Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dinsdag 12 oktober 2010 om 10:05
llske; bij mij deed het voeden ook lang zeer. Ik had geen kloofjes oid en volgens de kraamhulp ging het aanleggen ook goed. Ik denk dat ik gewoon gevoelige tepels heb, bij het kolven is dat ook zo. Na twee maanden is de pijn voorbij en gaat het voeden prima.
Ik ben op aanraden van de kraamzorg ook gaan voeden met een tepelhoedje. Dit was bedoeld als tijdelijke oplossing, maar daarna snapte dochter niet meer hoe het zonder moest en ben ik blijven voeden met tepelhoedje, wat ook prima gaat.
Verder raadde de kraamverzorgster aan als het voeden zeer doet om de houding af te wisselen, bij mij werkte de rugbyhouding altijd goed.
Succes; ik heb wel op het punt gestaan op te stoppen met bv (terwijl ik van te voren zo gemotiveerd was) omdat het pijnlijk was, maar inmiddels ben ik blij dat ik toch heb doorgezet. Het gaat je steeds gemakkelijker af en op een gegeven moment hoef je ook minder vaak te voeden waardoor je tepels meer rust krijgen.
Ik ben op aanraden van de kraamzorg ook gaan voeden met een tepelhoedje. Dit was bedoeld als tijdelijke oplossing, maar daarna snapte dochter niet meer hoe het zonder moest en ben ik blijven voeden met tepelhoedje, wat ook prima gaat.
Verder raadde de kraamverzorgster aan als het voeden zeer doet om de houding af te wisselen, bij mij werkte de rugbyhouding altijd goed.
Succes; ik heb wel op het punt gestaan op te stoppen met bv (terwijl ik van te voren zo gemotiveerd was) omdat het pijnlijk was, maar inmiddels ben ik blij dat ik toch heb doorgezet. Het gaat je steeds gemakkelijker af en op een gegeven moment hoef je ook minder vaak te voeden waardoor je tepels meer rust krijgen.
dinsdag 12 oktober 2010 om 10:06
he meiden
Ik heb een (simpele?) vraag.. ik december ben ik uitgerekend en ben hier benieuwd naar. Het is vast al eerder besproken geweest, maar om nu 155 pagina's terug te bladeren (A)....
Als je kindje in het begin maar 1 borst leegdrinkt (daar ga ik tenminste van uit... ) wat doe je dan met je andere borst die nog op knappen staat? Kolf je die altijd af ? of ...
zoals jullie merken, ik ben nog een leek, al lees ik nu wel regelmatig boekjes over borstvoeding
Ik heb een (simpele?) vraag.. ik december ben ik uitgerekend en ben hier benieuwd naar. Het is vast al eerder besproken geweest, maar om nu 155 pagina's terug te bladeren (A)....
Als je kindje in het begin maar 1 borst leegdrinkt (daar ga ik tenminste van uit... ) wat doe je dan met je andere borst die nog op knappen staat? Kolf je die altijd af ? of ...
zoals jullie merken, ik ben nog een leek, al lees ik nu wel regelmatig boekjes over borstvoeding
dinsdag 12 oktober 2010 om 10:23
Zonnetje: gefeliciteerd! Geniet nog even lekker van je zwangerschap, ondertussen kun je je hier vast voorbereiden haha.
Ik gaf meteen 2 kanten: 1 als hoofdmaaltijd, dan verschonen en daarna de andere kant als toetje. Dan is net de stuwing eraf en voorkom je overproductie. Wanneer je namelijk de andere kant ook leegkolft (is ook een methode), denkt je lichaam dat er weer hetzelfde aangemaakt moet worden en hou je teveel.
Als je een voorraadje aan wil leggen is dat natuurlijk prima.....
Je kunt ook alleen de spanning eraf kolven, maar BritBaby kreeg dus een toetje.
Ik gaf meteen 2 kanten: 1 als hoofdmaaltijd, dan verschonen en daarna de andere kant als toetje. Dan is net de stuwing eraf en voorkom je overproductie. Wanneer je namelijk de andere kant ook leegkolft (is ook een methode), denkt je lichaam dat er weer hetzelfde aangemaakt moet worden en hou je teveel.
dinsdag 12 oktober 2010 om 10:31
1982: Je kindje lijkt te hamsteren voor de nacht, dus drinkt kort op elkaar, zodat hij vooral vette melk krijgt en dus ff door zou moeten kunnen.
Rekken vond ik altijd zielig dus zo lang er 2,5 à 3 uur tussen de voedingen zat, deed ik dat liever niet.
Clusteren 's avonds vond ik prima trouwens.
Wat wij deden is: laatste voeding om 23u als fles geven. Zo wisten we zeker dat hij veel kreeg en zo zat er 's nachts al snel 6 uur tussen. Uiteraard is dat absoluut geen garantie, maar bij ons werkte het....
Rekken vond ik altijd zielig dus zo lang er 2,5 à 3 uur tussen de voedingen zat, deed ik dat liever niet.
Clusteren 's avonds vond ik prima trouwens.
Wat wij deden is: laatste voeding om 23u als fles geven. Zo wisten we zeker dat hij veel kreeg en zo zat er 's nachts al snel 6 uur tussen. Uiteraard is dat absoluut geen garantie, maar bij ons werkte het....
dinsdag 12 oktober 2010 om 10:56
1982: heb je de tips op de eerste pagina van dit topic al gezien? Het is de tweede post. Deze moeten het nachtvoeden een stuk gemakkelijker maken.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het na verloop van tijd ook een stuk gewoner wordt om 's nachts te voeden. Mijn dochter is bijna 2 jaar en drinkt nog steeds 's nachts 2 keer bij mij. Collega's en vrienden zijn verbaasd dat ik er toch prima uitzie (haha, geen enorme wallen enzo), terwijl ik in die 2 jaar misschien 10 nachten heb doorgeslapen...
Ik heb veel verschillende dingen geprobeerd 's nachts, maar het beste werkt voor mij: dochter uit haar kamer halen als ze huilt (jong kind gewoon op jouw kamer laten slapen), in bed liggend voeden, wisselen van borst, terugleggen en bij het volgende verzoek weer ophalen. Tegen de ochtend (na half vijf) laat ik haar meestal bij ons in bed liggen. Ze gaat na de voeding gewoon weer slapen.
Soms val ik in slaap tijdens het voeden en kind ook, dan blijft ze dus lekker liggen tot ik wakker word om haar terug te leggen. Ik zou haar het liefst de hele nacht bij me in bed hebben, maar daar lijdt de nachtrust van manlief te veel onder, helaas.
Dus niet rekken, vrolijk doorgaan en zien hoe het gaat. Trouwens, de meeste kinderen slapen sneller door hoor, die van mij is gewoon niet zo'n slaperd.
Succes! Sabine
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het na verloop van tijd ook een stuk gewoner wordt om 's nachts te voeden. Mijn dochter is bijna 2 jaar en drinkt nog steeds 's nachts 2 keer bij mij. Collega's en vrienden zijn verbaasd dat ik er toch prima uitzie (haha, geen enorme wallen enzo), terwijl ik in die 2 jaar misschien 10 nachten heb doorgeslapen...
Ik heb veel verschillende dingen geprobeerd 's nachts, maar het beste werkt voor mij: dochter uit haar kamer halen als ze huilt (jong kind gewoon op jouw kamer laten slapen), in bed liggend voeden, wisselen van borst, terugleggen en bij het volgende verzoek weer ophalen. Tegen de ochtend (na half vijf) laat ik haar meestal bij ons in bed liggen. Ze gaat na de voeding gewoon weer slapen.
Soms val ik in slaap tijdens het voeden en kind ook, dan blijft ze dus lekker liggen tot ik wakker word om haar terug te leggen. Ik zou haar het liefst de hele nacht bij me in bed hebben, maar daar lijdt de nachtrust van manlief te veel onder, helaas.
Dus niet rekken, vrolijk doorgaan en zien hoe het gaat. Trouwens, de meeste kinderen slapen sneller door hoor, die van mij is gewoon niet zo'n slaperd.
Succes! Sabine
dinsdag 12 oktober 2010 om 11:13
Bedankt voor jullie reacties. Het clusteren vind ik niet zo erg, ik zou vooral 's nachts graag iets meer tijd tussen de voedingen hebben. Maar dat flesje ga ik proberen. Bijkomend voordeel is dat vriend het kan geven en ik dan vroeg mijn bed in kan duiken! Gaf jij dan afgekolfde melk of kv Brittania? Zoon heeft nog geen kv gehad maar ik heb gehoord dat dit wel meer vult. Eerst maar proberen met afgekolfde.
Meer tips? Ik heb ook de tweede post gelezen!
Meer tips? Ik heb ook de tweede post gelezen!
dinsdag 12 oktober 2010 om 11:16
Profoon, moest vannacht opeens aan je posting denken (tijdens het voeden). Want als grote borsten een probleem zouden zijn, dan was Skippy nu al aan de kunstvoeding. Qua aanhappen heb ik vanaf het begin geholpen door mijn borst "hapklaar" aan te bieden: duim bovenop, rest van de hand eronder. Net alsof je een hamburger vastpakt zeg maar. Zo maak ik de boel wat platter en kan Skippy gemakkelijker happen. Vaak blijf ik mijn borst ook wat induwen zo rond het neusje. Hoeft misschien wel niet maar ik vind het zo het gemakkelijkste. Moet wel zeggen dat ik zelf geen aanleg heb voor borstontsteking dus als ik een kanaaltje wat langer indruk maakt dat niet uit. Wel pak ik niet altijd op dezelfde plek vast.
1982, hier was het ook één en al clusteren in het begin. Om moedeloos van te worden. Totdat ik me er bij neergelegd heb en lekker op bed ging liggen, tv aan en voeden maar. Kon ik meteen lekker rusten en Skippy kwam aan de achtermelk toe.
Qua doorslapen: Skippy ligt naast mij in de wieg en zodra hij een kik geeft mag hij lekker eten. Meestal vallen we dan samen in slaap en blijft hij naast me liggen. Werkt bij ons erg goed maar ik besef dat het tegen alle regels van gezond slapen ingaat hoor Het naast mij in de wieg liggen is in ieder geval al heel fijn want dan hoef ik er 's nachts niet uit en ben dus niet erg wakker.
Verder verschoon ik 's nachts niet maar goed, ik geloof dat ik gezegend ben met een baby die 's nachts niet poept
1982, hier was het ook één en al clusteren in het begin. Om moedeloos van te worden. Totdat ik me er bij neergelegd heb en lekker op bed ging liggen, tv aan en voeden maar. Kon ik meteen lekker rusten en Skippy kwam aan de achtermelk toe.
Qua doorslapen: Skippy ligt naast mij in de wieg en zodra hij een kik geeft mag hij lekker eten. Meestal vallen we dan samen in slaap en blijft hij naast me liggen. Werkt bij ons erg goed maar ik besef dat het tegen alle regels van gezond slapen ingaat hoor Het naast mij in de wieg liggen is in ieder geval al heel fijn want dan hoef ik er 's nachts niet uit en ben dus niet erg wakker.
Verder verschoon ik 's nachts niet maar goed, ik geloof dat ik gezegend ben met een baby die 's nachts niet poept
dinsdag 12 oktober 2010 om 11:18
Nouja ik lees nu dus net terug op dit forum over zuigblaartje dat je dan iets fout doet ! Mijn 1e had dat ook maandenlang en nu vioobaby ookal week of 10.
Dat wist ik niet ! Ik dacht dat dat hoorde bij de bv. En ik heb lang gevoed hoor !
gister woog vioolbaby 4460 en 51 cm enwat zegt de arts/ verpleegk. Wat geef je ? want ze groeit 200-250 per week Wat voor bijvoeding ? Bedoelen ze dan flesvoeding ?? Ik geef gewoon bv trouwens. Maar ze vonden het schijnbaar onwaarschijnlijk.
Maar van dat blaartje ! Nooit geweten..
Dat wist ik niet ! Ik dacht dat dat hoorde bij de bv. En ik heb lang gevoed hoor !
gister woog vioolbaby 4460 en 51 cm enwat zegt de arts/ verpleegk. Wat geef je ? want ze groeit 200-250 per week Wat voor bijvoeding ? Bedoelen ze dan flesvoeding ?? Ik geef gewoon bv trouwens. Maar ze vonden het schijnbaar onwaarschijnlijk.
Maar van dat blaartje ! Nooit geweten..
dinsdag 12 oktober 2010 om 11:21
@1982 bij mn eerste was alles okee, clusteren, op verzoek, om t uur ... Nu met meer kinderen moest ik even wennen. Ik vroeg me dan af " wat het was " i p v erin meegaan. Nu ga ik weer mee en merk ik dat vioolbaby er gewoon omvraagt, hoe en waarom geen idee, in de avond clustert ze tussen 6 en 9 bijna standaard. Nu ik dat weet geef ik gewoon gehoor.
dinsdag 12 oktober 2010 om 15:56
Brit en Fussie, fijn om te horen dat een grotere maat boezem geen probleem hoeft te zijn. Ik zat op 80F denk ik. Weer terug naar 75E maar inmiddels alweer flink gegroeid.
Fussie, voel me vereerd dat je 's nachts aan me denkt.
Ik heb me ingeschreven voor een reeks informatie avonden van VBN. Ik vind het sowieso een prettig idee dat er iemand in de buurt zit die er verstand van heeft.
Fussie, voel me vereerd dat je 's nachts aan me denkt.
Ik heb me ingeschreven voor een reeks informatie avonden van VBN. Ik vind het sowieso een prettig idee dat er iemand in de buurt zit die er verstand van heeft.
dinsdag 12 oktober 2010 om 16:04
Zo, ik kom weer eens even kijken!
Dat zuigblaartje is echt geen enkel probleem verzekerde mijn lc me.
1982: google eens op regeldagen. Het lijkt alsof je er middeninzit. Het enige wat je eraan kunt doen is erin meegaan. Dus gewoon elke keer aanleggen als je kind erom vraagt. Niet rekken, geen bijvoeding, niet kolven en dit later door je vriend laten geven. Als het echt te gek wordt kun je dat een keer doen, zo'n flesje afgekolfde melk, maar je schiet er niets mee op. Je kind zorgt er tijdens die regeldagen voor dat de productie voor de komende tijd wordt veilig gesteld. Die regeldagen komen gedurende je hele bv-periode terug.
Daarbij: een kind van 8 weken oud hoeft nog niet door te slapen. Het is zelfs erg goed als het om de zoveel uur wakker wordt. Dan doelt de bloedsuikerspiegel niet zo hard en heb je minder kans op wiegendood.
Dat zuigblaartje is echt geen enkel probleem verzekerde mijn lc me.
1982: google eens op regeldagen. Het lijkt alsof je er middeninzit. Het enige wat je eraan kunt doen is erin meegaan. Dus gewoon elke keer aanleggen als je kind erom vraagt. Niet rekken, geen bijvoeding, niet kolven en dit later door je vriend laten geven. Als het echt te gek wordt kun je dat een keer doen, zo'n flesje afgekolfde melk, maar je schiet er niets mee op. Je kind zorgt er tijdens die regeldagen voor dat de productie voor de komende tijd wordt veilig gesteld. Die regeldagen komen gedurende je hele bv-periode terug.
Daarbij: een kind van 8 weken oud hoeft nog niet door te slapen. Het is zelfs erg goed als het om de zoveel uur wakker wordt. Dan doelt de bloedsuikerspiegel niet zo hard en heb je minder kans op wiegendood.
dinsdag 12 oktober 2010 om 16:53
dinsdag 12 oktober 2010 om 18:12
dinsdag 12 oktober 2010 om 18:35
Wen: het ziet er heel gezellig en handig uit dat baby-in-bed nachtvoeden, maar mijn ding is het absoluut niet.
Mijn redenen tegen: baby onder m'n dekbed - doodeng en mijns inziens levensgevaarlijk. Is zelfs een campagne tegen geweest.
Ook: mijn bed is van mij, zijn bed is van hem. In een wiegje naast m'n bed vond ik ideaal, want hij kikte maar en hij kon bij me komen. Ik kon snoozen tot hij klaar was en daarna hup z'n wieg weer in.
Ik heb ook niet lang 's nachts gevoed, want meneer vond het binnen de kortste keren tijd om door te slapen. Misschien zou ik er nog anders over gaan denken als ik er 8 keer per nacht uit moest....
Ik heb hem overigens wel in de wieg bij ons gehad tot hij doorsliep, had nl echt geen zin om m'n bed uit te gaan en door een ijskoud huis te lopen midden in de nacht, haha.
Mijn redenen tegen: baby onder m'n dekbed - doodeng en mijns inziens levensgevaarlijk. Is zelfs een campagne tegen geweest.
Ook: mijn bed is van mij, zijn bed is van hem. In een wiegje naast m'n bed vond ik ideaal, want hij kikte maar en hij kon bij me komen. Ik kon snoozen tot hij klaar was en daarna hup z'n wieg weer in.
Ik heb ook niet lang 's nachts gevoed, want meneer vond het binnen de kortste keren tijd om door te slapen. Misschien zou ik er nog anders over gaan denken als ik er 8 keer per nacht uit moest....
Ik heb hem overigens wel in de wieg bij ons gehad tot hij doorsliep, had nl echt geen zin om m'n bed uit te gaan en door een ijskoud huis te lopen midden in de nacht, haha.
dinsdag 12 oktober 2010 om 23:34
Britannia, het is dan ook altijd belangrijk om de regels voor veilig samen slapen te volgen (dus geen dekbed, maar een katoenen deken of lakens, en nog een paar andere punten). Dan is samen slapen, ondanks de campagne, minstens zo veilig als apart slapen. Minstens, omdat uit de laatste (Britse) onderzoeken zelfs blijkt dat als er veilig samen geslapen wordt, wiegendood minder voorkomt dan wanneer er in aparte kamers geslapen wordt.
Maar als het je niet ligt, dan ligt het je niet.
Ik denk dat als je lang 's nachts voedt, veel vrouwen hun bezwaren tegen het samen slapen in ieder geval heroverwegen
Fussie, ik hoop dat je de tweede versie bedoelt
Maar als het je niet ligt, dan ligt het je niet.
Ik denk dat als je lang 's nachts voedt, veel vrouwen hun bezwaren tegen het samen slapen in ieder geval heroverwegen
Fussie, ik hoop dat je de tweede versie bedoelt
woensdag 13 oktober 2010 om 10:56
quote:Britannia schreef op 12 oktober 2010 @ 10:23:
Zonnetje: gefeliciteerd! Geniet nog even lekker van je zwangerschap, ondertussen kun je je hier vast voorbereiden haha.
He
dank je wel voor je reactie! goh.. dat is ook wel een goeie ja.. dus ene borst leeg-verschonen-andere borst (een beetje?). Maar had je kleine dan altijd nog trek?? Drinkt iedere baby al vanaf dag 1 bijvoorbeeld een hele borst leeg?? of ?
ik heb echt geen flauw idee haha
He
ik heb echt geen flauw idee haha
woensdag 13 oktober 2010 om 11:11
Zonnetje, er zijn maar weinig vrouwen waarbij de productie van melk meteen zo hoog is dat ze ploftieten krijgen als het kind ze niet iedere 3 uur helemaal leeg drinkt. En als je dat wel hebt dan kun je met je handen de ergste druk erof kolven. Dat deed ik vaak als ik onder de douche stond.
Als je kind geboren is, werken jullie er samen aan om melk te produceren. Je kind door zo vaak als hij wil te drinken, en jij door voldoende rust te nemen en je kind zo vaak als hij vraagt aan te leggen. Je produceert niet vanaf dag 1 een liter per dag hoor!
Edit: kijk eens op www.borstvoeding.com, daar vind je alle mogelijk info over borstvoeding en je kunt er ook vinden wanneer er borstvoedingsinfo avonden in jouw regio gehouden worden.
Als je kind geboren is, werken jullie er samen aan om melk te produceren. Je kind door zo vaak als hij wil te drinken, en jij door voldoende rust te nemen en je kind zo vaak als hij vraagt aan te leggen. Je produceert niet vanaf dag 1 een liter per dag hoor!
Edit: kijk eens op www.borstvoeding.com, daar vind je alle mogelijk info over borstvoeding en je kunt er ook vinden wanneer er borstvoedingsinfo avonden in jouw regio gehouden worden.
woensdag 13 oktober 2010 om 12:48
Ik heb even een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen adviseren
Ik moet over 3 weken een tandarts behandeling ondergaan waarbij ik een antibioticakuur moet gebruiken. Metronidazol mag samen met bv maar kan de smaak van de voeding veranderen. Ik red het nog wel om vooruit te kolven zodat er voor de drie dagen voldoende voorraad is als P niet wil drinken van de melk met andere smaak. Maar hoe zorg ik ervoor dat hij wel weer aan mijn borst drinkt als de kuur afgelopen is? P is dan ruim 3,5 maand oud.
Uitstellen van de behandeling is geen echte optie ( hooguit een paar weken).
Misschien maak ik me zorgen om niets en drinkt hij gewoon, maar ik ben graag voorbereid....
Ik moet over 3 weken een tandarts behandeling ondergaan waarbij ik een antibioticakuur moet gebruiken. Metronidazol mag samen met bv maar kan de smaak van de voeding veranderen. Ik red het nog wel om vooruit te kolven zodat er voor de drie dagen voldoende voorraad is als P niet wil drinken van de melk met andere smaak. Maar hoe zorg ik ervoor dat hij wel weer aan mijn borst drinkt als de kuur afgelopen is? P is dan ruim 3,5 maand oud.
Uitstellen van de behandeling is geen echte optie ( hooguit een paar weken).
Misschien maak ik me zorgen om niets en drinkt hij gewoon, maar ik ben graag voorbereid....
woensdag 13 oktober 2010 om 15:07
Wen mooi filmpje! Hier wordt het gecombineerd. Hij slaapt tegenwoordig goed in zijn ledikantje, maar toen hij kleiner was, sliep hij bij ons. Eigenlijk heel fijn. Nu alleen vanaf 6 uur soms.
Maar omdat hij heel lang heel vaak bleef komen, heb ik idd een cosleeper genomen en dat was een hele goeie keuze. Tot hij kon omrollen en overdag dus een groot leeg bed oprolde. Dat vond ik geen succes dus toen ging de vierde kant er weer op. Ik voed nu in een stoel omdat hij dan twee borsten drinkt en we allebei daarna langer slapen. Hij komt nog 1 a 2 keer 's nachts.
Vraag aan langvoeders!
Kindje is nu 9 a 11 maanden. Hoeveel bv wilden jullie kindjes nog met die leeftijd? Hier verschilt het van 5 tot 7 x per dag. Hij ging eerst steeds meer drinken en nu per keer steeds minder. Ik kolf ook nooit meer boven de 100cc. Herkenbaar? Hij wou een tijd steeds meer tot wel 180cc per keer en nu is hij tevreden met 80cc maar soms, vooral in de avond, lust hij ineens wel weer 150.
Hij is tevreden aan de borst dus ik heb genoeg, maar ik vroeg me af of het afbouwen soms sneller kan gaan dan de bedoeling is. Het lijkt erop dat meneertje een paar dagen prima een voeding overslaat en dan ineens weer gaat regelen. Het gaat niet volgens het boekje (gek he Fab?) ik zou graag zo lang mogelijk blijven voeden
Maar omdat hij heel lang heel vaak bleef komen, heb ik idd een cosleeper genomen en dat was een hele goeie keuze. Tot hij kon omrollen en overdag dus een groot leeg bed oprolde. Dat vond ik geen succes dus toen ging de vierde kant er weer op. Ik voed nu in een stoel omdat hij dan twee borsten drinkt en we allebei daarna langer slapen. Hij komt nog 1 a 2 keer 's nachts.
Vraag aan langvoeders!
Kindje is nu 9 a 11 maanden. Hoeveel bv wilden jullie kindjes nog met die leeftijd? Hier verschilt het van 5 tot 7 x per dag. Hij ging eerst steeds meer drinken en nu per keer steeds minder. Ik kolf ook nooit meer boven de 100cc. Herkenbaar? Hij wou een tijd steeds meer tot wel 180cc per keer en nu is hij tevreden met 80cc maar soms, vooral in de avond, lust hij ineens wel weer 150.
Hij is tevreden aan de borst dus ik heb genoeg, maar ik vroeg me af of het afbouwen soms sneller kan gaan dan de bedoeling is. Het lijkt erop dat meneertje een paar dagen prima een voeding overslaat en dan ineens weer gaat regelen. Het gaat niet volgens het boekje (gek he Fab?) ik zou graag zo lang mogelijk blijven voeden
woensdag 13 oktober 2010 om 16:07
Fab, ik geloof dat Bloem toen nog zo'n 7/8 keer dronk op een dag. Maar dat wisselde per dag, week en maand. En ook hier minder kolfopbrengst toen (met een slinkende minivoorraad ). Volgens mij is het gewoon een gekke, drukke tijd voor ze met kruipen, staan en dat soort dingen, dan heb je minder tijd om te drinken en moet je dat later weer bijregelen. Of zo. Zo lang je op verzoek voedt kan er weinig misgaan volgens mij. Eén voeding heeft hij er immers zo weer bijgeregeld? Je productie stabiliseert zich nu ook dus je kunt meer hebben.
Ik voed komende week alweer 21 maanden! Nog drie maanden en de WHO-norm is gehaald, maar dan is ook het moment dat vriend eigenlijk wel graag zou willen dat ik ga afbouwen. Hmmm.
Ik voed komende week alweer 21 maanden! Nog drie maanden en de WHO-norm is gehaald, maar dan is ook het moment dat vriend eigenlijk wel graag zou willen dat ik ga afbouwen. Hmmm.
woensdag 13 oktober 2010 om 16:11
Snowy, ik zou het niet weten, sorry.
Wen, waarom wil je vriend graag dat je stopt? Zeker als jij wel graag door wilt gaan?
Ha, ik ben blij. Kolfde straks zowaar 80 ml uit de moeilijkste borst! Jeuj!
Nu lekker mijn ventje halen op het KDV, kan hij weer bij mij drinken
Oh, en idd, het is qua slapen hier zoals in het tweede stukje van de film
Wen, waarom wil je vriend graag dat je stopt? Zeker als jij wel graag door wilt gaan?
Ha, ik ben blij. Kolfde straks zowaar 80 ml uit de moeilijkste borst! Jeuj!
Nu lekker mijn ventje halen op het KDV, kan hij weer bij mij drinken
Oh, en idd, het is qua slapen hier zoals in het tweede stukje van de film