Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Oja en even ontopic (sorry mensen voor het off topic geklets van mij!! Ik zal proberen dit in te dammen).

Ik ga inderdaad de breastflow 250 ml bestellen dan met een fase 1 en 2 speen erbij. Kijken of dat werkt. Bedankt voor de tip en de link.

Overigens clustert manneke hier elke avond voor zijn lange slaap. Ik las een aantal bladzijden hier terug over clusteren. Ons jochie doet dat dus iedere avond, hij lijkt dan wel onverzadigbaar. Ik heb dit nooit in twijfel getrokken, lekker aanleggen en laten gaan. Hij slaapt daarna dus wel 5,6 uur.

Prima toch?

Dit soort momenten komt het gemis van je zus des te harder aan rocky2008
quote:Yamuna schreef op 19 augustus 2010 @ 08:13:

en het vervelendste is nog wel dat ik gisteravond tegen mn moeder erover mopperde, en ipv dat ze zegt : het is een fase het is zo weer voorbij (weet ik wel maar soms moet iemand dat gewoon nog eens zeggen)

neeeeee dan zegt mn moeder ; "mja meid ! jij wil borstvoeding geven, aanvaard de consequenties" .

Ze zal het wel niet zo bedoelen, maar wat een rotreactie! Alsof flesvoeding altijd zo makkelijk is! Naar beneden, voeding aanmaken, opwarmen, fles geven... En lang niet alle kinderen slapen beter 's nachts op flesvoeding hoor...
quote:werkofprive schreef op 19 augustus 2010 @ 08:09:

En grob, bij ons begon het iets later, maar rond een maand of 6 denk ik, maar in principe voed ik nu alleen nog maar rustig liggen op bed, alle andere voedingen beneden of buiten of bij anderen zijn 3 slokken en dan is het klaar, op bed liggen is het een normale voeding, maar anders dan dat is alles interessanter dan de borst. Niks aan te doen behalve rustig voeden als het kan, maar ja, dat kan niet altijd.

Zo herkenbaar. Uk drinkt ook het beste liggend, op bed of op de bank. Helaas kan je niet altijd als je er op uit bent, liggend voeden.

(Zie je het al voor je, op een terrasje vragen om een bed/bank :-) )

Zittend lukt ook wel maar dan drinkt hij een stuk korter. En hij is nog maar dik twee maanden.
rocky, ik vind het zo verdrietig wat je schrijft, over je zus en je moeder. Waar woon je? in de buurt van schiphol, misschien ken je mijn oude nick nog wel (arwen), maar als dat zo is, en je durft het aan, ik wil met alle liefde eens een middagje of een avondje oppassen, zodat je kan slapen of naar de kapper kan gaan of weet ik veel wat, ik heb er zelf 3 dus of ik er nou nog eentje bij heb, maakt ook niet uit. Als je echt heel toevallig dichtbij woont kan ik ook naar jou komen.

Moet wel erg herkenbaar lachen om je oplossing, die had ik niet genoemd, omdat je baby nog zo klein is, maar dat was hier ook aan de orde, dat we elkaar wakker hielden, ik heb het tot ongeveer 5 maanden kunnen rekken, dat onze baby naast me sliep, toen was voor man de maat vol (en het wiegje naast ons echt te klein), is het wiegje naar zolder gaan en stond het ledikantje in zijn eigen kamer en ja hoor, ipv 5 keer wakker tussen 23.00 uur en 6.00 kwam die nog maar een keer of 2 voor een voeding. Ik word gewoon heel snel wakker van hem en hij van mij, en hij denkt dan, heee lekker drinken, en ik denk dan, nou ja, kom maar, we zijn nu toch allebei wakker....

maar hoe dan ook, fijn dat je vannacht iets beter geslapen hebt.

yamuna, flauw he, die opmerkingen, ik snap ze wel, alleen het is zo zinloos, aan alle keuzes die je maakt zitten mindere kanten, maar ja, heeft niet zo veel zin om je dat elke keer in te wrijven. Overigens kan ik me voorstellen dat dat heel onrustig slaapt. Wel heerlijk voor je kleine meisje, zo'n levende speen naast haar.
Dat clusteren is volgens mij ook een manier om de dag af te sluiten, lekker veilig bij mama, beetje doezelen, drinken, warm, heerlijk voor een baby en ook helemaal normaal als je het mij vraagt.
Rocky wat ongelooflijk rot voor je

Ah, dat buikslapen met inbakeren niet kan had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken toch bedankt voor de uitleg.

Yam, de kiezenpoep is hier gelukkig weer voorbij (er zit nog wel wat onrust, het komt hier altijd in stukjes en beetjes tot ze door zijn), maar van zo'n opmerking zou ik wel hels worden geloof ik. Zeker als je toch al slecht geslapen hebt. Nou ja, ook moeders hebben hun mindere momenten.

Lara, ik herinner me ineens ook weer van die dagen. Gelukkig waren het hier maar dágen, afgewisseld met dagen met hulp van vriend of anderen, maar fijn was het niet. En thanks
Argh, wat kunnen sommige mensen ook een rare opmerkingen maken zeg! Bah! Hoop dat je het naast je neer kunt leggen. En hoop ik dat de goede lijn gaat doorzetten voor iedereen!
Wat een lief aanbod werkofprive!

Rocky, nu ik jouw verhaal en achtergrond lees voel ik me helemaal lullig met mijn tip Ik hoop dat op de eigen kamer slapen een oplossing biedt voor jullie zodat jij net iets meer kunt rusten. Hier hielp dat ook.

En verder hoop ik dat je de hier aangeboden hulp durft aan te nemen
ik snap ook wel dat je niet je baby bij de eerste de beste vage nick van een viva forum brengt met een gerust hart, en dan heerlijk relaxed een middag wegblijft, maar sophy en wen kennen me, misschien geeft dat iets meer vertrouwen, nou ja eerst maar even kijken of het uberhaupt qua afstand kan. Ik weet gewoon uit ervaring hoe je er door heen kan zitten en hoe belangrijk een uurtje voor jezelf is.
Hè rocky, wat verdrietig voor je van je zus en moeder. en wat lief van werkofprive. als ik jou was zou ik zomaar ingaan op haar aanbod, als dat logistiek gezien lukt. Toevallig weet ik dat ze echt een lieverd is ik woon heul ver weg dus helaas kan ik je niet helpen....

fijn dat het slapen beter ging vannacht.
Een vraagje voor de lang(er)voedsters hier.

Mijn dochtertje is bijna een jaar. Ik voed haar nog steeds op verzoek. Als ik thuis ben overdag en als ik werk 's avonds en 's ochtends.

Ik merk dat ze overdag nog wel eens vast voedsel vervangt met BV als ik thuis ben. Kan dit eigenlijk kwaad als ze straks 1 is? In het foldertje van het plaatselijk CB hier staat dat kinderen vanaf een jaar niet meer dan 3 x melkproducten (incl. pap, yoghurt, kaas etc.) mogen hebben, omdat ze anders te weinig voedingstoffen binnenkrijgen uit ander eten. Qua BV gaat ze hier overdag echt overheen (ze drinkt meestal vaker dan 3x).

Heeft er verder iemand ervaring met afbouwen van BV vanaf een maand of 14, bij een kindje dat heel erg graag aan de borst drinkt? Ze is deze week voor het eerst naar de creche, dus wil wachten tot ze daar goed gewend is. Ben er zelf wel aan toe om af te bouwen, maar ben te soft om er echt een strijd van te maken met haar... Dus als er iemand 'softe tips' heeft, dan houd ik me aanbevolen .
dank sophy, valt wel mee hoor, maar soms raakt een verhaal me zo en realiseer ik me weer des te meer hoeveel geluk ik heb met 4 grootouders die allevier te pas en te onpas willen oppassen en dan kan ik misschien op deze manier iets terug doen. En ik vind het zo zonde als de baby tijd zo'n tijd van overleven wordt ipv een leuke ontspannen tijd. Ik had bij mijn eerste sochtends wel eens het gevoel, oh mijn god, hoeveel uur nog tot papa weer thuis is...
Visots, ik heb nog nooit van het advies gehoord om max. 3x melkproducten op een dag te gebruiken. Vanaf 1 jaar heeft een kindje ongeveer 500cc melkproducten per dag nodig. Dan heb je het dus over daadwerkelijk melk, maar ook: kaas, yoghurt, pap, enz. Op zich geeft het niet als een kindje rond het eerste jaar nog veel bv drinkt. Dit wordt vanzelf minder.

Stefan Kleintjes spreekt er over dat in het tweede levensjaar nog ongeveer 35 tot 40 procent van de energiebehoefte uit de bv kan komen. Dat is best nog een groot deel!

Tips om rustig af te bouwen: introduceer het tellen. Je kindje mag dan nog een X-aantal tellen drinken. Ik startte met 30 tellen, langzaaaaaaaam geteld. Op het laatst waren het 10 heeeele vlugge tellen.

Groetjes, Marincke

cp VBN
Rocky, als je het overweegt zou ik het ook zeker doen, ik sluit me helemaal aan bij Sophy. En het kan zo lekker zijn om even niets te hoeven. Ik herken dat gevoel van de uren aftellen tot je partner weer thuis komt waar werkofprive het over heeft, sterker nog, ik belde regelmatig op of hij niet eerder naar huis kon komen. Na een uur

Visots, bij mij werd het na het eerste jaar ook minder, dat ging heel natuurlijk. In BV zitten ook veel voedingsstoffen, ik zou me daar geen zorgen over maken. Ik voedde rond een jaar zeker nog een keer of 5-6, denk ik. Net als Marincke heb ik ook nog nooit gehoord van dat advies.
ik heb ook een vraagje:

huub is nu 7mnd en ik kolf 4 dagen per week ivm werk. Nog 2mnd kolfrecht dus. Daarna zou ik nog best door willen gaan, dus zit een beetje te verzinnen hoe. Ik merk dat mijn leidingevende het een beetje irritant vind dat kolven. (ben daardoor minder flexibel mbt vergaderingen enzo). Ik werk van half 9 tot 5 en heb een uur reistijd enkele reis en kolf 9u 12u en 15u.

Zou ik tzt terug kunnen naar 1x per werkdag kolven? (in mn lunchpauze). En hoe zou ik dat het beste aan kunnen pakken? En zal mn productie hoog genoeg blijven?

Ik ben benieuwd hoe anderen dat gedaan hebben.

Groetjes, arc
Werkofprive, wat vreselijk lief aangeboden! Inderdaad ik woon in de buurt van Schiphol (niet Amsterdam).

Even vooropgesteld, ik begon er hier niet over om meelij op te wekken hoor maar alles loopt zo in elkaar door..

Ben dol op ons ventje, echt, maar het is af en toe meer overleven dan genieten ja, dat heb je goed geformuleerd. Ik voel me af en toe best eenzaam eronder. Ik kan man ook niets kwalijk nemen, hij werkt hard voor ons. Maar als hij thuis is, doet hij wat hij kan maar is ook vaak moe.

Maar positief: de BV loopt goed, ons mannetje is de laatste tijd meer dan vrolijk en we krijgen al wat meer een soort ritme in de dag :-). En hij is echt een cadeautje.

Ik twijfel zeer zeker niet aan jou Werkofprive, maar ik zou me denk ik enorm bezwaard voelen als ik van je aanbod gebruik zou maken. Met drie kleintjes heb je het al druk genoeg?

Echt heel lief van je...
quote:Bengal schreef op 19 augustus 2010 @ 10:00:

Wat een lief aanbod werkofprive!

Rocky, nu ik jouw verhaal en achtergrond lees voel ik me helemaal lullig met mijn tip Ik hoop dat op de eigen kamer slapen een oplossing biedt voor jullie zodat jij net iets meer kunt rusten. Hier hielp dat ook.

En verder hoop ik dat je de hier aangeboden hulp durft aan te nemen

Voel je niet lullig, Bengal, is absoluut niet nodig!

Ik ben blij met jullie steun en lieve woorden :-).

Schaam me bijna dat ik dat over mijn zus gepost heb, maar zoals ik al zei alles loopt lekker in elkaar door.

Wij hadden namelijk afgesproken dat zij (ze woonde dichtbij ons) zou gaan fungeren als peetmoeder, ze keek er echt naar uit. Dit omdat ze zelf geen relatie meer had en al 38 was. Een kans op een eigen kindje voor haar, was er al bijna niet meer. Ik kon dus echt op haar steun rekenen.

Dus het gemis is driedubbel. Voor ons allemaal.

Ik haat het dat ons kindje zijn tante alleen maar van een foto mag kennen. Hij zal haar nooit leren kennen. Idioot idee.

Weer zwaar off-topic. Sorry. Nou hou ik er écht mee op :-).
Rocky, nog maar een voor jou. Het verdriet klinkt zo door in je posting. En logisch ook.

jammer dat je - voor mij - zo ver weg woont, anders had je gerust ook hier mogen komen rusten. Ik had dat met oudste Zoon ook zooooo graag gehad.

Denken jullie dat er ooit nog een ritme inkomt? Ik heb het gevoel dat ik nu steeds korte clusters heb en dan een langslapend kind. En regelmaat erin gaat ook nog niet. Nu maakt dat me nog niet zoveel uit maar dat veel drinken is onhandig. Het voelt net of ik niet genoeg voeding heb (en ik weet dat het niet zo is hoor. Genoeg plasluiers, hij groeit als kool, hij heeft het prima naar zijn zin dus dat is allemaal goed )
Fussie, dank je :-). Lief.

Ik geef toe aan dat clusteren 's avonds, want ik weet dat meneer dan langere tijd achter elkaar slaapt daarna en daar ben ik zeer dankbaar voor.

Maar ook ik vind het best onhandig hoor. Ik merk dat ik om een uur of zes 's avonds als ik weg ben zenuwachtig wordt want dan wil ik naar huis om meneer rustig te voeden en te laten clusteren zodat ie goed slaapt. Ik ben doodsbenauwd dat als ik dat clusteren doorbreek, hij ook niet meer doorslaapt. En die uurtjes zijn me erg lief.

Maar handig is het zeker niet...

Hoe jong was jouw kleintje ook alweer? Heb een paar pagina's teruggelezen, maar kon het niet 1,2,3 vinden...

En nu ga ik naar bed, meneer slaapt, dus ik ook weer..
Lees net het verhaal van Rocky, het is echt slopend als ze alleen aan de borst willen. Heb er helaas veel ervaring mee.Twee kindjes die alleen aan de borst wilden en zelf (en man) niet de energie om te vechten met een overstuur babietje. Honderden1 dingen geprobeerd maar niets hielp. Achteraf gezien denk ik dat het enige wat geholpen zou hebben is als iemand anders ze een paar dagen overgenomen hadden. Want ik gaf steeds weer toe met knappende borsten en manlief kon die kleine ook niet langer laten huilen dan een kwartiertje.

Wat overdag slapen betreft, 45 minuten is al te lang om te slapen, je hebt meer aan 20 minuten, zet een wekkertje. Tip van mijn man (heeft in de airforce gezeten), dit is kennelijk wat straaljagerpiloten doen. Doe het langer en je bent helemaal moe, en korter heeft weinig zin. Uiteraard helpt het niet tegen chronische vermoeidheid, maar kan het een beetje verlichten.
Baby's en handig gaan niet samen in één zin Rocky

Fussie, ja, er komt een ritme in! Komt allemaal goed. Joh, je bent nog maar pas bevallen, geef het de tijd (en dat weet je volgens mij zelf ook allemaal wel, maar het duurt soms zóóó lang in die eerste weken)

Een langslapend kind, dat klinkt als de ideale gelegenheid om bij te slapen
Even een vraag voor de ervaren moeders. Ik ben twee weken geleden cold turkey gestopt met voeden. Ik voedde alleen met links en soms nog maar 1 keer en soms 5 keer per dag (lag eraan of meisje niet lekker was of onrustig). Mijn man was weer weg op zakenreis en ik had het helemaal gehad, na vier jaar wakkere nachten (heb zoon tot 2 dagen voor geboorte van dochter gevoed en dochter is net 2 jaar en een maand) zat ik er helemaal doorheen en dacht ik, je bekijkt het maar kleine muis, ik kan niet meer.

Resultaat, verdrietig kindje voor 1 nacht en 1 avond en ineens slaapt het spektakel het klokje rond (heerlijk, weet niet wat me overkomt, sta elke morgen op met hoofdpijn door het vele slapen).

Maarrrrr, ik zit met 1 groot probleem. Ik heb na 2 weken nog steeds stuwing, in het begin had ik een grote rode vlek op mijn borst maar dat zette gelukkig niet door tot een borstontsteking, maar jeetje wat doet mijn borst nu pijn. Iemand tips? Suggesties? Het zou nu toch wel zo'n beetje weg moeten zijn?
Bloempie borst onder de warme douche leeg masseren ?
quote:arc schreef op 19 augustus 2010 @ 15:29:

Zou ik tzt terug kunnen naar 1x per werkdag kolven? (in mn lunchpauze). En hoe zou ik dat het beste aan kunnen pakken? En zal mn productie hoog genoeg blijven?

Ik ben benieuwd hoe anderen dat gedaan hebben.

Groetjes, arc

tegen die tijd is waarschijnlijk je produktie wel stabiel genoeg om met een keer kolven af te kunnen.

Als je toch te weinig melk krijgt dan kun je in de avond en in de weekeinden extra kolven of je kindje aanleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven