Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik ben 1 maand geleden gestopt met borstvoeding geven, maar ik heb nog steeds melk........ Weet iemand hoelang het duurt voordat je niks meer hebt?

groetjes
We live in a free world
Zonne, helaas zit ik, 7 maanden na de bevalling en 7 maanden borstvoeding, nog op zo'n 5 kilo teveel ( als het niet meer is).

Ik val van bv niet af. Pas daarna als ik niet meer zo'n enorme honger heb en weer meer energie om intensief te gaan sporten.

Nu ben ik gewoon te snel duizelig en heb te snel een glucose tekort.

Ik baal er echt van, maar het is nou eenmaal niet anders.

En een soort van iets ritme hebben we pas sinds enkele weken.

Is ook niet echt nodig vind ik; zolang ze maar genoeg binnenkrijgt, ben ik al tevreden.
@zonne

hier bar weinig schema te bekennen (dochter is 5,5 maand), ik voed gewoon op verzoek.

Kilo's was hier drama, ik kwam aan na de bevalling ipv af te vallen...en ik had ook echt de hoop af te vallen op BV. Ik had echt gierende trek en was snel duizelig de eerste maanden. Nu gaat het beter en val ik langzaam af.

Maar ik let wel echt op wat ik eet, weinig snoepen en gevarieerd gezond eten. Inmiddels zit ik weer op mijn gewicht van voor de zwangerschap, helaas was ik toen ook al 10 kilo te zwaar
Ik had vorige week wat vragen gesteld hier, bedankt voor jullie antwoorden en het meedenken!

Twee dagen terug had ik een beginnende borstontsteking, dat was dus die pijn die ik voelde bij het voeden. Inmiddels is de ontstoken plek weg dmv van veel masseren en aanleggen.

Nu is mijn vraag, door het vele aanleggen en dus ook wakker maken, is het ritme helemaal weg. Er is nu geen peil op te trekken wanneer hij komt voor een voeding, helaas is dit snachts ook zo. Afgelopen nacht is hij om 02.30 wakker geworden en hierna gaan clusteren, dus ik heb bijna continu zitten voeden tot 05.15...

Houd hij dit nu vol en zo ja, is er een manier om hem de nachten weer een beetje door te laten slapen? Nouja, doorslapen, iig dat hij na een voeding weer in slaap valt...
Zonne, hier ook voeden op verzoek (kindje is 3 mnd), overdag meestal om de 2 uur. 's avonds rond 19.00 en 22.00/23.00 uur.

Ik had geluk en was in mijn kraamweek alweer op mijn oude gewicht, ben nu zelfs weer wat zwaarder. Ook onwijze trek in lekkere dingen, probeer ik nu een beetje op te letten. Met 6 weken weer gaan sporten en met 9 weken weer fanatiek. Wel last van een klein buikje, hoop er met sporten af te trainen.

Hier gaat het handkolven trouwens superveel beter dan het electrische. Hmm. Hebben jullie tips voor me zodat het electr kolven ook beter gaat?
Zonne, dat hoeft niet hoor, je kind geeft het zelf wel aan. Bedoelen ze trouwens een voedingsschema of een dagschema?

De meeste kinderen ontwikkelen vanzelf een eigen ritme (dat zo ook weer kan veranderen trouwens) dat aansluit op hun behoeften aan eten, slaap en aandacht.

Keye, komt vanzelf wel weer goed. Kijk over een week of zo nog eens, dan is het vast al weer een heel stuk beter. Edit, even teruggekeken, je zoontje is twee weken nu he? Dan zit je misschien nu wel in de beruchte regeldagen. Laat je lekker vertroetelen, en het gaat voorbij, echt!

(dapper dat je bij de derde voor het eerst bv geeft! Lijkt me een hele rare gewaarwording om niet meer te kunnen zien hoeveel je kind binnenkrijgt als je dat wel gewend was. Succes!)
Niet leuk voor jullie, maar ik zat na een paar weken weer op mijn oude gewicht, en ben daar nu al de hele bv-periode rond blijven hangen.

Gerr, mij beviel de handkolf uiteindelijk beter dan de elektrische. Geen idee waarom eigenlijk...
@wen: in het boekje staat: "langzamerhand kun je de pauzes tussen twee voedingen verlengen en zo een vast ritme opbouwen" en "onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen die een vast ritme hebben zich tot bijzonder zelfstandige en zelfbewuste volwassenen ontwikkelen". Is dat dagschema of voedingsschema? Ik doe 's ochtends en 's avonds op verzoek en 's middags moet ik erop letten dat er niet al te lang tussen zit. Weet niet of ik er dan een beetje een zooitje van maak of dat dit het typische 'op verzoek voeden' is.

Maar het is voor jou toch zalig dat je alweer op je gewicht zit! Stiekem wat jaloers op gerr, ik wou dat ik de energie kon opbrengen om naar de sportschool te gaan, ben nu hoofdsponsor. Maar over het elec kolven heb ik niet meer tips dan die je waarschijnlijk al kent: foto van kindje erbij (of live ernaar kijken), masseren tijdens kolven, ontspannen…

@Bengal, ik hoop ook na 5,5 maand weer mijn oude gewicht te hebben en dat is dan ook nog steeds te zwaar (grmbl)… Maar daar zal ik mij tzt bij een ander viva forum aansluiten!

@Keye, toen mijn zoontje die leeftijd had heb ik ook echt bijna uren achter elkaar gevoed in de nacht, maar dat is opeens over gegaan.
Gerr, ik kolf 4 dagen per week op mijn werk met een handkolf en dat bevalt me prima. Heb nooit de overstap naar een elektrische gemaakt. Eerst wilde ik geen hoge kosten maken omdat ik niet wist of BV ging slagen en toen beviel de handkolf prima en was er geen noodzaak meer om te investeren in een elektrische.
Zonne, ik denk dat ze allebei bedoelen

De pauze tussen voedingen verlengen is bv-technisch en voor de maag van je kind niet aan te raden. Ik zou gewoon volledig op verzoek voeden, je kind is oud genoeg om zelf aan te geven als hij honger heeft. Waarom moet je er 's middags op letten dat er niet te lang tussen zit?

Van wat ik er van weet gaat het bij die zelfstandige volwassenen niet zozeer om een vast ritme, maar om voorspelbaarheid van de reacties van de moeder. Dat je niet de ene keer dit doet, en de andere keer dat, bij bepaalde signalen van je kind.
Misschien soortgelijke vraag, mijn dochter is twee weken en komt om de 3 uur, soms iets eerder maar meestal drie uur. Ik laat haar niet langer als 3,5 uur liggen als ze niet komt

nu zijn haar tijden 6,9,12,3, etc en dat zijn precies de schooltijden van mn kinderen

kan ik haar om 8, 11, 2, 5 etc gaan voeden ?

Dan zit het niet met de schooltijden in de clinch

iemand ervaring ?

Mijn zoon deed ik altijd alleen op verzoek dus dit zou heel anders zijn
Viooltje, je kan ook af en toe op jouw verzoek aanleggen. Misschien verschuift het dan wat en hoef je ook niet te rekken.
@sophy zoiets bedoel ik, dat ik alles 1 uur naar voren haal dus hwt ritme zelfde houd
@viooltje wat wen zegt! Op verzoek voeden is het best, proberen een schema aan te houden is Vaak funest voor het geven van BV. Op verzoek betekent ook soms op jou verzoek, bv vlak voordat je de deur uit gaat.

En twee weken is nog wel erg Klein om in een schema te stoppen;-)
Kijk eens wat er gebeurt als je bijv om 14u aanlegt ipv 15u..... Wie weet verschuift er dan wat. En ik ben ook voor voeden op verzoek, maar je kinderen van school halen met een hongerige baby en lekkende tieten is natuurlijk geen feest. Dus dan zou ik af en toe gewoon aanleggen op jouw verzoek.
Baal ervan dat met de electr kolf niet meer wil, want: nieuwgekocht en lukte eerst wel! Vanavond in alle rust nog eens geprobeerd (alleen electr), lukte niet. Kreeg er 2cc uit, ter controle daarna met de handkolf... 80cc!!!

Morgen nog maar eens proberen en dan tegelijk.

Ben nu wel vast aan het zoeken naar een extra handkolf erbij. Hier heb ik geen zin in.

Kindlief was vandaag nog steeds erg hangerig vanwege regeldagen. (3e dag) had het idee dat mijn eerste er nooit zolang last van had.
Inderdaad is voeden op verzoek soms ook op jouw verzoek, je kunt moeilijk elke voeding op het schoolplein geven . Viooltje, bij jou lijkt me het wel zo handig om het wat naar voren te schuiven, kijken of ze dat wil. Ik neem aan dat het dan 6-8-11 enz. wordt?
Hier ook met bijna 5,5 maand geen schema wat voedingen betreft. Wanneer ik weg wil en denk dat zoon dan net komt als we de deur uit zijn, geef ik hem gewoon wat eerder, net als met warm weer etc. Gaat prima en lekker makkelijk, ik hoef lekker niet steeds de klok in de gaten te houden...

Wat naar die ontsteking Momo!

Ik was ook snel weer op gewicht (tenminste, ik kon m'n oude spijkerbroeken na een week weer aan, heb geen weegschaal). Alleen m'n buikspieren zijn nog niet wat het geweest is, en ook nog geen energie om naar de sportschool te gaan (of eerlijk gezegd: geen zin...). Sponser ze dus ook
quote:gerr schreef op 03 augustus 2010 @ 21:13:

Baal ervan dat met de electr kolf niet meer wil, want: nieuwgekocht en lukte eerst wel! Vanavond in alle rust nog eens geprobeerd (alleen electr), lukte niet. Kreeg er 2cc uit, ter controle daarna met de handkolf... 80cc!!!

Morgen nog maar eens proberen en dan tegelijk.

Ben nu wel vast aan het zoeken naar een extra handkolf erbij. Hier heb ik geen zin in.

Kindlief was vandaag nog steeds erg hangerig vanwege regeldagen. (3e dag) had het idee dat mijn eerste er nooit zolang last van had.

soms moeten je borsten wennen aan een nieuwe kolf

dus nog niet opgeven

evenuteel is de syntocinonspray een oplossing?
quote:Yamuna schreef op 03 augustus 2010 @ 23:30:

[...]

soms moeten je borsten wennen aan een nieuwe kolf

dus nog niet opgeven

evenuteel is de syntocinonspray een oplossing?had ik idd ook. met huurkolf als een speer. terug gebracht, en leukvoorthuismodelletje gekocht. 1e keer ook als een speer9maar ja, zat propvol). keren daarna paar duppels,,, maar nu loopt het hoor! op de ontstking na dan...
Ook maar weer een vraag (zo fijn dit topic!)

Zoon is erg van het clusteren, zo jong als hij is (2 weekjes). Hij clustert vooral in de avond erg graag. Prima natuurlijk, maar ik vind het best zwaar

Dus is mijn vraag, verandert dat clusteren straks nog in 'voedingen om de zoveel tijd' of blijft het een clusterkindje?

Aangezien ik tot op heden nog amper gehoord had van clusteren is het me best onbekend. En als Zoon het met clusteren goed doet is het prima maar iets meer rust is beter voor het herstel van mama, zeg ik eerlijk.
fussie, allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!

Volgens mij is het bij ieder kind weer anders hoe lang ze met het clusteren doorgaan. Uiteindelijk stoppen ze er mee maar wanneer dat is is moeilijk te voorspellen en bij ieder kind anders. Dochter heeft hier nagenoeg aaneengesloten geclusterd van 17-21.00 tot ruim 4,5 maand. Nu is ze 6,5 maand en komt ze 's avonds een uur na haar laatste voeding nog een keer. Feitelijk nog steeds clusteren maar wel beter te doen.
Fussie, juist jonge baby's clusteren graag, liefst rond etenstijd, 't is alsof ze het weten (en dat weten ze ook, natuurlijk - spitstijd in het huishouden, dan is het wel zo lekker om dicht bij je mama te zijn en fijn te drinken)

Clusteren is ook pittig, dat mag je best zwaar vinden hoor. Bloem clusterde ook behoorlijk, en in combinatie met pijnlijke tepels door slecht aanhappen was dat geen feestje. De lactatiekundige adviseerde me om, als ik het echt niet meer trok, tussendoor eens een flesje te geven. Alleen die optie al zorgde er gek genoeg voor dat ik dat niet eens heb hoeven doen, de gedachte dat dat kon hielp me er wel doorheen.

Oh, antwoord op je vraag: ja hoor, dat verandert nog wel. Ik geloof dat de meeste baby's rond een maand of 3 wel opgehouden zijn met clusteren, maar dat weet ik niet zeker.
Fussie zo rond de tien dagen zijn ook de regeldagen.

aanvaard het, leg je erbij neer geef er aan toe.
@wen inderdaad, 8,11 etc

en nee ik voel niet voor voeden op t schoolplein. Toen op mn 24ste voede ik praltisch overal en het interesseerde me oprecht niet. Nu is datweer anders en daarbij wil ze bij vlagen tepelhoedjes en die dingen vallen door t zwaaien van haar handen opde grond etc...

Clusteren ...

Mmmm dat is zeker wat ze nu al snachts een paar keer deed ? Zeker de vierde nacht dat ze blijft murmelen, kermen, als ik haar v d borst haal. Omdat ik moe ben raak iker niet dolenthousiast van. Ik zing een liedje, ben stil, praat ... Maar 5 min later begint t weer en haal ik haar uit bed dan zoekt ze de borst meteen.

Het lijkt of ze continu aan wil leggen maar overdag slaapt ze heel veel tussen de voedingen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven