Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Fabindia, Wen, Sophy en Zonne; bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Fijn om hier advies te kunnen vragen!
@ Clusteren enzo

Wat ik gemerkt heb bij mijn beide kindjes is dat ze 's avonds idd vaak kwamen om te drinken en liever niet in bed sliepen, maar op de arm, of in de kamer bij ons op een wipstoel, in de wandelwagen. Wonderlijk was dat ze na de 22.00 uur voeding nagenoeg altijd direct (in eigen bed) sliepen. De goede oude dr. Spock schrijft hier ook over, wakker uurtjes in de avond, schijnt te maken hebben met de hersentjes.

Bij beide kinderen was het rond 3 maanden over. Mijn jongste (nu 13 weken) slaap al anderhalve week na de voeding van 19.00 uur in eigen bed in. (Natuurlijk met een uitzondering daargelaten.) Misschien heb je iets aan dit verhaal?

Bij de eerst had ikzelf namelijk echt zoiets van: hij moet persé in zijn eigen bed 's avonds, maarja dat was dan huilen. Vrij snel dat idee opgegeven, want als ze zo jong zijn laten we ze niet huilen. 's Avonds lekker ritme van de baby gevolgd en dat voelde super (soms wel vermoeiend, dan denk je: krijg ik ooit mijn avonden weer terug -ja dus-). Met de 2e dus ook gedaan. Probeer van die momenten samen te genieten, ze worden zo snel groot.

Sterkte ermee!

(oh ja, wij hadden bij de 1e dus 's avonds ook haast nooit kraamvisite, maar dat is net wat je zelf prettig vindt)
Hoi dames, ik had een vraag, maar die is tussen alle andere vragen blijven hangen. Dus nog maar een keertje, misschien weet iemand raad?: Wie weet er de formule voor de hoeveelheid bv dat je meegeeft naar het kdv? Ik heb namelijk geen idee hoeveel mijn dochter bij mij drinkt en ik weet ook niet zeker of ik met de kolf wel de hoeveelheid haal dat zij zelf drinkt. Ik weet dat het voor fv 150 ml per kilo gewicht van je kindje is, maar geldt dat ook voor bv?

En een tweede vraag: hoelang drinkt een kindje gemiddeld per voeding bij jullie? Ik heb namelijk vaak het idee dat mijn dochter de laatste tien minuten alleen maar ligt te sabbelen, wat heel gezellig is, maar soms tijdens spitsuren niet erg praktisch.
Tijd voor een vraag van Felice; Mijn dochtertje is nu 9 dagen oud en vraagt steeds om voeding. Tijdens het voeden ontsnappen er soms flinke winden en iedere keer met verschonen heeft ze korrelige poep.

De eerste dagen ging alles heel lekker, toen zat ze boven haar geboortegewicht en moest ik minder voeden van de kraammuts. Na een dag zat ze onder haar geboortegewicht en moest ik weer meer voeden. Inmiddels is kraammuts godzijdank exit en doe ik weer op verzoek, na overleg met de verloskundige. Vanmiddag wordt ze weer gewogen.

Maar ze vraagt dus continue om voeding, zeker snachts. Als ze net gedronken heeft huilt ze alweer en ligt ze op haar handjes te sabbelen. Eigenlijk weet ik niet meer wat ik moet doen. Heb inmiddels al tien nachten niet meer dan 3 uur geslapen en loop zelf op mijn tandvlees. Gaat dit nog over, doe ik iets fout?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Gefeliciteerd Felice.

Mijn lactatiekundige zei dat je nooit teveel kan voeden maar wel te weinig. Het advies om minder te gaan voeden, zeker in de eerste week, vind ik discutabel. Hoe meer je namelijk voedt, hoe sneller je productie goed op gang komt. Maar het mooie is dat baby's het toch ook zelf regelen. Waarschijnlijk heeft je dochter echt behoefte aan meer voeding. Ik zou dan ook zeker blijven voeden op je dochters verzoek.

En bedenk goed dat je rondom deze periode je eerste echte regeldag hebt. De naam 'regeldag' betekent niet dat het persé maar één dag is. Het kan ook minder zijn, maar meer is ook niet ongebruikelijk. Zeker als je met het voeden hebt gerommeld doordat de kraamverzorgende je dat aanraadde. Probeer er gewoon in mee te gaan, dan merk je straks vanzelf dat het weer beter gaat.

Niet gaan twijfelen aan jezelf hoor!
O ja, en is het een idee om overdag wat meer slaap te pakken? Is je dochter het eerste kindje? Misschien kan je proberen een beetje op dezelfde tijden een dutje te doen als dat zij doet? Ik sliep bijvoorbeeld altijd uit in mijn verlof. Na de ochtendvoeding dook ik er gewoon weer in, tot zij wakker werd. (Rond een uur of tien, elf.)

Vergeet ook je middagdutje niet, die is niet voor niks in het leven geroepen...

Ik liet mijn vriend trouwens (zijn idee, maar geniaal) mijn brood klaarzetten op mijn nachtkastje 's ochtends. Met wat drinken ernaast. Zodat ik daar al geen extra tijd mee kwijt was.
Krijgt ze voldoende achtermelk binnen Felice? Dwz, als ze kort na een voeding weer wil drinken, geef je dan nog eens dezelfde borst of ga je naar de andere kant? Door binnen een bepaalde tijd steeds dezelfde borst te geven krijgt je dochter vooral achtermelk binnen. Bij overproductie adviseren ze per 3 uur te wisselen, als je geen overproductie hebt zou je bv. één of anderhalf uur aan kunnen houden. Wel ook de andere borst erna nog aanbieden voor als ze nog honger heeft.

Nou is het onderscheid voormelk/achtermelk niet zo hard te maken, maar je kunt wel stellen dat de eerste melk wateriger is, en als daar veel van binnenkomt is er meer kans op darmklachten.

Wat ook nog kan (hoop ik niet voor je) is dat ze reflux heeft. Dan helpt voeding tegen het pijnlijke gevoel in de slokdarm, en vraagt de baby vaak om voeding, huilt het na de voeding en is het onrustig. Gaat het beter als je haar rechtop houdt?

En 9 dagen is idd ook rond de eerste regeldagen.

Hapsnoet, die 150 formule kreeg ik ook mee van de lactatiekundige voor bv, met de opmerking erbij dat je het zelf moet uitproberen of dat te veel of te weinig is voor jouw kind.

Hoe lang een kind drinkt is heel wisselend, de een drinkt rustig drie kwartier effectief, de ander is na 10 minuten klaar. Als ze niet meer effectief drinkt (hoorbaar slikken na elke 1/2/3 teugen) kun je proberen haar af te koppelen. Moet je wel even in de gaten houden of aan haar zuigbehoefte voldaan wordt.
hmm.... had van kraammuts geleerd steeds te wisselen, misschien moet ik dat maar even niet meer doen. En inderdaad, die regeldagen. Heb er even op gegoogled en las dat kinderen dan erg onrustig kunnen zijn. Voel me zo machteloos tegenover haar, het enige wat ik kan doen is haar steeds te geven als ze erom vraagt.

Pff, wilde dat de verloskundige nu eindelijk kwam, wil weten of ze is aangekomen. Ze kan niet allergisch voor me zijn hè?

Misschien domme vragen, kraammuts was behoorlijk onervaren en ik merk dat ik nu met de gebakken peren zit. Probeer al een klacht bij het kraamcentrum in te dienen maar er is dus niemand bereikbaar.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:wen schreef op 04 augustus 2010 @ 16:08:

En 9 dagen is idd ook rond de eerste regeldagen.

... en dan is steeds wisselen juist wel weer goed, want dat stimuleert de productie. Felice, als je echt twijfelt, informeer dan eens bij je verloskundige of een consult van een lactatiekundige om jullie weer echt goed op weg te helpen misschien een idee is.
Dank je wel Wen, dat ga ik maar vast uitproberen voordat ze naar het kdv gaat, dan weet ik zeker dat ik voldoende meegeef. Ik ben een btje spastisch met te veel meegeven, omdat ik het zo zonde vindt om een deel weg te moeten gooien...
@felice

Gefeliciteerd! Balen dat je zo'n kraamjuf had. Klacht altijd goed om in te dienen, die kraamjuf kan daar ook van leren en het bij een volgende niet meer zo snel fout doen, enfin daar heb jij niets aan voor nu, maar wel een volgende.

Wellicht is het een idee, om nu direct al een lactatie deskundige komen, een echte dus geen vrijwilliger.

Sowieso blijft het altijd een beetje zoeken in het begin met die kleine babietjes, die altijd net als de kraamjuf vertekt weer wat onrustiger worden dan tijdens die eerste dagen.. Ik zou haar ook lekker dichtbij houden, in een draagdoek en s nachts naast je bed in een wiegje bv. (maar misschien doe je dat al)

Sterkte!
quote:hapsnoet schreef op 04 augustus 2010 @ 16:27:

Dank je wel Wen, dat ga ik maar vast uitproberen voordat ze naar het kdv gaat, dan weet ik zeker dat ik voldoende meegeef. Ik ben een btje spastisch met te veel meegeven, omdat ik het zo zonde vindt om een deel weg te moeten gooien...Als je te veel hebt meegegeven, kun je de overgebleven flesjes thuis toch weer gewoon in de koelkast zetten. Ik zou ze niet weggooien hoor, dat is zonde. De melk blijft iets van vijf dagen goed in de koelkast, dus dan kan je kindje het op een ander moment opdrinken.
Wb clusteren: bedankt voor jullie antwoorden. Ik word niet heel gelukkig van eht vooruitzicht dat het 4,5 maanden kan duren maar goed, alles voor het jong he?

Het is iig al fijn om hier een vraag kwijt te kunnen en heel snel antwoord te krijgen. Want nét als de kraamhulp weg is krijg je de meeste vragen natuurlijk, zo werken dingen

Felice, , moeilijk is het soms he, als ze nog zo klein zijn en zonder gebruiksaanwijzing. Hopelijk heeft je VK zinnige dingen gezegd en kun je vooruit
@magica: ik bedoel meer dat als zij bij het kdv 160 ml opwarmen (omdat ik aangeef dat ik denk dat ze ongeveer zoveel drinkt) en m'n kleintje drinkt maar 130 dat de rest dan weggegooid moet worden. Of kan je dat later nog geven, misschien als het nog op dezelfde dag is, bijvoorbeeld bij de volgende voeding?
@hapsnoet, eenmaal opgewaarmde melk kun je niet bewaren, ze kunnen dan beter eerst 130ml geven en als ze daarna nog honger heeft nog eens 30ml opwarmen.
Ha Fussie, het valt inderdaad niet mee. Ik kom snel weer schrijven op het juli topic hoor.. maar ben gewoon even zo moe. Nouja, je kent het wel
@germanwings: okee, dan zal ik wat kleinere porties moeten gaan invriezen, ik doe het nou per 80 ml...
Hallo,

Helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat ik per direct moet stoppen met bv vanwege mijn gezondheid.

Het eerste flesje heeft hij al op en godzijdank drinkt ie dat iig.

Maar nu moet ik de druk eraf gaan kolven ( en helaas moet het door de gootsteen ), zijn er tips om de stuwing of iig het volle gevoel kwijt te raken? De pillen heb ik liever niet, misschien wat eenvoudige trucs?
Nut wat ontzettend vervelend!

als je stuwing hebt de druk er af kolven.

warme douche en de borsten leeg masseren

en dat rustig afbouwen.

gekneusde wittekoolbladeren zijn ook erg goed om vervelend gevoel van stuwing tegen te gaan. maar abrubt stoppen is niet goed dus je moet toch door de zure appel ...

@ nut wat rot! Waarom door gootsteen? Is het vanwege medicate?

JE kan de Bv ook gebruiken als badzeep.

Verder heb ik wel eens gehoord dat salie thee remmend werkt.

Sterkte!
Lekkere warme douche voelde idd goed, paracetemol genomen en nu maar kolven.

Heb nu het eerste flesje niet gekolfd, ze staan op springen :(

Waarom door de gootsteen? Heb medicijn via de bloedbaan gekregen die mijn afweersysteem onderdrukt en wat dus ook in de melk komt.

Ben al de hele tijd er van van slag, maar goed de eerste 9 dagen van zijn leven heeft ie toch bv gehad!
Nut, wat ontzettend vervelend voor je! Hopelijk sterkt het je door te bedenken dat je het je kindje wel wilde geven maar buiten jou om helaas niet mogelijk was.

Sterkte!
Oh wat verdrietig nut! Ik heb vrij snel afgebouwd door alleen de druk eraf te kolven, een paar keer per dag goed leeg ivm verstopte klieren enzo (steeds minder vaak) en 's nachts zo min mogelijk, alleen als het niet meer anders kon.

Je kan ook maandverband nat maken en invriezen ter koeling.

Hè nou sterkte en hopen dat het met jou goed gaat!! En mooi 9 dagen binnen! Hopsa!
Nut, wat jammer dat je nu al moet stoppen.

Om de produktie te remmen kun je ook pepermuntthee drinken. Verder deed ik het zo dat ik 1x per dag ze echt helemaal leeg kolfde en verder het zo lang mogelijk uitstelde en dan alleen de druk eraf te kolven.

Na het kolven kun je evt. koelen (met icepacks, yoghurt, koolbladeren).
En de concentratie aan antistoffen is de eerste dagen het hoogst, dus dat heeftje kind al mooi meegekregen!

En je kunt het idd invriezen in ijsblokjes en die dan steeds in het badje doen, werkt goed vettend voor zijn huidje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven