Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Tnx voor knuffels en reacties

minck, ze is gelukkig dol op kusjes en wil heel graag met ons spelen, vind aandacht echt geweldig. Ze heeft absoluut geen afkeer van me ofzo. En ze is een fantastisch kind. Het is meer door de verhalen over de natuurlijke behoeften van baby's dat ik me dan afvraag of ze wel goed genoeg hecht, zich geborgen genoeg voelt. Ik ben heel swing bewust met mijn zwangerschap bezig geweest, heb heel veel fysieke pijn gehad bij het voeden wat stress en afstand opleverde, heb erg veel spanning en verdriet doorgemaakt tijdens mijn zwangerschap. Het was veel survival. Misschien dat het niet mee hoeft te spelen, maar het ligt misschien daardoor bij mij gevoelig. Het is niet eens dat ik teleurgesteld ben, ze is prima zoals ze is, maar ik wil evt onderliggende redenen niet negeren.

Bengal: you rock!

Tesstan: tanx voor je verhaal en fijn vd knuffelbaby. Zo zie je idd hoe verschillend kinderen kunnen zijn haha
Soof, van mij ook een en ik doe het graag, dat soort dingen schrijven. Lief dat je zegt dat je het graag leest, ik vraag me soms af of ik niet te ver doordraaf met dingen uit willen leggen zoals ik ze zie. Zien we elkaar morgen eigenlijk?

Bengal, van harte! Nou, vooruit, voor jou ook een dan! En een voor je mijlpaal!
Volgens mij is het vooral van invloed op de hechting als een jonge baby aangeeft behoefte te hebben aan aandacht, en geen respons krijgt van de ouder. En dat is bij jullie niet het geval natuurlijk.
sophy, (ik moet nog even andere nick maken, deze slaat nergens op, maar je weet vast wel wie ik ben). Heftige post van je, en zeker de antwoorden van yamuna. Ik moest meteen aan mijn oudste denken, wat werd ik daar in het begin onzeker van, ze huilde heel erg veel en ik kreeg haar niet getroost, wilde niet bij me zijn, niet bij me slapen, niet rondgedragen worden etc. En ik maar lezen op viva dat je een huilende baby bij je moest nemen om te troosten (toen schreef jij nog niet hoor wen) gek werd ik ervan, kind huilde steeds meer en langer en ik kreeg haar niet stil. Las ria blom (nou meteen duidelijk wie ik ben ) en kreeg een ander kind, huilen verdween, ze werd rustiger, sliep beter, maar was nog steeds geen knuffelbaby, vond ze niks, wel heel erg gesteld op gezelschap, maar niet op knuffelen, ronddragen, op schoot zitten etc.En wat vond ik dat jammer en ook wel vreemd. En nu, 4 jaar later, man, af en toe zeg ik tegen haar, ga alsjeblieft even 5 minuten op jezelf zitten, gek word ik van dat geknuffel en gehang en getut met me. Het is een enorme knuffelkont die het liefste de hele dag samen is en samen slaapt (wat geen succes is, ze draait het hele bed door).

ik weet ook nog dat ik daar ooit een keer in een topic over klaagde, en dat er een andere forumster (ik weet nog precies wie dat was) kwam vertellen dat haar dochter als baby niet wilde knuffelen, en nu, 4 jaar later etc etc, precies zoals het bij mij is gegaan. Dus wie weet, wie weet komt de knuffelbehoefte nog bovendrijven in je dochter.
Ik wist het al toen ik je post las bij die baby en peuter die naar buiten moeten samen maar nu zonder enige twijfel. Je bent Meds. Hai!

(en ik schreef toen al wel schrijf hier denk ik al een jaar of 7/8 onderhand alleen vermeed ik toen de Kinderenpijler nog)

Ik vraag me eigenlijk ook af of baby's in het algemeen wel zozeer 'behoefte' hebben aan knuffelen en op schoot zitten, actief bedoel ik. Lichaamscontact ging natuurlijk altijd heel vanzelfsprekend, maar zonder bijzondere aandacht daarvoor, dat was meer passief. Dus misschien is het ook wel vooral karakter dat bepaalt of een kind een knuffelkont is of helemaal niet. De mijne is dus geen knuffelkont, hopelijk komt dat dan nog want ik wil haar wel de hele dag knuffelen
zo, dit wordt mijn definitieve nick. nu nog mooi plaatje vinden

och echt wen? grappig zo lang al, ik heb overal wel beetje geschreven, maar vooral op de kinderpijler, sinds een jaar of 5 ongeveer nu.

Dat is wel een goed punt wat je schrijft. Echt aktief knuffelen, en op schoot zitten is natuurlijk maar 1 vorm van lichaamscontact. Samen in bad gaan bijv of douchen ging wel altijd goed en dat is natuurlijk ook een vorm. En knuffelkont of niet, dat zou inderdaad gewoon karakter kunnen zijn en niet een basis behoefte
Ik probeer nu mijn knuffelbehoefte uit te leven op mijn jonge kat, maar die bijt me net heel hard in mijn hand

Sorry, volledig OT
Wen, een virtuele knuffel dan maar: Knuffel!
Dank je TessTan, ik sta even op voet van oorlog met m'n kitten geloof ik dus die knuffel kan ik wel gebruiken
Toch ook nog maar even van mij voor Sophy...

En jeej! voor Bengal! Wat fijn! (onze kindjes zijn echt bijna even oud, Cardason wordt volgende week dinsdag een half jaar...)

Hhmpf, net rooster binnengehad (ben docent op VO) en al m'n lesuren zijn achter elkaar gepland (=geen kolftijd). Nou ja, komt vast goed, ik ga morgen even op school langs om te kijken wat eraan gedaan kan worden. Wel altijd gedoe met die roosters.

Zoon is aan het wennen op het KDV. Ik heb de laatste tijd echt allerlei dingen gedaan om dat makkelijker te maken (wennen aan zelf slapen in zijn bedje overdag, vriend flesje mamamelk laten geven etc). Slapen ging goed, maar meneer weigerde de fles!

Gelukkig was het maar 2,5 uur vandaag. Dus meteen borst toen ik hem kwam halen. Het flesje (120cc) stond er nog, zelfs vrij warm. Ik dacht; het gaat me toch niet gebeuren dat ik dat weg moet gooien! Heb hem even de borst gegeven en daarna meegenomen naar een rustige kamer en de fles gegeven. Toch nog half leeggedronken! Zal wel liggen aan alle drukte om hem heen. Morgen tweede poging. (Het gaat eigenlijk best heel goed, maar ik vind het toch wel erg spannend allemaal... )
Brit, je thee zakjes zijn eindelijk op de post gegaan vandaag! (hoop dat er genoeg postzegels opzitten, heb een beetje gegokt..)
Om het OT te maken: bedoel je deze:

).( ).(

cardamom, huub dronk thuis prima uit het flesje, maar de eerste paar keer op het kdv wilde hij daar de fles dus niet pakken. Ik werd daar echt nerveus van, maar gelukkig ging het na een paar dagen wel goed. Hij moest gewoon even wennen denk ik.
Wen ,het is volledig ot hoor! Maar niet die die jij bedoelde
Nou wat raar!! Mijn productie lijkt van de een op de andere dag enorm achteruit gegaan. Het lijkt bijna nul. Dat is niet zo natuurlijk maar zo voelt het wel. Pienmini wil amper drinken vandaag en ik heb er eigenlijk geen lichamelijke last van. Geen overvolle borsten.

Mmmmm....snap ten eerste al niet waarom Pienmini niet wil maar er ook niet om zeurt, lijkt gewoon echt geen honger te hebben, ten tweede hoezo lijken mijn borsten opeens zo leeg. Raar!!!!
Was je al ongesteld geweest Peanutje?
Nee, maar ik heb redelijk snel de mirena laten plaatsten dus geen idee van een cyclus. Ben wel behoorlijk chaggo de laatste dagen en vroeg me vanmiddag al af hoe het zit met je cyclus als je een spiraal hebt. Want ik lijk wel de buien van de cyclus te hebben maar niet de menstruatie.

Maar komt dat dan dus wel weer goed?

Blijft 't me nog steeds een raadsel waarom Pienmini zo weinig honger heeft vandaag. Als ie dat maar niet vannacht in gaat halen.
Ah gossie nu wil ie drinken en er is echt niet veel. Heb wel een tsr, dat voel ik.
Met de mirena heb je wel een cyclus, dus dat zou goed kunnen.

Rondom de menstruatie kan je melk ook anders smaken. Misschien is dat het?

Blijven aanleggen, dan moet het wel weer goed komen.
Okido. Ons omennabij schema was vandaag ook volledig foetsie dus het is helemaal een beetje aan het rommelen. Zal het morgen met kolven in stand moeten houden. Maar ook dat komt wel goed.

Thanks voor de reminder. Ik denk daar nooit aan. Totdat ik me zo chaggo voel. Maar dan nog leg ik de link met bv niet.
mensen mag ik even komen voor support hier...

Uk slaapt zo onbestendig momenteel. Hij heeft één lange slaap per dag nu, dat is zo'n 5 á 6 uur. Eerst begon hij daar om half negen 's avonds mee, nu is het al half acht en soms half 7.

Eerst werd hij dan om drie uur 's nachts wakker, als ik dan ook op tijd ging had ik ook al wat slaap gehad. Maar het wordt alweer steeds korter.

Nu is het alweer terug naar een uur of één dat hij wakker wordt, en vanaf dat moment is het weer bal: hij slaapt dan max 45 min tot een uurtje, net als overdag.

Ik ben geradbraakt en zie het even niet meer zitten. Vanochtend jankend aan mijn man gevraagd of hij thuis kon blijven dat ik nog even kon slapen. Man heeft drukke job maar dit wel gedaan.

Tot overmaat van ramp kwam man vanochtend met een totaal overstuur kind aan bed: hij wil ineens geen fles (kolf)melk meer!

Borst wel, niets aan de hand.

De hele dag nog flesjes geprobeerd: janken, janken tot hij de borst krijgt...

Ik heb diverse flesjes gebruikt: Tommy tippie, dr browns speciaal voor borstvoeders, nuby, etc. Het maakt niets uit. Net als moedermelk vers of uit de vriezer.

Ik zie het even niet meer zitten. Ik ben ook zo moe...
Mensen zeggen overigens dat ik dan maar overdag moet slapen, hoe dan??

Kindlief slaapt maar 45 min per keer. Tegen de tijd dat ik in slaap zou vallen, is hij alweer wakker...Als ik al in slaap val. Dit schiet gewoon niet op.

Ik ben echt stuk nu van het slaapgebrek...
Werkofprive: Dank je voor het delen. Klinkt ook heftig tijdens jouw zwangerschap. En kennelijk zit er ook een gedeelte ih kind idd En het is idd wel zo dat we heel veel minder duidelijk lichamelijk contact hebben. Ach, misschien wil ik het ook wel teveel analyseren en is ze gewoon zoals ze is. Dat is natuurlijk sowieso zo

Wen: ik waardeer het iig heel erg, je uitgebreide uitleg. Ook omdat het ergens op slaat. Het is niet alleen jouw mening die op zichzelf staat, maar je baseert je ergens op. Ik vind het leuk om verschillende invalshoeken te leren kennen en jij hebt gewoon heel veel kennis. Scheelt mij weer een (soms wat saaiig) boek lezen En tja, als iemand het niet met je eens is, is het ingewikkelder, want je kunt moeilijk om je argumenten heen Maar ik vind het vooral interessant om te lezen. Oh en morgen ben ik er niet, ik moet werken :( Jammer, leek me heel gezellig, maar ben alleen op vrijdagen vrij.

Peanutje: klinkt wel als een menstruatiedip. En wel gek dat peanutje niet zo hongerig is. Of kan hij ineens turbo-drinken?

Dames bedankt voor vandaag, ik heb weer veel denkstof
Rocky: Dikke k u t.

even praktisch: heb je al een breastflowfles geprobeerd? Veel borstkindjes vinden dat wel ene hele fijne fles doordat het zo op de borst lijkt (meer dan bijv Nuby). Is online te bestellen, heb je heel snel in huis. Misschien nog wat andere flessen proberen?

Kun je iemand bellen die overdag even op je kleintje past? Dat jij kan slapen. Gewoon thuis, maar dan heb je even rust. Al zou je alleen een DVD kijken of even een boek lezen.

Fijn dat je man thuis is gebleven. Kan hij dat vaker zodat je wat meer zicht hebt op slapen? Of een keer een ochtend doen, zodat je uit kunt slapen?

Niet praktisch: hang in there!
Minck, ik heb een vraagje aan jou. Ik las een paar blz terug dat je medicijnen gebruikt tegen migraine. Welke medicijnen gebruik je?

Mijn dochter is vrijdag geboren en de borstvoeding gaat goed op wat kloofjes na. Bij de eerste geen bv gegeven omdat ik toen nog medicijnen gebruikte tegen migraine. Nu slik ik niets meer, maar dat ging tijdens de zwangerschap niet goed. Tot nu toe gaat het

goed, maar ben wel benieuwd welke medicijnen jij gebruikt. Ik kon bijvoorbeeld Imigran niet vinden in de lijst op borstvoedings.com. Ben al wel bij de apotheek geweest, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven