Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik heb nog melk in de vriezer dus dat gaat morgen in z'n badje

Bedankt voor de tips, heb net gekolfd en ze doen nu eigenlijk zeerder dan voorheen :(

Maar wat Yamuna al zei, even door de zure appel heen en me bedenken dat het voor hem en mij echt beter is...... Maar dat gevoel hè
Ach wat rot Nut! Gaat het verder dan wel goed met je nu?

Veel salie eten remt je productie ook behoorlijk.
Nee niet echt Wen, heb een darmziekte en die is in een paar dagen weer flink opgelaaid, vandaag in het ziekenhuis geweest en direct medicijnen gekregen. Hoop dat het snel aanslaat en dan weer onbekommerd genieten van m'n 2 jongens!!

Veel salie eten en muntthee drinken, nou dat staat morgen ook op het program.
voor nut

ik lijd aan slapeloosheid....ben wel moe maar kan niet slapen. Gisteren om 21:30 naar bed gegaan (dochter sliep al vanaf 19.00) en om 23.00 uur heb ik dochter wakker gemaakt voor een voeding in de hoop daarna in slaap te vallen met hulp van wat hormonen. Helaas mocht het niet baten. Ook na de voeding van 03.00 niet, pas na vieren ben ik in slaap gesukkeld om wakker gepiept te worden om 05.00 uur omdat madame op haar buik lag en ineens niet wist hoe ze moest omdraaien. En om 06.00 uur ging de wekker weer....

Waar ik het meeste van baal is dat mijn productie enorm lijdt onder slaapgebrek en vermoeidheid.
Hai,

Even een vraag voor iemand anders dan mezelf. Ik ben leidinggevende en een van mijn teamleden moet na een periode van verlof en vakantie weer aan de slag, maaarrrrr haar 5 maanden oude baby weigert de fles! Ook uit een bekertje lukt niet.

Hebben jullie nog tips waarmee ik haar kan steunen en advies kan geven?

Ik heb haar als advies gegeven om een LK te bellen...verder kwam ik ook niet.....

Dank!
@ mereliena, zelf geen ervaring maar hier klik staat veel informatie
mereliena: ik las pas een goed alternatief van mensen die ook al alles geprobeerd hadden. Zij hadden bij de aphotheek een grote medicijnspuit gahaald en daarmee lukte het voeden wel.

Mijn huub wilde trouwens de eerste paar keer op het kdv ook niet uit de fles drinken, maar toen hij wat beter gewend raakte aan de omgeving en de juffies is dat goedgekomen.

Drinkt het kindje thuis/bij papa wel uit een fles?
ik heb zelf ook even een vraag, hebben jullie met kolven ook grote productiewisselingen?

Ik had gisteren en eergisteren hier op t werk 2x 180ml en 1x 140 en vandaag 3x120. Vreemd.
He Arc,

Ik heb ook nogal wisselende resultaten bij het kolven. Ik kolf nog 2-3 x per dag afhankelijk van of ik mijn kindje bij me heb of dat hij bij zijn vader verblijft. Ik merk dat ik de afgelopen dagen 's ochtends maar 200 cc kolfde, terwijl ik eerder ruim 300 cc kolfde. En vandaag had ik ineens weer wel 300 cc. Ook 's avonds wisselt het nogal, ik kolf voordat ik ga slapen nog even. Had de afgelopen dagen steeds maar 120-150 cc, en gisteren ineens weer 200 cc. Geen idee waar het aan ligt, maar ik hoop dat het doorzet. Ik wil namelijk nog niet stoppen met bv! (en als ik steeds zo weinig kolf ben ik bang dat het dus minder aan het worden is).
ik zit met kolven 's morgens op ongeveer 250cc, overdag als ik op mn werk zit tussen 180 en 210cc en 's avonds rond de 150cc.

Ik probeer nog steeds of het meer wil worden, want ik ben echt bang dat het terug loopt. De verschillen zitten bij mij vooral in de tijdstippen, het is niet zo dat ik de ene keer 's avonds 150 heb en de andere dag 100 bijv.

Als ik trouwens wil cluster kolven en ik kolf bijv om het half uur, moet ik dan stoppen zodra de melk stopt, of doe ik dan steeds 5 min, ongeacht wat eruit komt?

Als ik nu na een half uur weer probeer, komt er zowat niks. Druppeltjes.....

Ik word er een beetje treurig van als ik steeds van die kleine flutbeetjes kolf. Ik wil gewoon dat ze lekker vol zitten!

Nouja, voorlopig kolf ik maar braaf door, misschien komt het nog wel...
@arc Kindje wilde helemaal niet drinken uit de fles, echt een echte flesseweigeraar. Gelukkig wel wat pap op vandaag van een lepeltje. Dat is voor mijn teamlid al een soort van opluchting.

Bedankt voor de tips allemaal!
Even een vraagje:

Dochter is bijna 15 weken. Ik voed haar op verzoek. Ze krijgt nog 5 a 6 voedingen en komt sinds ze een week of 6 is al niet meer snachts.

Vanaf gisterochtend is ze ontevreden en komt ineens weer vaak om een voeding (ook vannacht). Eerst dacht ik aan regeldagen (ik heb die rond 3 maanden niet gehad).

Maar vanochtend bleek ik ineens voor het eerst weer ongesteld.

Drinken jullie baby's ook vaker rond de menstruatie?

Werkt deze productiedip hetzelfde als regeldagen? (Dus veel aanleggen, rusten, met baby in bed etc.)

Is dit alleen bij de 1e menstruatie, of kan ik dit elke maand verwachten?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ja hoor Flonneke, dat is een bekend probleem (of helaas is het niet zo bekend, maar wel bij vrouwen die langer borstvoeding geven). Als je ongesteld wordt, komen er hormonen vrij die een negatieve invloed hebben op je productie. Als het een erge dip is, regelt je kind het inderdaad daarna weer bij, bij mij is het meestal zo (ook bij best pittige dipjes) dat ze erna gewoon weer normaal drinkt. Je kunt het aan haar overlaten als je op verzoek voedt, komt vanzelf weer goed.

Ik geloof dat veel mensen het vooral bij de eerste menstruatie hebben, en daarna minder. Bij mij wisselt het, de ene keer merk ik er heel veel van, de andere keer minder (deze keer vrijwel niets eigenlijk, maar ik voed ook nog maar zo'n 3 keer op een dag)

Wel balen dat je weer ongesteld bent!
He, dat is toevallig. Ik had ook een dergelijke vraag. Kindje is ook 15 weken en meldt zich sinds gisteren weer vaker. Ik moet binnenkort weer ongesteld worden (eerste keer was rond de 11 weken, ze slaapt namelijk al sinds de 8e week door). Misschien ligt het daar dus aan, heb er de vorige keer niet op gelet.

Ze lijkt heel ontevreden, huilt veel (is niks voor haar) en man opperde net al dat we maar moesten gaan bijvoeren. Nou lijkt me dat een wat voorbarige conclusie, want ik heb volgens mij wel melk genoeg voor haar. Ze wil alleen vaker drinken dan normaal. Moeilijk hoor, wanneer bepaal je nu of er een fles bij moet of niet?
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Carrera, ik zou haar gewoon vaker aanleggen en hlemaal geen fles bijgeven, want anders heb je kans je productie om zeep te helpen.

Wij zijn op vakantie en mijn dochtertje (bijna 7 maanden) had uitgerekend op de lange reisdag een soort van regeldag. Lastig, want ik kon niet constant voeden als we ook nog wilden aankomen. Toch een paar flessen gegeven overdag, maar nu weigert ze weer eens de borst. Ik kijk het nog een paar dagen aan, maar anders denk ik dat ik toch maar ga afbouwen. Ik heb simpelweg geen tijd (en zin) om steeds te kolven. Jammer, want ik had een idyillisch plaatje van een zand scheppende peuter en een baby aan de borst voor me . Ik voed normaliter niet in het openbaar, maar op het strand vind ik wat anders.

Ik was op de heenweg overigens wel erg blij met de bv (we zijn tussendoor nog met het vliegtuig heen en weer geweest naar een ander land). Dochter was moe en had ook nog honger. Dan is bv toch wel heel makkelijk, want in de tijd dat zij gedronken had en al sliep had ik anders natuurlijk nooit een fles warm gekregen bij de stewardessen.

Nouja, misschien moet ik het gewoon "de week" geven. Ik heb namelijk helemaal geen zin om te stoppen...
@ Wen: Dank je voor je reactie.

Idd erg balen, weer ongesteld. Had het eigenlijk ook nog niet verwacht. Maar is waarschijnlijk wel een beetje de keerzijde van een kind wat snel doorslaapt.
Ik heb haar ook gewoon extra aangelegd, maar lastig is het wel. Soms na een uur alweer gejammer om meer. Maar goed, hopelijk komt ze snel weer terug in het ritme.

Heb ik nog een vraagje: hoe bereiden jullie je voor op het kdv? Mijn dochter gaat over een maand 2 dagen naar de opvang, van half 8 tot ongeveer half 5. In de vriezer heb ik een voorraad van ongeveer 25 zakjes voeding. Ik heb niet de gelegenheid om heel vaak te kolven als ze op de opvang is (want: stage en geen werk), hopelijk 's ochtends rond 10 uur en tijdens de lunch wel even 10 minuten te vinden. Ga ik dat redden of moet ik vooruit gaan kolven?
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
hier verschilt productie ook heel erg per keer. dan eens een paar druppels uit een borst, dan zomaar 100ml uit 1... gek gedoe die tieten.
Bleeeeeeeh !!! Ik kolf te weinig, kindje drinkt superveel op het kdv (2x 150 is veel toch?) maar ik krijg het niet teruggekolfd. Dus moet ik vaker kolven, weet ik ook wel, maar ik ben weer aan het werk en kan geen drie keer gaan zitten kolven.

Ik weet dat als ik me er druk over maak het niet beter wordt. Dus blijf ik al de hele week rustig en zie ik het iedere dag ietsje minder worden. Grrrrrr bleh bah STOM.

**Zet bokkepruik weer af en gaat een paar keer nog kolven voor ze gaat slapen en bedenkt dat er genoeg in de vriezer ligt om de komende dagen ook op te vangen en tegelijkertijd de productie weer te verhogen**
quote:Carrera schreef op 06 augustus 2010 @ 21:31:

Ik heb haar ook gewoon extra aangelegd, maar lastig is het wel. Soms na een uur alweer gejammer om meer. Maar goed, hopelijk komt ze snel weer terug in het ritme.

Heb ik nog een vraagje: hoe bereiden jullie je voor op het kdv? Mijn dochter gaat over een maand 2 dagen naar de opvang, van half 8 tot ongeveer half 5. In de vriezer heb ik een voorraad van ongeveer 25 zakjes voeding. Ik heb niet de gelegenheid om heel vaak te kolven als ze op de opvang is (want: stage en geen werk), hopelijk 's ochtends rond 10 uur en tijdens de lunch wel even 10 minuten te vinden. Ga ik dat redden of moet ik vooruit gaan kolven?En mss nog wel belangrijker, gaan je tieten dat trekken? Ik weet niet tot hoe lang je werkdag duurt?
Carrera: heb je bij stage geen kolfrecht?
quote:germanwings schreef op 06 augustus 2010 @ 22:15:

[...]

En mss nog wel belangrijker, gaan je tieten dat trekken? Ik weet niet tot hoe lang je werkdag duurt?Ik loop straks stage van 8 tot 4 ongeveer, maar heb maar 2 momenten op de dag om te kunnen kolven helaas.
quote:Sophy schreef op 06 augustus 2010 @ 22:17:

Carrera: heb je bij stage geen kolfrecht?Geen idee, maar wil het dan in elk geval niet op de spits drijven ivm beoordeling natuurlijk.
Hoe vaak voed je je kindje nu nog carrera?
edit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven