Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Bloempje: de druk er een beetje af (maar niet leeg) kolven?
Dat had ik al gedaan, een beetje druk eraf. En de borst is ook niet strak gespannen, maar voelt aan als een vreselijke blauwe plek. Kan mijn dochtertje niet optillen of straks wilde mijn zoontje zijn hoofdje tegen me aan leggen en dat deed gewoon zo ongeloofelijk veel pijn. Het voelt als een ontsteking maar dan zonder de rode plek of de koorts.
Warme kruik? Hete straal van de douche erop en dan masseren? Het klinkt een beetje als een vestopt melkanaaltje.
Zal er vanavond het hittekussentje eens opleggen. Moest overigens wel de huisarts bellen morgen als het niet over was, maar heb helemaal geen zin om daar te zitten met twee van die dreumessen.
quote:arc schreef op 18 augustus 2010 @ 17:38:

cardamom, huub dronk thuis prima uit het flesje, maar de eerste paar keer op het kdv wilde hij daar de fles dus niet pakken. Ik werd daar echt nerveus van, maar gelukkig ging het na een paar dagen wel goed. Hij moest gewoon even wennen denk ik.Arc, ik zie het net pas. Dat stelt me wel gerust, want vandaag wilde hij weer niet drinken. En het ligt niet aan de fles, want bij z'n papa of bij mij drinkt hij wel uit de fles... Maar hopen dat hij net als Huub ook na een paar dagen beter gaat drinken (moet volgende week weer werken, dus dan is het wel fijn als het goed gaat). Hebben jullie nog iets speciaals gedaan?
En Rocky , niet verontschuldigen, nergens voor nodig!
cardamom: we hebben niets speciaals gedaan. De juffies hadden we wat dingen uitgeprobeerd, andere fles/speen, apart met hem gaan zitten, enz, maar dat hielp allemaal niet. Hij gaat er ma-di-wo heen en pas in de tweede week op di middag dronk hij wat uit de fles. Op wo ging t stukken beter. De week erna op ma weer niet zo denderend en op di en wo weer wel. Hij heeft nog best een tijd gehad dat ma een mindere dag was. Hij dronk in t begin 60 tot 80 ml per keer. Na een paar weken wa dat heel lang max 120ml en nu pas drink hij wel eens n grotere hoeveelheid.
Goedemorgen allemaal!

Nou wij hebben er hier een ruk opzitten! Meneer heeft weer in zijn eigen bedje geslapen, en maar liefst van 20 tot 3 uur (= dus 7 uur!) en van half 4 tot bijna 7 uur! Luilak :-).

Ik ben wel om half 7 opgestaan want ik had een plof-borst, kolfde binnen 5 min zo even 100 ml in een flesje. Campina kan me niet evenaren :-).

Ik neem aan dat, mocht dit de tendens worden (ikhoophetikhoophetikhoophet), dat buste zichzelf regelt en aanpast hieraan?

Wel had ik eerst even gecontroleerd of meneer nog wel leefde want hij lag wel erg stil... Maar ah, tegen 7 uur was ie dan wakker.

Heerlijk geslapen dus, want ik lag er ook om half 10 in gisteren. Heb zowaar de gewaarwording van echt uitgerust zijn, das lang geleden :-)

Fussie, gaat het met je? Je babytje is pasgeboren begrijp ik uit Wen haar woorden? Pittig hé, maar Wen heeft gelijk. Geduld oefenen en overleven nu. Leef met je mee.
quote:Cardamom schreef op 19 augustus 2010 @ 22:55:

En Rocky , niet verontschuldigen, nergens voor nodig!Dank :-). Ik ben de grootste topicvervuilster hier geloof ik :-).
quote:wen schreef op 19 augustus 2010 @ 22:00:

Baby's en handig gaan niet samen in één zin Rocky

Fussie, ja, er komt een ritme in! Komt allemaal goed. Joh, je bent nog maar pas bevallen, geef het de tijd (en dat weet je volgens mij zelf ook allemaal wel, maar het duurt soms zóóó lang in die eerste weken)

Een langslapend kind, dat klinkt als de ideale gelegenheid om bij te slapen

En dat laatste is het :-)

Nee, zeker niet handig Wen. Ik zei laatst tegen man dat het gek was, dat je tijdens je zwangerschap niet een derde arm erbij gegroeid kreeg. Er wordt al zoveel geregeld in je lijf, waarom dat dan niet? Je zou deze af en toe goed kunnen gebruiken
Rocky dat van die derde arm dat heb ik ook heel vaak gezegd

en verontschuldig je niet voor je openhartig vertellen.

Natuurlijk wil je geen meelij wekken, maar het is zo een heftige periode voor je ! ik denk dat het juist goed is voor je eigen proces om er over te schrijven, te vertellen etc.

vannacht eindelijk weer een goede nacht gehad. gister had ik zo een last van mn bekken en mn slaapgebrek dat ik mn schoonzusje mn dochter heb laten meenemen, die is dol op kindertjes dus die was helemaal in haar element dat ze D de HELE middag mocht meenemen.

D was zo moe van haar middagje weg (zonder middagslaap) dat ze om 19.00 uur in bed lag. 20 .00 nog een slokje BV 23.00 idem

en daarna pas vanmorgen om half zes. om 8 uur zijn we pas opgestaan. ben helemaal bijgekomen heerlijk !
Wat worden er hier toch mooie dingen geschreven en aangeboden. Ik wil me graag aansluiten bij de eerdere complimenten voor wen. Ik heb er vaak veel aan wat je schrijft, ook om over na te denken. Ook dat Bloem net wat ouder is, over veel dingen heb ik nog niet nagedacht.
Yam, wat geweldig! Hier 3x vannacht, inclusief krampjes na elke voeding :(. Reglibaby heeft de hele nacht op mijn buik gelegen. Misschien kan ik zo nog iets inhalen, ik hoef gelukkig niet te werken vandaag.
quote:rocky2008 schreef op 20 augustus 2010 @ 08:05:

[...]

Dank :-). Ik ben de grootste topicvervuilster hier geloof ik :-).Helemaal niet (wat dacht je van mijn discussie over slapen van de week?)
hoi hoi, ik kom weer even mijn kolffrustraties uiten, ben zo bang dat ik mijn dochter ammenevernooit niet 6 maanden bv kan geven terwijl ze het met haar koemelkallergie zo nodig heeft.

Ik kolf nu iedere dag 1 keer een 7-5-3-1 sessie en krijg er niet meer uit dan 60 tot 80 ml. Dat betekent dat ik twee of drie keer moet kolven wil ik 1 voeding voor dochter eruit krijgen. Ze is nu wennen op het kdv, heb vanochtend om 07.15 uur gevoed en om 10.30 gekolft, resultaat. 60 ml. Volgende week gaat ze volledig (en ik heb nog vrij) naar het kdv.

Heb al van alles geprobeerd, relaxen, boekje lezen, tv kijken, maar er komt gewoon niets meer uit.

Ik ben bang dat ik te weinig voeding heb, gezien mijn dochter ook maar mondjes maat aankomt.

Heb een aventkolf, elektrisch en ga van schoonzus nog een andere kolf met een voorgeprogrammeerd ritme lenen, om te kijken of dat dat anders is.

Pfff, vind borstvoeding zo belangrijk en dit nu zo moeilijk, veel moeilijker dan dochter achter laten op kdv.
effe vraagje, ik heb maandag gekolft, want ik zou weggaan deze week, maar ik ga/ging niet... de melk van woensdag blijft nog wel even goed, maar die van maandag moet eigenlijk op. Zouden jullie dat dan nu geven, ook al is de borst vlakbij? en zal ik dan weer kolven, om mijn borsten niet te vol te laten zijn, of juist niet, zodat de productie niet te veel omhoog schiet? ik weet t niet
quote:allis schreef op 20 augustus 2010 @ 11:29:

effe vraagje, ik heb maandag gekolft, want ik zou weggaan deze week, maar ik ga/ging niet... de melk van woensdag blijft nog wel even goed, maar die van maandag moet eigenlijk op. Zouden jullie dat dan nu geven, ook al is de borst vlakbij? en zal ik dan weer kolven, om mijn borsten niet te vol te laten zijn, of juist niet, zodat de productie niet te veel omhoog schiet? ik weet t niet Ik zou het inderdaad geven, zonde als je het anders weg moet gooien toch? En dan zelf wel kolven, anders sla je als het ware een voeding over en dat is niet goed voor je productie.
quote:reglisse schreef op 20 augustus 2010 @ 11:05:

Yam, wat geweldig! Hier 3x vannacht, inclusief krampjes na elke voeding :(. Reglibaby heeft de hele nacht op mijn buik gelegen. Misschien kan ik zo nog iets inhalen, ik hoef gelukkig niet te werken vandaag.

Gos, en dan zit ik te mopperen over slaapgebrek terwijl ik nog niet eens hoef te werken...

Reglisse, slaap ze, ik hoop dat het lukt...
Becky een andere kolf klinkt als een goed plan! Wie weet helpt het. Als je dochter groeit, goed helder is, genoeg plasluiers heeft enzo, dan is de kans heelheelheel klein dat je te weinig melk hebt. Is het evt een optie voor je om af en toe live te gaan voeden als het kolven te weinig blijft? En wie weet dat je dochter het zelf wel regelt door bijv savonds en 'sochtends meer te drinken?

Wel heel matig voor je hoor!
quote:Yamuna schreef op 20 augustus 2010 @ 08:34:

Rocky dat van die derde arm dat heb ik ook heel vaak gezegd

en verontschuldig je niet voor je openhartig vertellen.

Natuurlijk wil je geen meelij wekken, maar het is zo een heftige periode voor je ! ik denk dat het juist goed is voor je eigen proces om er over te schrijven, te vertellen etc.

vannacht eindelijk weer een goede nacht gehad. gister had ik zo een last van mn bekken en mn slaapgebrek dat ik mn schoonzusje mn dochter heb laten meenemen, die is dol op kindertjes dus die was helemaal in haar element dat ze D de HELE middag mocht meenemen.

D was zo moe van haar middagje weg (zonder middagslaap) dat ze om 19.00 uur in bed lag. 20 .00 nog een slokje BV 23.00 idem

en daarna pas vanmorgen om half zes. om 8 uur zijn we pas opgestaan. ben helemaal bijgekomen heerlijk !

Fijn voor jeYam... Wat een fatsoenlijke slaap al niet kan doen hé..

Je bent gewoon een ander mens dan.

Vervelend dat je ook last hebt van je bekken, goed dat je aan de bel trekt dan!

Hulde aan je schoonzus!!

Dank je voor je hug. terug.
quote:reglisse schreef op 20 augustus 2010 @ 11:06:

[...]

Helemaal niet (wat dacht je van mijn discussie over slapen van de week?)

Tja slapen en eten zijn behoorlijk inherent aan elkaar in baby-land

En Wen, ik sluit me ook aan hoor bij de Wen-fanclub, je bent erg wijs en probeert ook objectief te helpen. Petje af (is daar nog geen emoticon voor??)

Dus bij deze ook door mij bedankt voor al je goede adviezen.
Becky: misschien kun je een keer elke twee uur kolven? En anders Domperdion slikken? Ik had met Domperidon al gauw een stuk hogere opbrengst -hoewel ik nooit van die enorme hoeveelheden haal als ik hier hoor. 100 cc is wel mijn max. Ik denk dat ik het gewoon niet goed kan...-
quote:Becky26 schreef op 20 augustus 2010 @ 11:09:

hoi hoi, ik kom weer even mijn kolffrustraties uiten, ben zo bang dat ik mijn dochter ammenevernooit niet 6 maanden bv kan geven terwijl ze het met haar koemelkallergie zo nodig heeft.

Ik kolf nu iedere dag 1 keer een 7-5-3-1 sessie en krijg er niet meer uit dan 60 tot 80 ml. Dat betekent dat ik twee of drie keer moet kolven wil ik 1 voeding voor dochter eruit krijgen. Ze is nu wennen op het kdv, heb vanochtend om 07.15 uur gevoed en om 10.30 gekolft, resultaat. 60 ml. Volgende week gaat ze volledig (en ik heb nog vrij) naar het kdv.

Heb al van alles geprobeerd, relaxen, boekje lezen, tv kijken, maar er komt gewoon niets meer uit.

Ik ben bang dat ik te weinig voeding heb, gezien mijn dochter ook maar mondjes maat aankomt.

Heb een aventkolf, elektrisch en ga van schoonzus nog een andere kolf met een voorgeprogrammeerd ritme lenen, om te kijken of dat dat anders is.

Pfff, vind borstvoeding zo belangrijk en dit nu zo moeilijk, veel moeilijker dan dochter achter laten op kdv.

Wellicht kunnen Minck en Wen je even een hart onder de riem steken.

Hoe oud is je kindje? Ik gok zo'n drie maanden nu?

Ik kreeg met kolven eerst ook maar mondjesmaat eruit, nu lukt een voeding per dag makkelijk en soms nog wel meer. Ik had eerst de Avent handkolf maar heb de Medela elektrisch aangeschaft, de "swing" die in het begin kort zuigt en dan met een knopje ga je over op lang. Net zoals de baby dat doet. Vond ik veel fijner werken.

Wanneer ben je begonnen met kolven?
Ik heb vannacht bij het voeden eens na liggen denken (da's zo handig, dat je kunt multitasken tijdens het voeden ) en wat me het meeste dwars zit is dat Skippy tijdens het drinken in slaap valt, dan niet voldoende drinkt en dus al snel weer komt. Dan weer wil eten, in slaap valt en zo gaan we door in dit ritme. Ook een ritme dus maar eentje waar ik me niet zo fijn bij voel.

Hoe doorbreek je zoiets?

Skippy is trouwens alweer een maand, het gaat veel te snel!
Slaapproject is mislukt helaas. Reglibaby viel heerlijk in slaap tijdens de voeding, en daarna ben ik in bed gaan liggen en heb ik haar op mijn buik gelegd (zo slaapt ze het beste). Heb ik net mijn ogen dicht wordt ze wakker en bijt keihard in mijn sleutelbeen. Au! En lachen! Zou ze tandjes krijgen?

Fussie: ik herken je probleem. Wat hier helpt is afkoppelen en even rechtop houden. Of verschonen tussen twee voedingen door. Vooral 's nachts vind ik het lastig, dan wil ik zelf ook slapen, dus soms denk ik: mooi, ze slaapt, welterusten. En dan is ze 2 uur later weer wakker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven