Corrigerende tik
maandag 11 november 2019 om 19:08
Eh nou ik denk dat de maatschappij juist grimmiger geworden is en harder. Mensen zijn meer ik gericht. En ik denk dat dat alles te maken heeft met de huidige opvoeding. Alles draait om het kind, corrigerende tik mag niet, kinderen volharden vaak in rottig gedrag omdat ze niet onder de indruk zijn. Hoe moeten dat ook leuke mensen worden?Solomio schreef: ↑11-11-2019 18:57En dat is dus gewoon niet waar.
Er is uitgebreid onderzoek beschikbaar dat aantoont dat een tik een negatief effect heeft.
Vind ik trouwens sowieso een raar 'argument': dat niemand er slechter van geworden is.
Want hoe weet je dat?
Mss was onze maatschappij wel een stuk vriendelijker geweest als we die tik veel eerder verboden hadden.
Je weet het gewoon niet.
maandag 11 november 2019 om 19:09

maandag 11 november 2019 om 19:11
“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”iones schreef: ↑11-11-2019 19:08Eh nou ik denk dat de maatschappij juist grimmiger geworden is en harder. Mensen zijn meer ik gericht. En ik denk dat dat alles te maken heeft met de huidige opvoeding. Alles draait om het kind, corrigerende tik mag niet, kinderen volharden vaak in rottig gedrag omdat ze niet onder de indruk zijn. Hoe moeten dat ook leuke mensen worden?
Zoiets?
maandag 11 november 2019 om 19:16
Ik wel. Doodsbang. Om die ‘pak voor de broek’ en de corrigerende tik op mijn arm bij een fout. Ik snapte ook niet goed wanneer ik een fout kon maken die een tik verdiende. Ik durfde dan bijvoorbeeld niet naar huis met een slecht cijfer, want misschien was dat wel tik waardig. En pijn deed het niet, maar wat een wantrouwen gaf dat. Zo zie je maar hoe verschillend ervaringen zijn. Wil je echt het risico lopen dat je kind angstig voor je kan worden? Je wantrouwt?
maandag 11 november 2019 om 19:18
En dan mag het ineens wel?Tinkerbell1988 schreef: ↑11-11-2019 19:03We werden wel niet afgeslagen he zeg...we waren met 4 waarvan een met adhd en een met addd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 11 november 2019 om 19:19
Sjulia schreef: ↑11-11-2019 19:16Ik wel. Doodsbang. Om die ‘pak voor de broek’ en de corrigerende tik op mijn arm bij een fout. Ik snapte ook niet goed wanneer ik een fout kon maken die een tik verdiende. Ik durfde dan bijvoorbeeld niet naar huis met een slecht cijfer, want misschien was dat wel tik waardig. En pijn deed het niet, maar wat een wantrouwen gaf dat. Zo zie je maar hoe verschillend ervaringen zijn. Wil je echt het risico lopen dat je kind angstig voor je kan worden? Je wantrouwt?
Ik heb echt nooit een tik uitgedeeld " om dat ze het verdienden", maar helaas wel uit frustratie/onmacht. Heel erg maar het is zo. (30 jaar geleden inmiddels.) En ik voel me daar nog steeds slecht over.
maandag 11 november 2019 om 19:20
Het verbod op de tik is nog niet zo oud, dus de volwassenen van tegenwoordig zijn allemaal nog met tikken opgevoed.iones schreef: ↑11-11-2019 19:08Eh nou ik denk dat de maatschappij juist grimmiger geworden is en harder. Mensen zijn meer ik gericht. En ik denk dat dat alles te maken heeft met de huidige opvoeding. Alles draait om het kind, corrigerende tik mag niet, kinderen volharden vaak in rottig gedrag omdat ze niet onder de indruk zijn. Hoe moeten dat ook leuke mensen worden?
Dat zijn dus geen leuke volwassenen.
De hoop is gevestigd op de tik-vrije jeugd wat mij betreft.
David Dunning
David Dunning
maandag 11 november 2019 om 19:20

Echt hoor, dat kun je kinderen ook bijbrengen zonder die angst.
David Dunning
David Dunning
maandag 11 november 2019 om 19:24
Niet ieder kind is geschikt voor een corrigerende tik. Bij sommige kinderen moet je het niet doen en als ouder moet je dat aanvoelen. Je moet je eigen kind kennen. Sommige kinderen zijn onder de indruk van alleen waarschuwende stem, andere kinderen worden nog niet warm of koud van een schop onder hun hol. Maar daarmee vind ik niet dat de corrigerende tik per definitie niet deugt. Mijn zus was heel anders dan ik. Ik heb er ook veel meer gehad dan zij.Sjulia schreef: ↑11-11-2019 19:16Ik wel. Doodsbang. Om die ‘pak voor de broek’ en de corrigerende tik op mijn arm bij een fout. Ik snapte ook niet goed wanneer ik een fout kon maken die een tik verdiende. Ik durfde dan bijvoorbeeld niet naar huis met een slecht cijfer, want misschien was dat wel tik waardig. En pijn deed het niet, maar wat een wantrouwen gaf dat. Zo zie je maar hoe verschillend ervaringen zijn. Wil je echt het risico lopen dat je kind angstig voor je kan worden? Je wantrouwt?
iones wijzigde dit bericht op 11-11-2019 19:25
12.39% gewijzigd

maandag 11 november 2019 om 19:25
Geen enkel kind.iones schreef: ↑11-11-2019 19:24Niet ieder kind is geschikt voor een corrigerende tik. Bij sommige kinderen moet je het niet doen en als ouder moet je dat aanvoelen. Je moet je eigen kind kennen. Sommige kinderen zijn onder de indruk van alleen waarschuwende stem, andere kinderen worden nog niet warm of koud van een schop onder hun hol. Mijn zus was heel anders dan ik. Ik heb er ook veel meer gehad dan zij.
maandag 11 november 2019 om 19:25
https://www.nji.nl/nl/Over-het-Nederlan ... gische-tik
David Dunning
David Dunning
maandag 11 november 2019 om 19:26
spreek voor jezelf! Ik ken er zat en die zijn allemaal leuke volwassenen.
TO's probleem is:Bruintjedebeer schreef: ↑11-11-2019 17:28Geef TO gewoon een serieus antwoord zeg.
Ik denk TO dat er andere en betere manieren zijn om te corrigeren. Ikzelf zou er niet voor kiezen mijn kind te slaan. Maar ik heb geen kinderen dus wat weet ik?
"mij ex mept ons kind voor straf. Wat kan ik daarmee??"
dat is een serieus probleem, dat dit topic ver te buiten gaat
lees je iniones schreef: ↑11-11-2019 18:16Groot voorstander. Ik had het er laatst trouwens nog met wat mensen over die kinderen hebben en die hebben hem allemaal wel eens gehanteerd. En bij veel generaties hiervoor is hij ook gehanteerd. Daar heeft niemand iets aan over gehouden. Let wel: een corrigerende tik is gedoseerd en brengt het kind géén letsel toe.
Nu gaan hier hysterica's natuurlijk roepen dat het kind mentaal letsel oploopt maar dat geloof ik niet. Er zijn ergere dingen die ouders kunnen doen, zoals negeren of het kind onrechtvaardig of oneerlijk behandelen. Dat komt bij kinderen veel harder aan, maar daar zegt niemand iets van.
lees onderzoelen
ipv te doen of een kind meppen normaal is.
en ja, er zijn nog veel meer erge dingen, die moet je gewoon ook niet doen.

maandag 11 november 2019 om 19:29
Lady*Voldemort schreef: ↑11-11-2019 19:28Het zijn altijd dezelfde types die zeggen niet slechter te zijn geworden van hier en daar een klap, een roei of een tik. Van die mensen van wie ik me niets bij hun bewering voor kan stellen zeg maar.

maandag 11 november 2019 om 19:29
Ik ben toch kind geweest? Ik ging toch om met andere kinderen?COtweepuntnul schreef: ↑11-11-2019 19:27Hoe weet jij dat nou? Je bent geen pedagoog en je hebt geen kinderen.

maandag 11 november 2019 om 19:33