Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
hmmm even proberen......
Beck, wat je ook beslist, je faalt niet. Juist niet.
Lukt me niet, groter maken, enniewee, ze komt wel aan, dat is al 1 ding. Heb net met de lk gebeld en ik ga gewoon de domperidon gebruiken. Daar heeft dochter ook baat bij, als de productie wordt verhoogd.

Daarnaast ga ik ons meisje vandaag en morgen eens vaker aanleggen, + dinsdag als ze naar het kdv is om de twee uur kolven.

En voor nu, schouders eronder, ik zal mijn dochter 6 maanden bv geven (hoop ik) en boodschappen doen.
that's the spirit becky !
Dapper Beck, zet m op! En vwb afvalleen: een goede diëtist kan je advies geven wat te eten dat zorgt dat je aankomt of iig niet afvalt....zou misschien ook wat schelen. Ik viel ook enorm af, mijn lk was ook diëtiste en dat was een gouden combi!
dat is een leuke baan, lk en dietiste! in een volgend leven....lactatie kundige lijkt me sowieso heel erg leuk werk.

Falen vind ik zo'n nare rot benadering van stoppen met borstvoeding. Ik snap ergens nog wel dat het zo voelt, maar het slaat natuurlijk werkelijk nergens op. Ik weet niet wat je eet, maar ik weet wel dat ik als een bootwerker eet tijdens de bv periode en dat betekent echt heel veel. Gekke is, de vorige keren viel ik ook zo af, nu niet meer, net alsof mijn lichaam nu denkt, tis wel goed ofzo. Maar ik heb mega honger de hele dag.

Nachtvoedingen zijn niet perse een teken van te weinig groeien of te weinig krijgen overdag. Ik heb echt een joekel van een baby, mega grote kerel die overdag echt enorm veel eet, heel goed groeit, en mooi nog heel vaak 1 of 2 keer komt snachts. Het kan honger zijn, maar ook trek, behoefte aan jou of een combinatie.

Koemelk vrij dieet heb ik geen ervaring mee, maar er zijn er genoeg die dat wel hebben hier, en misschien heb die nog wel lekkere en goede tips voor je, waar je wat aan hebt. Waardoor het voor jou net iets makkelijker vol te houden is.

Als ik op jouw curve kijk is ze klein, maar groeit ze gewoon wel gestaag. En dat zou ik zelf het belangrijkste vinden, niet hoeveel ze groeit, maar dat ze groeit. En ze zit zelfs nog in het groene gedeelte.
En becky, combineren is ook altijd nog een optie he. Blijf kolven en blijf aanleggen, maar vul aan met kunstvoeding. Voor sommigen is dit vloeken in de kerk, maar voor anderen is dit de manier om het een aantal maanden vol te houden. Als kolven gewoon ruk gaat en je raakt alsmaar gefrustreerder, is het zonde als je er helemaal mee zou stoppen terwijl dat misschien niet nodig is. Maar wie weet is domperidon de manier of een andere kolf? sterkte in elk geval.
Becky: ik vind de groeilijn helemaal niet zorgelijk! Ik zie een kindje dat niet hard groeit, maaaaaar.... Ze volgt wél haar eigen lijn en maakte de laatste keer zelfs een extra groei door. Haar groeilijn zakt niet ineens in of zo. Mijn dochters curve ziet er exact zo uit! Zij is inmiddels 4,5 jaar en nog steeds zwaar onder het gemiddelde. Maar het was gewoon haar manier van groeien.

Waar ik nog wel aan dacht he. Je zegt dat je kv bijgeeft. Op zich prima, als jij dat zo kunt combineren! Alleen wat voor kv geef je? Als er een bewezen KMA (koemelkallergie) is, kun je op recept van een kinderarts speciale kv krijgen . Normaal kost zo'n pak geloof ik rond de 27 euro, idioot duur natuurlijk! Maar met een recept van de arts, vergoed je zorgverzekering dat. Als zij die voeding nog niet krijgt, kan dat best eens een oorzaak zijn voor de problemen. Jij bent dan wel op dieet, maar dat wordt teniet gedaan door de kv.

Als je zelf erg veel afvalt, kun je eens contact opnemen met een goede diëtist. Op bv.com kun je een lijst vinden met bv-vriendelijke diëtisten. Misschien kun je die tips geven om niet verder af te vallen en wat lekkere extraatjes om misschien zelf iets weer aan te komen. Zelfstandig op een koemelkvrij dieet gaan is echt heel lastig! Ik verwijs in dat soort gevallen altijd door naar een diëtist!

Groetjes, Marincke

cp VBN
Marincke, ik denk dat je de lijn van Yamuna's dochter voor ogen hebt? Die maakt een sprongetje op het eind. Al vind ik de lijn van Becky's dochter er ook helemaal niet gek uitzien inderdaad. Nee, ze groeit niet bovengemiddeld, maar daarvoor zijn er ook gemiddelden: baby's die harder groeien, en baby's die langzamer groeien.

De productie ophogen als ze nog hongerig is na een voeding, lijkt me een goed plan. Veel succes!
Hallo Becky, bij mijn dochtertje verloopt de lijn ook zo.

Groeit wel, maar heel langzaam.

Ik denk zelf dat mijn dochtertje op kv niet harder zal groeien. Ze drinkt ook maar 100 ml of iets meer uit de fles per keer.

Dan vind ik de gezondheidsvoordelen voor haar groter.

( ze heeft een lagere weerstand door het syndroom van Down)

Kan me voorstellen dat het afvallen voor jou wel een groot probleem is. Lijkt me heel erg lastig. En misschien wordt je er zelf ook wel slap van.

Ik heb net als Arrwen ook de hele dag honger, maar val helaas niet af, vecht dus de hele dag tegen de honger ( zit nog veel te veel zwangerschapskilo's aan).

Bij mijn oudste heb ik ook heel lang gecombineerd en dat ging best goed. Misschien ook nog een optie?
Hallo,

Fijn dat dit topic er is. Ik heb een zoontje van 8 weken en die krijgt volledige BV alleen gaat dit laatste tijd vrij moeizaam. Hij drinkt 3 a 4 minuten en stopt dan. Met veel moeite krijg ik hem af en toe nog een paar keer een minuutje aan het drinken. Maar ben dan zo drie kwartier verder voor nog geen tien munuten drinken. Hierdoor komt hij ook weer erg vaak. Dit is zo'n twee/drie weken geleden begonnen. Hij was er toen ook erg onrustig en huilerig bij en ben toen met hem naar de huisarts geweest omdat ik aan spruw of iets dergelijks dacht. De huisarts zag dit niet maar dacht aan reflux en heeft toen zantac voorgeschreven. Dit heeft twee dagen heel goed gewerkt en merk nog steeds dat hij een stuk minder huilt. Maar hij is nog steeds vaak onrustig en het slechte drinken aan de borst blijft. Ik bied nu ook twee borsten aan terwijl het hiervoor met één ging. Lactatiekundige is al geweest en ben nu sinds een weekje bezig met kolven en melk in flesje aan te bieden. Zo wil ik proberen om er weer beetje ritme in te krijgen. Dit gaat wel goed. Hij is goed aangekomen en krijgt meer ritme en is ook 's nachts meer aan het doorslapen. Maar is toch wel erg veel werk steeds. Ik geef hem nog steeds 1 keer per dag de borst maar dit blijft moeizaam gaan. (drinkt 4 a 5 minuten per kant nu) Heeft er iemand misschien nog tips? Ik wil heel graag volhouden maar dit vind het wel erg zwaar worden zo.

Alvast bedankt!
Hoi alwayslookonthebrightside

misschien een paar domme vragen, maar dan heb ik het 'plaatje' wat duidelijker:

- hij is na die 3-4 minuten drinken dus niet tevreden?

- hoe vaak drinkt hij per dag?
Hey,

Hij is in eerste instantie even rustig. Maar als ik tepel dan weer aanbied pakt hij deze wel gretig. Om hem na een paar slokken weer los te laten. Daarna is hij weer erg aan het zoeken, drinkt dan weer een paar slokken, enz, enz. Hij blijft wat onrustig dan.

Hij komt nu met flesje 6 a 7 keer per dag. Voor dit alles begon was het 7 keer.
Hoi! Ik lees vaak mee op het forum, maar ik heb nu zelf een vraag. Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij.

Ik heb een dochter van zes maanden en de borstvoeding verliep tot twee weken terug perfect. Ik had hiervoor ook al de nodige ervaring, omdat ik mijn andere kind ruim een jaar borstvoeding heb gegeven.

Twee weken geleden weigerde mijn dochter ineens mijn linkerborst. Ze werd boos en als ze wel probeerde te drinken, hoorde ik haar vooral zuigen en slechts af en toe slikken. De melk wilde dus niet goed doorstromen. Dit resulteerde 's avonds in een borst met erg veel harde plekken, vooral onder mijn oksel. De hobbels en bobbels waren zelfs zichtbaar! Aangezien mijn dochter niet goed wilde drinken links, heb ik geprobeerd de harde plekken weg te kolven. Dit lukte 's avonds niet.

De volgende ochtend, na een slapeloze nacht door de harde plekken, ben ik gaan googlen en las ik dat het misschien een melkblaar kon zijn. Ik bleek inderdaad een wit blaasje op mijn tepel te hebben. De blaar heb ik doorgeprikt met een steriele naald en na veel masseren kwam de melk uiteindelijk vrij, maar nog steeds stroomde de melk niet echt goed. Sindsdien heb ik nog maar weinig melk links en heb ik om de paar dagen weer veel harde plekken. Nu ook. De melk komt niet vrij en mijn dochter weigert mijn linkerborst weer. Ik word er moedeloos van! Hebben jullie tips? Ik weet het echt niet meer. Warmte helpt niet, borstcompressie en doorprikken ook niet. Ik probeer de plekken nu telkens weg te kolven, maar de melk wil maar niet toeschieten...
Alwaylookonthebrightside, heb je veel melk? Of een pittige tsr? Dat het te hard binnen komt? Ik heb een zoontje van 3 maanden die ook altijd kort drinkt. Ik probeer de afgelopen dagen de voedingen te tellen zodat we een beetje kunnen uitrekenen hoeveel er in een fles moet, gister waren het 13 voedingen en vandaag tot nu toe iets van 9 of 10 (ben hier niet zo goed in) en ik verwacht hem voor 12 uur nog 1 keer. Hij drinkt gewoon vaak kleine beetjes.
huh, zit nu te kolfen, en wat er uitkomt lijkt me haske waterig. wat is dat nu weer?

ps ben druk aan het afbouwen, heeft dat er mee te maken?
Zegt niks moom. Ziet er niet elke keer hetzelfde uit.
quote:arrwen schreef op 21 augustus 2010 @ 14:03:

Falen vind ik zo'n nare rot benadering van stoppen met borstvoeding. Ik snap ergens nog wel dat het zo voelt, maar het slaat natuurlijk werkelijk nergens op.

Ik weet ook wel dat het nergens op slaat maar het voelde wel even zo! Nu niet meer, door de schop onder mijn reet maar ik wil mijn kind in mijn ogen het allerbeste geven en dat is bv.

quote:Ik weet niet wat je eet, maar ik weet wel dat ik als een bootwerker eet tijdens de bv periode en dat betekent echt heel veel. Gekke is, de vorige keren viel ik ook zo af, nu niet meer, net alsof mijn lichaam nu denkt, tis wel goed ofzo. Maar ik heb mega honger de hele dag.

Ik heb dus helemaal geen trek, ik zit soms met tegenzin boterhammen weg te werken. Maar het is voor een goed doel dus we doen het nog maar even,

quote:Nachtvoedingen zijn niet perse een teken van te weinig groeien of te weinig krijgen overdag. Ik heb echt een joekel van een baby, mega grote kerel die overdag echt enorm veel eet, heel goed groeit, en mooi nog heel vaak 1 of 2 keer komt snachts. Het kan honger zijn, maar ook trek, behoefte aan jou of een combinatie.

Dat begrijp ik, maar met alles bij elkaar werd ik ff goed onzeker, tijdens die nachtelijke voedingen kun je goed gaan piekeren over van alles

quote:Koemelk vrij dieet heb ik geen ervaring mee, maar er zijn er genoeg die dat wel hebben hier, en misschien heb die nog wel lekkere en goede tips voor je, waar je wat aan hebt. Waardoor het voor jou net iets makkelijker vol te houden is.

Komt wel goed hoor. Ik loop bij een dietiste voor de koemelkallergie en ook mijn eigen afvaltempo, het is soms alleen heeeel gemeen als vriend voor mijn neus een bananensplit iod zit weg te kanen terwijl ik daar zit met mijn kopje koffie.

quote:Als ik op jouw curve kijk is ze klein, maar groeit ze gewoon wel gestaag. En dat zou ik zelf het belangrijkste vinden, niet hoeveel ze groeit, maar dat ze groeit. En ze zit zelfs nog in het groene gedeelte.Dat is ook het aller belangrijkste, ze groeit, niet hard maar ze gaat een eigen lijntje ontwikkelen. Bij het cb kunnen ze ook nogal paniek zaaien maar als ik mezelf kijk is het ook niet gek dat ze ligt is. Ik woog bij een voldragen zwangerschap 2200 gram en ruim 10 kg toen ik al 2.5 was. Tel daarbij op dat ik 47 kg woog toen ik ging studeren dan kun je bedenken dat mama ook een lichtgewichtje en mijn dochter geen hele flinkerd hoeft te worden.
quote:Supersmollie schreef op 21 augustus 2010 @ 21:44:

Zegt niks moom. Ziet er niet elke keer hetzelfde uit.inmiddels heeft vriend gooooooooooogle me verteld dat dit minder vette voormelk is. fles is ook al minder waterig geworden
De melkproductie is nu met kolven weer goed maar was flink afgenomen door slechte drinken. Daarvoor had ik wel erg veel melk steeds en ook wel een sterke toeschietreflex. Heb toen paar keer beetje opgevangen omdat het erg uitspoot. Dit is nu niet meer zo al heb ik wel het idee dat het vrij makkelijk komt als hij drinkt. Als ik kolf heb ik in 40 minuten (beide borsten) iets van 250 ml. wat 1,5 tot 2 voedingen zijn (ligt beetje aan tijdstip). Ik koft nu drie keer per dag en geef 's middags 1 keer de borst. Wil dit morgen 2 keer gaan proberen en in de loop van de week verder uitbouwen.
even kleine toevoeging; allerbeste op voedingsgebied, bv is niet noodzakelijk het allerbeste op alle gebieden. En soms overtreffen die andere gebieden de voedingswaarde en kan fv het beste zijn wat je je kind kan geven.

en met die toevoeging over je eigen gewicht zou ik me helemaal geen zorgen meer maken. Kijk je kind moet groeien, maar als ze een eigen lijntje heeft en dat volgt, is het gewoon helemaal prima denk ik. En ook een onderste lijntje is een lijntje en dan nog zit ze zelfs in het groene gebied.

Maar ik snap je zorgen hoor, en ook het gedoe en je behoefte aan een lekkere bananen split
quote:alwaylookonthebrightside schreef op 21 augustus 2010 @ 21:58:

De melkproductie is nu met kolven weer goed maar was flink afgenomen door slechte drinken. Daarvoor had ik wel erg veel melk steeds en ook wel een sterke toeschietreflex. Heb toen paar keer beetje opgevangen omdat het erg uitspoot. Dit is nu niet meer zo al heb ik wel het idee dat het vrij makkelijk komt als hij drinkt. Als ik kolf heb ik in 40 minuten (beide borsten) iets van 250 ml. wat 1,5 tot 2 voedingen zijn (ligt beetje aan tijdstip). Ik koft nu drie keer per dag en geef 's middags 1 keer de borst. Wil dit morgen 2 keer gaan proberen en in de loop van de week verder uitbouwen.Wow, ik is jaloers Kan je alleen niet verder helpen met je zoontje....
quote:arrwen schreef op 21 augustus 2010 @ 21:59:

Maar ik snap je zorgen hoor, en ook het gedoe en je behoefte aan een lekkere bananen split Dat dus..... ik ga het gewoon nog een week aankijken, wordt het niets dan ga ik afbouwen, wordt het wel iets dan ga ik nog even lekker door tot sowieso zes maanden.
wodkajus het geen wat je eventueel kunt proberen is de linkerborst op een andere manier aan te bieden de "rugbyhouding" bijvoorbeeld
Becky, sowieso je vriend op z'n lazer geven als hij voor je neus verboden vruchten gaat zitten eten

Wodkajus, als het zo door blijft gaan zou ik toch een lactatiekundige inschakelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven