Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hier trouwens ook een prima reactie van het cb. 'Oh, je gaat die methode met die grote stukken doen? Hoe heet dat ook al weer?'

'Wel rustig opbouwen he? Pas als groente goed gaat fruit introduceren'. Ik 'ja, dat is inderdaad het plan'. 'Ga je door met borstvoeding?' 'Ja' 'oke, mooi' *schrijft iets in het dossier en zegt er verder niets over*
Apricot, gefeliciteerd! Je hebt het niet gemakkelijk gehad zeg.

Wat is Ot groot zeg, ons dochtertje was met 11 maanden nog niet zo groot en zwaar. Veel plezier met het ontdekken van ander voedsel!
Bedankt voor jullie leuke reacties!

Lika, bij jullie ook een fijn cb dus. De vpk was hier ook positief over Kleintjes en Rapley, met de arts niet meer over gehad. We hebben net een poging gedaan met broccoli, toen Ot een lekkere lange dut had gedaan en goede zin had. Hij wist nog niet goed wat hij ermee aanmoest, maar het begin is er. En wat vliegt zo'n halfjaar om hè?

Lou, hij is idd enorm. Hij zit ook helemaal op de bovenlijn van de curve. Vond arts ook heel groot, "zeker voor een borstkindje" (is dat anders dan?).
borstkindjes zijn inderdaad wat kleiner over het algemeen apricot (op deze leeftijd dan, op flesvoeding groeien kindjes onnatuurlijk snel, later trekt dat weer bij). Maar inderdaad groot, ik schreef van de week al dat kruimelientje 5300 gram en iets van 64 cm was laatste keer en die schelen dus maar een dag
Apricot, geweldig, gefeliciteerd dat je een half jaar hebt gehaald!!! Het is een hele mijlpaal.

Wij doen ook ons best om deze mijlpaal te halen. Ik heb net een medela symphony gehuurd. Zoon kreeg echt te weinig/er was niet meer. Nu om de 2 uur kolven met de symphony en hopen dat de productie stijgt. Net de eerste kolfbeurt leverde 70 cc op en dat was meer dan verwacht. Ik heb het zoon ook direct gegeven, want hij huilde zo (2 uur daarvoor laatste voeding gehad, maar het ging er zo in).
Ok, dat verklaart ook waarom de arts twee keer vroeg of hij er he-le-maal niets bij kreeg. Ik verwachtte een preek, maar dan zal dat de reden zijn. Ai, hoe groot was ie geweest met een fles!

Ook mooi: hij slaapt niet (meer) door en komt nu sinds een weekje weer twee keer per nacht (i.p.v. 4-6 X). Vond ze nog wel veel, maar na enig doorvragen (drinkt hij dan ook echt of alleen een troost/aandachtslokje, hoelang bezig, of ik had geprobeerd om hem alleen te helpen weer in te slapen zonder voeden, etc. ) concludeerde ze wel dat ie het dan wel nodig zal hebben, ook omdat ie zo hard groeit. Dat je een kind niet kan dwingen door te slapen en dat zijn tijd gewoon wel komt. Ik stond versteld, omdat ik vaak hoor dat veel cb's het "dat-moet-je-'m-maar-snel-afleren-verhaal" afsteken. En bovendien, als wij er geen problemen mee hebben, wat zal zij zich dan druk maken.
Mardejo, met de Symphony had ik heel goede resultaten. Ging in twee dagen van 0 naar 100. Cc dan hè. Maar wel per borst. Hopelijk heb je ook gauw resultaat. Ik vond het een superding. En dat halfjaar ga je halen, hoor!
apricot, fantastisch! echt, een dikke pluim voor jou
Dank je Arwen.
Wow Apricot, wat goed!! Daar mag je echt heel erg trots op zijn! Super!

Hier ook even heel erg jullie bedanken, want ik ben door jullie peptalks stug aan het doorkolven gebleven met als resultaat dat ik bijna weer volledig bv geef. Helaas nog niet ad borst. Dinsdag ga ik haar proberen aan te leggen (dan ben ik vrij) maar heb er een hard hoofd in dat het gaat lukken. Zowel omdat zij er geen interesse meer in lijkt te hebben als omdat de pijn in mijn tepels nog niet weg is. Maar goed, ik wil het nog wel proberen en als het niet lukt kolf ik gewoon door en hoop ik dat ik dat zo lang volhoud......ik ga er iig wel voor!

Maar toptopic dit! Motiverend en inspirerend!
He Sophy, goed dat je het hebt volgehouden en nu dus weer bijna volledig bv goed hoor! Ben benieuwd of het aanleggen gaat lukken! (Sophietje heeft toch wel al aan je borst gedronken of niet?) Ik moet zeggen dat ik het langzaam een beetje opgeef. Ik vind het zo vermoeiend om te proberen dochter te probern aan de borst te laten drinken. lk heeft ook niet veel meer tips dan, blijven proberen. Dus als jij straks wel DE tip hebt hoor ik het graag!
Lika en Apricot; gefeliciteerd!! Jullie horen bij de 20-25% van de moeders die hun kindje verwennen met een half jaar volledige bv. Goed hoor!

Hier nog even mopperen. Na een moeilijke start met kloven en beginnende borstontstekingen is het welgeteld twee hele weken goed gegaan: vraag en aanbod in balans, géén pijn bij het aanleggen, het begon warempel leuk te worden. Maar helaas is het weer mis: wéér verstopte melkkanaaltjes. Zelfde borst als de vorige keren, veel pijn en harde schijven. Ik was bijna vergeten hoe zeer het deed... Ik tel de dagen af, nog 69 dagen tot mijn manneke een half jaar is, dat is mijn doel.
Oef vff ik heb ook weer een verstopte borst! Zo balen, weer eigen schuld hier, bij open deur staan kletsen zonder jas.

ik ben er ook altijd helemaal grieperig van, bleh

ik tel nog 53 dagen totaan dat magische half jaar!

Sterkte ik hoop dat het kanaaltje snel weer open is, en dat half jaar ga je gewoon halen! Ik ga zo kolven met een kruik erop;-)
Apricot, van harte! Wat een tegenslagen heb jij gehad zeg, maar geweldig dat het toch nog steeds lukt om Otje zelf te voeden. Spannend he, beginnen met vast voedsel.

Ken je de borstvoedingscurve op bv.com?

Lika, kruimelientje ook alweer een half jaar? Wat gaat dat hard! Jij ook van harte

Sophy, hoe oud is je dochter ook alweer? Om haar opnieuw aan de borst te krijgen kun je het beste heel ontspannen er mee omgaan en haar vooral veel de gelegenheid bieden om zelf toenadering te zoeken. Samen in bad, bloot in bed, dragen huid tegen huid. Als het niet goed lukt, misschien een borstvoedingshulpset proberen? Daarmee drinkt ze wel aan jouw borst, maar dan uit een slangetje. Kan misschien de interesse opwekken om aan de borst te drinken.

Super dat je er zo voor gaat!

GW, wat jammer dat het zo moeizaam gaat bij jou. Had je de Stillberaterin ( ) nog weer gevraagd? Bloot in de Bondolino misschien?

VFF, gatver, weer problemen met die borst... is het misschien een optie om die borst af te bouwen en met één borst verder te gaan voeden? Ik weet dat er 'aan de overkant' meerdere mensen zijn die wegens voortdurende ontstekingen zijn overgegaan op voeden met één borst, en die voeden of voedden minstens een jaar of langer.
Wen, ik ga 1x per week naar de stillberaterin, is wel gezellig, kan ik tegelijk even bijkletsen met andere mama's, maar helaas tot nu toe niet echt succesvol. (Maar er is wel een andere mama daar waarvan de dochter ook pas na 3 maanden aan de borst ging drinken, dus wie weet?). Bloot in de bondolino kan ik wel eens gaan proberen.
Vergeet ik helemaal apricot te feliciteren! Gaaf dat je het hebt gehaald! Wat een bink zeg! Mooie maten
Hee, is dat een ander concept dan de lactatiekundige in NL? Hier zijn het één op één consulten, bij jou bijeenkomsten?
Hier heb je stillgruppen, die zijn gratis en worden door een stillberaterin geleid. Meestal zijn er 5-10 andere moeders. Ik vind het heel leuk, ik kende hier eigenlijk nog geen andere moeders (omdat ik te vroeg ben bevallen ook maar 1x bij de zwangerschapsgym geweest...) en je hoort gewoon dat het echt niet bij iedereen soepel loopt... maar je hoort ook succesverhalen waarbij kindjes dan toch ineens weer aan de borst gingen drinken na 3 maanden.

De stillberaterin kan evt. ook bij je thuis komen, dan moet je er wel voor betalen, maar voor mij is 1x per week oefenen onder haar leiding voldoende.
Goh, dat klinkt wel heel laagdrempelig
En he, het is niet voor niets duitsland, er is ook altijd gebak! Heb sowieso het idee dat duitsland kind- en borstvoedingsvriendelijker is.
lijkt me best leuk zo'n groep!

goh ik word echt blij van dit topic. Zoveel sterke moeders die ondanks alle tegenslagen gewoon doorgaan en zich niet gek laten maken door de omgeving om te stoppen of over te stappen. Ik vind jullie echt inspirerend, terwijl bij mij de bv echt vlekkeloos gaat en zonder problemen. En jee, wat gun ik dat iedereen die het wil geven en wat vind ik jullie echt super dat jullie ook gewoon doorgaan terwijl je baby niet aan de borst wil drinken, je onstekingen hebt, maar met 1 borst kan voeden, etc etc.

Sophy, als je bloot bent en allebei lekker ontspannen, en je zorgt dat er al wat melk uit je borst komt? en haar er dan bij houdt? ik zeg maar wat hoor, maar ik merk bij mijn baby dat hij mij enorm associeert met melk. En dat moet door geur komen. Als ik hem troost bij huilen gaat hij meteen zoeken, als mijn vriend dat doet, heeft hij dat helemaal niet. Ik hoop zo voor je dat het nog lukt, maar als het zo ook goed gaat, vind ik dat ook echt heel goed van jullie!
quote:wen schreef op 14 maart 2010 @ 21:09:

VFF, gatver, weer problemen met die borst... is het misschien een optie om die borst af te bouwen en met één borst verder te gaan voeden? Ik weet dat er 'aan de overkant' meerdere mensen zijn die wegens voortdurende ontstekingen zijn overgegaan op voeden met één borst, en die voeden of voedden minstens een jaar of langer.

Hm, ik weet niet of dat een optie is... Op dit moment in ieder geval niet, die verstopping moet eruit! Dus aanleggen, aanleggen, aanleggen, andere kant afkolven, en dan over 3 dagen wrs concluderen dat de overproductie weer in volle hevigheid terug is. Bahbah. Mereliena ook voor jou hoop ik op een snelle 'ontstopping'! Bij mij komt het deze keer volgens mij van liggend voeden. Alsof het stuk waar ik op gelegen heb bekneld is geraakt.

Germanwings; dat wil ik óók!! Zwangerschapsgym vond ik echt nutteloos, maar zo'n 'voedgroep' lijkt me hartstikke nuttig en leuk bovendien. In het dagelijks leven ken ik helemaal niemand die ook borstvoeding geeft, of heeft gegeven (voor langer dan 2 weken).
Nou, jullie zijn allemaal uitgenodigt hoor!
lijkt me ook erg leuk.

Viva, hoe gaat het nou met jou? met de spagaat die je voelde een tijdje geleden? werk / sociaal/ baby/ kolven/ relatie/ lijf etc (dat was jij toch?)
Ja, dat was ik. En die spagaat voel ik nog hoor! Op mijn werk wordt een ambitieniveau van mij verwacht dat ik nu niet meer kan en wil waarmaken.

Ik ben in serieus beraad om te bekijken of het niet tóch mogelijk is om te stoppen met werken (maar waar o waar gaan we bezuinigen), of misschien een andere baan te zoeken op lager niveau (zonder dat denigrerend te bedoelen). En in november stem ik zonder twijfel op een politicus die voorstander is van het EU-voorstel het bevallingsverlof te verlengen.

Ik ben zelfs serieus de regelingen in Duitsland aan het bekijken, het Duitse 'kindergeld' maakt het mogelijk voor langere tijd thuis te blijven, en de Duitse grens is hier vlakbij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven