Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 14 maart 2010 om 22:30
Haha, ik ga ook niet op stel en sprong verhuizen hoor. Ik heb alleen een vriendin hier over de grens en zij werkt in Nl, en doordat ze wel meteen weer is gaan werken (na het NL verlof) maar toch het Duitse kindergeld en elterngeld krijgt houdt ze nog méér over dan voorheen. Dat zette me wel aan het denken.
En echt, als ik 65 ben (en nog in goede gezondheid) werk ik met liefde nog even door, maar nu in deze periode is mijn arbeidsethos ver te zoeken.
En echt, als ik 65 ben (en nog in goede gezondheid) werk ik met liefde nog even door, maar nu in deze periode is mijn arbeidsethos ver te zoeken.
zondag 14 maart 2010 om 22:30
viva, lastig joh, dat gevoel. Maar ik krijg wel het gevoel uit je posting dat je kiest voor wat jij belangrijk vindt en niet zozeer voor wat er van je verwacht wordt, en dat is uiteindelijk toch waar je gelukkig van wordt denk ik. Is het lastig voor je om een baan te zoeken met minder verwachtingen en op een "lager" niveau? Of is een half jaar er tussen uit gaan een optie, en dan terug naar je oude baan? Dat moet natuurlijk financieel wel kunnen. Nou ja, sterkte bij je keuzes!
zondag 14 maart 2010 om 22:36
Tja Arwen, kan me er kwaad om maken maar dat helpt toch niet. Ik ben wel meer berustend. Thuis gaat voor, ik moet nou eenmaal 2x daags kolven en nee, ik heb nu géén zin in intercollegiaal overleg of bijscholing in mijn vrije tijd. En als ze vinden dat ik dan een minder goede werknemer ben, jammer dan, dan verlengen ze mijn contract maar niet en vraag ik wel WW aan.
Er helemaal tussenuit is echt financieel niet haalbaar, dus we moeten er een een keer voor gaan zitten wat dan wél een oplossing is.
Er helemaal tussenuit is echt financieel niet haalbaar, dus we moeten er een een keer voor gaan zitten wat dan wél een oplossing is.
zondag 14 maart 2010 om 22:36
VFF ik ben ook niet duitse he.... maar ik weet dat het bij ons echt geen probleem zou zijn als je zou komen.
En Elterngeld krijg je alleen als je max 30 uur per week werkt, weet niet hoeveel uur die vriendin van jou werkt? Maar kindergeld is natuurlijk wel ongeveer 3x zoveel als in NL. En ik ga dus ook straks 30 uur werken, wilde eerst 32 uur, zou op mijn werk makkelijker zijn, maar met 30 uur werken krijg ik nog 300 eur elterngeld, tja dan is de keuze snel gemaakt, vooral omdat je werkgever eigenlijk niet mag weigeren.
En Elterngeld krijg je alleen als je max 30 uur per week werkt, weet niet hoeveel uur die vriendin van jou werkt? Maar kindergeld is natuurlijk wel ongeveer 3x zoveel als in NL. En ik ga dus ook straks 30 uur werken, wilde eerst 32 uur, zou op mijn werk makkelijker zijn, maar met 30 uur werken krijg ik nog 300 eur elterngeld, tja dan is de keuze snel gemaakt, vooral omdat je werkgever eigenlijk niet mag weigeren.
maandag 15 maart 2010 om 06:49
VFF, lastig he, combinatie van werk en je kleintje. Ik kreeg ooit als tip: probeer de afspraken die je voor je verlof hebt gemaakt mbt werk vol te houden tot je kleintje 1 jaar wordt. Pas dan schijn je genoeg ont-zwangerd te zijn om met voldoende ratio te beslissen wat voor jullie de beste oplossing is. Ik heb daar afgelopen zomer vaak aan gedacht en ben blij dat ik op moeilijke momenten geen overhaast besluit heb genomen. Niet dat ik denk dat jij dat gaat doen hoor, maar misschien heb je er iets aan. En natuurlijk wil je nu buiten werktijd niet werken! Sterkte ermee.
maandag 15 maart 2010 om 09:24
GW; die vriendin werkt maar 24 uur (voorheen werkte ze 32; ze heeft in salaris minder ingeleverd dan wat ze er nu aan bijlages bijkrijgt).
Lou; bedankt voor je reactie. Ik denk alleen dat er geen sprake is van 'ontzwangeren' o.i.d., ik heb alleen vóór mijn verlof niet goed genoeg overzien hoe de situatie zou zijn. Ik heb het al vaker gezegd; bij een eventuele tweede maak ik andere afspraken en blijf ik een half jaar thuis, daar ben ik nu voor aan het sparen. Alleen ben ik daar nu niet mee geholpen.
Ik vind het lastig uitleggen merk ik. Voorheen was mijn werk een deel van mijn persoonlijkheid, ik was er goed in en ontleende daar ook mijn eigenwaarde aan. Nu is het echter alleen nog maar een manier om de hypotheek te kunnen betalen (en dat zal idd na het eerste jaar wel weer veranderen hoor, maar dat duurt nog een hele tijd...).
Nou, dankzij twee nachtvoedingen lijkt de verstopping alweer wat te verbeteren (maar ik vind dat altijd lastig inschatten, door al het masseren blijft het meestal wel een weekje gevoelig, heb jij dat ook Mereliena?). Nog 68 dagen te gaan
Lou; bedankt voor je reactie. Ik denk alleen dat er geen sprake is van 'ontzwangeren' o.i.d., ik heb alleen vóór mijn verlof niet goed genoeg overzien hoe de situatie zou zijn. Ik heb het al vaker gezegd; bij een eventuele tweede maak ik andere afspraken en blijf ik een half jaar thuis, daar ben ik nu voor aan het sparen. Alleen ben ik daar nu niet mee geholpen.
Ik vind het lastig uitleggen merk ik. Voorheen was mijn werk een deel van mijn persoonlijkheid, ik was er goed in en ontleende daar ook mijn eigenwaarde aan. Nu is het echter alleen nog maar een manier om de hypotheek te kunnen betalen (en dat zal idd na het eerste jaar wel weer veranderen hoor, maar dat duurt nog een hele tijd...).
Nou, dankzij twee nachtvoedingen lijkt de verstopping alweer wat te verbeteren (maar ik vind dat altijd lastig inschatten, door al het masseren blijft het meestal wel een weekje gevoelig, heb jij dat ook Mereliena?). Nog 68 dagen te gaan
maandag 15 maart 2010 om 09:43
Ik herken het wel VFF. Ik heb dan geen baan maar ben zelfstandige, maar waar ik voorheen voor een bepaalde opdrachtgever gerust vijf stappen extra deed, ervaar ik die extra stappen (die nog wel verwacht worden) nu als een belasting. Omdat ik die tijd veel liever besteed aan mijn dochter. Ik dacht van tevoren dat ik zo'n moeder zou zijn die het nodig heeft om voldoende te werken, tot nu toe blijkt dat nog niet zo te zijn. Daarom ben ik op zoek gegaan naar manieren om meer vanuit huis te werken, in eerste instantie voor mijn opdrachtgevers maar ik heb nu ook wat voorzichtige andere plannen. Maar lastig blijft het, als je geld wilt verdienen om welke reden dan ook kun je in die tijd geen of te weinig aandacht besteden aan je kind helaas, de spagaat blijft.
maandag 15 maart 2010 om 10:01
Lika, vandaag precies een halfjaar toch? Gefeliciteerd!
Sophy, fijn dat je weer mag voeden. Jij ook gefeliciteerd! Stoer van je dat je hebt doorgezet.
VFF, klinkt alsof je, sinds je topic, de boel aardig op een rijtje hebt kunnen krijgen voor jezelf. Bovendien, als je werkgever je afrekent op een paar maanden, i.p.v. wat hij daarvoor van jou heeft gezien, zou ik dat wel kortzichtig vinden.
Is dat percentage 20-25%? Als ik om me heen kijk vind ik dat nog best veel. Nog te weinig, maar meer dan ik dacht, bedoel ik.
Hopelijk zijn de kanaaltjes snel weer open. Zo frustrerend dat je elke keer weer een nieuwe hindernis opgeworpen krijgt!
Mereliena, jij ook beterschap!
Wen, ik ken de curve van bv.com, die vul ik na elke meet-en-weeg keurig in. Daar zit hij ook in de bovenste regionen. Het eten is idd spannend, hoor! Gistermiddag met broccoli geprobeerd en dat vond ie nog maar niks. Maar dat komt wel, kan ook niet van de ene op de andere dag. Zo'n eerste keer is vooral leuk voor papa en mama.
Sophy, fijn dat je weer mag voeden. Jij ook gefeliciteerd! Stoer van je dat je hebt doorgezet.
VFF, klinkt alsof je, sinds je topic, de boel aardig op een rijtje hebt kunnen krijgen voor jezelf. Bovendien, als je werkgever je afrekent op een paar maanden, i.p.v. wat hij daarvoor van jou heeft gezien, zou ik dat wel kortzichtig vinden.
Is dat percentage 20-25%? Als ik om me heen kijk vind ik dat nog best veel. Nog te weinig, maar meer dan ik dacht, bedoel ik.
Hopelijk zijn de kanaaltjes snel weer open. Zo frustrerend dat je elke keer weer een nieuwe hindernis opgeworpen krijgt!
Mereliena, jij ook beterschap!
Wen, ik ken de curve van bv.com, die vul ik na elke meet-en-weeg keurig in. Daar zit hij ook in de bovenste regionen. Het eten is idd spannend, hoor! Gistermiddag met broccoli geprobeerd en dat vond ie nog maar niks. Maar dat komt wel, kan ook niet van de ene op de andere dag. Zo'n eerste keer is vooral leuk voor papa en mama.
maandag 15 maart 2010 om 10:17
Apricot... dat gaat helaas niet op, ik werk pas bij deze werkgever sinds ik zwanger ben dus heb nog geen lange 'band' opgebouwd En ja, volgens de gegevens die ik overal vind krijgt ca. 35% nog bv na 3 maanden en 20 tot 25% (verschilt een beetje bij CBS, RIVM, bv.com) na 6 maanden. Vind ik ook nog meer dan ik dacht hoor, aangezien ik zoals gezegd helemaal NIEMAND ken.
Enneh, toch wel leuke foto's gemaakt van de Rapley gisteren?
Enneh, toch wel leuke foto's gemaakt van de Rapley gisteren?
maandag 15 maart 2010 om 10:46
maandag 15 maart 2010 om 11:02
Tja, er zijn nog heel veel mensen die denken dat de WHO adviseert om 6 maanden borstvoeding te geven. Dat helpt niet.
Hoe langer je voedt hoe gemakkelijker het wordt, over het algemeen. En inmiddels is voeden voor mij gemakkelijker dan niet voeden, zelfs Hopelijk wordt het voor jou ook nog gemakkelijker!
Hoe langer je voedt hoe gemakkelijker het wordt, over het algemeen. En inmiddels is voeden voor mij gemakkelijker dan niet voeden, zelfs Hopelijk wordt het voor jou ook nog gemakkelijker!
maandag 15 maart 2010 om 11:03
VFF, dat wist ik niet. Dat gebeurt ook niet vaak, dat een zwangere nieuw wordt aangenomen. En bv geven kan heel zwaar zijn, vind ik ook hoor. Heb nu de insteek "elke dag is meegenomen". Mijn plan is tot minstens een jaar door te gaan. Maar als het zo moeizaam wordt als het afgelopen halfjaar dan denk ik niet dat ik dat ga halen.
Wen, je bent voer voor paleonthologen. Ik hoop nog eens in je voetsporen te mogen treden. Zullen we ons dan aanmelden bij Naturalis?
Verbaast me trouwens dat zelfs bv.com geen data heeft van ná een halfjaar. Wat me wel opviel is dat alleen de regio A'dam na 6 mnd nog ruim boven het gemiddelde zit. Geen idee waarom dat is.
De videocamera stond paraat idd! Is wel leuk geworden. Vanmiddag tweede poging.
Wen, je bent voer voor paleonthologen. Ik hoop nog eens in je voetsporen te mogen treden. Zullen we ons dan aanmelden bij Naturalis?
Verbaast me trouwens dat zelfs bv.com geen data heeft van ná een halfjaar. Wat me wel opviel is dat alleen de regio A'dam na 6 mnd nog ruim boven het gemiddelde zit. Geen idee waarom dat is.
De videocamera stond paraat idd! Is wel leuk geworden. Vanmiddag tweede poging.
maandag 15 maart 2010 om 11:35
Weet iemand of je het siliconen borst-shield van Avent ook los kan kopen? Ik Heb er 1 van Medela bijgekocht maar die vind ik lang niet zo prettig als die van Avent.
Ik bedoel die met 5 van die massage-noppen die standaard bij de (hand)kolven van Avent zit.
En nog een andere vraag: ik voed nu bijna een half jaar en zit op ongeveer 7 voedingen en start binnenkort met bijvoeden (Rapley)
In juli ben ik 1 keer een dag en 1 keer een weekend weg (als ik het aankan want ik moet er nu niet aan denken) en wordt het overdag heel lastig om te kolven.
Op hoeveel voedingen zit je ongeveer na 9 of 10 maanden? En hoe kan ik voorkomen dat mijn productie in dat weekend terugloopt als ik minder voed/kolf?
Beetje stomme vraag misschien maar heb er gewoon stress van.
Ik bedoel die met 5 van die massage-noppen die standaard bij de (hand)kolven van Avent zit.
En nog een andere vraag: ik voed nu bijna een half jaar en zit op ongeveer 7 voedingen en start binnenkort met bijvoeden (Rapley)
In juli ben ik 1 keer een dag en 1 keer een weekend weg (als ik het aankan want ik moet er nu niet aan denken) en wordt het overdag heel lastig om te kolven.
Op hoeveel voedingen zit je ongeveer na 9 of 10 maanden? En hoe kan ik voorkomen dat mijn productie in dat weekend terugloopt als ik minder voed/kolf?
Beetje stomme vraag misschien maar heb er gewoon stress van.
maandag 15 maart 2010 om 11:41
Ik heb een vraag over het opkrikken van mijn productie. Mijn dochter is 8,5e week oud en krijgt bv aangevuld met fv. Ik probeer daarbij zoveel ogelijk te kolven op het moment dat ze fv krijgt. Toch is het ineens minder geworden. Waar ik voorheen moeiteloos een voeding bijelkaar kolfde is het nu per keer een halve. Zou het komen omdat ik ongesteld ben geworden?
Ik begreep dat ik het best vaak kan kolven om het te verhogen. Moet ik de borst dan helemaal leegkolven tot en met de laatste druppel? Of is het voldoende te stoppen als het niet meer gemakkelijk stroomt?
Ik begreep dat ik het best vaak kan kolven om het te verhogen. Moet ik de borst dan helemaal leegkolven tot en met de laatste druppel? Of is het voldoende te stoppen als het niet meer gemakkelijk stroomt?
maandag 15 maart 2010 om 11:47
VFF, ik was zo benieuwd hoe t met je ging, kom ik je hier tegen
Knap hoor dat je nog bv geeft. Mijn ervaring is dat de grens steeds bijgesteld wordt. Toen zoon geboren werd, dacht ik: ik zie wel, elke dag is meegenomen. Na 1 week bijna overgestapt op flesvoeding. Had nooit hulp gekregen met aanleggen dus zoon dronk niets meer. 1 flesje gegeven en die dronk hij in no time leeg. Voelde me toch enorm rot en ben toch doorgegaan.
Ik vond de begintijd met werken erg zwaar. Weer terug op het werk, terwijl je liever bij je kind bent, werk is idd stukken minder belangrijk of totaal onbelangrijk, en dan t kolven. Wat een gedoe in t begin zeg.
Na 6 maanden werd t een stuk makkelijker omdat ik toen begon met bijvoeden. Bij 8,5 maand hoefde ik op t werk niet meer te kolven omdat zoon brood en fruit at overdag. Hij kreeg alleen nog s avonds voor het naar bed gaan bv. Uiteindelijk een jaar gevoed.
Tips voor de ontstekingen: man man, ik had echt zo vaak ontstekeningen.
- goed warm douchen en onder de douche de plek masseren, daarna kind aanleggen. Bij de volgende voeding ook die borst voor een groot deel en een beetje van de ander. Zo was t altijd binnen 1 tot 2 dagen weg. (of leegkolven zoals Mereliena bij haar laatste post zei, na een warme douche +massage)
Knap hoor dat je nog bv geeft. Mijn ervaring is dat de grens steeds bijgesteld wordt. Toen zoon geboren werd, dacht ik: ik zie wel, elke dag is meegenomen. Na 1 week bijna overgestapt op flesvoeding. Had nooit hulp gekregen met aanleggen dus zoon dronk niets meer. 1 flesje gegeven en die dronk hij in no time leeg. Voelde me toch enorm rot en ben toch doorgegaan.
Ik vond de begintijd met werken erg zwaar. Weer terug op het werk, terwijl je liever bij je kind bent, werk is idd stukken minder belangrijk of totaal onbelangrijk, en dan t kolven. Wat een gedoe in t begin zeg.
Na 6 maanden werd t een stuk makkelijker omdat ik toen begon met bijvoeden. Bij 8,5 maand hoefde ik op t werk niet meer te kolven omdat zoon brood en fruit at overdag. Hij kreeg alleen nog s avonds voor het naar bed gaan bv. Uiteindelijk een jaar gevoed.
Tips voor de ontstekingen: man man, ik had echt zo vaak ontstekeningen.
- goed warm douchen en onder de douche de plek masseren, daarna kind aanleggen. Bij de volgende voeding ook die borst voor een groot deel en een beetje van de ander. Zo was t altijd binnen 1 tot 2 dagen weg. (of leegkolven zoals Mereliena bij haar laatste post zei, na een warme douche +massage)
anoniem_41148 wijzigde dit bericht op 15-03-2010 11:52
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
koffie, zwart graag...
maandag 15 maart 2010 om 12:56
Soshiva, ik ben ook rond die leeftijd weg geweest 4 dagen bij mijn oudste en kolfde toen 3 keer per dag (oudste dronk nog wel 's nachts maar dat kolfde ik niet). Hmm... Misschien was het ook 4 keer: 's morgens voor het weggaan, halverwegen de dag (even gene overwinnen om het in een cafeetje te vragen), bij thuiskomst in het hotel en dan voor het slapen gaan. Ik kolfde vrij makkelijk dus leverde niet veel stress op.
maandag 15 maart 2010 om 12:59
Haha Sylvester, schaam me een beetje om me nog op dat andere topic te vertonen... Als werk al totaal onbelangrijk is geworden, kun je wel raden hoe mijn huishouden eruit ziet
Enneh, keigoed van jou, een heel jaar! Wie weet hoever ik nog ooit kom, vooralsnog blijf ik aftellen naar dat half jaar. Hoe is het met jou verder, hoe lang nog?
En die ontstekingen, gelukkig word ik er al steeds handiger in om ze weg te krijgen. Alleen door het extra aanleggen en kolven schiet dan mn productie weer omhoog (en ik had al niks te klagen). Dat is wel lastig. Pffff, als je daar eenmaal gevoelig voor bent moet je zó ontzettend oppassen!
Enneh, keigoed van jou, een heel jaar! Wie weet hoever ik nog ooit kom, vooralsnog blijf ik aftellen naar dat half jaar. Hoe is het met jou verder, hoe lang nog?
En die ontstekingen, gelukkig word ik er al steeds handiger in om ze weg te krijgen. Alleen door het extra aanleggen en kolven schiet dan mn productie weer omhoog (en ik had al niks te klagen). Dat is wel lastig. Pffff, als je daar eenmaal gevoelig voor bent moet je zó ontzettend oppassen!
maandag 15 maart 2010 om 13:14
Nu 27 weken dus nog 13 te gaan. Of iets langer cq korter
Enne, hier idem want ik voer ook weinig meer uit thuis en vertoon me daar ook bijna niet.
Ik heb zolang volgehouden omdat ik zelf vrij allergisch ben en hoopte daarmee de allergie te verminderen/weg te houden bij zoon. Helaas is hij ook best allergisch (dieren en hooikoorts) maar misschien was t wel nog erger geweest als ik niet zelf gevoed zou hebben.
Soshiva, bij 9 a 10 maanden zat zoon op 2 bv. Een s ochtends en een s avonds voor het slapen gaan. Die s ochtends weet ik niet zeker meer. Hij kreeg s ochtends een boterham, rond half 11 fruit, tussen de middag boterham. rond half 4 soepstengel/rijstwafel, s avonds warm eten + yoghurt en om 20 uur bv en naar bed. s nachts kreeg hij nooit bv vanaf 5 weken omdat hij toen al doorsliep.
Enne, hier idem want ik voer ook weinig meer uit thuis en vertoon me daar ook bijna niet.
Ik heb zolang volgehouden omdat ik zelf vrij allergisch ben en hoopte daarmee de allergie te verminderen/weg te houden bij zoon. Helaas is hij ook best allergisch (dieren en hooikoorts) maar misschien was t wel nog erger geweest als ik niet zelf gevoed zou hebben.
Soshiva, bij 9 a 10 maanden zat zoon op 2 bv. Een s ochtends en een s avonds voor het slapen gaan. Die s ochtends weet ik niet zeker meer. Hij kreeg s ochtends een boterham, rond half 11 fruit, tussen de middag boterham. rond half 4 soepstengel/rijstwafel, s avonds warm eten + yoghurt en om 20 uur bv en naar bed. s nachts kreeg hij nooit bv vanaf 5 weken omdat hij toen al doorsliep.
koffie, zwart graag...