Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ja dat is zo, maar het aantal kinderen met die afwijking is dan wel weer vrij klein. K vind ik ook een veel lastiger dan D hoor, ik ben er nog lang niet uit of ik dat bij een volgende wel of niet zou willen, maar ik neig naar wel (de eerste shot in ieder geval). Maar ik snap ook wel dat sommige mensen het niet willen geven.

Ik ben het dus met je eens eigenlijk, over D valt veel meer te discussiëren dan over K.

Ik vraag me af of ze nu eigenlijk al eens weten waardóór die baby's een probleem hadden met vitamine K.
@Becky: ken je iemand in je omgeving die ook een kolf heeft. Misschien kun je eens een andere kolf proberen en kijken of het kolven dan makkelijker gaat. Ik hoor binnen de VBN wel meer geluiden dat de IQ Uno van Avent wat 'lastiger' in gebruik is. Juist doordat je zelf eerst het ritme moet aangeven en dan op de knop moet drukken om het ritme automatisch te laten overnemen.

@Wen, een echt standpunt heeft de VBN niet over het geven van middelen tegen krampjes. Wat ik wel altijd vertel is dat het ook iets is dat bij baby's hoort/ Meestal na een maand of 3-4 zie je een verbetering. Komt puur door de rijping van de darmen. We geven vaak ook nog wat info over bepaalde til en draagtechnieken die krampjes kunnen verlichten.

Probleem met die middelen is vaak ook dat er zoveel toevoegingen in zitten. Vaak met koemelk-eiwit of ei. En daar kunnen bepaalde kinderen met allergische aanleg net genoeg getriggerd worden om een allergie te ontwikkelen. Ook de hoeveelheid suiker en soms zelf kleur en smaakstoffen. Er beginnen steeds meer geluiden te komen dat ook alle toevoegingen om producten te laten binden, niet klonteren, langer houdbaar te maken, enz aandoeningen zoals ADHD in de hand werken. Ik zou zelf , als ik het wel wil gebruiken, dus kiezen voor een product met zo min mogelijk toevoegingen. En het eerst proberen te verminderen door bijvoorbeeld dragen in een draagdoek.

@Gizz, normaal gesproken zeggen we dat je ongeveer één voeding per week kunt afbouwen. Dus in plaats van te voeden geef je de fles (met bv uit je voorraad of kv). Als je borsten het verdragen ga je niet voeden of kolven. Soms krijg je erge stuwing en dan zeggen we vaak dat je alleen de druk eraf moet kolven. Ga je een hele voeding afkolven, dan had je net zo goed live kunnen voeden, haha. Alleen de druk eraf dus. En dan de volgende dag weer kijken of je het zonder voeden/kolven af kunt. Je let goed op harde plekken, want dat is een teken dat je lichaam nog niet zonder druk afkolven kan. Zodra je niet meer hoeft te kolven of te voeden om de druk eraf te krijgen (duurt meestal een paar dagen) kun je de volgende voeding gaan afbouwen.

@ Lara, gaat het om een nieuw flesje Syntocinon of een al aangebroken verpakking? Volgens mij bederft het spul niet, maar wordt de werking minder. Ik zou hem gewoon proberen hoor!

@Sophy, als je bv geeft is het beter om zo weinig mogelijk medicijnen te gebruiken. Mocht het wel nodig zijn, kun je op www.borstvoeding.com een hele lijst vinden met medicijnen waarbij aangegeven is of je het kunt gebruiken. De verdeling loopt van L1 (veilig) naar L5 (absoluut niet in combinatie met bv gebruiken). Soms ontkom je gewoon niet aan medicijnen. Ik heb zelf bijvoorbeeld migraine. Nou, echt wel dat ik daar iets tegen inneem als het raak is. Gewoon de laagste dosering proberen.

@een aantal. In Afrika eten en drinken de mensen nog veel minder pre-fab producten. Hier wordt alles al half voorbereid verkocht, met allerlei toevoegingen. Daar schijnt al veel van de problemen door te kunnen komen.

In Afrika kennen ze ook vrijwel geen slaap-problemen: een kind slaapt als het moe is... Tja, wij leven in de westerse wereld veel meer op de klok en vinden dat een kind op een bepaalde tijd moeten slapen. Maar ga jij elke dag op dezelfde tijd naar bed? Eet jij al je geen trek hebt? Verbied jij bezoek om een tweede kop koffie te nemen, omdat het nog geen tijd is voor 'een voeding'?

Ik geloof echt dat mensen in bijv. Afrika veel meer op de behoeften van het kind in (kunnen) gaan. Juist doordat zij het altijd bij zich dragen, kunnen ze we er ook op inspelen.

Groetjes, Marincke

cp VBN
@wen, op de link die ik gisteren gaf over vitamine D en K staat een uitleg over de kinderen met bloeding door vit. K tekort. Komt bij die baby's door een geblokkeerde galgang, waardoor er een verminderde opname is van de aanwezig vit. K.
Ah, dank je Marincke
Marincke, misschien ben ik niet heel duidelijk geweest, ik bedoel dus niet kolven op het moment van de vervallen voeding, dat dat niet helpt aan het afbouwen snap ik. het zit zo: Tot nu toe gaf ik 1 borst per voeding, de andere kolfde ik tegelijkertijd af. NU vervalt er dus 1 voeding. Bij het volgende voedingsmoment krijgt zoon 1 borst, maar ik vroeg me dus af of ik op dat moment dus gewoon kan kolven of dat het beter is om op dat moment de borst dan ook niet te kolven.
[quote]Minck schreef op 17 augustus 2010 @ 14:32:

@een aantal. In Afrika eten en drinken de mensen nog veel minder pre-fab producten. Hier wordt alles al half voorbereid verkocht, met allerlei toevoegingen. Daar schijnt al veel van de problemen door te kunnen komen.

Dat zou een goede verklaring zijn?

In Afrika kennen ze ook vrijwel geen slaap-problemen: een kind slaapt als het moe is... Tja, wij leven in de westerse wereld veel meer op de klok en vinden dat een kind op een bepaalde tijd moeten slapen. Maar ga jij elke dag op dezelfde tijd naar bed? Eet jij al je geen trek hebt? Verbied jij bezoek om een tweede kop koffie te nemen, omdat het nog geen tijd is voor 'een voeding'?

Ik geloof echt dat mensen in bijv. Afrika veel meer op de behoeften van het kind in (kunnen) gaan. Juist doordat zij het altijd bij zich dragen, kunnen ze we er ook op inspelen.

Groetjes, Marincke

Met het vetgedrukte ben ik het gedeeltelijk maar eens. Je hebt kinderen, waaronder de mijne :-), die echt vechten tegen de slaap en hierdoor niet snel in slaap donderen en echt wel rust en regelmaat nodig hebben.

Mijn ventje slaapt dus alleen in zijn bedje, wiegje en de kinderwagenbak als we erop uit zijn.

En hopelijk binnenkort ook in een draagzak

En tja, met de eerste twee bepaal ik dan wanneer hij moe is en moet slapen.

Doe ik dat niet heb ik een totaal overprikkeld en oververmoeid en alleen maar huilend kind.

In de westerse wereld hebben we ook veel meer prikkels voor kinderen (tv, radio, autorijden, etc) dus is rust mijns inziens wel belangrijk

@Rocky: Ik zeg ook nergens dat ik zeg dat rust voor een kind slecht of niet belangrijk is. Maar sommige (vooral Westerse) ouders hanteren hele vaste tijden, wat vaak niet blijkt te werken voor kinderen. Soms zou het beter werken als ouders meer naar hun kinderen kijken en daarop hun handelen richting het kind aanpassen.

Precies zoals jij dus doet: je ziet dat je kind moe is, dus leg je het in bed. Of je ziet dat je kind teveel prikkels krijgt en haalt het uit die omgeving weg om tot rust te komen. Dan doe je precies waar het kind op dat moment behoefte aan heeft.

Maar soms zie je ook ouders die om klokslag 17.30 aan tafel zitten, en vervolgens moeten de kinderen 19 uur in bed. Ook al zijn ze dan misschien helemaal nog niet moe. En dan vinden de ouders dat het kind een slaapprobleem heeft, want het slaapt niet als het volgens hen moet. Terwijl als ze goed naar het kind kijken, ze merken dat na een half uurtje extra spelen het kindje wel moe was geweest en rustig was gaan slapen.

In Afrika dragen de moeders (zeker de mensen die nog echt op hun eigen voorzieningen zijn aangewezen) hun kinderen de hele dag bij zich. De moeders moeten wel het land op om te werken, omdat er anders geen eten is. Doordat hun kindje dan op hun rug zit, merken ze het direct als het kindje honger krijgt. En zodra het kindje moe wordt, zal het in de doek gaan slapen.

Uiteraard hebben ze daar veel minder prikkels van buitenaf. Het is dan ook zaak dat wij onze kinderen beschermen tegen teveel prikkels van buitenaf. Precies zoals jij ook schrijft.
Vriend is vandaag met reglibaby naar het consultatiebureau geweest en.... 7400 gram! Bij 4 maanden (en dus 350 gram gegroeid in 12 dagen). Dus het drinken uit de borst gaat echt goed.

Maar: reglibaby slaapt overdag niet zo veel (meestal 3x 30-45 minuten, 's avonds langer). Ze is gewoon heel nieuwsgierig, eigenlijk slaapt ze alleen in de draagdoek echt goed. 's Nachts slaapt ze wel prima (op de nachtvoedingen na dan). En huilen doet ze ook nauwelijks. En waar komt vriend dus mee thuis: een uitleen-boekje voor huilbaby's van Ria Blom! (Terwijl hij nota bene nog heeft gezegd dat wij principieel tegen laten huilen etc. zijn). We mochten zelf weten of we het toe gingen passen (alsof ze ons zouden kunnen dwingen), maar volgende week worden we wel gebeld om te kijken hoe het gaat. Ik heb het boekje net toch maar even gelezen, en ik word er echt verdrietig van. Je kind niet te veel dragen, daar wordt het later drammerig van (ik heb hier nota bene een oud boek uit de jaren '80 waarin al onderzoek wordt beschreven waaruit het het tegenovergestelde blijkt). Verzet en huilen hoort erbij en is niet zielig (vind ik dus wel). Ik ben er echt een beetje overstuur van (ik herken Wen's reactie uit een eerder topic). Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. De discussie aangaan of niet. En verder is het zo'n goed cb.
O jee, het is een heel verhaal geworden, en behoorlijk offtopic. Het houdt me blijkbaar nogal bezig . Dit is verder niet bedoeld als aanval op mensen die wel de methode gebruiken, en ik ben ook niet tegen rust en regelmaat, maar dit advies is bedoeld voor huilbaby's en dat is reglibaby totaal niet. En dan toch zo aandringen dat dit moet.
Hai Reglisse, ik heb een tijdje geleden een topic hierover geopend "voor en tegenstanders Ria Blom" met een poll. De meeste reageerden dat men sommige tips eruit haalden en gebruikten en verder er een eigen draai aan gaven.

Ik heb het boekje ook gelezen en heb ook tips eruit gehaald en geef er verder mijn draai aan.

Wat ik wel belangrijk vind, is dat hij weet dat zijn ledikantje/wiegje zijn slaapplek is, de box en de schommel zijn speelplek.

Sommige dingen benader ik nu vanuit de visie van een baby, en niet van een volwassene.

Ook ik ben een voorstander van goed naar je kindje kijken en de signalen herkennen. Dat lukte me de eerste zes, zeven weken niet zo goed. Maar ik word er steeds beter in :-).

Zelfde verhaal hier met Uk als met Reglibaby: slaapt overdag max 45 min/ een uurtje en slaapt 's avonds/ 's nachts al zes uur achter elkaar. Hij vindt ook de wereld veel te interessant. Inmiddels weet ik: bij bepaalde (zeer subtiele) signalen op bed leggen en dan gaat hij huilen. Dan troost ik hem nog geen minuut, en dan is ie vertrokken. Dat moet je maar net weten .

Mijn Cb kwam er ook mee. Maar zij hadden handmatig al een aantal dingen veranderd in het boekje, zoals de tijd van laten huilen drastisch naar beneden. Sommige kids hebben een huiltje even nodig namelijk bij het slapen.

Achteraf ben ik blij dat ze het hebben gedaan.
quote:Minck schreef op 17 augustus 2010 @ 18:41:

@Rocky: Ik zeg ook nergens dat ik zeg dat rust voor een kind slecht of niet belangrijk is. Maar sommige (vooral Westerse) ouders hanteren hele vaste tijden, wat vaak niet blijkt te werken voor kinderen. Soms zou het beter werken als ouders meer naar hun kinderen kijken en daarop hun handelen richting het kind aanpassen.

Precies zoals jij dus doet: je ziet dat je kind moe is, dus leg je het in bed. Of je ziet dat je kind teveel prikkels krijgt en haalt het uit die omgeving weg om tot rust te komen. Dan doe je precies waar het kind op dat moment behoefte aan heeft.

Maar soms zie je ook ouders die om klokslag 17.30 aan tafel zitten, en vervolgens moeten de kinderen 19 uur in bed. Ook al zijn ze dan misschien helemaal nog niet moe. En dan vinden de ouders dat het kind een slaapprobleem heeft, want het slaapt niet als het volgens hen moet. Terwijl als ze goed naar het kind kijken, ze merken dat na een half uurtje extra spelen het kindje wel moe was geweest en rustig was gaan slapen.

In Afrika dragen de moeders (zeker de mensen die nog echt op hun eigen voorzieningen zijn aangewezen) hun kinderen de hele dag bij zich. De moeders moeten wel het land op om te werken, omdat er anders geen eten is. Doordat hun kindje dan op hun rug zit, merken ze het direct als het kindje honger krijgt. En zodra het kindje moe wordt, zal het in de doek gaan slapen.

Uiteraard hebben ze daar veel minder prikkels van buitenaf. Het is dan ook zaak dat wij onze kinderen beschermen tegen teveel prikkels van buitenaf. Precies zoals jij ook schrijft.

Hai Minck,

T was ook niet rot door mij opgevat, hoor :-). Je hebt namelijk groot gelijk in wat je schrijft.

Waar ik voor wil waarschuwen is dat alhoewel ik overtuigd ben dat je zeker niet te star moet zijn in het hanteren van regels (zeker bij babytjes die het nog niet kunnen begrijpen) is het feit dat je als moeder snel over de grens van een kleintje gaat.

Die fout maakten wij hier in het begin heel vaak. We dachten "hij kan toch nog niet moe zijn?" Tel daarbij de bijna niet te zien moeheidssignalen van Uk op, en het constant oppakken bij huilen (wat van oververmoeidheid bleek te zijn!) op en we hadden een kind die wel erg vaak in snikken uitbarstte.

En waar je naar mijn inzicht inderdaad al hélemaal niet te star in moet zijn, is in het voeden van je kindje! Ik hoorde laatst van (borst) voeden op vaste tijden en laten huilen als het nog geen tijd is! Vind ik echt van de zotte. Ik heb ook wel eens bij Uk gedacht dat hij geen honger kón hebben, en wel aangelegd voor de zekerheid... Meneer dronk alsof hij uitgehongerd was.

Hij komt best nog vaak 's nachts, maar dat vind ik jammer voor mijzelf dan. Ik zou echt nooit op flesvoeding overstappen om zelf meer slaap te krijgen, al zou dat laatste inmiddels méér dan welkom zijn :-).
Wen & Minck, tanx voor de darmdruppeltjes-verklaring. Zo had ik het nooit bekeken (toevoegingen in die druppels). Nooit bij stil gestaan. Ik zag net in dat infacoltopic dat er zelfs alcohol in bepaalde goedjes zit. Maar goed, ik zou het er een volgende keer denk ik niet om laten. De hoeveelheid is zo klein, zelf zie ik daar niet zoveel gevaar in. Maar ik snap de redenatie nu wel. Weer een nieuw inzicht rijker

Vwb medicijnen ken ik die lijst inmiddels zo'n beetje uit m'n hoofd na mijn medicijnavonturen tijdens de borstvoeding. Maar was benieuwd of die vergelijking stand zou houden.

En hier ook geen vaste tijden. Ik leef zelf ook niet 'met de klok' (behalve dan op mijn werk ). Dus dat past me beter, om gewoon mijn kind te volgen. Alleen als ze een paar dagen gelijk na het eten moe wordt, gebeurt het nog wel eens dat ik dag X haar ook direct naar bed doe en dat vindt ze niet tof Zo pas je je steeds weer aan. Maar vriendinnen van mij kijken idd steeds op de klok of het al bedtijd is, ook al slaapt de baby al bijna op hun arm. Dat voelt voor mij niet ok.

Maar goed, ot idd en ok al veel besproken in het ria blom topic
Ik geloof dat ik inderdaad een deel van dat topic heb gelezen. Ik kan me ook voorstellen dat het heel zinnig kan zijn, zeker als je het in het begin allemaal niet zo weet (help, ze huilt, wat is er nu weer). Hier bleek uiteindelijk de draagdoek de ideale oplossing. Sinds we dragen huilt ze veel minder, ook als ze niet in de doek zit, ze wordt er rustiger van en slaapt heel diep in de doek. Lastig soms, maar de moeite waard.

In slaap huilen doet reglibaby niet aan, ze raakt steeds verder overstuur (ze blijft er bijna in). Een invalster op het kdv heeft het wel geprobeerd (had instructies niet gelezen) en haar uiteindelijk weer uit bed gehaald omdat het echt niet ging. En daar zijn ze toch echt wel wat gewend. In het boekje staat trouwens dat je niet mag gaan troosten (dat zijn ook prikkels) maar het kind absoluut alleen op de kamer moet laten huilen. Dat vind ik best erg, met troosten wordt de "methode" al een stuk vriendelijker. Ik kan me ook voorstellen dat steeds weer oppakken en neerleggen bij een oververmoeide huilende baby niet helpt.

Maar het gaat me niet alleen om de methode op zich, maar vooral dat ze het echt proberen op te dringen. Dus ondanks protest van vriend dat wij laten huilen niet zien zitten toch meegeven van het boekje en nog nabellen ook. Terwijl er eigenlijk niet echt een probleem is. Ok, ze slaapt weinig. Verder groeit ze goed en is ze meestal vrolijk en tevreden. Na haar korte slaapjes wordt ze vaak lachend wakker en ook 's ochtends worden we vaak wakker van een lachende baby . Eigenlijk is het alleen op het kinderdagverblijf soms een probleem (daar dragen ze dus niet), maar ze moet ook nog wennen daar.
Aanvullend op de krampjes discussie:

Zowat alle onrustigheid en gehuil van een baby wordt toegeschreven aan koliek, wat niet verrassend is, want we weten niet precies wat koliek is. Er is geen behandeling voor koliek, hoewel veel medicijnen en gedragsregels zonder enig bewezen succes zijn uitgeprobeerd. Het is zo dat iedereen wel iemand kent wiens baby door een bepaalde behandeling genezen is van koliek. Het is ook zo dat elke behandeling lijkt te werken, althans, voor korte tijd. borstvoeding.com/koliek

Over slapen hier ook elke dag anders. In het begin erg moeilijk om de signalen goed te lezen, maar dat gaat steeds beter. De bakerzak was in het begin geen succes, de laatste tijd, ongeveer sinds de overgang van wieg naar ledikant wel. Vandaag was papa thuis en ik was aan het werk. Buiten zijn ze de straat aan het vernieuwen dus dat geeft nogal herrie. Man was erg gefrustreerd dat mannetje veel wakker werd en dan chaggo beneden kwam. Man kon weinig doen, had jammerig mannetje om zich heen. Op zulke momenten zou hij wel aan de borst in slaap zijn gevallen.

Ik moet wel zeggen dat normaal gesproken de mannen samen zonder mij een heel eigen ritueel hebben met neurien en bakerzak en rondlopen op papa's arm en of nog een flesje warme melk. Dat hele ritueel werkt niet zodra ik in de picture kom, maar ik vind het wel fijn dat ze dat samen zo goed kunnen. Eerlijk gezegd was ik in het begin verbaasd dat hij zoveel sliep als mijn man thuis was zonder mij.
Wat betreft infacol e.d. Ik heb er wel bij stilgestaan, maar mezelf getroost dat infacol volgens de bijsluiter niet door het lichaam wordt opgenomen. (Hoewel ik niet weet of dat ook geldt voor de zoete smaak). En het hielp, daar gaat het om. Helaas werkt het niet tegen de krampjes die ze sinds een paar weken of zo 's nachts heeft. En in de eerste weken heeft Reglibaby ook flink wat kv bijgehad omdat ze niet groeide (tot wel 300cc per dag). Dus dan gaat het niets anders dan borstvoeding helaas toch al niet meer op. En alle spruwmedicijnen waren ook mierzoet.

Vitamine K vind ik een te groot risico, dat had ik mezelf nooit vergeven. Vitamine D doe ik ook, maar ik vergeet het ook wel, dat vind ik niet zo erg.
Reglisse,

Herkenbaar is je verhaal: onze zoon (bijna 1) sliep (en slaapt) ook weinig. Hazeslaapjes van een half uur. Sinds hij niet meer in zijn wiegje paste, lukte het 's nachts ook niet meer.

Ik kreeg op het CB ook een bakerdoek en 2 boekjes voor huilbaby's. Heb 1x ingebakerd, zonder succes. Ik vond het afschuwelijk om hem volkomen ingepakt daar te laten liggen krijsen.

Heb de boekjes dus snel weer teruggebracht en aangegeven dat dit niet bij ons past. Was verder prima.

Nu slaapt zoon in de auto, kinderwagen of op schoot.

We hebben een co-sleeper, waardoor we 's nachts allemaal lekker slapen. Hij drinkt nog 1-2 keer en die voedingen verlopen geruisloos. Is dat een suggestie voor jullie?

Ik heb in het begin ook gedragen, omdat ik andere dingen wilde doen (eten koken enzo) Maar op een gegeven moment nam ik ook genoegen met een boek lezen of een film kijken.

Wat mij rust gaf, was de acceptatie dat het geen gemiddeld kind is qua slapen. En de gedachte dat het op een dag beter gaat ook. En het gaat ook steeds beter. Van uren pinken is het nu zo dat hij drinkt, in zijn bedje ligt, zich omdraait, duim in de mond en slapen.

Oh ja, op het KDV is hij vanaf een maand of 9 goed gaan slapen, in een bedje. Soms wel 2 uur lang. Zonder drama's. En daar ben ik blij mee.

Verder is het een leuk kereltje en hij lijkt geen slaap te kort te komen. Dus ik vind het prima zo.
En de meeste mensen vinden het een beetje achterlijk dat hij bij ons op de kamer slaapt.

Maar daar krijg ik steeds meer sch*t aan. Het is tenslotte ons kind, onze opvoeding én onze nachtrust.
Ik merk hier trouwens ook dat reglibaby sinds ze weer aan de borst is (kolfde fulltime) heel makkelijk aan de borst in slaap valt. En na een fles helemaal niet meer, terwijl ze dat eerst wel deed. Dat maakt papadag veel moeilijker dan eerst.
En niet meer hoeven kolven maakt mamadag veel makkelijker
Ik heb echt bewondering voor full-time kolvers. Mijn kolftijd is bijna voorbij, maar ik hang dat ding met alle liefde in de wilgen.
Myranda, bedankt voor je verhaal, fijn dat het bij jullie nu beter gaat. Acceptatie doet inderdaad ook veel denk ik.

Hier sinds vorige week ook een co-sleeper, inderdaad ideaal! Daarvoor moesten we er 's nachts toch samen uit (ik kolven, vriend de fles geven) en sliep ze naast ons bed (af en toe in ons bed). Maar nu reglibaby weer uit de borst drinkt voed ik in bed en is een co-sleeper echt heel handig.
Ik vind kolven nu ook veel vervelender geworden, nu ik weet hoe het anders kan.
Ik had vandaag een lollige collega die gewaarschuwd werd met 'even niet naar binnen gaan, Fab zit te kolven' en dus door de deur ging roepen 'komt er al wat??'

Het gaat trouwens wel beter met de productie. Ik heb een paar keer 7-5-3-1- gekolfd en op vrije dagen op verzoek gevoed en waar mogelijk in een lang slaapje extra gekolfd. Ik merk ook dat hij nu langer slaapt, dat daardoor mijn borsten voller zijn en hij dan weer langer slaapt 's nachts. Gisteren heeft hij de voeding van 23u voor het eerst overgeslagen en kwam hij om half2 pas weer en daarna om half 6! Dat zijn de betere nachten als manlief nou ook nog stopte met snurken, sliep ik snel weer in...
Leuk zo'n collega! Gelukkig gebeurt zoiets bij mijn werk niet zo snel.

Fijn dat het beter gaat met de productie Fab. Meer slaap maakt hier ook echt een verschil.
Grappig, de discussie hier over middeltjes tegen krampjes. Ik blijf erover twijfelen, voor zoon van bijna zes weken. Als nou bewezen was dat het hielp, dan deed ik het zeker, maar uit wat er aan onderzoeken naar de werkzame stof in infacol/sabsimple is gedaan, is alleen gekomen dat het niet beter werkt dan een placebo. Eigenlijk vind ik dat genoeg reden om het niet te geven, maar het is ook zo vervelend om toe te moeten kijken terwijl je kind zich duidelijk beroerd voelt en er niks aan te kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven