Broodbakkers vulling

21-09-2020 09:48 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn inspiratie is op. Wat geven jullie je kinderen mee naar school als eten? Miin dochter is 5 en zit op een gezonde school. Ik wissel vaak af met fruit. Maar dochter is zinnig met brood. Vind bruin brood vies. Komt niet aangeraakt terug in de tas.

Ik wissel het nu af met af en toe een bolletje of krentenbol. Verschillende soorten vleeswaren of heel soms pasta (ik weet het is niet gezond)

Wat geven jullie de kids mee, ? Ben nieuwsgierig naar wat leuke, gezonde dingen.
Bellyflop schreef:
21-09-2020 11:07
Oké, stel je hebt een kind dat echt, echt, echt geen brood kan verdragen, dat zowat stagneert in de groei omdat het het niet weg krijgt. Dan zou ik met het kind overleggen wat hij/zij wel uit een aantal opties kan eten. Omelet, yoghurt met muesli, of bakje met kliekje van het avondeten.

Dan mag het 2 dingen kiezen en dan wordt dat afwisselend als lunch mee gegeven.

Tegemoet komen is 1 ding, een onuitputtelijke voorraad aan opties bieden en inkopen is een tweede, en dat laatste lees ik hier een beetje.

Dit kwam ook bij mij op. Ik las alles met stijgende verbazing.
Ik zou zelf meegeven: banaan, appel, klein bakje yoghurt zonder poespas, eventueel volkoren-knäckebröd en anders niks.
Als een kind echt niet tegen brood kan oké maar anders: lieverkoekjes bakken we niet.
Alle reacties Link kopieren
Is het de kleur van het brood of echt de smaak/structuur?

Ik eet al mijn hele leven bruin en volkoren brood, maar ik vind 90% wat bij de supermarkt ligt niet lekker.

Misschien een paar keer naar de bakker of supermarkt gaan en haar zelf laten kiezen welk gezond brood ze zou willen proberen?

Lust ze wel volkoren pistolet?

Of zelf brood bakken werd hier geopperd. Marktplaats staat vol met broodbakmachines. Versgebakken brood is altijd het lekkerst.
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
21-09-2020 11:14
Of volkoren of wit brood ‘gezond’ is verschilt per persoon.

https://www.nu.nl/eten-en-drinken/47491 ... rsoon.html
Dit is een onderzoek onder 20 personen. Daar kun je echt geen conclusies aan verbinden.

Deze hebben uitgebreider onderzoek gedaan:

https://www.bakkerswereld.nl/nieuws/nie ... 1599671429
Nijn5 schreef:
21-09-2020 10:01
Om dezelfde reden dat wit brood niet gezond is, het zijn “lege” koolhydraten.
Net zo als bruin brood dus.
Bellyflop schreef:
21-09-2020 10:13
Dit denken tegenwoordig veel mensen maar is dus niet waar.

Wit brood en pasta (als in spaghetti) is prima gezond.
Ook in witbrood zitten gewoon vezels, en een paar vitaminen en mineralen. Alleen minder dan in volkorenbrood.

Dus witbrood is ook gezond, maar volkorenbrood is gezonder. Lichtbruin brood is niet veel gezonder dan wit en ik ken maar weinig ouders die altijd 100% volkoren geven. Wij wel trouwens, daarom valt het me op.
Ach, vertel eens welke dan :D
Pasta, wraps, bolletjes, alle brood wordt allemaal van dezelfde grondstof gemaakt. Bloem, meestal van tarwe soms wat rogge.
Daar zit verder niets in, het is maagvulling met wat vezels.
Je kunt een kind dat geen brood wil (verstandig) ook andere dingen meegeven. Kaas wat goed is voor de calcium, tomaat, komkommer, paprika, vleeswaar, fruit, gekookt eitje.
Maak een gevulde omelet (tortilla frittata) en geef daar een stuk van mee. Favoriet van zoon was spinazie, ham, paprika en kaas.
Rolletje ham oprollen met een lekker knapperig slablad. Groente muffins (mini quiche zonder deeg met veel groentes)
Calorie wijs gezien soms niet toereikend maar daar hebben we direct na school nog een snack voor. Lekker gebakken visje of een patatje. Savonds dan, in het geval van patat, alleen groente met vlees bv. Zoon is er heel groot mee geworden :D 1.88 (als het ondertussen niet langer is) Een puber die echt nooit ziek is. Geen tekorten want dat wordt ieder jaar gecheckt

Hij verteerd granen niet goed dus bij hem moest het wel zonder brood.
https://nos.nl/artikel/2349315-schoollu ... helpt.html

Nou morgen volkoren bagel zalm avocado in de trommel dus :biggrin:
QueenArachnia schreef:
21-09-2020 10:02
Ik denk dat ze chocolade/hazelnootpasta op brood bedoelt?

Ja spaghetti op brood zou ik ook niet eten.
Dwarrel75 schreef:
21-09-2020 11:11
Dochter is verder een goede eter. Alleen niet echt fan van brood. Ze eet het wel maar om nou te zeggen dat ze het echt lekker vind? Ik wissel het af en toe af met maïsbrood. Maar volkorenbrood weigert ze echt te eten.
Toen ik naar de basisschool ging at ik niet op school. Dat veranderde in groep 7, toen kregen we een continue rooster.
Hoe erg ik mijn best ook deed, ik kreeg mijn brood niet weg. Zelf niet met mijn favoriete beleg erop.
Tot op de dag van vandaag krijg ik braakneiging van voorgesmeerde boterhammen. Terwijl ik een enorme broodliefhebber ben en andermans brood er heerlijk uit kunnen zien (iets met groener gras bij de buren).

Lust ze wel omelet? Afgewisseld met yoghurt/muesli?

Ik zou namelijk voor iets gaan wat ze wel opeet, liefst met zoveel mogelijk voedingsstoffen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ze vind fruit heerlijk. Ik maak dan ook wel brood met vleeswaren ofzo en dan die ik nog wat kleine tomaatjes bij het broodbakje in. Zodra het aparter (bijv omelet ofzo) dan eet ze niet. Heb het idee dat ze niet veel wil afwijken vd rest vd kinderen. In het begin at ze idd niks, moest heel erg wennen aan het op school eten. Word nu al beter gelukkig maar ik wil het graag een beetje gevarieerd houden want alle dagen het zelfde zou ik vreselijk saai vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dwarrel75 schreef:
21-09-2020 21:14
Ze vind fruit heerlijk. Ik maak dan ook wel brood met vleeswaren ofzo en dan die ik nog wat kleine tomaatjes bij het broodbakje in. Zodra het aparter (bijv omelet ofzo) dan eet ze niet. Heb het idee dat ze niet veel wil afwijken vd rest vd kinderen. In het begin at ze idd niks, moest heel erg wennen aan het op school eten. Word nu al beter gelukkig maar ik wil het graag een beetje gevarieerd houden want alle dagen het zelfde zou ik vreselijk saai vinden.

Maar vindt je kind dat ook? Mijn zoon is bijna 18 en kan happy leven op water en tosties.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
21-09-2020 17:35
https://nos.nl/artikel/2349315-schoollu ... helpt.html

Nou morgen volkoren bagel zalm avocado in de trommel dus :biggrin:
Mijn zoon zou dat spul eraf halen en alleen de bagel eten.
:proud:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind brood met vleeswaren en kaas, of brood met komkommer/fruit dat 5 uur in een trommeltje zit (ongekoeld) echt té smerig. Mijn kinderen krijgen dus alleen zoetigheid mee op hun (volkoren) brood: jam, stroop, pindakaas, speculoos, hagelslag, chocopasta etc. Gezond en vers eten doen we thuis wel. Smorgens vroeg sowieso geen tijd voor liflafjes.

Als ik een keer een bolletje oF panneNkoek overheb geef ik dat mee en vragen ze steevast 'Waarom?! Iedereen heeft gewoon brood'

Wel altijd vers fruit mee voor 10-uurtje en wat rauwkost bij de zoete lunch
nootboek schreef:
21-09-2020 23:15
Ik vind brood met vleeswaren en kaas, of brood met komkommer/fruit dat 5 uur in een trommeltje zit (ongekoeld) echt té smerig. Mijn kinderen krijgen dus alleen zoetigheid mee op hun (volkoren) brood: jam, stroop, pindakaas, speculoos, hagelslag, chocopasta etc. Gezond en vers eten doen we thuis wel. Smorgens vroeg sowieso geen tijd voor liflafjes.

Als ik een keer een bolletje oF panneNkoek overheb geef ik dat mee en vragen ze steevast 'Waarom?! Iedereen heeft gewoon brood'

Wel altijd vers fruit mee voor 10-uurtje en wat rauwkost bij de zoete lunch

Ik vind brood met zoet beleg net zo smerig na 5 uur in een trommeltje. Dat wordt vreselijk klef. Maar ja, that's life hè. En anders doe je er een koelelement uit de vriezer bij. Tegenwoordig zijn er zoveel handige doosjes.
Houdt ze trouwens van sushirijst? Je zou blokjes rijst voor haar kunnen maken (zonder rauwe vis erop, eventueel met komkommer).
nootboek schreef:
21-09-2020 23:15
Ik vind brood met vleeswaren en kaas, of brood met komkommer/fruit dat 5 uur in een trommeltje zit (ongekoeld) echt té smerig. Mijn kinderen krijgen dus alleen zoetigheid mee op hun (volkoren) brood: jam, stroop, pindakaas, speculoos, hagelslag, chocopasta etc. Gezond en vers eten doen we thuis wel. Smorgens vroeg sowieso geen tijd voor liflafjes.

Als ik een keer een bolletje oF panneNkoek overheb geef ik dat mee en vragen ze steevast 'Waarom?! Iedereen heeft gewoon brood'

Wel altijd vers fruit mee voor 10-uurtje en wat rauwkost bij de zoete lunch
Alvast smeren en dan invriezen. ‘S ochtends eruit halen en op tijd van de lunch is het perfect. Niet meer bevroren maar ook niet warm en klefferig.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
21-09-2020 23:15
Ik vind brood met vleeswaren en kaas, of brood met komkommer/fruit dat 5 uur in een trommeltje zit (ongekoeld) echt té smerig.
En wat vinden je kinderen?

Dat jij iets smerig vindt, wat rationeel gezien niet zo snel kan bederven, vind ik een slechte reden om dan maar altijd zoet beleg te geven.

Anderen geven al tips, vantevoren smeren en invriezen, scheelt ook tijd s ochtends. Of kleine koelelementen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
21-09-2020 15:55

Of zelf brood bakken werd hier geopperd. Marktplaats staat vol met broodbakmachines. Versgebakken brood is altijd het lekkerst.
Afgelopen zaterdag een splinternieuwe Panasonic (Rolls Royce merk) bij de kringloop gescoord voor € 7,50.

Dit merk tref ik niet vaak aan, een nieuw blik alleen kost al meer dan €40,-.

Twee jaar geleden ook een Panasonic gekocht voor €12,50.

Ze gaan hier gewoon op zolder, en worden ingezet als een oud exemplaar niet meer meewerkt, of een bakblik te stroef wordt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nou, de hele dag zoetigheid zou ik echt helemaal flauw van worden. Ik moet wat hartigs eten met de lunch. Maar ja, misschien heb ik dat als kind aangeleerd, want wij kregen nooit zoet op brood naar school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven