Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hoop dat je rugpijn alweer wat wegtrekt, Sophy!

(en ik vind het altijd prettig om je postings te lezen, er spreekt veel inlevingsvermogen en betrokkenheid uit. Liefs!)
quote:spoockey schreef op 31 juli 2010 @ 20:08:

[...]

Hier helemaal hetzelfde. Oktober 2007 zwanger, juli 2008 baby, t/m april 2009 gevoed, april 2009 zwanger, december 2009 baby en nu al weer zeven maanden aan het voeden.

Ben het soms zo beu.

Wil ook weer leuke kleren aan. Op stap zonder na te denken over kolf of voedertijden.

Ik heb nu ook zo weinig keus; kleine S wil bijna geen fles en eet ook nog bijna geen bijvoeding. Voel me soms zo benauwd.

Maar ja, kom ik vandaag thuis uit mijn werk. Stort er een hongerig meisje op me en die drinkt lekker een uurtje en krijg ik tussendoor de liefste glimlachjes Tja, dan weet ik weer waarvoor ik het doe.

Respect meiden . Ik kan het me heel goed voorstellen. Als vriend hier wel eens "zomaar" even weg gaat of "zomaar" even een wijntje drinkt, wat dus niet eens zo vaak is, dan kan ik daar soms "zomaar" ineens de balen van hebben. Omdat ik dat niet kan. En dan vind ik niet dat hij het daarom ook maar moet laten. Maar toch... soms...

En Momo, ik weet niet wat google je heeft verteld, maar sommige kolfapparaten zijn dus geschikter om tweedehands te kopen dan anderen. Bij de Ameda Lactaline bv komt de melk niet in aanraking met de motor, dat is heel belangrijk. Deze heb ik pas gekocht (tweedehands, nieuw setje borstschelpen etc aangeschaft) en ben er heel blij mee. Kolft één- en tweezijdig af.
Wat lief Kaboinkie, dank je
Ok, help?

Ik weet het ook even niet meer....

Kind doet 's nachts echt moeilijk dus ik ben zo moe

het ritme van vannacht:

20:30 bv

23:00 150 fv in de hoop op goede nacht

02:00 bv

04:00 bv

05:00 bv

van 5 tot nu tien minuten geleden janken. Ze slaapt nu.

Overdag eet ze best veel en drink ook wel 3 of 4 bv en 1 of 2x water.

Uit mijn hoofd gisteren:

06:00 bv

07:00 1/3 boterham m becel

09:00 3/4 banaan

10:30 bv

13:00 1/2 bh m becel

15:00 bv

16:00 water en biscuitje

17:30 tomaat, pasta, bootjes, 2 aardappelkroketjes

20:30 bv

zie verder hierboven

Ik zie als ik het zo zie veel eetmomenten. Is dat het probleem?

Ik heb geen schema, ik geef haar eten/drinken als ze daar om vraagt. Gisteren was dat op wat andere tijden dan normaal door vroeg op en dus vroege middagdut (10:30-13:00 uur).

Ik ga nu maar even slapen. Hoop op jullie wijze woorden en misschien een schema dat ik kan gaan proberen?!
Oh bij bh van 13:00 uur ook water.
Suze, hoe oud is je dochtertje? En is dit iets structureels of is het van de laatste paar dagen?
Spoockey, precies dat! En sophy, dank voor je compliment maar je geeft me te veel credits.

Suze, hoe oud is ze? Ik vind dat er best lang tussen die voedingen overdag zit. Tussen 6 en half 11 drinkt ze niet, ook niets anders. Maar misschien is het ook 'mamahonger'? Jeukwoord, maar dekt de lading wel. Mini ging doorslapen toen ze bij ons in bed kwam. Tot die tijd veeeeeeeeel nachtvoedingen, heel veel. Op blz 1 van dit topic staat mijn overlevingsstrategie.
Suze, als ik je schema zo zie, kan je dochter toch haast niet zo veel honger hebben 's nachts dat ze drie nachtvoedingen nodig heeft. Ze gaat niet weer slapen met een aai over haar bol/speentje?

En maak je haar wakker voor de voeding van 23u? Toen ik dat bij mijn zoon deed (toen hij nog heel klein was), gooide dat zijn hele ritme in de war en kwam hij 's nachts ineens vaker dan hij deed als ik hem gewoon liet liggen. Maar ik moet zeggen dat ik hem sinds een maand of wat wel weer 's avonds wakker maak (hij is nu ruim zes maanden) en dat het prima gaat. Maar misschien toch iets om te testen....
Smollie: haha nee hoor! Of tja, dit is hoe ik je hier lees. Als je irl eigenlijk heel anders bent en eigenlijk helemaal geen bv geeft dan geef ik je idd misschien teveel credits hoe is het nu?
Cardamom, ik vond een overzicht met welke machines gescheiden motor hebben. Die ik noemde had dat niet, ben nu maar viir de swing gegaan, enkelzijdig maar bevalt goed
ha kaboinkie zoiets zat ik inderdaad te verzinnen.

zoon ging om 21.00 slapen nadat ik hem nog een laatste slokje live had aangeboden uit een borst. Half uur later kolven en jeetje was kwam er weinig melk! Ook uit de borst die een hele tijd had mogen uitrusten...

Poging gedaan om te vertrouwen op een rustige nacht en dag met zoon, en dus mezelf vannacht een soort regelnacht aangedaan. Ik doe het liever zelf dan met een hongerige huilende baby erbij. Om 1.00 gekolfd, zoon was wakker iets voor 3 (joepie!): even zoetgehouden aan de borst tot het flesje warm was, daarna was in slaap helpen toch weer even een klus, dus kwart voor 4 kon ik zelf weer kolven. Zoon wakker om 6.00, flesje tegen 7 uur (maar half opgedronken; snapt hij niet hoe waardevol dat spul is?!) en ik weer kolven. 150 ml: kan erger. ben nu weer aan het kolven. Wil proberen vandaag om de 2 a 3 uur te kolven in de hoop dat het genoeg is om mijn productie weer te stimuleren.

Om bv aan te vullen met fv moet er wel bv zijn

Zoon is vanochtend wel weer compleet vaag: geen systeem in te herkennen en al weer lang op. Hij was erg vermoeid bij het drinken rond 9.30 in slaap gevallen, maar blijkbaar bij het transport naar boven wakker geworden. Man is nu nog met hem bezig... Ik hoop dat ik de nachtrust van vannacht kan missen en het geen uitputtingsslag wordt vandaag. Man is ook ZO moe...

Als het regelen vandaag een beetje lukt; hoe zal ik het morgen op mijn werk aanpakken? Ik was inmiddels naar kolven om de 4 uur gegaan omdat het dan wel een aardige hoeveelheid opleverde. Morgen toch maar kortere intervallen?
Hai meisjes, Meetje is 10 maanden. Ze ging doorslapen toen ze 5 weken was. Dat was helaas over na 6 maanden. Toen ging ze zich ook als een speer ontwikkelen dus ik snapte het wel. Ook nu zit ze volop in de ontwikkelingen want ze krijgt tand op tand (8 nu), loopt langs de bank en doet enkele stapjes (lopen wil ik het nog niet noemen ).

Magica, die voeding van 23 uur heb ik er inderdaad slapende in gemikt (fles). Zou kunnen wat je zegt. Ik dacht ik probeer dit eens

Aai over bol werkt niet en speen wil ze niet. Ze duimt ook niet. Alleen mama haar boob om op te sucken...

Smol, zou kunnen mamahonger maar evengoed zou het kunnen dat ze tiet als speen gebruikt.

Ik zal haar idd bij fruit ook drinken aan gaan bieden (water of kruidenthee).

Weten jullie wat het is (waarschijnlijk wel ): er is gewoon weinig tijd om slaap in te halen nu. Zeker in de vakantie als oudste dus ook thuis is als ik vrij ben. En ik ben moe. En mijn baas wil wel dat ik wat doe. En ik wil het wel eens op een zuipen zetten. En ..... Nou ja, die dip waar je het al over had Smol

Bedankt maar weer dames!
Nieuw gekocht trouwens
Iemandanders: ik kolfde om de 3 uur. Dat komt hier ook goed uit met pauzes.
miffy, dochter is bijna drie weken, en een weekje te laat geboren, dus t klopt wel gelukkig goede nacht gehad. Wel twee a drie keer voor een voeding, maar geen geklooi, gewoon weer slapen. De truuk borst-verschonen-andere borst helpt prima hier
smol wat een heerlijk eerlijk bericht van jou! Ik kan het me erg goed voorstellen. Ik zit nog middenin mijn eerste en geniet er nog helemaal van. Wil nog lang niet dat het stopt, maar ik weet niet hoe dat over twee jaar zal zijn als ik in dezelfde situatie zou zitten als jij nu. (maar het kan ook heel anders lopen)

Hier weer wat nieuws: sinds twee nachten huilen ná de voeding. Wel in zijn slaap. Zelfde schema als Suze2. Er komt een tandje dus een druppeltje denta*# erop gedaan en daar werd hij wakker van en rustig. Gisternacht ook. Maar of het pijn is weet ik eigenlijk niet. Het lijkt eerder onrust. Ik ben sinds twee weken weer aan het werk, dus dat kan ook invloed hebben op mamahonger.

Wie het weet mag het zeggen. Ik had er vrede mee dat hij 's nachts kwam, omdat hij doorslaapt zodra ik hem aanleg. Dit voelt als een eindeloze strijd als hij blijft huilen. TisvasteenfaseTisvasteenfaseTisvasteenfase.... toch??
Gisteren een regeldag gehad, maar omdat zoon zo makkelijk is hadden we het eerst niet door! Pas 's avonds kwamen we erachter dat íe toch wel veel meer voedingen als anders had. Vannacht 01.00 en 03.00 uur en daarna 08.20 uur dus mag niet klagen verder. Wel maak ik me soms (waarschijnlijk ten onrechte!) zorgen of ik wel genoeg voeding heb. Vanochtend man flesje laten geven (1e begon afgekolfde melk te weigeren rond deze periode, dus flink oefenen) en ik kolven, kolfde ik maar 70 cc... gelukkig dronk L ook maar 70 cc, maarja wel 60 cc (opgewarmd flesje van 120 cc) weggegooid. Vind ik zo jammer! Hoe doen jullie dat? Je weet niet van tevoren hoeveel ze drinken.

Maarja, zoals gezegd, het is verder een onwijs makkelijk kind dus ik mag niet klagen.
quote:Sophy schreef op 01 augustus 2010 @ 10:01:

Smollie: haha nee hoor! Of tja, dit is hoe ik je hier lees. Als je irl eigenlijk heel anders bent en eigenlijk helemaal geen bv geeft dan geef ik je idd misschien teveel credits hoe is het nu?

Shit, door de mand.

* Verstopt pakken Nutrilon snel *

Nee hoor, ik geef absoluut bv. Het voeden is echt het probleem niet. De nachtvoedingen zijn ook het probleem niet. Ik vind bv eigenlijk gewoon heel erg leuk en ook handig. Maar dat benauwende waar Spoockey het over heeft, dat zit nu even dwars. Niet een keer wat kunnen drinken. Sterker nog, zelfs een glas wijn bij het eten zit er niet in zonder gedoe met kolven want Dennis clustert vanaf een uur of 6. Dus er zit nooit 3 uur tussen 's avonds. Ik ben weer heel rustig aan het beginnen met werken en dan moet ik kolfpauzes plannen. Wanneer ik kolf verdien ik geen geld (eigen baas), dus buiten het kolven om neem ik geen andere pauze. Daar waar ik kolfloos even een rondje loop, ergens een kopje koffie drink of de hema leegkoop zit ik nu met die 2 toeters aangekoppeld. En altijd rekening houden met je kleding. Ik heb een heel leuk jurkje, maar die kan ik dus niet dragen, want dan moet ik de hele jurk omhoog liften als Dennis zich meldt.
quote:Suze2hier schreef op 01 augustus 2010 @ 10:11:

Hai meisjes, Meetje is 10 maanden. Ze ging doorslapen toen ze 5 weken was. Dat was helaas over na 6 maanden. Toen ging ze zich ook als een speer ontwikkelen dus ik snapte het wel. Ook nu zit ze volop in de ontwikkelingen want ze krijgt tand op tand (8 nu), loopt langs de bank en doet enkele stapjes (lopen wil ik het nog niet noemen ).

Magica, die voeding van 23 uur heb ik er inderdaad slapende in gemikt (fles). Zou kunnen wat je zegt. Ik dacht ik probeer dit eens

Aai over bol werkt niet en speen wil ze niet. Ze duimt ook niet. Alleen mama haar boob om op te sucken...

Smol, zou kunnen mamahonger maar evengoed zou het kunnen dat ze tiet als speen gebruikt.

Ik zal haar idd bij fruit ook drinken aan gaan bieden (water of kruidenthee).

Weten jullie wat het is (waarschijnlijk wel ): er is gewoon weinig tijd om slaap in te halen nu. Zeker in de vakantie als oudste dus ook thuis is als ik vrij ben. En ik ben moe. En mijn baas wil wel dat ik wat doe. En ik wil het wel eens op een zuipen zetten. En ..... Nou ja, die dip waar je het al over had Smol

Bedankt maar weer dames!

Rond de tien maanden was Mini eigenlijk wel precies zo. Overdag 0 interesse in eten/drinken/bv, maar 's nachts tanken tanken tanken. Op het kdv wel eens bezorgde gesprekjes gehad over weinig drinken - droge luiers. Nergens voor nodig, want 's nachts compenseerde ze alles. Dat hield ook wel weer een keer op, wanneer weet ik niet meer, maar het was behoorlijk pittig in die tijd.

Waar slaapt ze? Moet jij eruit om haar te voeden? Ik had Mini in een ledikantje op 1,5 meter van mijn bed. Dat was al heel fijn, maar Dennis slaapt in de cosleeper. Man! Ik wist dat het bestond bij Mini, maar ik baal achteraf dat ik haar toen niet in een cosleeper had. Zooooo makkelijk. Dennis meldt zich voor een voeding, ik draai me om, schuif hem mijn kant op, hij drinkt, ik lig gewoon lekker te liggen, val vaak ook nog wel even in slaap, als hij klaar is schuif ik hem terug en draai me weer om en iedereen snurkt lekker door. Het is dat ik soms moet plassen 's nachts, maar anders zou ik gewoon de hele nacht kunnen blijven liggen. Echt een aanrader.

En wat betreft je dip, nou ja, ik hoef je niets uit te leggen. Begrijp je volkomen.
quote:gerr schreef op 01 augustus 2010 @ 13:22:

Gisteren een regeldag gehad, maar omdat zoon zo makkelijk is hadden we het eerst niet door! Pas 's avonds kwamen we erachter dat íe toch wel veel meer voedingen als anders had. Vannacht 01.00 en 03.00 uur en daarna 08.20 uur dus mag niet klagen verder. Wel maak ik me soms (waarschijnlijk ten onrechte!) zorgen of ik wel genoeg voeding heb. Vanochtend man flesje laten geven (1e begon afgekolfde melk te weigeren rond deze periode, dus flink oefenen) en ik kolven, kolfde ik maar 70 cc... gelukkig dronk L ook maar 70 cc, maarja wel 60 cc (opgewarmd flesje van 120 cc) weggegooid. Vind ik zo jammer! Hoe doen jullie dat? Je weet niet van tevoren hoeveel ze drinken.

Maarja, zoals gezegd, het is verder een onwijs makkelijk kind dus ik mag niet klagen.

Hoe oud is je zoon? Mijn man geeft gewoon kleine beetjes, warmt steeds wat bij als er behoefte is aan meer.

En die cc's zeggen niet zo veel, het gaat er vooral om dat er balans is.
quote:gerr schreef op 31 juli 2010 @ 20:29:

Volgens mij is dit al een keer besproken, maar kon het niet vinden: over een paar weken ga ik werken, L is nu ruim 12 weken en drinkt 8 a 9 keer op een dag. Meestal ook een keer 's nachts. Hoe doen jullie dat met kolven op het werk? Ik moet denk ik wel bijna 3 a 4 keer kolven. Werk in het basisonderwijs, en zal dan denk ik in de ochtendpauze van de kinderen worden (10.30 uur) , in de middagpauze en direct na 15.00 uur. Hoop dat ik het dan red! Of zal L tegen die tijd minder vaak komen?? Hoop het eigenlijk wel...

Hoe doen jullie het met de hygiene van de afkolfspullen. Kook het thuis na iedere kolfbeurt uit in de sterilisator, kan daar natuurlijk niet. Gewoon omspoelen?

Fijne avond!

Oh, 12 weken. Goeiemorgen Smollie...

Onze kinderen zijn ongeveer even oud, leuk!

Ik kolf over het algemeen 2 keer op een werkdag, kolf dubbelzijdig.

Wat betreft de hygiene van de kolfspullen. Na het kolven doe ik de kolfschelpen in een hydrofiel. Als het warm is leg ik ze even in de koelkast en anders niet. Na de 2e kolfsessie gaat het gewoon in mijn tas, mee naar huis. 's Avonds was ik het spul af. Ik steriliseer mijn kolfschelpen niet te vaak sinds ik heb gehoord dat die van Ameda daar niet zo goed tegen kunnen, dus niet elke dag.
En 5!
wat fijn, dit topic met ervaringsdeskundigen en al die harten onder de riem als je het even niet meer ziet zitten! Ik moet ook even wat kwijt...

Ik heb een zoontje van 10 weken dat 5 weken te vroeg is geboren. Vanaf het begin dronk hij, net als zijn grote zus, supergoed, rustig en krachtig aan de borst. Hij heeft slechts een paar dagen een sonde gehad om sneller aan te sterken en dronk vervolgens alles zelf.

Sinds een paar weken drinkt hij echter heel slecht aan de borst. Hij hapt goed aan, begint ook goed te drinken maar na een paar slokken gaat hij om onverklaarbare redenen heel hard huilen. Hij lijkt pijn te hebben. Ik kolf vervolgens de rest van de voeding en geef die dan in een flesje. Ook dit gaat gepaard met veel huilen, wringen en troostpauzes. Omdat hij ook veel moet slikken na de voeding, regelmatig veel spuugt en een hekel heeft aan liggen dacht het CB aan (verborgen) reflux. Mijn huisarts dacht van niet en verwees mij door naar een lactatiedeskundige. Zij heeft een voeding meegekeken maar kon mij niet adviseren hoe ik mijn zoontje volledig terug aan de borst kreeg. Zoals gezegd hapt hij voorbeeldig, begint goed te drinken maar na een tijdje gaat er iets mis. Zij dacht overigens ook aan reflux omdat ze hem zo driftig zag slikken en spugen na een (halve) voeding).

Inmiddels heb ik van de ha zantac gekregen om zijn slokdarm tot rust te krijgen en ik verdik op advies van de lk de voeding met johannesbroodpitmeel zodat het minder snel omhoog komt. Dit lijkt enig effect te hebben want hij is rustiger tijdens en na de voeding. Alleen; hij wil nog steeds niet volledig aan de borst! 's Nachts leg ik hem wel aan en dan drinkt hij maximaal 1 borst, slaapt daarna wel gewoon verder. Overdag probeer ik het af en toe op een rustig moment (heb nog een peutertje van 2,5 rondlopen) maar hij drinkt rustiger en beter uit de fles. Toen ik hem een uur geleden aanlegde heeft ie vervolgens een half uur gehuild tot hij een fles kreeg. Die dronk hij woedend in no time leeg, gepaard met veel boeren, verslikken en spugen. Volgende voeding dus maar niet weer de borst aanbieden maar gelijk een fles omdat hij dan minder pijn lijkt te hebben bij het drinken.

Ik zou zoooo graag mijn zoontje weer volledig aan de borst krijgen. begin een hekel te krijgen aan het gekolf (afgelopen dagen regeldagen en ik zat bijna elk uur aan de kolf ). Bij mijn dochter heb ik 9 mnd bv gegeven en ik weet hoe fijn het is. Nu zit ik er helemaal doorheen. Wil de bv vol blijven houden maar fulltime kolven is echt heel zwaar met nog een kindje.

Dinsdag moet ik naar de kinderarts (nacontrole ivm de vroeggeboorte). Misschien kan hij een fysieke oorzaak vinden voor het niet willen drinken aan de borst. En wat wil ik verder met deze post? Gewoon even van me afschrijven denk ik. Maar misschien zijn er ook moeders die iets soortgelijks hebben meegemaakt die me een tip kunnen geven?
Oh, ja. Ondanks de problemen met drinken groeit hij goed. Geboortegewicht was 2670 en na 10 weken bijna 4 kilo zwaarder:-). Bv doet hem dus wel goed!
Sjees, heeft de LK danwel ha ook gekeken of er spruw is?

Verder heb ik niet echt iets zinnigs te melden. Behalve dan dat ik me afvraag of hij niet gewoon minder per keer wil drinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven