Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
JBG is inderdaad lekker groot Djoels! Kruimelientje is met haar 6 maanden maar 600 gram zwaarder
lika, is jouw dochter nu 6300 gram? Mijn dikkerd was vorige week, 8 weken oud, 6900 gram. Ik kijk elke keer met verbazing naar hem en vraag me echt serieus af waar dit gaat eindigen. 2.25 meter ofzo?
Wyfke, als je de tijd hebt zou ik je willen adviseren om lekker een weekend met je kleintje in bed te kruipen. Laat je partner zorgen voor het huishouden en koek en zopie voor jopu en leg je kleintje bij elke kik aan. Dan moet het binnen een paar dagen weer zover bijgeregeld zijn dat je haar weer volledig op verzoek kunt voeden.

Zorg dat je zelf genoeg rust, drinken en voeding tot je neemt en dan loopt het straks weer als een zonnetje!

Veel succes.
quote:Lika schreef op 11 maart 2010 @ 14:03:

JBG is inderdaad lekker groot Djoels! Kruimelientje is met haar 6 maanden maar 600 gram zwaarder

Kruimelientje echt een kruimeltje dus

De mijne weegt met 5 maanden 7800 gr en ik schat 74 cm. Ook een beste maat dus
Vraagje aan de (ervarings)deskundige.

Ik ben nog niet helemaal thuis in kolfland. Maar ik heb begrepen dat melk 5 dagen in de koelkast mag. Nu had ik een klein beetje staan van 2 dagen geleden en ik heb dat aangevuld met een klein beetje van gsiter. Maar mag ik dat wel bij elkaar gooien? Ik ben van plan om het vandaag te geven.

Als het beter is van niet, gooi ik het weg. Heb ik geen problemen mee (heb melk in OVERVLOED)

Iemand enig idee?

Djoels, heb jij ook zo'n flinke man! Ik geef ook op verzoek en meneer was van 4060 met geboorte naar 4850 met 2,5 week gegaan. Fijn om te lezen dat dat dus wel vaker voor komt, want iedereen kijkt me maar vreemd aan....goh is hij pas 3 weken...ik dacht al 2 maanden....
xasi, je mag het gewoon geven. Bij elkaar gooien als beide porties koud zijn. En je mag het geven tot 5 dagen (dus als oudste portie niet ouder is dan 5 dagen). Wil je het invriezen, dan mag de oudste portie niet ouder zijn dan 24 uur, maar ook dan mag je bij elkaar gooien. Bewaar het wel achter in je koelkast, waar het het koudst is.
Hier een berichtje van een meelezer; regelmatig check ik hier de tips and tricks! Waarvoor veel dank!

Ik val meteen maar met de deur in huis.. Ik heb een dochter van 14 weken die het goed doet op de bv. Ik ben nu weer aan het werk, 4 dagen, en merk dat mijn productie op de laatste dag minder is met kolven. Met name de linkerkant die het normaal gesproken ook al wat minder goed doet dan de rechterkant. Met de rechterkant kan ik de schade wel aardig inhalen zodat ik 600 ml op een werkdag kolf, maar is er een manier de "mindere" linkerkant te stimuleren op die dag?

Op donderdag kolf ik eigenlijk voor maandag. Kan ik het dan beter invriezen of achter in de koelkast laten staan in het koeltasje?

Alvast bedankt!
quote:arwen173 schreef op 11 maart 2010 @ 14:17:

lika, is jouw dochter nu 6300 gram? Mijn dikkerd was vorige week, 8 weken oud, 6900 gram. Ik kijk elke keer met verbazing naar hem en vraag me echt serieus af waar dit gaat eindigen. 2.25 meter ofzo?

spruit is hier met bijna 8 weken net iets meer dan de helft........
Mijn dochter is inderdaad 6300 gram nu (week geleden gemeten). Dus inderdaad een kleintje
arwen fijn, dank voor de uitleg!

Hebben jullie dan misschien ook nog goede tip tegen borstontsteking? Ik heb dus vrij veel. Maar twijfel over wanneer ik het beste kan afkolven. Ik doe dat wel zodra ik ontsteking voel opkomen. Maar misschien is het beter om dagelijks af te kolven? Of ga ik de productie dan nog meer vergroten?
Xasi, ik heb geen antwoord op je kolfvraag, maar misschien heb je baat bij lecithine-capsules. Ik gebruik ze ook, omdat ik ook vaak bo's heb (gehad). De capsules zorgen ervoor dat er meer onverzadigde vetzuren in de melk komen, waardoor het minder dik is (maar niet minder voedzaam, hoor!) en je minder snel verstoppingen krijgt. Je kunt ze bij natuurvoedingswinkels wel kopen. Je moet ze hebben van 1200 mg en die slik je driemaal daags. Kost ongeveer een tientje voor een pot en dan kun je een maand vooruit.
xasi, ik kolfde alleen als er iets verstopt zat en mijn baby dat niet weggedronken kreeg maar ik ben ook niet zo gevoelig voor borstontstekingen. Iedere dag een keer leegkolven kan geen kwaad als je het blijft doen maar krikt natuurlijk wel je productie wat op. Het lijkt me geen aanrader bij overproductie. Geen idee of het helpt!
Xasi, teveel kolven kan ook problemen veroorzaken, veel masseren als je voed (doet teringpijn maar werkt wel) helpt.

Dank voor de tips re stoppen. Nu gaat het weer iets beter, dochter lag veel te klieren en ik was het spuugzat. Maar na een dreigement dat ze geen njam njam (zoals zij het noemt) meer krijgt is ze daarmee gestopt.

Andere reden voor mij om te stoppen is omdat ik twee keer per maand hormoon gerelateerde migraine krijg en de huisarts niets wil doen omdat ik borstvoed. Ik moet maar eerst stoppen met voeden en dan willen ze wel iets doen. En ik ben al negen jaar niet bij een gynaecoloog geweest dus vroeg een verwijzing vanwege zware ovulatie pijn. Wordt ook niet gedaan omdat ik nog voed.
Heb zoon trouwens in Engeland gekregen en het voeden lukte in het begin voor geen meter. Hij kwam van de borst en was net dracula, hele gezichtje onder het bloed. Dus wij naar de kraamkliniek (je krijgt daar geen kraamverzorgster) en daar werd me aangeraden om zoon over mijn schouder te hangen zodat hij op zijn kop (...) aanlegde omdat dat misschien een betere positie zou zijn. En ik liet het haar ook nog proberen in al mijn naieviteit.. Manlief gaf het mens bijna een mep om de suggestie.

En een andere had een techniek, up and over. Nou dat kind up en over de tepel en ik gilde het uit van de pijn. Zij trekt zoonlief zo van mijn borst zonder los te koppelen en eerlijk waar, de vellen hingen er vanaf.

Uiteindelijk toch doorgezet vanwege massief schuldgevoel na een spoedkeizersnee. Wilde het kind toch nog iets goeds meegeven. Zal het hem ook flink inwrijven als hij 18 is
hallo meiden,

Ik geef normaalgesproken 5 keer per dag bv (volledig), zo rond 7-11-15-19-22. De eerste drie voedingen kan ik goed bieden, zoon is tevreden en slaapt veel. Maar dan...huilen, piepen na de voeding van 19 en duidelijk niet tevreden, heb ik hem eerst aangelegd, maar er was onvoldoende om hem tevreden te krijgen. Vervolgens in porties van 50-50-40 (ja zuinig met bv) dus nog 140 cc (!!) vandaag afgekolfde melk gegeven om 20.30. Nu valt hij in slaap.

Voor de voeding van 22/23 uur heb ik vermoedelijk weer te weinig. Dus dat wordt waarschijnlijk vannacht weer aan de bak. 's Nachts voeden verhoogd toch extra de productie?

Het is al weken net aan voldoende, maar nu wordt het dus te weinig (misschien omdat hij rolt sinds deze week en extra energie verbrandt?.

Ik hoef niet meer ochtendvoeding. Is het mogelijk om alleen de avondproductie te vergroten? Door hem om ongeveer 15-17-19-22 aan te leggen? Of werkt dat zo niet? Moet ik de hele dag vaker aanleggen/kolven?

Hoe kan ik naast de voedingen bijkolven zodat de opbrengst hoger wordt? Vlak na de voeding nakolven? Na ongeveer 2 uur? Is alleen tsr opwekken voldoende of moet ik de borsten dan echt leegkolven?

Meiden, graag weer jullie tips! Ik wil graag doorgaan met bv, maar het laatste wat ik wil is dat hij honger heeft. Nog 5 weken en dan is hij een half jaar. Dat zou ik in ieder geval graag willen, maar als het goed gaat, ga ik met liefde langer door.

Bedankt,

Mardejo
Mardejo hier hetzelfde momenteel. Ik lees mee voor tips!
Hi

ik heb hetzelfde probleem, dochter is 18 weken nu. Bij mij komt het doordat ik echt te moe ben eind van de dag. Ik doe nu het volgende;

's morgens na de eerste voeding kolf ik ongeveer 100 ml

's avonds na 2100 kolf ik ook, ongeveer 120-150 cc, soms 2 uur later nog eens kolven,weer 100 ml, zo bouw ik een aardig voorraadje op.

dan krijgt dochter een haar laatste voeding om

uur of 20.00 en dat is dan die gekolfde melk, ik geef haar dan 180 ongeveer en daar slaapt ze dan (vaak) de nacht mee door.

Ik heb hier voor gekozen omdat ik graag een avondritueel wilde en niet dat klusteren de hele avond, want ik ben zeker 3 avonden per week weg voor mijn werk, en het is anders zo onduidelijk voor dochter. Nu krijgt ze dus standaard als laatste voeding de fles met mm

en dat werkt voor ons prima.

Verder ben ik ook aan het aftellen tot een half jaar, ben zo moe! Wil alleen nu niet opgeven, ik zie het ook als een prioriteit voor dochter.

Succes!
Mereliena, Jouw verhaal klinkt nog een stuk positiever dan bij mij/ons:

Ik kolf 's ochtends 20 cc (na de bv),

op mijn werk rond 10 uur 150 cc

rond 13 uur 100 cc

rond 15 uur 80 cc

daarna nog nooit gekolfd, altijd live gevoed.

Zoon drinkt rond de 170 cc per voeding rond 11 en 15 uur (soms 140, heel soms 200), terwijl hij toch ruim 7 kg is .Volgens 'de rekensom' te weinig, maar ja, wat kan ik/mijn vriend/ de crecheleidster er aan doen als hij niet meer uit de fles drinkt? Omdat zoon soms toch 200 cc drinkt, wil ik wel flessen van 200 meegeven naar de creche. Gelukkig had ik een grote voorraad in de vriezer, maar die gaat op deze manier er hard doorheen....

De productie moet dus omhoog, in de hoop dat zoon deze dan ook op peil houdt...
Bloempje ik wil even zeggen dat ik vind dat je echt heel asociale reacties krijgt. Mijn cyclus gerelateerde hoofdpijn verdween met mirena en die kan ook met bv

ik voed zelf lang dus hoezo wachten met zoiets?! Belachelijk!

En dan het aanleggen etc in Engeland! Echt abnormaal.
BV loopt hier nog steeds niet geweldig. Ik heb het vermoeden dat mijn lichaam het genoeg vindt. (ben chronisch vermoeid). Toch wil ik nog niet opgeven, ik wil gewoon niet meer dan 2 flesjes per dag geven.

Kan verkeert aanleggen ook invloed hebben op je melkproductie? Kereltje heeft zijn mond niet ver genoeg open, krijg het ook nog niet echt voor elkaar moet ik zeggen.
Mardejo, dat half jaar volledig borstvoeding geven ga je halen hoor! Ik had precies hetzelfde en ben toen nog naar een lactatiekunsige gegaan. En dat hielp.

Vaak heeft het op dat moment niet zoveel meer te maken met het feit of je lichaam wel of niet genoeg melk kan maken, maar gaat het mis omdat je je zorgen maakt, of je lichaam het nog wel aan kan. Het is ook niet niks, met je eigen energie je kind voeden. Dat verdient sowieso al een pluim.

Maar nu: wat kun je er aan doen? Vijf keer op een dag voeden kan te weinig zijn om je producite in stant te houden. Daarom zou het goed zijn als je je kind vaker aan gaat leggen, zeker 8 á 10 keer per 24 uur. Dat klinkt verschrikkelijk, ik weet het, maar als je de voedingen gaat zien als onderdeel van de dag inplaats van een onderbreking ervan, gaat het best. Dus elke keer als je denkt dat je een speentje loopt te zoeken, of als de duim van je kind richting het mondje gaat, leg je je kind aan. Je zult zeker de eerste paar dagen het idee hebben dat je lichaam zo veel vraag naar melk niet aankan, daarom is het belangrijk dat je goed zorgt voor jezelf: kopje thee, koekje, een extra boterham, chocolade, maar net datgene waar jij behoefte aan hebt.

Als je het zo aanpakt moet je binnen een weekje zeker resultaat zien.

Vijf keer voeden op een dag is voor veel vrouwen gewoon te weinig om de productie over langere tijd in stand te houden. Ik heb een tijdje terug een colums gelezen van een Vlaamse LC die er voor pleitte om niet uit te gaan van standaard 7 voedingen, of om de 4 uur, maar zeker te proberen om 8 á 10 voedingen per dag te geven. Door meerdere kleinere voedingen is het voor je lichaam veel eenvoudiger om aan de steeds groter wordende melkbehoefte van je kind te voldoen dan wanneer je gedurende de lactatieperiode steeds met minder voedingen de dag doorkomt.

Als je het geen probleem vind dat je door steeds minder voedingen te geven de borstvoeding aan het afbouwen bent is daar niks ergs aan. Maar als je het langer vol wilt houden, kan meerdere voedingsmomenten op een dag heel goed werken.
Zitah, balen dat het nog niet goed op gang is, slik je nog domperidon ? Heb je nog ctc met de LK? Misschien heeft zij tips....en zou ze nog een keer kunnen meekijken met aanleggen?

Rusten en verder wat katharina hieronder schrijft helpen ook....

Sterkte!
Mag ik met jullie mijn succes delen? We hebben hier namelijk het Magische Halfjaar gehaald! Ik ben zo blij, liep gisteren de hele dag op wolkjes, maar ook af en toe een emotioneel traantje. En nog een dikke pluim van CB donderdag dat Ot het zo goed deed (9,1 kg en 71 cm). Een prachtige curve, volgens de arts, ondanks de tegenslag, steil omhoog, geen dipje te bekennen. Of ik ging stoppen nu? Nee, dus. Daar waren ze heel enthousiast over. Heel leuk!

En dat mede dankzij jullie steun, adviezen, peptalks en ervaringsverhalen. Jullie hebben me door de dalen geloodsd en de successen meegejubeld. Ik wil jullie vanuit de grond van mijn hart daarvoor bedanken, want zonder jullie was het een stuk zwaarder geweest. Bedankt meiden!

En nu de keuken in, want straks voor het eerst een Rapley-poging. Spannend, een nieuw eet-avontuur!
Apricot wat super! En leuke reactie consultatie buro! Ik hoop je na te volgen dit keer weer, met de baby straks :-)
Mooi apricot! Hier ook bijna een half jaar, namelijk morgen! Succes met je eerste rapley avontuur! Wij zijn hier ietsje eerder begonnen (tegen mijn principes in, bij kruimel heb ik wel een half jaar gewacht).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven