Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Fabindia schreef op 06 augustus 2010 @ 22:10:

Bleeeeeeeh !!! Ik kolf te weinig, kindje drinkt superveel op het kdv (2x 150 is veel toch?) maar ik krijg het niet teruggekolfd. Dus moet ik vaker kolven, weet ik ook wel, maar ik ben weer aan het werk en kan geen drie keer gaan zitten kolven.

Ik weet dat als ik me er druk over maak het niet beter wordt. Dus blijf ik al de hele week rustig en zie ik het iedere dag ietsje minder worden. Grrrrrr bleh bah STOM.

Kun je kolven terwijl hij drinkt tijdens een ochtendvoeding als je thuis bent, en op die manier meeliften op zijn toeschietreflex? Dat kan een manier zijn om je voorraad aan te vullen, maar vereist wel wat handigheid: kind in de ene arm, kolf in de andere. Of anders een half uurtje na de ochtendvoeding even kolven op de dagen dat je niet werkt.
quote:germanwings schreef op 06 augustus 2010 @ 22:18:

Hoe vaak voed je je kindje nu nog carrera?Elke 3 uur. Schema is ongeveer zo: 6.30 ochtendvoeding (2 borsten), 9.30, 12.30 uur, 15.30, 18.30, 21.30/22.00 laatste voeding (2 borsten).
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Miffy, ja ik kolf altijd na de ochtendvoeding. Ik heb ook een dubbele kolf. Het ligt ook niet aan mijn tsr, die komt altijd supersnel. Ik zou ook niks hebben aan neusspray ofzo. Het is gewoon teruggelopen en ik heb niet hard genoeg mijn best gedaan om dit tegen te gaan dus nu moet ik er echt even tegenaan. En ik moet dit weekend werken.

Ik moest gewoon ergens tegenaan mopperen. Meestal kan ik in de avond de balans weer rechttrekken, zodat ik ietsje meer kolf dan hij drinkt.

ipv dat ik nou blij ben dat hij zo goed drinkt, raak ik ervan in de stress!!

Ik ga weer even kolven en dan naar bed. Slaap doet ook wonderen voor mijn productie.
Fabindia: je schrijft bijna precies mijn verhaal op! Behalve dan dat je 's avonds kunt bijkolven, want dan is het bij mij juist weinig. Ik ben ook gefrustreerd door de lage productie van de laatste tijd. Ik probeer extra te kolven als ik thuis ben, maar dit weekend is het ook weer niks want dan werk ik. Tsr is het probleem niet, ik heb gewoon het idee dat er elke dag minder in zit.

Misschien moet ik me erbij neer leggen dat het bij 6 mnd maar afgelopen moet zijn, maar eigenlijk wil ik dat helemaal nog niet .

En over kolven op stage: je hebt recht op kolftijd hoor! Je bent een zogende moeder en ze kunnen niet tegen je zeggen dat je je kind dan maar kunstvoeding moet geven.

Ik kolf trouwens ook ' 's nachts, ookal slaapt Baby door. Begint me een beetje op te breken maar ik ben bang dat als ik dat niet doe, ik straks helemaal niks meer heb.

Ik vind mezelf even heel zielig, ik doe onwijs m'n best maar ik zie er niks van!
quote:Britannia schreef op 06 augustus 2010 @ 22:50:

En over kolven op stage: je hebt recht op kolftijd hoor! Je bent een zogende moeder en ze kunnen niet tegen je zeggen dat je je kind dan maar kunstvoeding moet geven.

Is dat zo? Dan ga ik dat misschien toch maar aankaarten. Ik loop stage in het onderwijs, dus dat is op zich best lastig. Maar aan de andere kant: ze is maar 1x klein en heeft ook recht op haar voeding natuurlijk. Ik kan het later niet meer overdoen.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
Er moet echt een afspraak over zijn à la cao hoor. Zou toch schandalig zijn als je als stagiaire niet mag kolven!

Vraag het je begeleider of hoofd ofzo, bij p&o weten ze het ook natuurlijk.
Ik zou er ook achteraan gaan Carrera! Het zou nooit te koste mogen gaan van je beoordeling. Succes!

Brit: herkenbaar, ik moet ook echt tegen het drinken opkolven. Ik heb je niet helemaal gevolgd, maar heb je al clusterkolven geprobeerd? In 7-5-3-1 schema? Kost niet extra veel tijd. En evt icm domperidon om het een zetje te geven?
Carrera, je hebt er w.s. gewoon recht op en wees niet bang dat het je beoordeling beinvloed. Dat heeft toch met je lesgeven te maken en niet met het kolven?

Wanneer ze moeilijk doen zou je eventueel aan kunnen bieden dat je wat langer stage loopt? Als het ware de 'verloren tijd' inhaalt? Laat je je iig je goede wil zien.
Overleg het sowieso even met je stage begeleider van school. Die weet misschien meer en als zij achter je staat moet het sowieso geen probleem zijn. Ik zou niet direct beginnen over verloren tijd inhalen. Gewoon vragen hoe het zit met kolfrecht. Mocht het op de spits gedreven worden, dan kun je dat altijd nog uit je mouw trekken.
Brittania en fabindia wat balen dat jullie niet kunnen opkolven tegen die voedingen. Misschien een raar idee maar misschien gewoon kolven wat mogelijk is en dan niet volledig stoppen ? Zou zonde zijn, vanaf 6 mnd gaan ze toch ook ander voedsel eten maar jouw melk zolang hii er is, ookal is het weinig, is gewoon goed. En tegen een stijgend cc inkolven lijkt mij ook stressvol en dus niet bv bevorderend.

Ik vind het super dat jullie werk en bv zo goed combineren daarom denk ik dat het zonde is om te stoppen als je niet genoeg kunt kolven voor alle voedingen. Je kunt missch de helft of 3 kwart wel aan, zonder stress, dat is ook wat waard. En de babies kunnen in de vakantie en weekenden en niet werkdagen wel weer de produktie wat opkrikken door vaker aanleggen.

Maar al met al..... Ik kan me zo verschrikkelijk goed voorstellen hoe balen dit is !
viooltje weesniet bang, ik ga nog niet stoppen hoor! Soms raak ik gewoon in de stress van meer dingen die spelen ook, en dan moet ik een oppepper hebben.

Vanavond ga ik 7-5-3-1 kolven proberen en na het weekend ben ik weer een paar dagen vrij en dan kan ik lekker onbeperkt aanleggen, dragen en voorraad aanvullen.
Hier een beginnersvraagje over kolven. Ik heb geen idee wat nu een goed moment is om dat te doen. Op borstvoeding.com adviseren ze het om het in plaats van een voeding te doen. Maar ik sla helemaal geen voedingen over. Ik wil nu alvast een voorraadje aanleggen voor als ik eens langer van huis ga.

Ik heb het een paar keer geprobeerd na het voeden, maar dan komt er te weinig uit.

Die ene keer dat ik tussen voedingen door kolfde, had de baby daarna nog honger en kwam hij na een uur alweer.

Iemand nog een tip?
flauwegeit is er een moment dat je kindje genoeg heeft aan 1 borst zodat je de andere kan afkolven? Bv 'smorgens vroeg?

Anders toch tussen de voedingen door op een dag dat je vrij bent en het niet uitmaakt als je kindje snel weer wil drinken. Dan regel je nl dat je meer produceert en kun je in de toekomst makkelijker tussendoor kolven.

Succes!
fab, hier laatst ook een dip. Heb toen 3 dagen domperidon gebruikt en binnen een dag had ik alweer een soort stuwing gevoel Dat was best een rare gewaarwording nadat ik al dagenlang met theezakjes

).( ).(rond had gelopen. Misschien een idee?
quote:Fabindia schreef op 07 augustus 2010 @ 21:13:

flauwegeit is er een moment dat je kindje genoeg heeft aan 1 borst zodat je de andere kan afkolven?Nou, eerst hoefde hij alleen maar 1 borst, maar ik ben net begonnen met twee omdat hij dan al na een uur huilde. Maar ik kan het eens proberen.
Flauwegeit: ik kolfde 's morgens na de 1e voeding, want dan had ik veel over. Dan tussen de 1e en 2e voeding in en 's avonds gaf Britman een fles terwijl ik kolfde. Zo kon BritBaby wennen aan een fles en ik aan kolven.

Ik stop ook nog niet hoor! Ik ga morgen maar eens kijken of ik domperidon op m'n werk kan vinden en anders vraag ik de HA wel.

Ik heb vanavond Baby 3 keer na een uur weer aangelegd, misschien helpt dat beter dan kolven. Toen Baby sliep was ik te moe om te blijven kolven (in slaap gevallen ook, dus ja...) dus ik heb net nog maar ff gedaan. 120cc, niet slecht, maar ik heb idd een 'theezakjes gevoel'.

Die domperidon vind ik het proberen waard. Is er niks dat zonder recept te krijgen is? Behalve venkel dan, of wat voor kruid was het ookalweer..?
Hihi Bowie, je ging van ).( ).( naar (.) (.)??
Brit, er schijnt ook bv thee te zijn. En ik geloof dat je voor domperidon soms geen recept nodig hebt maar dat weet ik niet zeker.

Voor je productie is aanleggen idd beter dan kolven. Dus die combi werkt vast goed!

Succes dames!!
@brit domperidon is zonder recept te krijgen!
domperidon via internet is (veel) goedkoper (maar dan geloof ik wel recept nodig

http://www.domperidon.nl/
Yam, dat betaal ik ook bij mijn apotheek.
Correctie: ik betaal het niet, mijn verzekering betaalt. Mijn eigen risico is al lang op
Britt,

ik dronk altijd heel veel bv-thee, is volgens mij iets typisch duits

Als je googeld op stillthee kom je wel wat tegen.

Ik wil je best mijn rest-voorraad opsturen als je die wilt hebben?
GW: helpt het?? Dan wil ik het best proberen!
Tja of het helpt? Ik dronk het altijd onder het mom van, baadt het niet dan schaadt het niet. Voor mij was het wel altijd een stimulans om voldoende te drinken. En ik kofde ft en heb bijna altijd een goede produktie gehad. Dus ja het helpt (n=1)

Als je me je adres via een vriendenberichtje stuur wil ik ze met liefde naar je opsturen. Ik durf het niet meer te drinken sinds ik gestopt met kolven ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven