Coopertest op school

18-10-2019 10:33 543 berichten
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
19-10-2019 10:43
Nou nou, de trauma's zitten wel diep.
Behoorlijk ja.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
FunnyFace8 schreef:
19-10-2019 08:46
Omdat het goed voor je lijf is om in goede conditie te zijn. Gezond, enzo.
Ik hockeyde op de middelbare school 4x per week op heel aardig niveau, en fietste elke dag minimaal 24 kilometer. Ik denk echt dat er niks mis was met mijn conditie, maar ik ben denk ik niet gebouwd op duurlopen of zo. Zelfs toen was ik er echt slecht in, terwijl ik super veel sportte en bewoog.

Hardlopen is niet de enige manier om in conditie te zijn. Je gaat iemand die prachtig zingt toch ook niet dwingen om piano te spelen waar ze helemaal niet goed in zijn, omdat muziek zo goed voor je is.
nausicaa schreef:
19-10-2019 11:21
Ik hockeyde op de middelbare school 4x per week op heel aardig niveau, en fietste elke dag minimaal 24 kilometer. Ik denk echt dat er niks mis was met mijn conditie, maar ik ben denk ik niet gebouwd op duurlopen of zo. Zelfs toen was ik er echt slecht in, terwijl ik super veel sportte en bewoog.

Hardlopen is niet de enige manier om in conditie te zijn. Je gaat iemand die prachtig zingt toch ook niet dwingen om piano te spelen waar ze helemaal niet goed in zijn, omdat muziek zo goed voor je is.
Dat is wel waar ons onderwijssysteem op gericht is.
Bijles in de vakken waarin je niet goed bent, en vooral niet excelleren in de vakken waarin je wel goed bent.

Ik heb jarenlang deze quote van Einstein als onderschrift gehad:

Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.
Suðri schreef:
19-10-2019 10:39
Je kan niet objectief kijken naar iets wat in iemands hoofd gebeurt. Dat kan je namelijk niet zien.
Het passieve kind is misschien wel bang om te bewegen van de pijn van de klappen van thuis.
Of enorme faalangst. Etc.

Gooi het hele systeem om. Kan je als vakdocent prima voor gaan pleiten lijkt me.
Bedankt, ik doe m'n best:)
Betty_Slocombe schreef:
19-10-2019 10:50
Ik denk dat je al een heel eind komt wanneer je je realiseert dat niet iedereen van sporten houdt, maar dat dat ook nooit jouw einddoel als LO-docent hoeft te zijn.
Ik geef een ander vak dat leerlingen vaak vol opluchting laten vallen. Ik word daar niet verdrietig van, die kinderen zijn vaak hartstikke leuk, maar mijn vak vinden ze moeilijk, stom of gewoon heel erg onnodig. Ik probeer ze zoveel mogelijk tips te geven om het jaar zo goed mogelijk door te komen en vraag ze eens naar de dingen die ze wel leuk vinden. En misschien pikken ze nog wel eens iets op, misschien wel niet. Maar hopelijk zien ze niet tegen mijn lessen op.
Eens
Betty_Slocombe schreef:
19-10-2019 10:50
Ik denk dat je al een heel eind komt wanneer je je realiseert dat niet iedereen van sporten houdt, maar dat dat ook nooit jouw einddoel als LO-docent hoeft te zijn.
Ik geef een ander vak dat leerlingen vaak vol opluchting laten vallen. Ik word daar niet verdrietig van, die kinderen zijn vaak hartstikke leuk, maar mijn vak vinden ze moeilijk, stom of gewoon heel erg onnodig. Ik probeer ze zoveel mogelijk tips te geven om het jaar zo goed mogelijk door te komen en vraag ze eens naar de dingen die ze wel leuk vinden. En misschien pikken ze nog wel eens iets op, misschien wel niet. Maar hopelijk zien ze niet tegen mijn lessen op.
Betty, ff een soort van off/on topicvraagje: Ik was vroeger echt megaslecht in jouw vak, simpelweg doordat ik niet kon onthouden welk lidwoord ik moest gebruiken. Daardoor klopte de rest van mijn zin ook niet natuurlijk hoewel het wel klopte met het lidwoord wat ik gebruikte. Als een leerling dat in jouw klas heeft, geef je dan wel punten voor de rest van de zin?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
19-10-2019 12:07
Betty, ff een soort van off/on topicvraagje: Ik was vroeger echt megaslecht in jouw vak, simpelweg doordat ik niet kon onthouden welk lidwoord ik moest gebruiken. Daardoor klopte de rest van mijn zin ook niet natuurlijk hoewel het wel klopte met het lidwoord wat ik gebruikte. Als een leerling dat in jouw klas heeft, geef je dan wel punten voor de rest van de zin?
Ja, bij hele zinnen krijg je gewoon punten ook al vergeet je een lidwoord. Bij grammatica is het een ander verhaal, vrees ik. En bij de volgende toets kleuren we de woorden uit de woordenlijst in verschillende kleuren (blauw voor mannelijk, rood voor vrouwelijk etc.), want dat helpt sommige leerlingen enorm.
Betty_Slocombe schreef:
19-10-2019 13:23
Ja, bij hele zinnen krijg je gewoon punten ook al vergeet je een lidwoord. Bij grammatica is het een ander verhaal, vrees ik. En bij de volgende toets kleuren we de woorden uit de woordenlijst in verschillende kleuren (blauw voor mannelijk, rood voor vrouwelijk etc.), want dat helpt sommige leerlingen enorm.
Gaat mis bij een kleurenblind kind :hihi:
Suðri schreef:
19-10-2019 13:43
Gaat mis bij een kleurenblind kind :hihi:
Ja, dat is wel een probleem. Gelukkig heb ik dat nog niet gehad, mijn kleurenblinde leerlingen zijn supergoed in mijn vak. Omdat het zo zwart-wit is, denk ik :proud:
Betty_Slocombe schreef:
19-10-2019 13:45
Ja, dat is wel een probleem. Gelukkig heb ik dat nog niet gehad, mijn kleurenblinde leerlingen zijn supergoed in mijn vak. Omdat het zo zwart-wit is, denk ik :proud:
:proud:
MinkeDeWit schreef:
18-10-2019 10:43
Als ze nou eens zouden eenwieleren, paardrijden, schaatsen of fietsen zou dochter ook eens een dik cijfer kunnen halen voor gym. Ze is best sportief en ziet er fit uit, maar hardlopen en balspellen zijn niet haar ding. Wel die van het gros van de gymleraren helaas.
.
Voor hardlopen en balspelen hebben ze de faciliteiten. Waar moet zo’n school eenwielers, paarden, fietsen en (bezoeken aan) een schaatsbaan van financieren?
Solomio schreef:
19-10-2019 09:22
Nogmaals, dat kan ook zonder hardlopen.
Vertel me eens, hoe werkt dit zonder cardio? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een betere conditie krijg dat ik met gemak meer dan 20 km kan lopen?
Thlubbe schreef:
19-10-2019 14:00
Vertel me eens, hoe werkt dit zonder cardio? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een betere conditie krijg dat ik met gemak meer dan 20 km kan lopen?
Fietsen, roeien, steppen, crossfit, etc.
puntillita schreef:
19-10-2019 13:57
.
Voor hardlopen en balspelen hebben ze de faciliteiten. Waar moet zo’n school eenwielers, paarden, fietsen en (bezoeken aan) een schaatsbaan van financieren?
Paardrijden en dergelijken gaan mij ook te ver, maar je kan toch wel iets anders doen dan alleen balspellen? Dansles, zumba, yoga.
¡Apagando las luces!
Thlubbe schreef:
19-10-2019 14:00
Waarom wil je meer dan 20 km kunnen lopen?
Het advies is: 2,5 uur matig intensief bewegen per week.
Dus elke doordeweekse dag een stevige lunchwandeling.

Als je met gemak 20 km wilt kunnen lopen zul je wrsch meer moeten bewegen, maar daar ging het niet over dacht ik.

Als ik de Elfstedentocht wil schaatsen kom ik er ook niet met 30 minuten wandelen per dag, maar voor een verantwoord beweegpatroon kom ik er wel met die 30 minuten per dag.
SombraOnline schreef:
19-10-2019 14:03
Paardrijden en dergelijken gaan mij ook te ver, maar je kan toch wel iets anders doen dan alleen balspellen? Dansles, zumba, yoga.
Gym op school is tegenwoordig toch niet alleen op onze school veel breder dan balspelen?
Mevrouw75 schreef:
19-10-2019 14:24
Gym op school is tegenwoordig toch niet alleen op onze school veel breder dan balspelen?
In mijn tijd was het veel breder dan balspellen iig.
Helaas, want met een bal kon ik tenminste nog iets.
Mevrouw75 schreef:
19-10-2019 14:24
Toen ik 5 jaar geleden nog op het vwo zat, bestonden de lessen grotendeels uit voetbal, basketbal, honkbal, of hockey. Meer was er bijna niet. Enige balspel dat ik leuk vond was trefbal ;-D En volleybal vond ik ook leuk.

Maar meer smaken waren er bij ons niet. Hopelijk is dat op die school inmiddels veranderd.
sombraonline wijzigde dit bericht op 19-10-2019 14:28
0.11% gewijzigd
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
19-10-2019 14:03
Cooperstestjes bijvoorbeeld :roll: .

Mijn kinderen doen zat andere dingen dan balspelen bij gym.
SombraOnline schreef:
19-10-2019 14:26
Toen ik 5 jaar geleden nog op het vwo zat, bestonden de lessen grotendeels uit voetbal, basketbal, honkbal, of hockey. Meer was er bijna niet. Enige balspel dat ik leuk vond was trefbal ;-D En volleybal vond ik ook leuk.

Maar meer maken waren er bij ons niet. Hopelijk is dat op die school inmiddels veranderd.
1 school 5 jaar geleden.
Solomio schreef:
19-10-2019 14:25
In mijn tijd was het veel breder dan balspellen iig.
Helaas, want met een bal kon ik tenminste nog iets.
Ja, maar ja, iemand die wel heel goed woordjes leert, maar verder nog niet zoveel, zal ook andere vaardigheden moeten op doen tijdens een taalles.

Evenzo bij de gymles natuurlijk.
Lucifer2018 schreef:
19-10-2019 14:26
Cooperstestjes bijvoorbeeld :roll: .

Mijn kinderen doen zat andere dingen dan balspelen bij gym.
Staat ook gewoon in het examenprogramma dat ik hier ergens op de eerste pagina’s heb geplakt, maar die iedereen vakkundig negeert.
Mevrouw75 schreef:
19-10-2019 14:27
Ja, maar ja, iemand die wel heel goed woordjes leert, maar verder nog niet zoveel, zal ook andere vaardigheden moeten op doen tijdens een taalles.

Evenzo bij de gymles natuurlijk.
Nogmaals: bij de cognitieve vakken zit je ingedeeld op niveau, bij gym niet.

En ik persoonlijk vind de cognitieve ontwikkeling vele malen belangrijker dan de fysieke. Cognitieve ontwikkeling is een taak van school, fysieke ontwikkeling veel minder.

Als je je Nederlands slecht beheerst belemmert je dat voor je toekomst.
Als je niet in touwen kunt klimmen maar wel een bal in een net kunt mikken is het voor je toekomst volstrekt onbelangrijk dat je alsnog in dat touw leert klimmen.
Zelf geen kinderen, maar wel die test moeten doen in de brugklas. Horror! Buiten terwijl het vroor, met blote benen en armen. Mijn score weet ik niet meer, maar was dik onvoldoende. Ik heb altijd een slechte conditie gehad. Heel snel zweten, keelpijn en last van mijn mild.
Piepjestest vond ik ook een hel.
Schoolzwemmen is vrijwel overal wegbezuinigd en is nu de verantwoordelijkheid van de ouders.
Waarom geldt dat niet voor alle vormen van fysieke ontwikkeling?

Daarbij: ik lees regelmatig dat die paar uurtjes schoolgym per week veel te weinig zijn voor een gezonde fysieke ontwikkeling, dus dat het heel belangrijk is dat kinderen daarnaast ook nog voldoende beweging krijgen.
Verantwoordelijkheid van de ouders dus.

Volgens mij zitten er best veel kinderen op een sport of iets bewegerigs.

Schoolgym is dus óf overbodig omdat kinderen daarbuiten ook al sporten, óf omdat het voor de kinderen die buiten school niet sporten toch te weinig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven