heet water en daarna goed afdrogen leek mij wel voldoende, hoe doen jullie dit?
Is alweer even geleden dat ik heb geschreven hier. Met de productie lijkt het hier nog altijd goed te gaan. Dochter is nu ziek en ik heb het idee dat ze nu wel wat minder drinkt dan normaal maar ik neem aan dat ze dat zelf wel weer rechtbreidt als ze opgeknapt is toch? Moest afgelopen weekend werken en toen kolfde ik ook minder dan normaal (normaal zo'n 160 ml en nu amper 120 ml).
Goede tip trouwens van die ijsblokbakjes van de Hema! Ik vries nu alles in in de VIA bakjes van Avent maar dit lijkt me ook handig. Heb al eens van de ijsblokzakjes gekocht maar dat vind ik helemaal niks. Is maar een heel klein openingetje waar de melk doorheen moet en ik ben doodsbenauwd dat ik de helft dan over het aanrecht gooi. Of heb ik nu net het verkeerde merk gekocht. Zal eens bij de hema kijken voor die bakjes. Dus folie eroverheen en dan zo de vriezer in? Klinkt ideaal!
Er gaat echt een wereld voor me open hier op dit forum!!!!
Heb nog een vraagje, in de gebruiksaanwijzing van mijn kolf staat dat je de kolf voor iedere kolfbeurt moet steriliseren. Nu komt het af en toe voor dat ik op een werkdag 2x moet kolven maar dan steriliseer ik het hele gebeuren de tweede keer niet van te voren. Afspoelen met heet water en daarna goed afdrogen leek mij wel voldoende, hoe doen jullie dit?
woensdag 10 maart 2010 om 22:30
quote:Jazzme schreef op 10 maart 2010 @ 22:25:
Heb al eens van de ijsblokzakjes gekocht maar dat vind ik helemaal niks. Is maar een heel klein openingetje waar de melk doorheen moet en ik ben doodsbenauwd dat ik de helft dan over het aanrecht gooi. Of heb ik nu net het verkeerde merk gekocht.
Trechter!
Ik spoel hem af na gebruik en maak hem 1x per 24 uur goed schoon (vaatwasser of sterilisator).
Heb al eens van de ijsblokzakjes gekocht maar dat vind ik helemaal niks. Is maar een heel klein openingetje waar de melk doorheen moet en ik ben doodsbenauwd dat ik de helft dan over het aanrecht gooi. Of heb ik nu net het verkeerde merk gekocht.
Trechter!
Ik spoel hem af na gebruik en maak hem 1x per 24 uur goed schoon (vaatwasser of sterilisator).
donderdag 11 maart 2010 om 07:39
Whiskers..... ik val om van verbazing!!
Ik had vorige week ook zoiets. Ik ging naar het inloopspreekuur op het CB wilde weten of hij gegroeid was. Hij was toen 3 weken oud en gegroeid was hij! Mocht ik niet meer op verzoek voeden, maar moest het echt om de zoveel uur doen, want veel te veel aangekomen etc. Mennn in de eerste 3 weken van zijn leven heb ik nul stressmomenten gevoeld, maar die avond toen de baby wilde drinken en ik probeerde het uit te stellen raakte baby over de flos en ik ook... dat is 1 avond geweest, toen heb ik het CB in gedachten de spreekwoordelijke tyfus gewenst en ben ik gewoon weer gaan doen wat ik al 3 weken deed... op mijn gevoel afgaan. Het ging weer heerlijk... en hij kwam weer lekker aan
Straks heb ik dus mijn eerste officiële afspraak bij het CB, ben erg benieuwd.
Gisteravond niet gevoed met flesje. De baby erg verkouden nog steeds en mijn vriend was ook niet helemaal in orde. Heb de melk in de vriezer gedaan en we hebben afgesproken dat we het lekker van het weekend doen als vriend ook alle tijd heeft en zo, dan gaan we het proberen. Alle tips neem ik mee naar het weekend.
Eierdoppie ik heb het kleinste speentje van de Madela kolf en van Avent heb ik ook de kleinste flesjes/speentjes, dat moet wel goed zijn vermoed ik toch?
Ik had vorige week ook zoiets. Ik ging naar het inloopspreekuur op het CB wilde weten of hij gegroeid was. Hij was toen 3 weken oud en gegroeid was hij! Mocht ik niet meer op verzoek voeden, maar moest het echt om de zoveel uur doen, want veel te veel aangekomen etc. Mennn in de eerste 3 weken van zijn leven heb ik nul stressmomenten gevoeld, maar die avond toen de baby wilde drinken en ik probeerde het uit te stellen raakte baby over de flos en ik ook... dat is 1 avond geweest, toen heb ik het CB in gedachten de spreekwoordelijke tyfus gewenst en ben ik gewoon weer gaan doen wat ik al 3 weken deed... op mijn gevoel afgaan. Het ging weer heerlijk... en hij kwam weer lekker aan
Straks heb ik dus mijn eerste officiële afspraak bij het CB, ben erg benieuwd.
Gisteravond niet gevoed met flesje. De baby erg verkouden nog steeds en mijn vriend was ook niet helemaal in orde. Heb de melk in de vriezer gedaan en we hebben afgesproken dat we het lekker van het weekend doen als vriend ook alle tijd heeft en zo, dan gaan we het proberen. Alle tips neem ik mee naar het weekend.
Eierdoppie ik heb het kleinste speentje van de Madela kolf en van Avent heb ik ook de kleinste flesjes/speentjes, dat moet wel goed zijn vermoed ik toch?
DTEEZ!
donderdag 11 maart 2010 om 07:43
donderdag 11 maart 2010 om 07:53
Yam, je hebt helemaal gelijk hoor! Smol en Inad hebben me dat vorige week ook heel duidelijk gemaakt en ik heb ook echt naar hen geluisterd. Sindsdien doe ik het gewoon weer op verzoek en is hij hartstikke tevreden.. Ik ben wel benieuwd wat ze dalijk op mijn afspraak gaan zeggen. Hij woog afgelopen dinsdag 5650 gram na 4 weken (4540 bij geboorte) en dat vonden ze erg zwaar.
Ik heb me wel voorgenomen dat ik me niet de mond laat snoeren. Als zij weer beginnen over dat ik niet mag voeden op verzoek zal ik ze heel netjes meedelen dat ik dat wel blijf doen omdat dat mag van de Mob van het Viva Forum
Maar zonder gekheid, vorige week zei ik 'ja en amen' omdat ik ook niet beter wist, dat gebeurt me niet meer.
Ik heb me wel voorgenomen dat ik me niet de mond laat snoeren. Als zij weer beginnen over dat ik niet mag voeden op verzoek zal ik ze heel netjes meedelen dat ik dat wel blijf doen omdat dat mag van de Mob van het Viva Forum
Maar zonder gekheid, vorige week zei ik 'ja en amen' omdat ik ook niet beter wist, dat gebeurt me niet meer.
DTEEZ!
donderdag 11 maart 2010 om 08:29
Ik heb hier altijd gelezen en niet meegeschreven, maar nu moet ik toch wat schrijven; Djoels als je Cb dit soort dingen weer zegt: klacht indienen! Oh wat slecht, dat er nog steeds van die mutsen bestaan die dat zeggen! Zolang niemand een klacht indient zullen ze nooit veranderen. Borstvoeding kan je nooit teveel geven en als jij en je kindje het zo super doen, blijven geven! Oh, ik zit me hier echt boos te maken. Ik ben zelf cb-verpleegkundige, dus echt een klacht indienen hoor! Heel veel succes
en je doet het super!
Nu ik zo verder lees ; whiskers ook een klacht indienen!
Ps. Ik ben blij dat wij niet met die vragenlijsten werken
en je doet het super!
Nu ik zo verder lees ; whiskers ook een klacht indienen!
Ps. Ik ben blij dat wij niet met die vragenlijsten werken
donderdag 11 maart 2010 om 08:39
haha ik googlen op staafjesbakjes maar dan krijg je alleen dit forum! Hoe zou het echt heten?
Wat erg die CB's!! Mijn lactatiekundige zei dat als ze iets zouden adviseren rondom voeding, ik haar altijd moest bellen om te checken haha. En dit CB heeft een BV certificaat!
Tot nu toe moet ik zeggen dat ze voor mij wel erg hun best doen hoor. Onze situatie (prematuur na Hellp) is ook wel bijzonder dus ik heb veel extra contact. Ze adviseren me eigenlijk ook niet want ze weten dat zoon bij twee kinderartsen loopt denk ik.
Nu ik erover nadenk, ze hebben wel een keer geadviseerd om niet meer op verzoek te voeden, omdat ik het niet meer trok. Zoon kwam toen een tijd ieder uur, maar dat had een duidelijke reden. Ik heb toen uitgelegd dat ze me zo niet hielp en daarna heeft ze me niet meer geadviseerd.
Wat erg die CB's!! Mijn lactatiekundige zei dat als ze iets zouden adviseren rondom voeding, ik haar altijd moest bellen om te checken haha. En dit CB heeft een BV certificaat!
Tot nu toe moet ik zeggen dat ze voor mij wel erg hun best doen hoor. Onze situatie (prematuur na Hellp) is ook wel bijzonder dus ik heb veel extra contact. Ze adviseren me eigenlijk ook niet want ze weten dat zoon bij twee kinderartsen loopt denk ik.
Nu ik erover nadenk, ze hebben wel een keer geadviseerd om niet meer op verzoek te voeden, omdat ik het niet meer trok. Zoon kwam toen een tijd ieder uur, maar dat had een duidelijke reden. Ik heb toen uitgelegd dat ze me zo niet hielp en daarna heeft ze me niet meer geadviseerd.
donderdag 11 maart 2010 om 08:44
Dolfijntje, in ieder geval fijn om te lezen dat er ook vpk zijn zoals jij
Djoels sterkte straks en als ze je argument over de Viva Mob niet sterk genoeg vinden (paardekop in je bed, cosa nostra, dat verhaal) vraag je ze gewoon of zij JBG komen troosten als hij met buikpijn van de honger ligt te wachten tot hij van hén mag eten.
Honger doet namelijk reuze pijn bij die kleintjes.
Djoels sterkte straks en als ze je argument over de Viva Mob niet sterk genoeg vinden (paardekop in je bed, cosa nostra, dat verhaal) vraag je ze gewoon of zij JBG komen troosten als hij met buikpijn van de honger ligt te wachten tot hij van hén mag eten.
Honger doet namelijk reuze pijn bij die kleintjes.
donderdag 11 maart 2010 om 08:46
Haha.
Die klacht komt er wel.
Djoels, ik heb het gelezen bij de Slimme Meiden.
*jaja, ik lees trouw mee*
Gewoon op verzoek blijven voeden!
Toet ging hier ook zo enorm hard, in de kraamweek paste ze met haar gewicht niet meer in de grafiek.
Ik ben gewoon op verzoek blijven voeden en nu trekt het wel weer bij.
Ze groeit nu meer in de lengte.
Het is gewoon vervelend dat je daar met een goed gevoel naartoe gaat en er pissig, of zelfs onzeker weer weg komt.
Dat is nergens voor nodig.
Jij, als moeder, weet wel of het wel of niet goed gaat.
Zo, en vandaag ga ik een trainingspakje voor Toet kopen, kan ze alvast wennen aan het Tokkie gebeuren.
Die klacht komt er wel.
Djoels, ik heb het gelezen bij de Slimme Meiden.
*jaja, ik lees trouw mee*
Gewoon op verzoek blijven voeden!
Toet ging hier ook zo enorm hard, in de kraamweek paste ze met haar gewicht niet meer in de grafiek.
Ik ben gewoon op verzoek blijven voeden en nu trekt het wel weer bij.
Ze groeit nu meer in de lengte.
Het is gewoon vervelend dat je daar met een goed gevoel naartoe gaat en er pissig, of zelfs onzeker weer weg komt.
Dat is nergens voor nodig.
Jij, als moeder, weet wel of het wel of niet goed gaat.
Zo, en vandaag ga ik een trainingspakje voor Toet kopen, kan ze alvast wennen aan het Tokkie gebeuren.
donderdag 11 maart 2010 om 09:18
djoels, raar advies, hier het advies van mij cb: (waar ik dus wel tevreden over ben en nooit problemen mee heb) lekker voeden op verzoek, ;je kan nooit te veel geven, zorg alleen dat je zuigbehoefte niet verward met honger, maar dat merk je vanzelf. En mijn baby is nog groter dan die van jou en groeide minstens zo snel, zo niet sneller. Zo snel dat ik me er zorgen om maakte of ik niet te veel voedde, maar nee hoor, volgens cb kon dat niet (wist ik ook eigenlijk wel). Komt helemaal goed, lekker op verzoek!
donderdag 11 maart 2010 om 10:17
Dochterlief is op de kop af 8 maanden jong. Krijgt nog 2x daags bv (7.00 en 22.30).
Ik wil het aantal voedingen echter weer gaan uitbreiden. Ze weigert namelijk iets anders te drinken dan bv. Heeft wel eens gewone melk en kv gedronken maar heeft er een weerzin tegen ontwikkeld sinds ze een AB-kuurtje gehad heeft voor een lichte luchtweginfectie. 3x daags Olvarit slaat ze zomaar achterover, maar wordt ons een beetje te duur.
Hoe vaak zou mijn dochter bv moeten hebben om voldoende vocht en voedingsstoffen binnen te krijgen? Naast natuurlijk een fruit- en groentehap.
En hoe kan ik mijn bv-productie weer opschroeven?
Ik wil het aantal voedingen echter weer gaan uitbreiden. Ze weigert namelijk iets anders te drinken dan bv. Heeft wel eens gewone melk en kv gedronken maar heeft er een weerzin tegen ontwikkeld sinds ze een AB-kuurtje gehad heeft voor een lichte luchtweginfectie. 3x daags Olvarit slaat ze zomaar achterover, maar wordt ons een beetje te duur.
Hoe vaak zou mijn dochter bv moeten hebben om voldoende vocht en voedingsstoffen binnen te krijgen? Naast natuurlijk een fruit- en groentehap.
En hoe kan ik mijn bv-productie weer opschroeven?
donderdag 11 maart 2010 om 10:38
Veel aanleggen om je productie op te hogen. Bij elke piep aan de borst, zeg maar. Hoe vaak ze moet drinken hangt natuurlijk af van hoeveel ze per keer drinkt (en dat weet je niet), maar als ze alleen bv drinkt kun je er in principe wel vanuit gaan dat ze voldoende binnenkrijgt als je op vraag voedt.
donderdag 11 maart 2010 om 10:59
Dank jullie voor al jullie steun postings inzake mijn CB.
Ik ben bij het bureau geweest en dat was apart.
Ik kwam namelijk in mijn legeroutfit binnen met mijn uzzi op mijn rug om direct in de aanval te gaan, bleek ik in een Efteling voorstelling terecht te komen... sta je wel voor joker met je pistool op scherp..
Met andere woorden.. Ze waren zó aardig (andere arts). Ik deed het goed. Baby deed het goed. Ze hebben me de groeicurve uitgelegd baby zit aan de bovenlijn van de curve dus goed. Ik mocht voeden op verzoek, goed zelfs! Helemaal onderzocht, allemaal tips gekregen, ze waren echt heel aardig en deden heel lief tegen mijn babytje en dat vond ik lief.
Dus..... goedgekeurd.
Officieel:
4 weken oud
5660 gram
60 cm
Een beste kerel die zoon van mij!
Ik ben bij het bureau geweest en dat was apart.
Ik kwam namelijk in mijn legeroutfit binnen met mijn uzzi op mijn rug om direct in de aanval te gaan, bleek ik in een Efteling voorstelling terecht te komen... sta je wel voor joker met je pistool op scherp..
Met andere woorden.. Ze waren zó aardig (andere arts). Ik deed het goed. Baby deed het goed. Ze hebben me de groeicurve uitgelegd baby zit aan de bovenlijn van de curve dus goed. Ik mocht voeden op verzoek, goed zelfs! Helemaal onderzocht, allemaal tips gekregen, ze waren echt heel aardig en deden heel lief tegen mijn babytje en dat vond ik lief.
Dus..... goedgekeurd.
Officieel:
4 weken oud
5660 gram
60 cm
Een beste kerel die zoon van mij!
DTEEZ!