Co-sleeper?

24-10-2018 22:17 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik overweeg een co-sleeper te kopen, omdat ik baby (3 weken) steeds in en uit de wieg tillen ‘s nachts een gedoe vind. Baby slaapt nu vrijwel hele nachten gewoon in bed bij mij. Peuter ligt ook nog wel eens bij ons ‘s nachts, waardoor het nogal krap kan worden. We hebben al een flink bed en man wil geen familiebed :hihi: dus kwam ik bij een co-sleeper uit. Wie heeft hier ervaring mee?

Ben vooral benieuwd naar:

- Was het makkelijk te bevestigen en zit het stevig? (Wij hebben een boxspring.)

- Hoe lang past een baby er ongeveer in?

- Kan je nog echt dichtbij je baby liggen? (Neus tegen neus bij wijze van)

- Kan je liggend voeden terwijl baby erin ligt of is het anders in ieder geval makkelijk baby weer terug te ‘schuiven’?

- Zijn er nog bepaalde merken / type co-sleeper die jullie aanraden?

Ik hoor graag jullie ervaringen / tips!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Hier ook een cosleeper-fan, ikea gulliver gehackt met spanbanden aan boxspring vast.
Die co-sleepers die je mee kan nemen in een tas lijken me zo handig, maar de meesten (nou ja de goedkoopsten) lijken niet de juiste hoogte te hebben. We hebben nog een ledikant staan, waar de oudste nooit in gewild heeft :roll: Dus ik twijfel nu een beetje om voor zo’n draagbare te gaan en dan als ie 9 á 10 kilo is over te stappen op het ledikant óf om meteen zo’n co-sleeper/ledikant voor t/m 15 kg te kopen en dat andere ledikant vast weg te doen. Keuzes keuzes.. haha

Die bednest ziet er echt gaaf uit, maar ik wil eigenlijk wel onder de €200 blijven en die is het dubbele :hihi:

Heeft iemand ervaring met deze toevallig?: We-Too Co-sleeper Melange Grey op bol.com: https://www.bol.com/nl/p/we-too-co-slee ... _iphoneapp
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Ik heb niet alle reacties gelezen maar wij hebben een cosleeper gemaakt van een Ikea ledikantje. Met tie-wraps aan ons bed gemaakt en aan de zijkant die niet tegen het bed stond een badlaken onder de handdoek om een kier met ons matras te voorkomen.
Puntje bij het paaltje sliep zoon vaak alsnog tegen mij aan, maar de extra plek was alsnog wel fijn: kon ik eventueel mijn arm kwijt tijdens het (liggend) voeden en ik hoefde me geen zorgen te maken of baby uit bed zou kunnen vallen.

Overigens hadden we op de babykamer ook een ledikantje staan, want op den duur begon zoon de nachten in zijn eigen bed om na de eerste voeding naar de cosleeper te verplaatsen. Ook overdag probeerden we hem in zijn eigen bed te laten slapen (wat de eerste maanden overigens zelden lukte)
Ik had een stuk schuimrubber voor de spleet tussen ons matras en matras van baby. Die legde ik dan aan de "verre" kant neer, dus niet tussen de matrassen maar tegen de spijlenkant.
Malagueña schreef:
25-10-2018 10:37
Alvast voor als mensen het niet geloven danwel denken het beter te weten:

https://www.oeiikgroei.nl/veilig-samen- ... t-je-baby/

https://kiind.nl/samen-slapen-is-veilig/

https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... men-slapen

Oei ik groei is ook van het consultatieburo, toch? :winkie:

Nee, dat is oei ik groei niet. Dit zijn alledrie onzinbronnen. Het is niet veilig, maar geloof wat je wil hoor. Ik ga ook eens een website vol zelfverzonnen onzin optuigen, dan ben je blijkbaar geloofwaardiger dan wanneer je bronnen gebruikt van een gecontroleerde instantie of onderzoeksinstituut.
Koffiekop1 schreef:
25-10-2018 23:36
Nee, dat is oei ik groei niet. Dit zijn alledrie onzinbronnen. Het is niet veilig, maar geloof wat je wil hoor. Ik ga ook eens een website vol zelfverzonnen onzin optuigen, dan ben je blijkbaar geloofwaardiger dan wanneer je bronnen gebruikt van een gecontroleerde instantie of onderzoeksinstituut.
Er is er maar eentje die écht onderzoek heeft gedaan en dat is McKenna. Daar baseren doorgaans alle artikelen die pro zijn zich op, en de een verwoordt de adviezen van McKenna beter dan de ander. McKenna stelt dat het veilig kan, mits je je aan zijn adviezen houdt.
frizz wijzigde dit bericht op 26-10-2018 00:23
0.23% gewijzigd
Frizz schreef:
25-10-2018 23:42
Er is er maar eentje die écht onderzoek heeft gedaan en dat ie McKenna. Daar baseren doorgaans alle artikelen die pro zijn zich op, en de een verwoord de adviezen van McKenna beter dan de ander. McKenna stelt dat het veilig kan, mits je je aan zijn adviezen houdt.
Precies, maar sommige mensen zijn zo overtuigd van hun gelijk dat ze zich echt niet in gaan lezen.
Ik vind een co sleeper een mode verschijnsel en een beetje onzinnig. Ik sliep altijd met mijn baby’s in mijn armen ( en ja ik weet dat het af wordt geraden) en dat kan met een co sleeper ook niet echt lekker. Enige wat ik deed was mijn nachtkastjes tegen het bed aanschuiven zodat mijn baby’s er niet uit konden vallen.
Whatsinaname1988 schreef:
26-10-2018 00:27
Ik vind een co sleeper een mode verschijnsel en een beetje onzinnig. Ik sliep altijd met mijn baby’s in mijn armen ( en ja ik weet dat het af wordt geraden) en dat kan met een co sleeper ook niet echt lekker. Enige wat ik deed was mijn nachtkastjes tegen het bed aanschuiven zodat mijn baby’s er niet uit konden vallen.
Precies om de twee gevaarlijke oplossingen die jij noemt te voorkomen bestaat dat ‘modeverschijnsel’ dus.
Koffiekop1 schreef:
25-10-2018 23:36
Nou bij ons CB delen ze er anders wel folders van Oei ik Groei uit, dus zo’n onzin zal het niet zijn (jij gaat immers van CB advies uit toch?) en dat onderzoek van McKenna is al helemaal geen onzin. Je zegt zo stellig ‘het is niet veilig’ en dat baseer je op? Ik heb mij bij mijn eerste kind uitgebreid ingelezen over veilig samen slapen (ben overigens WO-opgeleid en prima in staat om onderzoeken te interpreteren), maar meid als jij denkt dat je het zoveel beter weet allemaal dan lees je er toch niet verder over. Niemand heeft je gevraagd om hier je mening te komen verkondigen, mijn topicvraag was heel helder. Als je dus niets inhoudelijks toe te voegen hebt, behalve je persoonlijke mening (op basis van wat folders die je hebt gekregen bij jouw eerste kind?), dan :bye:
Oh ja en het advies van het NCJ / JGZ is btw om het liever niet te doen onder de 4 maanden, dus niet ‘helemaal niet’. Daarnaast hebben ze dezelfde tips om het wel veilig te doen ook gewoon op de website staan.

Adviezen veranderen nogal eens. Vroeger was het advies bijv. ook om bv op een vast schema te doen terwijl op verzoek nu toch veel beter blijkt voor productie en baby. Zou me niets verbazen als dit slaapadvies over een tijdje ook aangepast wordt, als men doorkrijgt wat de voordelen zijn en dat wiegendood toch echt veel vaker voorkomt in de wieg ipv in bed bij mama.
Frizz schreef:
26-10-2018 00:29
Precies om de twee gevaarlijke oplossingen die jij noemt te voorkomen bestaat dat ‘modeverschijnsel’ dus.
Dat snap ik dan ook weer wel, hoewel ik denk dat je als bv-gevende moeder echt wel wakker wordt als baby wegrolt / te warm wordt / etc. Maar dat is meer mijn eigen ervaring met dat ik elk piepje hoor en elke beweging voel. Wellicht geldt dat niet voor iedere moeder.
Frizz schreef:
26-10-2018 00:29
Ja dus bouw je maar een ledikant aan je bed. Noem je het een co sleeper terwijl je baby net zo goed gewoon in een wieg kan liggen want dat is evenveel afstand als met de co sleeper. Want het is echt niet veilig om als moeder echt met je baby te slapen, niks natuurlijks aan zeker.
26-10-2018 00:53
Ja dus bouw je maar een ledikant aan je bed. Noem je het een co sleeper terwijl je baby net zo goed gewoon in een wieg kan liggen want dat is evenveel afstand als met de co sleeper. Want het is echt niet veilig om als moeder echt met je baby te slapen, niks natuurlijks aan zeker.
Waarschijnlijk word jij, net als ik, ‘wakker’ van elke geluidje en elke beweging van je baby.. maar het is wel zo dat het regelmatig mis gaat omdat mensen op hun baby rollen of de deken over hun hoofd trekken. Ik kan het me van (en bv-gevende moeder) haast niet voorstellen, maar blijkbaar slapen sommige mensen echt diep. Of de baby sliep in het midden.. mijn man zou zoiets nl. zeker wel kunnen doen in zijn slaap, dus de baby slaapt altijd aan mijn kant.
.
anoniem_373671 wijzigde dit bericht op 16-01-2020 09:23
99.32% gewijzigd
26-10-2018 00:53
Bij de oudste had ik gewoon een wieg. Bij de tweede een cosleeper aangeschaft. En hoewel ik geen borstvoeding gaf, vond ik het een ideaal ding, dat echt wel voordelen heeft tov een gewone wieg. De nachten waren een stuk aangenamer in ieder geval.
Ik vond de cosleeper veel handiger dan de wieg. Dus dat is echt wel een verschil vind ik.
GroenGroener schreef:
26-10-2018 01:56
Ik vind de co-sleeper een handige uitvinding!

Een kennis was er ook van overtuigd dat het wel goed zou gaan met samen slapen en een lange tijd ging dat ook goed, maar helaas is ze tijdens het voeden in slaap gevallen en te laat wakker geworden, want haar kindje was niet meer te redden. :-(
Wat was er gebeurd dan?
.
anoniem_373671 wijzigde dit bericht op 16-01-2020 09:24
98.86% gewijzigd
Hier ook een ikea ledikant aan boxspring gemaakt. Hier dient het alleen als beveiliging tegen het uit bed rollen.

Groengroener, hoe dan?
Wij hadden bij onze jongste een bednest, was duur maar elke euro meer dan waard. We hebben het ding zelfs mee genomen op vakantie (hij is in een tas mee te nemen).

In hoogte verstelbaar (ook erg handig). Dochter heeft er toch wel zo’n 9 maanden in gelegen. Op het laatst alleen maar na dr nachtvoeding (zodat ik niet meer terug hoefde naar haar kamertje).

Toen we hem niet meer gebruikten heb ik hem voor hetzelfde bedrag tweedehands weer verkocht (had hem ook tweedehands gekocht voor iets minder dan de nieuwprijs).
.
anoniem_373671 wijzigde dit bericht op 16-01-2020 09:24
99.34% gewijzigd
GroenGroener schreef:
27-10-2018 00:05
Ze is half op de baby gerold en ze heeft dit niet gemerkt, dus de baby is overleden.
Heftig, maar dat soort dingen gebeuren volgens mij alleen als je je niet aan de richtlijnen houdt. Misschien was ze extreem oververmoeid? En zelfs dan nog, word ik wakker van elke piepje / smakje / handje op mn gezicht..
Jaaa, cosleeper, de beste baby-aankoop. Ik zou persoonlijk gewoon een Ikeabed hacken. Kun je later weer een ledikant van maken. Wel zorgen dat het goed vaststaat en op gelijke hoogte met je bed, evt ruimte's opvullen met schuimrubber en niet met doeken. Enige bezwaar: het wordt afgeraden on je kindje alleen in een open co te laten slapen. Ik weet niet hoe je qua ruimte zit, kan je kindje starten in de wieg en bij jou komen wanneer je zelf naar bed gaat? Ken je de Facebookgroep Veilig Samen Slapen?
Fiorah schreef:
27-10-2018 16:35
Jaaa, cosleeper, de beste baby-aankoop. Ik zou persoonlijk gewoon een Ikeabed hacken. Kun je later weer een ledikant van maken. Wel zorgen dat het goed vaststaat en op gelijke hoogte met je bed, evt ruimte's opvullen met schuimrubber en niet met doeken. Enige bezwaar: het wordt afgeraden on je kindje alleen in een open co te laten slapen. Ik weet niet hoe je qua ruimte zit, kan je kindje starten in de wieg en bij jou komen wanneer je zelf naar bed gaat? Ken je de Facebookgroep Veilig Samen Slapen?
Bedankt voor je reactie! Ik heb nog een ledikant staan van onze oudste, dus ik ben uiteindelijk voor de We Too co-sleeper gegaan. Ga hem zo in elkaar zetten! Die is ook makkelijk te veranderen tussen co-sleeper en wieg. Ik heb geen facebook :biggrin: zou evt. wel met de account van mijn man kunnen kijken, is dat een soort groep voor tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven